رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

عنوان مقاله: ارگونومي و کاربردهاي آن

 

 

مولف/مترجم: رضا کارزار جدي‌وند

 

 

موضوع: مديريت منابع انساني / مديريت بهره وري

 

 

سال انتشار(ميلادي): 2004

 

 

وضعيت: تمام متن

 

 

منبع: راهکار مديريت

 

 

تهيه و تنظيم: پايگاه مقالات مديريت

 

 

چکيده:

ارگونومي يا همان مهندسي فاکتورهاي انساني، علمي ترکيبي است که سعي دارد ابزارها، دستگاه ها، محيط کار و مشاغل را با توجه به توانايي هايي جسمي – فکري و محدوديت ها و علائق انسانها، طراحي نمايد. اين علم با هدف افزايش بهره وري، با عنايت بر سلامتي، ايمني و رفاه انسان در محيط، شکل گرفته است. همچنين اين علم در تلاش است بجاي متناسب سازي انسان با محيط، محيط را با انسان متناسب سازد. در اين راستا، سازمان بين المللي کار ، واژة ارگونومي را به معناي متناسب کردن کار و شغل براي انسان تعريف کرده است.

اين علم براي طراحي و ساخت ابزار و سيستم هاي توليدي از ساده تا پيچيده و بغرنج، حل مشکلات مربوط به تکنولوژي نوين، و حتي ابزار و وسائل زندگي روزمره، کاربرد دارد. امروزه، از طراحي يک ابزار ساده نظير انبردستي ساده ( از نظر نوع جنس، مصالح بکار رفته، اندازة دسته، نوع و ترکيب پلاستيکي دسته آن و … ) و يا يک خودکار ( از نظر قطر، اندازه، رنگ و … ) گرفته تا طراحي يک سيستم توليدي کامل، از ارگونومي استفاده ميشود. عمدتا زمينه هايي که ارگونومي در آنها مطالعه و اقدام ميکند، عبارتند از : طراحي ابزار، وسائل، ماشين ها و تاسيسات به طرز صحيح و مطلوب، طراحي روش انجام کار با توجه به بهترين نحوه اجراء و متناسب با سيستم عضلاني و ساختمان فيزيکي بدن انسان و با هماهنگي رواني ميان افراد و محيط کار و ابزار کار، وضعيت صحيح قرار گرفتن بدن و حرکات انسان حين انجام کار، شرايط فيزيکي مناسب در محيط کار ( با توجه به عواملي از قبيل : دما ، رطوبت ، جريان هوا ، ارتعاشات ، سر و صدا ، نور و روشنايي ، گرد و غبار ، تشعشعات و آلودگي هاي -مختلف ).

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...