رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

گفته مي شود که گياه گل راعي نام انگليسي خود را از نام شواليه هاي سنت جان گرفته است که از آن در ميادين جنگ هاي صليبي براي مداواي زخم استفاده مي کردند. اين باور وجود داشت که اين گياه دافع ارواح خبيث است و به همين دليل ديوانگان را وادار به خوردن دمکرده آن مي کردند. به دليل رنگ زرد، آن را موافق مزاج صفراوي مي دانستند و براي درمان يرقان و هيستري به کار مي بردند.

اين گياه علاوه بر اين که از نظر خواص دارويي بسيار غني است، سر شاخه هاي گل دار آن نيز داراي اسانس نافذي است.

 

نام علمي: Hypericum perforatum

نام انگليسي: St Johns Wort

نام فارسي: علف چاي، گل راعي، هوفاريقون، گل شهناز

 

 

ريخت شناسي گياه:

گياهي است پايا، فاقدکرک، پايه چوبي، با ساقه ايستاده، در پايين چوبي، ارتفاع گياه بسته به شرايط محيطي تعيين مي شود. برگهاي تخم مرغي، دراز، پهن، در سطح زيرين کم رنگ، شامل نقاط شفاف سوراخ مانند با حاشيه اي سياه و به تعداد فراوان که در واقع کيسه هاي ترشحي مملو از اسانس هستند.

گل ها به رنگ زرد درخشان ،نسبتاً بزرگ و مجتمع در گل آذين وسيع پانيکولي، داراي پنج گلبرگ مي باشد.در گلبرگها نقاط ريز يا خطوط تيره که عبارتند از غده هاي ترشحي محتوي شيره قرمز مايل به قهوه اي ديده مي شود.

ميوه به صورت کپسول به ابعاد1-./5 ميلي متر و ريشه به طول 70سانتي متر مي باشد.(1)

 

 

محل رويش:

اين گياه در نقاط خشک، مرغزارها و مراتع آفتاب گير مي رويد. در بريتانيا به وفور به خصوص بر روي خاک هاي آهکي مي رويد.

گل راعي اگر چه در زمين هاي بلير و حاشيه جاده ها مي رويد ولي علف هرز اختصاصي مزارع چايي است.

ايران: اين گياه در نواحي مختلف البرز، کرج، راه چالوس، شمال ايران، گيلان، لاهيجان، طالش، خراسان، مغرب ايران، بروجرد، کوه الوند و نهاوند مي رويد.(2)

 

 

زمان گلدهي:

 

اواخر ارديبهشت تا اواخر مهرماه

زمان برداشت سر شاخه ها: خرداد تا تير ماه

 

 

قسمت مورد استفاده:

 

سرشاخه هاي گلدار تازه يا خشک شده گياه

سرشاخه ها را بايد در زمان گلدهي از گياه چيد. در اين هنگام طعم آن تلخ ،کمي قابض و به طورملايم شور است.

اگر در بين انگشتان فشرده و له شود ،بوي معطر و رزيني ازآن استشمام مي شود. براي منظورهاي درماني گل را بايد زماني از گياه جداکرد که در حال طراوت يعني قبل از پلاسيده شدن باشند.(1)

 

 

ترکيب هاي شيميايي :

 

داراي اسانس روغني فرار و در حدود 7./-.5./ درصد از يک نوع گلوکوزيد بنام هايپرين و يک ماده قرمز بنام هايپرسين بخصوص در بذرآن مشخص شده بعلاوه مقدار قابل ملاحظه اي از يک نوع تانن شبيه به تانن چاي در برگهاي آن وجود دارد در برگها در حدود 2./ روتين وجود دارد . در گلها 95 /.روتين و1./ کوئرستين وجود دارد مقدار تانن در ساقه هاي جوان گياه 8/3 درصد، دربرگها4/12درصد و درگلها 16/ درصد ميباشد اثر

فيزيولوژيکي گياه مربوط به وجود اسانس هايپرسين، کولين، تانن و نيکوتينيک اسيد مي باشد.(10)

گونه هاي ديگر اين تيره : 1.Hypericum androsaemum

داراي اثر درماني مسهل است و در بيماري هاي کليه و مثانه استفاده مي شود. 2.Hypericum lanceolatum

به عنوان يک گياه دارويي التيام دهنده با اثر مقوي استفاده مي شود. از پوست ساقه اين گياه نوعي گم رزين به رنگ زرد مايل به سبز به دست مي آيد. اين ماده با نام Baumeda fleursjaunes و با بويي نا مطبوع مي باشد.

