رفتن به مطلب

نکات حقوقی لازم برای راه‌اندازی فعالیت تجاری الکترونیک


ارسال های توصیه شده

در صورتی که قصد راه‌اندازی وب‌سایتی را جهت انجام فعالیت‌های تجاری دارید، پیش از هرچیز باید پاره‌ای از مهم‌ترین نکات حقوقی را مورد توجه قرار دهید:

1) دارنده وب‌سایت چه کسی است؟

در چارچوب قانون تجارت، تاجر ممکن است شخص حقیقی یا حقوقی باشد. در صورتی که تصمیم گرفتید اموال خود را از اموال مربوط به فعالیت تجاری خود جدا نمایید و مایل نیستید کسانی که با آنها فعالیت تجاری انجام می‌دهید بتوانند با طرح دعوی از طریق دادگاه اقدام به توقیف اموال شما نمایند، در این صورت باید اقدام به تأسیس یک شرکت مانند شرکت سهامی خاص یا شرکت با مسئولیت محدود نمایید و این وب‌سایت به اسم شخص حقوقی مزبور به ثبت رسیده و فعالیت نماید. ثبت یک شرکت به علاوه این مزیت را دارا می‌باشد که وضعیت مالیات، تأمین اجتماعی و پرداخت عوارض آن نیز از مسئولیت شما جدا بوده و بدین‌ترتیب نسبت به اموال خود می‌توانید مدیریت بهتری را اعمال نمایید.

2) ثبت نام و علامت تجاری

برای اطمینان از این امر که در صورت موفقیت شما در ایجاد یک برند این نام یا علامت مشهور شده مورد سوء‌استفاده دیگران قرار نمی‌گیرد، ضروری است تا در چارچوب قوانین مربوط به مالکیت معنوی اقدام به ثبت برند خود نمایید تا بدین‌ترتیب از هرگونه کپی‌برداری غیرقانونی یا سوء‌استفاده از نام خود بتوانید در آینده جلوگیری نمایید. بدین ترتیب با ثبت موفقیت‌آمیز برند خود موفق خواهی شد تا حقوق انحصاری ذیل را نیز به دست آورید:

الف) حق کپی کردن کلیه مطالب مندرج در سایت

ب) حق توزیع مطالب مندرج در سایت

ج) جلوگیری از تکثیر و انتشار بدون اجازه مطالب سایت

3) انجام تجارت از طریق وب‌سایت

هربار که مصرف‌کنندگان با مراجعه به سایت شما اقدام به سفارش کالا یا خدمات می‌نمایند، در حقیقت قراردادی بین شما و آنان منعقد می‌گردد. بنابراین اگر از فرمت قراردادی معینی در سایت خود استفاده نمی‌کنید، به صورت خودکار به تمامی تضمیناتی که قانون برای مراجعه‌کنندگان به سایت و خریداران محصولات خود از سایت برای آنان در نظر گرفته است، پایبند می‌باشید. از این روی مناسب است تا در قسمتی از سایت، بخشی تحت عنوان شرایط خرید «کالا و خدمات» در سایت قرار داده و در آن موارد ذیل را جهت حمایت از حقوق خود درج نمایید:

الف) تضمیناتی را که به طور خودکار قانون برای فروش محصولات پیش‌بینی نموده ساقط می‌نمایید و در صورت صلاحدید تضمینات موردنظر خود را جایگزین آن می‌نمایید.

ب) اینکه خریداران سایت شما با کلیک کردن در سایت اعلام می‌نمایند که بیش از 18 سال سن داشته و اهلیت معامله کردن را دارا می‌باشند.

ج) اینکه خیارات (حق فسخ) قانون مدنی قابل اعمال نبوده و پس از معامله یا ارسال محصول امکان فسخ و پس دادن محصول وجود ندارد.

د) اینکه شیوه پرداخت و زمان‌بندی آن در صورت رجوع به طور دقیق مشخص گردد.

منبع:بیت العدل

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...