رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

با سلام

دوست عزیز اقدام پسندیده ایست.باید علمی شدن این تکنولوژی در ایران از نقطه ای اغاز گردد

خوشحال می شوم در صورت طرح مشکل یا سؤال

(In Persian,English or Russian Languages) به بنده ارجاع شود تا درصورت توان پاسخگو باشم

با تشکر

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...
  • پاسخ 82
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

با سلام

 

با توجه به ضعف فشاز در سیستمهای نیوماتیک،بسیاری کاربران سهل انگاری هایی مرتکب میشوند که برخی آنها بسیار گران تمام میشود.

لذا میبایست توجه داشت که حتی فشار 7 بار سیستم میتواند در مواقعی کشنده یا باعث نقص عضو شود

رعایت موارد ذیل در هنگام کار با سیستمهای نیوماتیک یا هنگام اورهال ضروری است:

1- هرگز فشار باد را بسمت کسی حتی خودتان نگیرید.در بسیاری موارد در اثر این کار ذراتی که در جای جای شیلنگ و تاسیسات نیوماتیک بدام افتاده اند، رها گشته و با فشار از لوله خارج میشود.حال تصور کنید این براده با فشار 7 بار و با سرعت بالا به چشم برخورد کند.صرفا بدین منظور که برخی کارگران محترم بعنوان سیستم سرمایش از آن بهره میجویند.!

2- همیشه در هنگام اتصال و انفصال کانکشنها و لوله ها عینک بکار ببرید.

3- هرگز در حالیکه سیستم فشار دارد اتصالات را جدا نکنید

4- قبل از بازکردن شیر هوای اصلی از سیستم فاصله بگیرید تا در صورن جداشدن ناگهانی یک جزء آسیبی نبینید

5- از لمس کردن المانها و عملگرها بپرهیزید.چراکه المانهای پنوماتیک آنقدر سریع و قوی حرکت میکنند که حتی شمای طراح را غافلگیر کنند و ضربه جدی برنند.

6- شیلنگ ها را روی زمین رها نکنید یا در جایی قرار ندهید که المانی آنرا آسیب زند .چراکه شیلنگ فشار باد بسان شلاق عمل میکند.

7-حتما بدلیل کثرت المانها و شیلنگها همه چیز را نام یا کدگذاری کنید

8- در همگام تست در صورت عمل نکردن عملگر با زور دست اقدامی نکنید.عیب را منطقی پیدا کنید

9- همچنین در چنین شرایطی ممکن است عیب الکتریکال باشد.پس با دست سنسورها را تحریک نکنید..

10-همیشه در جای جای سیستم استپ اضطراری قرار دهید

11- و در آخر جهت طول عمز سیستم به اصولی بودن طراحی واحد مراقبت هوای فشرده دقت کنید

 

 

با تشکر:icon_gol::icon_gol::icon_gol:

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

در سیستم هیدرولیک فشار در کل سیستم یکسانه درست..؟ولی ما چگونه میتونیم فشار رو به چن قسمت تقسیم بکنیم به اندازه های مختلف؟آیا این روش امکان داره؟

لینک به دیدگاه

با سلام

خدمت دوست گرامی

فشار در سیستم های هیدرولیک می تونه چندگانه و متغییر باشه به 3 روش زیر:

1 استفاده از چند پمپ و چند شیر محدود کننده ی فشار

2 استفاده از شیر محدود کننده ی فشارپروپورشنال(قابلیت تنظیم هزاران فشار متغییر!)

3 استفاده بجا از رگلاتور های فشار

دقیقأ مشکل شما مربوط به داشتن چند فشار باهم در یک سیستم است ؟ یا تغییر فشار در سیکل کاری است؟

لینک به دیدگاه

با توجه به نوع کاربری سیستم و نحلیل عملکرد مدار، تصمیم گیری انتخاب روش با مهندس هیدرولیک پروژه است. اما 2 راهکار کلی برای این موضوع پیش میاد

1- استفاده از چند پمپ سنکرون و چند رلیف ولو موازی

2- استفاده از روش خط فشار فرعی که میتونه فشار کمتر دیگری رو توسط شیر کاهنده فشار و یا فشار کمتر و ثابت دیگری رو توسط شیر رگلاتور فشار پدید بیاره

البته موضوع به همینجا ختم نمیشه و اثر عمل همزمان عملگر ها رو هم باید با توجه به دیاگرام عمل عملگرها بررسی نمود

در نهایت اگر موضوع طراجی رو دقیق تر بمن بگی بهتر میتونم راهنماییت کنم.