3.Vismia guianensis

درخت خون که از آن نوعي شيره رزيني به دست مي آيد که اثر مسهل است.

 

 

3342719656.jpg

 

4.Vismia acuminate

در آمريکاي جنوبي مي رويد .

 

5.Harongama dagascariensis

نوعي ماده رزيني از آن به دست مي آيد که از آن در نواحي محل رويش جهت درمان عفونت هاي زايماني استفاده مي شود.

 

3.Vismia guianensis

درخت خون که از آن نوعي شيره رزيني به دست مي آيد که اثر مسهل است.

 

4.Vismia acuminate

در آمريکاي جنوبي مي رويد .

5.Harongama dagascariensis

نوعي ماده رزيني از آن به دست مي آيد که از آن در نواحي محل رويش جهت درمان عفونت هاي زايماني استفاده مي شود.(1)

رقم توپاز يکي از معروفترين ارقام گل راعي در اروپا است که جهت توليد دارو در مقياس صنعتي از آن استفاده مي شود.در ايران نيز شرکت دارويي زردبند با تهيه بذر رقم توپاز و مطالعات متعددي که بر روي سازگاري و همچنين اثر شرايط اقليمي کشورمان بر روي آن انجام داده و به اين نتيجه رسيده که رقم توپاز را مي توان در مقياس وسيع جهت توليد دارو مورد استفاده قرار داد. (13)

 

 

گل راعي به عنوان داروي ضد افسردگي:

 

مشکلات و مسائل دنياي ماشيني باعث شده که روز به روز افسردگي در ميان افراد بيشتر شود. متاسفانه

اين پديده به صورت خفيف، متوسط و يا شديد در افراد مسن و ميان سال و در بسياري از جوانان نيز ديده مي شود. افسردگي مي تواند بسياري از عوامل زندگي از جمله فعاليت هاي روزانه، خوراک، لذت هاي زندگي تفکرات خوب ،تحرک، سلامت جسم وروان، تحصيلات و ... را تحت تاثير قرار دهد و در نتيجه فرد افسرده نمي تواند به خوبي از زندگي خود بهره مند شود، به طوري که افسردگي مي تواند از طريق اختلالات هورموني باعث يائسگي زودرس، مشکلات قاعدگي، چاقي، لاغري، مشکلات پوست، ريزش مو و ... شود.

خوشبختانه افسردگي قابل درمان بوده و شخص مي تواند با درمان هاي دارويي و غير دارويي درمان شده و به صورت فردي طبيعي، فعال وخوش بخت درآيد.

براي درمان انواع افسردگي ،ساليان درازي است که از انواع دارو هاي ضد افسردگي شيميايي استفاده مي شود ولي چون درمان افسردگي گاهي چندين ماه و يا چندين سال طول مي کشد، بنابراين مصرف کنندگان اين داروها هميشه از عوارض آن ناراضي و نگران هستند؛ به همين دليل در دو سه دهه گذشته تحقيقات وسيعي بر روي گياهان دارويي ضد افسردگي، آرام بخش و ضد درد صورت گرفته و تعدادي داروي موثر و داراي حد اقل اثرات جانبي به بازار هاي جهاني عرضه شده است که مي تواند در بسياري از موارد، جايگزين دارو هاي شيميايي ضد افسردگي شود.(12)

 

در حال حاضر يکي از بهترين دارو هاي گياهي ضد افسردگي که داراي خاصيت دارويي و خواص ارزنده ديگري نيز مي باشد در مرحله اول و طبق تجربه شربت سودا (عصاره مویز) میباشد که با مراجعه به لینک ذیل میتوانید از خواص آن با اطلاع شوید :

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

در مرحله دوم دارويي است که از عصاره گياه گل راعي به دست مي آيد.

