رفتن به مطلب

۷ روش برای ایجاد یک تیم وفادار


ارسال های توصیه شده

۷ روش برای ایجاد یک تیم وفادار

در این زمانه که شرکت‌ها دائما کارکنان را تهدید به اخراج می‌کنند، صحبت از وفاداری کارکنان ساده لوحانه به نظر می‌رسد؛ ولی هنوز وفاداری نمرده و در عوض تغییر کرده است.

 

 

fbca165fb953c57c3833b79a183c10eb.jpg

 

در این زمانه که شرکت‌ها دائما کارکنان را تهدید به اخراج می‌کنند، صحبت از وفاداری کارکنان ساده لوحانه به نظر می‌رسد؛ ولی هنوز وفاداری نمرده و در عوض تغییر کرده است. به گفته دانیل پینک، نویسنده کتاب «حقایق بر انگیزاننده» در گذشته وفاداری عمودی بود، سازمان‌ها در صدر بوده و برای کارکنانی که در پایین قرار داشتند امنیت ایجاد می‌کرده‌اند.»

 

به گفته آقای پینک، کارکنان امروزی تمایل دارند وفاداری افقی را احساس کنند؛ مانند تعهد به کارکنان و کارکنان اسبق و پروژه‌های خاص، خلاصه اینکه کارکنان را در یک تیم قرار دهید تا وفاداری ایجاد شود.

 

به عنوان یک مدیر اگر به دنبال برانگیختن موثر افراد هستید نیاز به درک این مطلب دارید. هیچ تاکتیک موثری برای ایجاد وفاداری وجود ندارد؛ اما کارهای کوچک بسیاری هست که شما می‌توانید(باید) انجام دهید تا رابطه قوی‌تر و سودمند‌تری با کارکنان ایجاد کنید. ۱) دائما تیم را به حرکت وادارید.

 

شاید بی‌روح و ساده به نظر آید، ولی آخرین بار که از اعضای تیمتان پرسیدید در مورد کارشان چه طرز فکری دارند کی بوده است؟ این کار کوچکی است؛ ولی انجامش دهید.

 

برای این کار می‌توانید از یک پرسشنامه کوچک استفاده کنید. سوالاتی مانند:

 

▪ آیا می‌دانید شرکت به کجا می‌رود و شما در این مسیر هر صبح باید چه کاری انجام دهید؟

 

▪ شما در رسیدن به اهداف شرکت چه نقشی دارید؟

 

▪ آیا در انجام کارهایتان دقت کافی دارید؟

 

▪ چه قدر به تیم و پروژه‌ها وفادارید؟

 

مری آن ماسارچ، مدیر و محقق موسسه مشاوره مدیریت و بازاریابی سوالاتی را نیز برای تعیین رضایت شخصی از شغل پیشنهاد کرده است:

 

▪ چه جوانبی از شغلتان را بیشتر دوست دارید؟

 

▪ دوست دارید چه چیزی یاد بگیرید؟

 

▪ انگیزه‌های شما برای کار چیست؟

 

▪ کدام یک از توانمندی‌هایتان بیشترین رضایت را در شما ایجاد می‌کند؟ ۲) مشاغلی عالی ایجاد کنید.

 

بهترین شغل چیست؟ طبیعتا انتظارات افراد متفاوت است؛ اما در تحقیقی، ۶۰۰ مدیر اجرایی و متخصصان منابع انسانی در گزارش «بهترین مشاغل ۲۰۰۹» در چندین عامل موثر بر رضایت شغلی هم‌نظر بوده‌اند؛ مانند:

 

▪ تنوع وظایف

 

▪ محیط کاری دوستانه

 

▪ روش‌های منصفانه

 

▪ تناسب بین تلاش‌های شغلی و درآمد

 

▪ سطح مشخصی از استقلال و کنترل بر کارکنان تا بتوانند بدون سرپرست کار کنند.

 

به غیر از پاداش‌های مالی اعضای تیم شما شغل‌های معنی داری می‌خواهند تا بتوانند از توانمندی‌ها و علایق‌شان استفاده کنند. در بررسی‌های سالانه زمانی را برای مشارکت در هدف‌گذاری اختصاص دهید.