اسم شیرهای بالا رو بطور علمی مینویسم تا بشه تو اینترنت بیشتر دربارشون کسب اطلاع کنی

 

رلیف ولو=Pressure relief valve

شیر کاهنده فشار=Pressure reducing valve

شیر رگلاتور فشار=Pressure regulator valve

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

سلام . برمهندس حقیقی عزیز .

یه سوال .

یه جا خوندم با افزایش فشار و سرعت پمپ راندمان حجمی کم می شه ! درسته ؟ اگه اره / چرا ؟

اگه توضیحی باشه به جای فرمولی بهتره .

لینک به دیدگاه

با سلام

 

مستحضرید راندمان حجمی برابر است با نسبت دبی واقعی به تئوریک پمپ

یک رابطه خوب براش داریم

 

 

η pvol=(1000.Qp)/V.n

 

(Lit/min) دبی حجمی پمپ با در نظر گرفتن اتلاف ناشی از نشت : Qp

( cm3/rev) حجم جابجائی : V

( rev/min) سرعت دورانی پمپ : n

راندمان حجمی پمپ : η pvol

 

از طرفی با افزایش فشار بطور تصاعدی میزان نشتی های داخلی بیشتر شده که خود بر کاهش دبی واقعی کمک میکند.همچنین در فشار و سرعت بالا معمولا روغن گرم شده و ویسکوزیته آن کاهش پیدا میکند.بدنبال آن نشتی های داخلی و( این بار )خارجی هم افزایش

سرعت هم که افزایش پیدا میکنه در رابطه بالا دبی تئوریک یا همون V و همچنین n افزایش پیدا میکنه

3 عامل فوق همگی با توجه به رابطه باعث کاهش راندمان حجمی میشن

اینم بزبان ساده!:w16:

محض اطلاع ایده ال ترین شرایط واسه دبی و پمپ همون فشار کاری متوسط و دور 1450 و دمای 50 درجه است.

:icon_gol::icon_gol::icon_gol:

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

سلام.

با تشکر از مهندس حقیقی عزیز . سوالات جدید دارم .

1- تفاوت پمپ با جه بجایی مثبت و پمپ با جابجایی منفی چیه ؟

2-نیروی دینامیکی سیلندر به نوع سیال .( ویسکوزیته و ... ) بستگی داره ؟ اگه داره . چرا معمولا 9. نیروی استاتیک در نظر گرفته می شه . ! اصلا این نیروی دینامیکی همون نیرویی که پیستون ما به جسم وارد می کنه ؟

سپاس:icon_gol:

لینک به دیدگاه

با سلام

1- به پمپ هایی که در هر دوران الزاما میزانی دبی را به خروجی انتقال میدهند جابجایی مثبت میگویند.این پمپ ها برخلاف پمپ های سانترفوژ در صورت بسته شدن خروجی و عدم کنترل فشار حتما منفجر میشوند.

کاربرد آنها در سیستمهایی است که نیاز به فشار سازی میباشد مثل هیدرولیک.معمولا در این پمپ ها دبی زیادی مثل سانتریفوژ انتظار نمیرود..همچنین هد هم در آنها تعریف نمیشود.

این حداقل توصیح در این باب بود!

2- فشار دینامیکی هم به ویسکوزیته و هم به چگالی وزنی و هم به چگالی جرمی سیال بستگی دارد.

در محاسبات پیچیده فشار معمولا فشار دینامیکی نادیده گرفته میشود چراکه علاوه بر عوامل بالا به سرعت هم بستگی دارد و با توجه به اینکه سرهت سیال در تیوبها کم است این فاکتور حذف میگردد.

فشارها و بتبع ان نیروهای دینامیکی ناشی از فشار سازی هایی است که در هنگام عبور سیال از آلات و تیوبها بوجود میاید که معمولا کم است.و جز در موارد خاص (بک پرژر و سیگنالینگ و...) نادیده گرفنه میشود.

روابط مودی و محاسبات مقاومتهای داخلی آلات و لوله ها در این میزان تاثیر گزار است.