قدمت مصرف اين گياه، بيش از دو هزار سال پيش است و نزد بيشتر اقوام و ملل جهان به عنوان بهترين داروي بيماري هاي عصبي مورد استفاده بوده تا اينکه در حدود يک قرن پيش، براي اولين بار در آلمان از آن فراورده صنعتي تهيه شده و سپس در حدود سه دهه قبل از بيشتر کشورهاي اروپايي و امريکا محصولات زيادي از آن به بازار آمد. در حال حاضر بيش از50 کار خانه دارو سازي جهان از گياه علف چاي، دارو هاي مختلف افسردگي تهيه مي کنند.

در ايران نيز براي اولين بار در سال 1378 از عصاره اين گياه دارويي به شکل قطره و با نام هايپيران، منطبق با استاندارد جهاني و با کيفيتي برابر با انواع خارجي تهيه و به عنوان داروي رسمي ايران شناخته شد.

با توجه به اين که به طور اساسي و به علت شرايط آب و هوايي، گياهان دارويي ايران داراي مرغوبيت خاصي مي باشند، لذا گل راعي ايران داراي بهترين کيفيت بوده و داروي ساخته شده از آن نيز از کيفيت و استاندارد بالايي بر خوردار است. (12)

 

33485992.jpg

 

مکانيسم اثر اين گياه در درمان افسردگي:

وجود آنزيم مونو آمينو اکسيداز سبب تجزيه هورمونهاي آدرنالين و نور آدر نالين در محل سيناپيس هاي عصبي مي شود.تجزيه هورمون هاي مذکورسبب ايجاد افسردگي(Depression) در افراد مي شود.هيپرسين سبب مهار اين آنزيم مي شود وبه اين وسيله افسردگي را درمان مي کند.

در اکثر مراجع علمي معتبر نظير Basic and clinical, Martindale, PDR, وکميسيونE اثر ضد افسردگي اين گياه مورد تائيد قرار گرفته است.(13)

تحقيقات نشان مي دهد که ماده شيميايي هايپرسين موجود در گل راعي ممکن است در ابعاد فعاليت مادهاي به نام MAO (Monoamine Oxidase) دخالت کرده و آن را به مهار کننده هاي MAO تبديل کند.

مهار کننده هاي MAO گروه مهمي از داروهاي ضد افسردگي مي باشند .در يک پژوهش کوچک در آلمان که پانزده نفر زن به منظور درمان افسردگي تحت معالجه قرار گر فته اند، پس از اين که به آن ها گل راعي داده شد به طور محسوس بهبود يافتند، اشتهاي آن ها زياد شد، به زندگي بسيار علاقه مند شدند، اعتماد به نفس خود را باز يافتند و خواب آن ها خوب شد.

اما بايد توجه داشت که اين گياه درمان فوري براي افسردگي نيست و شايد 2-3 ماه طول بکشد.(6)

 

گل راعي براي درمان ايدز:

از اوايل دهه 90 آزمايشات باليني در خصوص تاثير هيپرسين در درمان بيماري هاي ايجاد شده توسط ويروس ها

صورت پذيرفت و در نتيجه از اين گياه به عنوان يک کانديداي مناسب براي کنترل بيماري ايدز ياد شده است.

آزمايشات در اين زمينه نشان مي دهد که گياه با سميت کم ،آثار قابل ملاحظه اي بر ضد ويروس هاي مشابه HIV دارد. دراين آزمايش ابتدا موش هاي آزمايشگاهي با ويروس هايي که ايجاد بيماري لوکيما مي کنند تزريق شده و سپس يک تزريق از عصاره گل راعي انجام شد و اين تزريق صد در صد از بروز بيماري در موش جلو گيري کرد.

همچنين در آزمايش هايي که عصاره از راه دهان به موش داده شد نيز همين آثار جالب ديده شد.

پژوهش ها نشان مي دهد که عصاره گياه از سد خوني مغز عبور مي کند که اين خاصيت براي درمان ايدز بسيار مهم است. زيرا ويروس ايدز اغلب به مغز حمله مي کند.

