رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

منابع خطا در گروه‌بندی سیستم ABO و ارائه راهکارها

 

سیستم گروه خون ABO از مهم‌ترین سیستم‌های گروه خونی در تزریق خون و پیوند بافت توپر (Solid) مانند کلیه است. این سیستم در سال 1900 توسط کارل لاند اشتاینر کشف گردید.

آنتی‌ژن‌های گروه خونی ABO روی کاربوهیدرات‌ها شکل می‌گیرند. سطح گلبول‌های قرمز سرشار از شاخه‌های قندی یا الیگوساکاریدهاست. الیگوساکاریدها از طریق گالاکتوزآمین به اسکلت‌های پلی پپتیدی و از طریق گلوکز به واحدهای سرامیدی گلیکو اسفینگولیپیدها متصل می‌شوند.

ژن‌های سیستم ABO روی بازوی بلند کروموزوم شماره 9 (9q34) قرار گرفته و دارای هفت اگزون یا ناحیه رمز دهنده می‌باشند. سیستم ABO دارای بارکد 001 و سیستم Hh دارای بارکد 018 از سوی کمیته بین‌المللی انتقال خون (ISBT) می‌باشد. سیستم ABO دارای دو ژن اصلی A و B و چهار فنوتیپ A و B و AB و O می‌باشد. ژن‌های A و B به شیوه آتوزوم کودومینان (Codominant) به ارث می‌رسند، بدین مفهوم که ژن‌های A و B به صورت هم‌غالب بیان می‌گردند. گروه خون O به شیوه آتوزوم مغلوب و در نتیجه به ارث بردن دو ژن آمورف O (فاقد فراورده فعال) به وجود می‌آید. ژن‌های A و B بر ژن O غالب بوده و آلل‌هاي متعددی در جایگاه‌های ژنی ABO وجود داشته که منجر به ایجاد گروه‌های فرعی در این سیستم می‌گردند. ژنوتایپ شخص در گروه خون A می‌تواند یکی از دو حالت AA یا AO باشد، بدین مفهوم که از یکی از والدین ژن A و از دیگری ژن O به ارث رسیده باشد یا به عبارت دیگر یکی از هاپلوتایپ‌های کروموزوم 9 دربردارنده ژن A و دیگری ژن O است. در حالت AA شخص برای ژن A هموزیگوت می‌باشد.

ژنوتایپ در گروه خون O به صورت OO است، بدین مفهوم که هاپلوتایپ پدری و مادری ژن O را به ارث داده‌اند. در گروه AB شخص ژن‌های A و B را به ارث برده است.

 

متن کامل مقاله منابع خطا در گروه‌بندی سیستم ABO و ارائه راهکارها را از لینک زیر دریافت نمایید:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...