 

آنها چه کاری را بیشتر دوست دارند؟ چه چیزی شغل‌شان را جذاب‌‌تر می‌کند؟ به گفته تام برری مدیر دفتر اروپایی بلستینگ وایت: «در سال گذشته به نظر می‌رسید که مدیران نمی‌توانند به کارکنان ارتقای شغلی یا سنتی پیشنهاد کنند؛ بنابراین از سوال کردن در مورد اهداف و آرزوها اجتناب می‌کردند.» هر شغلی دارای فعالیت‌های تکراری است؛ ولی این مشکل می‌تواند با طرح‌های فردی که منجر به استقلال بیشتر و استفاده از توانمندی‌ها در شغل می‌شود تخفیف یابد. ۳) حرفه‌های عالی ایجاد کنید.

 

با استفاده از گزارش‌ها تلاش کنید یک برنامه شغلی گسترده برای کارکنان تدوین کنید. حتی اگر آن برنامه به گونه‌ای باشد که کارکنان شرکت را برای دستیابی به یک هدف حرفه‌ای ترک کنند. حقیقت این است که قطع نظر از اینکه چقدر آنها در ظاهر به شغل‌شان علاقه‌مندند بعضی از افراد کلیدی به دلایل گوناگون شرکت را ترک می‌کنند،. چرا مسیری را به آنها نشان ندهید که آنها نقش‌های برتری را پس از به دست آوردن سایر تجربیات نشان دهند؟ به این ترتیب کارکنان می‌توانند به مشاورانی عالی برای شرکت شما تبدیل شوند. ۴) فرهنگ سرزنش کردن را متعادل سازید.

 

به گفته جو اوون نویسنده کتاب مرگ مدیریت مدرن «بسیاری از افراد شرکت را ترک نمی‌کنند، آنها شما(مدیرانشان) را ترک می‌کنند.» اگر به دنبال مشارکت هستید باید سعه صدر نشان دهید. مدیری که در اشتباهات به سرعت سرزنش می‌کند، تباه‌کننده است. مشارکت موثر به این معنی است که به سایرین بها دهید و سرزنش‌ها را کم کنید. این کار را انجام دهید تا کارکنانتان ریسک لازم برای موفقیت را بپذیرند. آنها این کار را با شما و برای شما انجام خواهند داد. ۵) جلسات را اختیاری کنید.

 

بسیاری از کارکنان جلسات را دوست ندارند؛ زیرا اغلب بدون نتیجه‌اند. الکساندر کیورف نسبت به جلسات اجباری هشدار داده است و این کار را نتیجه برخورد با کارکنان مانند افراد نابالغ می‌داند. در صورت اختیاری شدن جلسات کارکنان تصمیم می‌گیرند اگر زمان جلسه مناسب باشد در جلسه شرکت کنند یا در پشت میزشان به کار ادامه دهند. کیورف می‌گوید: جلسات را کوتاه و متمرکز کنید، افرادی را دعوت کنید که در موارد مورد بحث صاحب نظر هستند و سعی کنید جلسه را با نکته‌ای مثبت شروع کنید. ۶) افراد را تصدیق کنید.

 

برای ایجاد حس اعتماد در تیمتان روش‌های بسیاری وجود دارد. بعضی از این روش‌ها بسیار پیش پا افتاده هستند؛ مانند صبح به خیر گفتن، به گفته برری: اگر مدیر هستید کارکنانتان را مطمئن سازید اگر احتیاج به صحبت با شما دارند شما همیشه آماده‌اید. تمجید‌های کلی از تیم بی‌معنی شده‌اند و تشکر‌های مخصوص و فردی بهتر جواب می‌دهند. ۷) به کارکنانتان تصویری کلی ارائه دهید.

 

کارکنان تمایل دارند رهبر تیم به یاد آنها آورد که چرا کارشان مهم است، چشم‌انداز کلی ارائه دهد و در مورد کاری که سازمان انجام می‌دهد هیجان ایجاد کند. روش سریعی برای دست یابی به این هدف وجود ندارد. این وظیفه شما است که ارزش‌ها و اهداف کسب و کارتان را برای کارکنان مشخص کنید. به گفته کیورف: بر نتایج تمرکز کنید. راهی پیدا کنید تا کارکنان تاثیر شغلشان را بر همه کسب و کار احساس کنند. برای مثال نتایج کارشان مانند جلب رضایت بیشتر مشتریان یا در آمد زایی آنها را نشان دهید. (در حقیقت بازخورد شغلی مناسبی ایجاد کنید. مترجم)

 

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد (

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
)

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...