اين روش بر روي انسان هاي مبتلا به ايدز نيز استفاده شده است و نتايج اوليه پژوهش ها که در نشريه اخبار درمان ايدز منتشر شده نشان مي دهد که تا به حال آثار مثبتي بر ضد ويروس ايدز ديده شده و بيماران بهبودي محسوسي يافته اند؛ به اين معني که فعاليت سيستم دفاعي آن ها افزايش يافته، وزن آن ها زياد شده و انرژي بيشتري يافته اند.(6)

 

 

بررسي تاثير گل راعي در درمان سندرم پيش از قاعدگي:

در تحقيقي که بر روي 70 نفر از دانشجويان دانشگاه تهران که مبتلا به سندرم پيش از قاعدگي بودند انجام شد،شرکت کنندگان براي دو سيکل متوالي فرم ثبت وضعيت روزانه را تکميل کردند و پس از تائيد سلامت جسمي و رواني به طور تصادفي به دو گروه 35 نفري تقسيم شدند و به مدت دو سيکل متوالي با 30 قطره هايپيران دو بار در روز حداقل هفت روز قبل از قاعدگي تحت درمان قرار گرفتند.

ميزان کاهش شدت علايم سندرم پيش از قاعدگي بعد از مصرف هايپيران 45/46 درصد بود. (17)

 

 

بهداشت پوست:

اثر قابض و ضد عفوني کننده گياه موجب گرديده که از آن در درمان عوارض پوست هاي چرب استفاده شود.

معمولاًپوست صورت اگر چرب باشد، پس از پاک کردن از مواد آرايشي بقاياي آن در منافذ پوست که حالت باز شده دارند، باقي مي ماند وآن ها را مسدود مي کند. براي نظافت کامل اين گونه پوست ها، جوشانده 50 گرم

سر شاخه ها ي گياه رادر يک ليتر آب تهيه کرده و بر روي پوست صورت اثر مي دهند و آن را پاک مي کنند.

جوشانده مذکور از پيدايش چين در پوست صورت جلوگيري مي نمايد و باعث طراوت آن مي شود.(1)

 

دارو هاي تهيه شده از گل راعي:

1.قرص پرفوران:Perforan coated tablet

قرص روکش دار که هر قرص حاوي حدود 160 ميلي گرم عصاره خشک گياه علف چاي يا هوفاريقون و معادل 300 ميکرو گرم هايپريسين مي باشد.

مواد موثره: مهمترين ماده موثره آن هيپريسين پسود و هيپريسين است .ساير مواد موجود در آن عبارتند از :فلاونوئيد،گزانتون ها، اسيد هاي کربو کسيليک، فنوليک.

لینک به دیدگاه

آثار فارما کولوژي:

در مطالعات اوليه نشان داده شده است که عصاره گياه علف چاي انواع ايزو آنزيم A,B آنزيم مونو آمينو اکسيداز (MAO) را مهار مي نمايد. در نتيجه اين اثر ميزان واسطه هاي شيميايي سروتنين، نوراپي نفرينو دوپامين در هسته هاي مغزي افزايش يافته، موجب بهتر شدن خلق و بر طرف شدن افسردگي مي شود.

حداقل دو مکانيسم براي اثر ضد افسردگي گل راعي پيشنهاد شده است که عبارتند از : تعديل فعاليت اينتر لوکين و وقفه برگشت سروتونين به عصب.

 

 

 

مطالعات باليني:

در يک مطالعه باليني بر روي شش زن افسرده 55-65 سال عصاره علف چاي که ميزان 14/.% استاندارد شده بود به کار گرفته شد و معلوم شد که اين عصاره ميزان متابوليت هاي نور آدرنالين و دوپامين ادرار بيماران تحت درمان را افزايش مي دهد.

همچنين محققان دريافته اند که افزايش قابل ملاحظه اي در ميزان متابوليت هاي کاتکو لا مين ها، متوکسي

هيدروکسي فنيل گليکول که عامل مشخص کننده اثر بخشي در درمان ضد افسردگي است در ادرار اين بيماران يافت شده است.

مطالعات ادامه دار همين محققين بر روي 22 بيمار ديگر نشان داد که عصاره علف چاي به طور قابل ملاحظه اي

علائم اضطراب، بي تفاوتي، خواب زباد، بي خوابي، بي اشتهايي، کندي فعاليت حرکتي وافسردگي را بر طرف مي کند و ضمنا ًآثار جانبي مشاهده نگرديد.

 

موارد منع مصرف و نکات قابل توصيه:

در بيماران حساس به گياهان دارويي توصيه نمي شود.

 

عوارض جانبي:

عوارض آلرژيک و فتو درماتيت در بعضي بيماران گزارش شده است.

