رفتن به مطلب

گرن توریسمو MCStradale 2014، مانکن ایتالیایی


ارسال های توصیه شده

 

 

«گرن توریسمو MCStradale» مدل 2014 قوی ترین و سریع ترین محصول خیابانی مازراتی است که می خواهد رقبای آلمانی خود را از میدان به در کند. دو سالی می شود که برند مازراتی در کنار پورشه، ب ام و و مرسدس از خاص ترین و برترین برندهای خودروسازی حاضر در کشورمان به حساب می آید

 

 

روزنامه هفت صبح:
«گرن توریسمو MCStradale» مدل 2014 قوی ترین و سریع ترین محصول خیابانی مازراتی است که می خواهد رقبای آلمانی خود را از میدان به در کند.

 

دو سالی می شود که برند مازراتی در کنار پورشه، ب ام و و مرسدس از خاص ترین و برترین برندهای خودروسازی حاضر در کشورمان به حساب می آید که این موضوع سبب شده تا محصولات مازراتی به رغم گرانقیمت و کم شمار بودنشان اما در نزد ما ایرانی ها نیز چندان غریبه نباشند. در حال حاضر تولیدات شرکت مازراتی به دوگانه اصلی «کواتروپورت» در کلاس سدان مجلل و مدل «گرن توریسمو» در کلاس کوپه تقسیم می شود که هر یک از این دو محصول با نسخه های گوناگون و با بهره مندی از طیف گسترده ای از پیشرانه های متفاوت و سطوح مختلف از تجهیزات رفاهی و ایمنی طیف نسبتا گسترده ای از مشتریان خودروهای لوکس را هدف قرار داده است. مازراتی گرن توریسمو نخستین بار در نمایشگاه خودرو ژنو سال 2007 رونمایی شد.

 

این خودرو که یک کوپه در کلاس Grand Tourer محسوب می شود توسط دستان هنرمند طراح معروف دنیای مد «Jason Castriota» در شرکت پینین فارینا ایتالیا خلق شد. این طراح آمریایی پیش از این با طراحی مدل منحصر به فرد «فراری 5/P4 پیشین فارینا» نام خود را بر سر زبان ها انداخت. با آنکه پس از موفقیت اولیه گرن توریسمو در بازارهای جهانی شرکت مازراتی بلافاصله نسخه های بهبود یافته و ارتقا یافته این مدل را تحت عناوین گرن تورسیمو S و گرن توریسمو MC طی پنج سال گذشته روانه بازار کرد اما باز هم شرکت مازراتی بیکار نماند و مهندسان این شرکت در مدت زمانی که مشتریان گرن توریسمو، سرمست از انتخاب خود بودند تغییرات دیگری را در این مدل اعمال کردند تا اندکی بعد آخرین و پیشرفته ترین محصول شرکت مازراتی متولد شود؛ آن هم چیزی نبود جز «گرن توریسمو ام سی استرداداله» مدل 2014.

 

چهره ظاهری؛ سالخورده اما خشن

 

با آنکه چند سالی از معرفی مدل استاندارد گرن توریسمو می گذرد اما با نگاهی گذرا به چهره ظاهری گرن توریسمو MCStradale به سرعت درخواهید یافت که صفات القابی چون «خودرو زیبا» یا «خودرو مدگرا» برای توصیف محصول جدید مازراتی منصفانه نیست و از این خودرو باید تنها با عناوینی چون «مانکن ایتالیایی» یا الهه زیبایی یاد کرد! القابی که حتی نشریات تخصصی آلمانی زبان نیز به محصول جدید مازراتی اطلاق داده اند. به رغم آنکه چهره ظاهری گرن توریسمو با نسخه عادی این خودرو تفاوت چندانی ندارد اما اگر با دقت به چهره گرن توریسمو ام سی استراداله بنگریم شاهد تغییرات ظریفی در نمای ظاهری این خودرو خواهیم بود. نخستین تفاوت را در جلو پنجره حجیم گرن کابریو خواهیم دید که طراحان مازراتی با اعمال تغییراتی در ابعاد و گرافیک این قسمت امضای منحصر به فرد این نسخه خاص را به ثبت رسانده اند.

