رفتن به مطلب

دریچه‌ای جدید در دارو درمانی اختلال دو قطبی


ارسال های توصیه شده

[h=1] دریچه‌ای جدید در دارو درمانی اختلال دو قطبی با یافته‌های محققان جوان ایرانی

[/h]

 

» سرویس: علمي و فناوري - پژوهشي

کد خبر: 92101608410

دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۶

 

 

2

یافته‌های یک گروه از محققان جوان ایرانی نشان داد: اختلال دوقطبی با تغییرات واضح سطح سایتوکاین‌ها همراه است.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا، اختلال دوقطبی (شیدایی - افسردگی) نوعی اختلال خلقی و یک بیماری روانپزشکی است. افراد مبتلا به این بیماری دچار تغییرات شدید خلق می‌شوند و این اختلال به صورت معمول در آخر دوره نوجوانی یا اوائل دوره بزرگسالی تظاهر پیدا می‌کند. اختلال دوقطبی دو نوع یک و دو دارد که تفاوت آنها در وجود دوره شیدایی است. شروع بیماری معمولاً با دوره‌ای از افسردگی است و پس از یک یا چند دوره از افسردگی، دوره شیدایی بارز می‌شود. دوره‌های شیدایی از چند روز تا چند ماه به طول می‌انجامند و معمولاً شدت آنها باعث می‌شود که بیمار نیازمند درمان جدی به صورت بستری یا همراه با مراقبت زیاد باشد. با فروکش کردن علایم، به خصوص در اوایل سیر بیماری، معمولاً فرد به وضعیت قبل از بیماری خود برمی‌گردد و به همین دلیل بسیاری از بیماران یا خانواده‌های آنان تصور می‌کنند بیماری کاملاً ریشه کن شده و دیگر نیازی به ادامه درمان وجود ندارد. بنابراین درمان خود را قطع می‌کنند. اما قطع زودهنگام درمان خطر برگشت بیماری را بسیار افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که بیماری در فاصله چند ماه عود کند.

اکنون یک محقق جوان ایرانی به همراه سه تن از همکارانش، با متاآنالیز 30 مطالعه انجام شده در زمینه اختلال دوقطبی در جهان از حدود سال 1990 به بعد دریافت:اختلال دوقطبی با تغییراتِ واضح سطح سایتوکاین‌ها همراه است.

دکتر امیرحسین مدبرنیا که درجه دکتری عمومی خود را از دانشگاه علوم پزشکی تهران اخذ کرده است و هم اکنون در مرکز تحقیقات روانپزشکی و روانشناسی بیمارستان روزبه مشغول پژوهش بر روی بیماریهای روانپزشکی است درگفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا افزود: اختلال دوقطبی یک بیماری شایع روانپزشکی است که خود را با دوره‌های متناوب شیدایی و افسردگی نشان می‌دهد و بروز آن باعث اختلال در عملکرد و زندگی روزمره‌ فردی و اجتماعی می‌شود.

وی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده، شیوع اختلال دوقطبی در کشور حدود یک درصد است که نزدیک به میزان گزارش شده در سایر کشورهاست.

دکتر مدبرنیا، اختلالات التهابی و تغییرات سیستم ایمنی بدن را یکی از ساز و کارهای احتمالی ایجاد اختلال دو قطبی دانست و گفت: آنالیز یافته‌های به دست آمده درباره اختلال دو قطبی به دلیل چند فازی بودن بیماری و اختلاف در روشهای تحلیل و عرضه ی یافته‌ها، بسیار دشوار بود؛ اما با این همه ما موفق به انجام بالغ بر 100 آنالیز بر روی 13 سایتوکاین مختلف شدیم و در جریان انجام پژوهش ارتباط موثری با بسیاری از محققان مطالعات مرتبط برقرار کردیم که همین امر باعث شد تا به درصد بالایی از داده‌های انتشار نیافته نیز دسترسی پیدا کنیم.

وی مجموع شرکت‌کنندگان در کل مطالعات موجود را دو هزار و 600 نفر برشمرد و گفت: با بررسی نتایج دریافتیم، سطح برخی از سایتوکاینهای پیش‌التهابی (از جمله اینترلوکین 1 و فاکتور نکروزدهنده تومور آلفا) و برخی از سایتوکاینهای ضد التهابی و تنظیمی (همچون اینترلوکین 4 و 10) در افراد مبتلا به اختلال دو قطبی به طور واضحی بیشتر از افراد سالم است.

 

به گفته دکتر مدبرنیا، نتایج این مطالعه، می‌تواند دریچه جدیدی در دارودرمانی اختلال دو قطبی بگشاید.

به گزارش ایسنا، از این دستاورد تحقیقاتی مقاله‌ای با عنوان

“Cytokine Alterations in Bipolar Disorder: A Meta-Analysis of 30 Studies” در مجله Biological Psychiatry با ضریب تاثیر 9.3 در سال 2013 منتشر شده است و تا کنون 14 بار مورد ارجاع قرار گرفته است.

همچنین این طرح تحقیقاتی، برنده جایزه بخش «پژوهشگر جوان» گروه علوم بالینی داخلی نوزدهمین جشنواره تحقیقاتی رازی شده است و دکتر شروین تسلیمی، دکتر ماندانا اشرفی ، و دکتر الیزا بریتزکه از همکاران طرح بوده‌اند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...