 

مقدار مصرف ونحوه استعمال:

روزي سه مرتبه هر بار يک قرص با يک ليوان آب ميل شود.

 

مصرف در حاملگي و شير دهي:

در موارد حاملگي و شير دهي توصيه نمي شود. (7)

 

 

2. قطره هايپيران:

اين فرآورده از عصاره هيدرو الکلي گياه علف چاي به دست مي آيد و به شکل قطره در دارو خانه ها موجود است.

 

 

اثرات درماني:

آرام بخش، مسکن، ضد اضطراب، مفيد در بيماري هاي ميگرن، پرخوابي، مشکلات و دردهاي دوران قاعدگي، ترس و دلهره، شب ادراري کودکان مي باشد.

عصاره اين گياه مي تواند ميزان اکسيژن سلولي را افزايش مي دهد.

در دوران قبل از قاعدگي به دليل بروز تغييرات هورموني، نوساناتي چون خلق و خو، دردهاي ناحيه کمر، دل درد، اسپاسم و سردرد بروز مي کند. استرس و اضطراب از جمله عوامل تشديد کننده اين عوارض است.

شربت گياهي هايپيران داروي مناسبي براي کاهش هيجانات روحي و تغييرات خلق و خوست.

نکاتي که در مورد اثرات ايده آل اين دارو واکثر دارو هاي گياهي بايد در نظر داشت اين است که حداقل 2-3 هفته پس از مصرف نبايد انتظار اثر داشت چون دارو هاي گياهي دير اثر بوده و اثر آن ها به طور اصولي پس از يک ماه ظاهر مي شود و به تدريج به حداکثر مي رسد، به علاوه مقادير مصرف نوشته شده در راهنماي داروهاي گياهي، بايد به دقت رعايت شود و همچنين داروهاي گياهي را بايد به طور منظم و مرتب مصرف کرد، چرا که

مسئله مقدار، مدت مصرف و نظم در مصرف دارو از شرايط اصلي اثر بخشي داروهاي گياهي است.

آمارهاي تحقيقات کلينيکي نشان داده که رعايت مصرف صحيح هايپيران ،بيش از 90 درصد اثرات ايده آل و مثبت به جاي گذاشته است.با توجه به بي ضرري هايپيران وداروهاي مشابه آن اين دارو در ليست داروهاي OTC (بدون احتياج به نسخه) قرار گرفته و در همه جاي دنيا مي توان آن را از داروخانه ها خريداري کرد.

همچنين مصرف طولاني هايپيران بدون مشکل است.(16)

 

25136159.jpg

 

 

3. پماد و کرم هيپريکوم پرفوراتوم:

عصاره گياه گل راعي از سرشاخه گل خشک شده و پودر شده وبا استفاده از دستگاه سوکسله و حلال متانول

تهيه مي شود.

براي بررسي اثر اين پماد به عنوان ضد التهاب و التيام بخش، پمادهايي با غلظت عصاره 5-3 درصد انتخاب و پس از مشخص نمودن روش تعيين مقدار عصاره در فرآورده ها جهت بررسي اثر آن تعداد 20 موش ماده

با محدوده وزني 250-200 گرم انتخاب شد. دو روز پيش از ايجاد سوختگي موي ناحيه پشت نمونه ها تراشيده شد.اين نمونه ها به چهار گروه پنج عضوي تقسيم شدند.

گروه اول تحت درمان با پماد 3 درصد گروه دوم پماد 5 درصد گروه سوم به عنوان شاهد تحت درمان با پلاسيبور گروه چهارم به عنوان مقايسه استاندارد تحت درمان با کرم فني توئين 1درصد قرار گرفتند. جهت ايجاد سوختگي پس از بيهوشي ناحيه تراشيده شده پنج ثانيه در آب جوش 965 درجه به صورت معلق قرار گرفت که باعث ايجاد سوختگي درجه سه شد .درمان در دو دوره و هر يک در يک هفته صورت گرفت.

در هفته نخست هر روز نمونه ها در دو نوبت و در هفته دوم در يک نوبت دارو دريافت کردند.نمونه هاي شاهد داراي افزايش تدريجي شدت التهاب ،نکروز، لاغر شدن شديد، عطش فراوان، بي حرکتي، گسترده شدن مناطق آسيب ديده و عفونت بودند. درنهايت به مرگ ان ها در روز دوازدهم منجر شد.