 

224914_807.jpg

جالب است بدانید تغییرات اعمال شده در نمای جلو خودرو که علاوه بر جلو پنجره، شامل فرم کاپوت پیشرانه می شود صرف نظر از مسائل مربوط به طراحی و زیباشناسی خودرو ریشه در مهندسی و علم آیرودینامیک نیز دارد. به طوری که با اعمال این تغییرات در نسخه جدیدتر گرن توریسمو، نتایج و ارقام آیرودینامیکی بهتری نسبت به نسخه معمولی در مدل موسوم به اسپورت حاصل شده است و به این ترتیب طراحان و مهندسان شرکت مازراتی با یک تیر چند هدف را نشانه گرفته اند و علاوه بر متفاوت و زیباتر جلوه دادن گرن توریسمو ام سی استراداله، این خودرو را با مقاومت کمتری در مقابل جریان باد روانه خیابان کرده اند، ضمن آنکه برای پایداری بهتر این خودرو در سرعت های بالا، علاوه بر تعبیه و نصب بالچه هایهدایت هوا روی لبه صندوق عقب، ارتفاع ام سی استراداله نسبت به مدل استاندارد گرن توریسمو اسپورت، 10 میلی گرم در محور جلو و 12 میلی متر در محور عقب کاهش یافته است.

 

قوای حرکتی

 

پیشرانه به کار رفته در گرن توریسمو ام سی استراداله در حقیقت همان پیشرانه معروف 4.7 لیتری 8 سیلندر شرکت مازراتی است که قبلا آن را در خودرو کواتروپورت GTS اسپورت نیز دیده بودیم. این پیشرانه با حجم دقیق 4691 سی سی که در قالب هشت سیلندر با آرایش 90 درجه انجام وظیفه می کند توانایی تولید 460 اسب بخار قدرت در دور موتور 7000 دور در دقیقه و همچنین توانایی تولید بیشینه گشتاوری معادل 510 نیوتن متر را داراست اما نکته قابل توجه اینجاست که با برنامه ریزی کامپیوتر مرکزی پیشرانه 80 درصد گشتاور تولیدی در دور موتور 2500 دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می گیردو تنها 20 درصد باقی مانده در دورهای بالاتر از 4750 دور در دقیقه تولید می شود. طبق اعلام رسمی شرکت سازنده، این پیشرانه می تواند گرن توریسمو ام سی استراداله را در عرض 4.5 ثانیه از حالت سکون به مرز سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند که این رقم حدود 0.8 ثانیه کمتر از رکورد مدل عادی گرن توریسمو است. علاوه بر آن دسترسی به سرعت 303 کیلومتر بر ساعت به کمک پیشرانه مذکور امکان پذیر بوده و گرن توریسمو اسپورت می تواند بدون هیچ زحمتی سرعت خود را در عرض 3 ثانیه از مرز 80 کیلومتر بر ساعت به 120 کیلومتر بر ساعت برساند اما در کنار این پیشرانه یک جعبه دنده منحصر به فرد که به صورت انحصاری برای این نسخه ساخته شده دیده می شود که در کسب رکوردهای ذکر شده نقش بسزایی را ایفا می کند.

 

این جعبه دنده شش سرعته خودکار ساخت شرکت ZF آلمان بوده و با کد شناسنامه ZF6HP26 شناخته می شود. این جعبه دنده جدید که MCRaceShift نامدارد و نخستین جعبه دنده اتوماتیک در نظر گرفته شده برای پیشرانه های 4.7 لیتری مازراتی نیز به شمار می آید، توانایی تعویض دنده به حالت اتوماتیک و دستی را برای راننده مهیا می سازد. جالب است بدانید این جعبه دنده، تعویض دنده ها را تنها ظرف مدت 60 هزارم ثانیه انجام می دهد؛ یعنی پنج برابر سریع تر از پلک زدن انسان!

 

224915_594.jpg

سیستم تعلیق و ایستایی

 

سیستم تعلیق گرن توریسمو ام سی استراداله نیز از آخرین فناوری ابداعی در این زمینه بهره مند است. این فناوری جدید که Skyhook Active Suspension نام دارد می تواند رفتارهای فرمان، گاز و ترمز را تحت نظر گرفته و با آنالیز آنها در هر لحظه عکس العمل متفاوتی را با توجه به شرایط رانندگی از خود نشان دهد. این مجموعه از یک سامانه جناغی به همراه کمک فنرهای گاتزی تشکیل شده که توانایی ضبط و ذخیره رفتارهای حرکتی خودرو را در کامپیوتر مرکزی خود داراست.

