رفتن به مطلب

جنگنده ميراژ G-8


ارسال های توصیه شده

300px-Dassault_Mirage_G8.jpg

 

تاريخچه

ميراژ G-8 يكي از مدلهاي پيشرفته ميراژ جي Mirage G ، اولين هواپيماي بال متغيري كه در اروپاي غربي به پرواز درآمد ميباشد. اين هواپيما حاصل 4 سال مطالعه به صورت طرح و تئوري و 3 سال پروازهاي آزمايشي است. در سال 1965 قراردادي بين دولت فرانسه و كمپاني مارسل-داسو Marcel-Dassault براي ساخت مدل آزمايشي هواپيماي بال متغير ميراژ G منعقد شد. اين هواپيما در 18 نوامبر 1967 در شهر Istres اولين پرواز آزمايشي خود را انجام داد و در پايان پرواز با سرعت تقريبي 232 كيلومتر در ساعت شروع به فرودآمدن كرد و با سرعت 205 كيلومتر در ساعت عمل نشستن Touch Down را روي باند فرودگاه انجام داد. بيست روز بعد از اولين پرواز يعني در هشتم دسامبر 1967 ، ميراژ G-8 با حداكثر زاويه بالها، حدود 70 درجه آزمايش شد و در اين پرواز سرعت آن به 2.1 برابر صوت رسيد.

 

در اوايل سال 1971 مدل آزمايشي ميراژ G ، طي 400 ساعت پرواز در ارتفاع كم و زياد ( پرواز در سطح پائين و در ارتفاعات بالا) توسط خلبانان فرانسوي، استراليائي، آمريكائي (نيروي هوائي و دريائي) مورد آزمايش قرار گرفت. نتيجه عالي حاصله از آزمايشات روي مدل اوليه Mirage G اين هواپيما را به عنوان يك هواپيماي آئروديناميكي بال متغير معرفي كرد.

 

G8-02.jpg

 

شروع ساخت Mirage G8

در نتيجه تكنيك پيچيده و تجربه بدست آمده از ميراژ G ، شركت هواپيماسازي "مارسل-داسو" در زمينه هواپيماهاي بال متغير ، مدل پيشرفته اي از ميراژG بانام Mirage G8 را براي پروازهاي آزمايشي ساخت. Mirage G8 چهار روز بعد از اولين پرواز در خلال يك پرواز آزمايشي چهار بار به سرعت 2.03 برابر صوت رسيد، در طي پروازهاي قبلي در زمينه سيستمهاي آئروديناميكي مختلف و مخصوصا باز و بسته نمودن بالها هنگام پرواز آزمايشات زيادي انجام و تجربيات خوبي بدست آمده بود.در ضمن پروازي كه G8 به سرعت 2 ماخ رسيد، اين هواپيما با حداكثر برد و با استفاده از خواص بالهاي متغير يك پرواز نمايشي انجام داد و با سرعت 219 كيلومتر فرود آمد.

 

گرچه سيستم پروازي G-8 در ارتفاعات زياد و كم داراي قابليتهاي لازم است ولي هنگام مانورهاي نزديك سطح زمين و پروازهاي كوتاه، به علت دارابودن سرعت مافوق صوت مستلزم حساسيت خاصي در عملكردهاي خلبان ميباشد.دو مدل Mirage G8 با دو موتور Snecma Atar 9k 50 كه يكي از آنها تك كابين و ديگري با دو نفره ميباشد ساخته شد،‌اين دو هواپيما حدود 500 ساعت آزمايش پروازي بطور فشرده در هر نوع محيطي را داشته اند.

 

18re.jpg

 

بالهاي G8

در چهارچوب پروژه نيروي هوائي فرانسه با عنوان " هواپيماي رزمي آينده" بود كه كمپاني "مارسل-داسو" Mirage G8 را بعنوان يك هواپيماي رزمي با قابليتهاي خوب به دولت فرانسه پيشنهاد كرد. اين هواپيما داراي دو موتور و بالهاي متغير بلند بود، آزمايشات در تونل باد همزمان برروي دو مدل آزمايشي Mirage G8 و Mirage F-1 انجام گرفت. در آزمايشات اين نكته به اثبات رسيد كه بالهاي متغير ميتواند كارائي بيشتري در جهت توسعه پروژه " هواپيماي رزمي آينده" داشته باشد و همچنين اين بالها در آزمايشهاي گوناگون 55 درصد از كارائي خود را نشان دادند. نصب اين بالهاي متغير علاوه بر اينكه از نظر عملياتي مشكلي ايجاد نميكند، سبكتر و به ميزان 10 درصد ارزانتر ميباشد و ضمنا در مورد بارگيري و تسليحات بدون هيچگونه مشكلي عمل ميكند.

 

بالهاي Mirage G8 مناسب با هر پروازي ساخته شده است و همچنين بگونه اي طرح ريزي شده اند كه در پروازهاي با بال جمع ، اين هواپيما قادر به حمل تانكهاي اضافي سوخت در زير بال باشند. وجود بالهاي متغير به هواپيماها اجازه ميدهد با سرعتهاي بسيار كم ( تقريبا 25 درصد سرعت اصلي هواپيما) پرواز نمايد. فلاپهاي دوتائي، لبه حمله نصب شده روي اين بالها در مواقع اوج گيري يا فرود آمدن از لغزشها و نوسانات هواپيما جلوگيري ميكنند.

 

dassault_mirage-g8_1.jpg

 

ماموريت G8

Mirage G8 يك شكاري بال متغير چند منظوره با سرعتي بيش از 2 برابر سرعت صوت است اما ماموريت اصلي اين هواپيما تامين كردن برتري هوائي و انجام ماموريتهاي ضربتي در ارتفاع كم است. سيستم كنترل آتش اين هواپيما از طريق رادار سيرانو4 Thomson CSF Cyrano IV كه داراي برد و ديدي معادل 100 كيلومتر ميباشد اداره ميشود،‌سيستم كامپيوتري رادار داراي فاصله ياب ليزري ميباشد و همچنين اين رادار قادر به انجام عمليات و پروازهاي ضربتي در ارتفاع كوتاه است.

 

موتور G8

كارشناسان نيروي هوائي فرانسه پيشنهاد نصب دو موتور استاندارد و پرقدرت اسنكما 50 كا9 ، كه پروازهاي سريعتر از صوت را براي اين هواپيما ميسر ميكرد را دادند، تا G8 توانائي برابري با ميراژهاي F-1 را داشته باشند، اما موتور نامبرده پس از آزمايشات لازم جاي خود را به موتوري با همان قطر ولي با توانائي توليد نيروئي بيشتر در جهت پروازهاي بالاي صوت به نام M-53 داد، همچنين Mirage G8 با استفاده از اين موتور قادر به بدست آوردن سرعتي معادل 2.5 برابر صوت ميشد. در سال 1972 دومين نمونه اين هواپيما پروازهاي آزمايشي خود را به پايان رساند.

 

3147281367_2dfac9fea1.jpg

 

سرانجام

ساخت Mirage G8 به دلايل فاش نشده اي متوقف گرديد و نيروي هوائي فرانسه قرارداد ساخت Mirage F-1 را به جاي Mirage G8 با كمپاني مارسل-داسو منعقد كرد.

 

 

منابع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...