ساير نمونه ها به تدريج با کاهش التهاب والتيام مناطق آسيب ديده، سير بهبودي را طي کردند.در اين پژوهش نشان داده شد که پماد گل راعي با غلظت 3 درصد تا حدودي بهتر از غلظت 5 درصد عمل مي کند؛ که اين امر از نظر اقتصادي داراي اهميت بسيار است.

همچنين اختلاف معني داري بين اثرات التيام بخش پماد 3 درصد و کرم 1 درصد فني توئين ديده نشد.(14)

 

 

4.هايپر فورات :

اثرهايپرسين تغليظ شده در دي کلرو متان ومتانول در کاهش زخم معده تجربي حاصل از استيل سالسيليک اسيد واتيل الکل 96 درجه در معده موش صحرايي.

هايپريسين با مقادير مختلف به صورت وابسته به دوز جلوي ايجاد زخم توسط ايندو متاسين را مي گيرد ودر ثاني

در حيواناتي که قبلاًتوسط اين ماده پيش مداوا شدند وسپس در آن ها اقدام به ايجاد زخم گوارشي توسط ايندو متاسين مي شد تا حد قابل توجهي در برابر زخم گوارشي مقاومت نشان مي دادند.

پس اين ماده جلوي زخم زايي ايندو متاسين را مي گيرد و اين کار را با افزايش ترشح موکوس معدي انجام مي دهد. همچنين ممکن است اين دارو روي سنتز پروستا گلاتوسين ها و ميکروسيرکولاسيون مخاط معده تاثيراتي داشته باشد.(14)

 

 

فرآوري:

اسانس گل راعي:

در نقطه هاي روشن برگ غده هايي وجود دارد که مملو از شيره قرمز رنگ مايل به قهوه اي است.

در اروپا از اين شيره به عنوان موثرترين دارو براي التيام زخم ها، سوختگي و ماليدن به قسمت هايي که از بدن که پوست آن ها کنده شده است استفاده مي شود.( 15)

 

 

 

 

روغن گل راعي:

روغن گل راعي که يک روغن قرمز رنگ مي باشد از قرار دادن گل در در روغن آفتاب گردان، روغن گردو و يا روغن زيتون و با قرار دادن در برابر آفتاب به مدت چند هفته به دست مي آيد.

اين روغن را مي توان روي سوختگي، التهابات پوستي، عضلاني و بافت همبند ماليد و براي درمان نورالژي به کار برد. (8)

 

 

خشک کردن

براي خشک کردن گياه بايد آن ها را به صورت دسته هاي مجزا در آورد و سپس بر روي طناب آويخت. يا اينکه سر شاخه ها را به صورت قشر نازکي بر روي سطح زمين در محل خشکي گستراند تا بدون فاسد شدن خشک شوند. اگر عمل خشک کردن با دقت و سرعت انجام شود، گل ها، رنگ زيبا و طعم خود را حفظ مي کنند. (11)

خشک کردن صنعتي گل راعي در دماي حداکثر 55 درجه و در تاريکي کامل انجام مي شود. (حتي چند ساعت نور مي تواند مقدار ماده شيميايي فعال را کاهش مي دهد.(3)

 

 

مقدار مصرف :

براي التيام زخم پس از اين که محل زخم با آب و صابون کاملاً تميز شد برگ ها و گل هاي تازه له شده گياه را روي زخم بگذاريد.

براي تهيه دمکرده براي معالجه افسردگي و احتمالاً تحريک سيستم دفاعي بدن يک تا دو قاشق مربا خوري گياه خشک را در يک ليوان آب جوش 15-10 دقيقه خيس کنيد و تا سه پيمانه در روز بخوريد.طعم آن ابتدا کمي شيرين وسپس تلخ و قابض است.

براي کودکان وافراد بالاي 65 سال بايد از مقدار کم شروع کرد و به تدريج اضافه کرد.