 

علاوه بر بازبینی و بازطراحی های صورت گرفته در قسمت های مختلف این خودرو، مجموعه ترمزگیری گرن توریسمو ام سی استراداله نیز تغییرات گسترده ای را به خود دیده است. مجموعه ترمزگیری این خودرو با دارا بودن دیسک های 380 میلیمتری در چرخ های محور جلو و 360 میلیمتری در محور عقب به کمک انواع سامانه های کمک همچون Brake Assist سطح متفاوتی از احساس امنیت را برای راننده به همراه می آورد. طبق اعلام شرکت مازراتی، سامانه ترمزگیری گرن توریسمو ام سی استراداله در سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به 25 متر مسافت نیاز دارد تا این خودرو 1700 کیلوگرمی را به حالت ایست کامل درآورد. میزان مصرف سوخت نیز فاکتور موثر دیگری است که در نسخه ارتقا یافته گرن کابریو با حساسیت بیشتری به آن پرداخته شده است. هر چند خریداران این قبیل خودروها اهمیت چندانی برای این مسئله قائل نیستند اما توجه بیش از پیش دولت ها به مقوله کاهش مصرف سوخت و ارتباط مستقیم میزان مالیات با میزان مصرف سوخت خودروها در برخی از کشورها، این فاکتور نیز برای خودروسازان امری حیاتی و رقابتی محسوب می شود.

 

پیشرانه حجیم

 

با آنکه نسخه گرن توریسمو ام سی استراداله از پیشرانه حجیم تر و پرقدرت تری نسبت به گونه های دیگر برخوردار است اما تدابیر به کار گرفته شده در این خودرو سبب شده است میزان مصرف سوخت گرن توریسمو ام سی استراداله به میزان میزان شش درصد در مقایسه با دیگر نسخه های این خودرو کاهش یافته و به رقم 14.5 لیتر در هر 100 کیلومتر از پیمایش در سیکل ترکیبی برسد. خالی از لطف نخواهد بود بدانیم مصرف سوخت این هیولای 460 اسب بخاری در سیکل بزرگراه فقط و فقط هشت لیتر در هر 100 کیلومتر از پیمایش مسیر خواهد بود.

 

224916_584.jpg

شرکت مازراتی یک باک سوختگیری 75 لیتری را برای گرن توریسمو ام سی استراداله در نظر گرفته اندکه با توجه به میزان مصرف سوخت خودرو کافی به نظر می رسد. این خودرو به صورت استاندارد با رینگ هایی به ابعاد 35ZR20/255 در محور جلو و 35ZR20/285 در محور عقب تولید می شود و مشتریان می توانند نوع خاصی از رینگ های 5 بازو دوبل را با رنگ مشکی مات سفارش دهند که طبق اعلام شرکت مازراتی در ساخت آنها از صور فلکی الهام گرفته شده است، ضمن آنکه مشتریان گرن توریسمو ام سی استراداله همچون دیگر محصولات تولیدی این کمپانی حق انتخاب و سفارش جزئی ترین موارد همچون رنگ بندی صندلی ها، نحوه طراحی و دوخت چرم غربالک فرمان، رودری ها و دیگر دکوراتیو داخلی خودرو را دارا خواهد بود.

 

مازراتی شرکت خودروسازی ایتالیایی و تولیدکننده خودروهای لوکس است، که در تاریخ یکم دسامبر 1914 به دستان برادران مازراتی، در شهر بولونیا، راه اندازی شد. شرکت مازراتی از سال 1993 میلادی تاکنون، متعلق به کمپانی فیات بوده و در حال حاضر دفتر مرکزی و کارخانه تولیدی اصلی آن. در شهر مودنا، ناحیه امیلیا – رومانیا، ایتالیا قرار دارد. در ساختار سازمانی گروه فیات، مازراتی همواره به عنوان زیرمجموعه شرکت فراری محسوب می شود. اگرچه اخیرا به همراه آلفا رومئو، بخش اصلی خودروهای اسپورت فیات را تولید می کند.
لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...