رفتن به مطلب

کشف ابعادی تازه در فضای شهر (نگاهی به آثار Felice Varini)


ارسال های توصیه شده

گاهی اوقات در خلال قدم زدن هایمان میان خانه ها، خیابان ها و پیاده راه ها در لحظه، جنبه تازه ای از واقعیت آن فضا بر ما آشکار می شود گویی غبار روزمرگی برای لحظاتی از چشمانمان زدوده می شود و به جهانی نو چشم می گشاییم. هر روز می توانیم چیز تازه ای کشف کنیم بدون خلق اتفاق یا واقعیت جدید می توان ابعاد نو را در آنچه که هست بیابیم. و در لحظه از واقعیت موجود سرشار شویم.

 

 

image001.jpg

 

در بررسی آثار این هنرمند(felice varini) اصل بر ایجاد سوال و همین کشف و شهود از واقعیت بود که مرا به تفکر وا داشت و به طور مختصر به شرح آن پرداختم.

فیلیس وارینی(felice varini) هنرمند سویسی متولد 1952میلادی است. او فعالیت حرفه ای خودش را در پاریس در دهه 70 آغاز می کند. او بر روی بناها، فضاهای شهری، ساختمان ها و خیابان ها نقاشی می کند و آثارش دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که در فضا ادراک می شوند و مخاطب را به ایجاد سوال فرا می خوانند آثارش در حیطه آثار anamorphic دسته بندی می شود اما از این دسته بندی فراتر می رود به گفته خودش او نقاش است و سوالی که به عنوان یک نقاش برای او مطرح است این است که تاریخ هنر بعد از موندریان، مالویچ، پولاک و دیگر هنرمندان آبستره به چه سمتی می رود و قدم بعدی در نقاشی آبستره چیست. آنچه در آثار او در نظر من قابل تامل بود ایجاد سوال در فضا بود، در فضای زندگی مردم، فضای شهری و بناهای معماری و به کار گیری این فضاها به مثابه بوم نقاشی.

 

 

image003.jpgimage005.gif

 

آثار این هنرمند دارای یک نقطه طلایی و موثر است که در آن بیننده می تواند کل اثر را مشاهده کند و از زوایای دیگر اثر چون قطعات شکسته ای از یک کل واحد است که تنها در یک نقطه به اتحاد می رسد و خوانش می شود اما به گفته خود هنرمند هدف خوانش در آن نقطه خاص نیست بلکه تجربه ای است که در حرکت برای بیننده میسر می شود و فرم هایی کاملا آبستره و قطعه قطعه در فضا او را به کنکاش و ایجاد سوال وا می دارد. چشم بیننده همانند دوربین نیست که اثر را در یک نقطه ثبت و ضبط کند بلکه دایما در اثر در حال گردش و کشف است.

 

 

image006.jpgimage008.jpg

 

در شروع کار او بیننده را در نظر نمی گیرد بلکه اعتقاد دارد که در پایان کار، بیننده خود جزیی از اثر است. نقاشی او با آنچه مخاطب فهم می کند تعریف نمی شود، بلکه به خودی خود وجود داردو ارتباط مستقیمی با واقعیت، طبیعت وفضای زندگی و شهر دارد و با آنها کار می کند.

 

 

image010.jpgimage012.jpgimage014.jpg

 

بستر کار او بسیار گسترده است و طبیعت و واقعیت بیرونی برای او به مثابه بومی بی انتهاست . وارینی در مقابل منتقدینی که آثارش را چیدمان می خوانند معتقد است که: "کل واقعیت چیدمان است و من روی این چیدمان نقاشی می کنم. کار کردن روی بوم برای من بسیار محدود کننده است و در واقعیت بیرون من فضا را تجربه می کنم که آغاز و پایانی ندارد."

 

 

image016.jpg

image018.jpg

 

کار این هنرمند با مفهوم مقیاس، تناسبات، مشاهده و دریافت سر وکار دارد و مخاطب با درون آثارش سر وکار دارد گویی امکان تجربه آثار برای مخاطب فراهم است.

 

 

image020.jpg

image022.jpg

 

برای او آثارش، خارج از نقطه خوانش خاص آنها رخ می دهد، جایی که واقعیت امکان زندگی همه این فرم ها را می دهد و آن نقطه‌ی خاص تنها نقطه‌ی آغاز اثر است.

 

 

image024.jpg

 

عکس زیر روستايی را نشان می دهد که در کل آن اين هنرمند حلقه های دایره ای نقره رنگی را ترسيم کرده ، او برای راضی کردن مردم روستا برای اجرای کارش وقت، هزينه و انرژی بسياری صرف کرده و در طول انجام پروژه به تجربیات بسیاری دست پیدا می کند. در شب اين حلقه ها به خاطر رنگ خاصشان شروع به درخشیدن می کنند.

 

 

image026.jpg

image028.jpg

 

فرم هایی که این هنرمند استفاده می کند معمولا فرم های هندسی ساده چون: مربع، دایره، مثلث و خطوط اند و رنگ ها هم معمولا رنگ های فام و اصلی چون قرمز، آبی و زرد هستند که به صورت تن پلات کار می شوند(سطوح یکنواخت رنگی) علت بهره گیری از این فرم های ساده این است که بستر و بوم ما که شامل طبیعت، شهر،بنا و... می شود متغیر است و خود بوم به علت متغیر بودن می تواند در اثر تنوع ایجاد کند در مورد رنگ نیز به همین صورت طبیعت برای ما تنوع رنگی ایجاد می کند با توجه به نوری که به فرم ها می تابد ما می توانیم گستره وسیعی از همان یک رنگ را مشاهده کنیم.

 

 

image030.jpg

image032.jpg

 

گویی اثر و مخاطب در طول حرکت با هم گفتگو می کنند و آبستره بودن اشکال نیز جنبه ای رمزگونه به اثر می بخشد و مخاطب را به جستجو و کنکاش بیشتر تشویق می کند. از نظر هنرمند واقعیت به همان اندازه رمز گونه، پیچیده و انتزاعی است شاید او به حقیقت تلنگری به ما و واقعیت موجود می زند آنچه در واقعیت است خود نیازمند جستجو بازنگری و پر از ابهام و سوال است که پشت هاله ای از روزمرگی بر ما پنهان مانده، شاید هنرمند در صدد یادآوری همین واقعیت باشد.

 

 

image034.jpg

 

وارینی:" کشف واقعیت جدید و سوالات جدید منجر به خلق واقعیت و سوالات جدید می شود و این سوالات دائما در حال رخ دادن هستند."

 

 

منابع:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

منبع: سازمان زیباسازی شهر تهران

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...