 

 

فاکتور هاي ايمني :

مهار کننده هاي MAO در تريک با بعضي خوراکي ها ممکن است در ابعاد خطرناکي فشار خون را بالا ببرد و علائم آن سردرد، سفتي گردن، آشفتگي و قي سردي پوست بدن مي باشد. البته قدرت تاثير گياه در مقدار مجاز به قدرت مهار کننده هاي دارويي تجاري نيست ولي توصيه مي شود اشخاصي که از اين گياه استفاده مي کنند نبايد از دارو هاي Amphetamines و مخدرها، و از اسيدهاي آمينه Tryptophan,Tyrosine وقرص هاي ضد بار داري بخور هاي ضد آسم، داروهاي سرما خوردگي استفاده نکنند.

در مواردي که چاي کوهي به به عنوان علوفه دارويي به دام ها داده مي شود ماده شيميايي هايپريسين زير پوست دام جمع مي شود و زير تابش اشعه آفتاب ايجاد سوختگي و تاول مي نمايد.حتي در مواردي که به جانوران آزمايشگاهي به مقدار زياد ماده شيميايي هايپيريسين تزريق شده وزير تابش اشعه آفتاب قرار داده شده اند ،

مرده اند. ولي تحقيقات دانشمندان نشان مي دهد مصرف اين گياه براي انسان در صورتيکه در حد مجاز توصيه شده ،مصرف شود ايجاد عوارض پوستي نمي کند،مگر در افرادي که داراي پوست هاي حساس باشند.به همين دليل اشخاصي که از اين گياه استفاده مي کنند،شبه به اشخاصي که از آنتي بيوتيک تترا سايکلين استفاده مي کنند بايد حتي الامکان دور از تابش اشعه آفتاب باشند. (6)

 

 

احتياط مصرف:

قرار گرفتن پوست در معرض آفتاب پس از مصرف خوراکي اين گياه، ممکن است منجر به درماتيت شود.

در هواي مرطوب و آفتابي هرس کردن گياه و چيدن برگ و گل باعث درماتيت تماسي مي شود.

 

 

 

 

تداخلات دارويي:

استفاده طولاني مدت اين گياه مي تواند فعاليت دارو هاي حياتي مانند مهار کننده هاي پروتئاز براي HIV و دارو هاي ضد وازنش پيوند را که بعد از پيوند اعضا مورد استفاده قرار مي گيرد ،بلوک نمايد.

در يک مطالعه بر روي 86 بيمار، بعد از در يافت گل راعي، در برخي از بيماران وازنش پيوند رخ داد و ساير بيماران مجبور شدند دوز اين داروي گران قيمت را افزايش دهند. (9)

 

 

ترکيب هاي موجود در گل راعي:

a-mujene

 

1

a-pinen

 

2

sammene

 

3

B-pomene

 

4

myrsen

 

5

a-terpenin

 

6

Limonene

 

7

ocimene

 

8

y-terpinene

 

9

terpinene

 

10-B-curpinene

 

منابع:

1.زرگري.ع،1362،گياهان دارويي.جلد اول،انتشارات دانشگاه تهران.

2.اميد بيگي.ر،1374، رهيافتهاي توليد وفرآوري گياهان دارويي،انتشارات فکرروز

3. يزداني.د،138، کاشت داشت وبرداشت گياهان دارويي،جهاد دانشگاهي

4.لباسچي.م،شريفي.ا،1380،تحقيقات گياهان دارويي ومعطرايران،جلد11،انتشارات موسسه تحقيقات جنگل ها ومراتع

5.نقد آبادي.ح،ضيايي.ع،1383،فصلنامه گياهان دارويي،شماره11،پژوهشکده گياهان دارويي وفرآورده هاي طبيعي جهاد کشاورزي

6.مير حيدر.ح،1375،معارف گياهي،جلد سوم،انتشارات نشر اسلامي

7.لابراتور داروسازي گل دارو

8.ولاگ.ژ،استودولا.و،ترجمه زمان.س،1374،انتشارات ققنوس

9.واحد تحقيق وتوسعه باريج اسانس،1381،شماره 6

10.سفيد کن.ف،ميرزا.م،1377،تحقيقات گياهان دارويي ومعطر،جلد اول،

انتشارات جنگل ها ومراتع

11.صمصام شريعت.ه،1382،پرورش وتکثير گياهان دارويي،انتشارات ماني

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
band.html.12

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
. 13

14سايت دانشگاه آزاد جويبار

15-www.masiid.blogfa.com

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...