 

با تشکر:icon_gol::icon_gol::icon_gol:

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

باعرض وخسته نباش سوال من در بارهی این است که چرا در ماشین های سنگین ازسیستم پنوماتیک استفاده می شود با توجه به این که قدرت سیستم هید رولیک از پنوماتیک خیلی بیشتراست ؟

 

باتشکر

لینک به دیدگاه
باعرض وخسته نباش سوال من در بارهی این است که چرا در ماشین های سنگین ازسیستم پنوماتیک استفاده می شود با توجه به این که قدرت سیستم هید رولیک از پنوماتیک خیلی بیشتراست ؟

 

باتشکر

 

دوست عزیز میشه به صورت موردی به ماشین مورد نظرتون اشاره کنید؟

گاهی مهمترین عامل استفاده از پنوماتیک تمیزی هوا وفیلــترکردن راحت واسانش هست

یا سرعت ماشینهایی که با فرایندها وسیستمهای پنوماتیکی کار میکنند

حالا اگه مورد خاصی مدنظرتون باشه بهتر میشه درموردش صحبت کرد

لینک به دیدگاه

با سلام

ممنون از دوست عزیز ....ضمن خوش آمد گویی

و همچنین ممنون از اسپاو عزیز که حداقل نشون دادند من تنها نیستم اینجا!

 

بنده احتمال میدهم منظور دوستمون از ماشین سنگین خودروهای سنگین باشه....البته شاید شدیدا در اشتباهم....که اگر در اشتباهم ختما ماشین مورد نظرتونو ذکر کنید

 

و اما اگر منظور همون خودرو هست (مثل اتوبوس،کامیون،تریلی و...) یک دلیل اساسی داره

و اون اینه که درسته که نیروی حاصل از هیدرولیک بیشتره اما بکارگیری روغن در سیستم ترمز خطر مضاعفی داره .بدین شرح که در صورت هرگونه اشکال یا نشتی (که روزی حتمی خواهد بود) اصطکاک سیستم کاسه ای ترمز بشدت افت میکنه و دیگه بهیچ وجه نمیشه خودرو با وزن زیاد رو نگه داشت.

 

یادمه این سوال برای خودم سالها پیش بوجود آمد که یک متخصص اونو بهم پاسخ داد...

:icon_gol::icon_gol::icon_gol:

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

سلام مهندس يكسري سوال دارم اگه زحمتي نداره جواب بدين...

1- براي بدست آردن منحني مشخصه پمپ كدام داده ها لازم است؟

2-شيلنگ هاي هيدروليك در مدارات هيدروليكي بايد گه مشخصاتي داشته باشن؟

3-براي معرفي تاسيسات هيدروليكي چرا از اعلائم سنبوليكي استفاده مي شود؟

4-سه نوع منتاژ ف يلترها را در تاسيسات هيدروليكي را بيان كنيد.

5-مخزن روغن جزء مهمي از سيستم هيدروليكي است عملكردهاي آن را نام ببريد.

6-تاثير ناشي از بستن لوله هاي فشار در يك پمپ حجمي چيست؟

لینک به دیدگاه

اينم سري دوم.

 

- واحد هاي هيدروليكي را ترسيم كنيد.

8-اجزاي تشكيل دهنده اي واحد تامين قدرت يك سيستم هيروليكي را نا ببريد.

9- در يك سيستم هيدروليكي به چه وسيله اي مي توتان فشار رو بالا برد؟

10-معادله پيوستگي را در تئوري هيدروليكي توضيح دهيد و رابطه ا ي مربوطه را بنويسيد.

11-چند نمونه كاربرد معادله پيوستگي را در عمل بيان كنيد.

12-در يك سيستم هيدروليك انرژي به چه صورت هاي ظاهر مي شود؟پتانسيل جنبشي يا فشار؟

13-به نظر شما در پمپاژ سيالات در مسير طولاني كدام انرژي نقش بيشتري دارد؟

14-بنظر شما ويسكوزيته سيال مورد استفاده در سيستم هيدروليكي چه تاثيري در انرژي هاي موجود در سيستم دارد؟

لینک به دیدگاه

ضمن عرض ادب

دوست عزیز با عرض پوزش سوالات مطرح شده در حد کتاب درسی و سطح پایه هیدرولیک است...

با اندکی مطالعه تمامی پاسخ ها رو پیدا می کنید...

با این وجود در صورت دستور مستقیم مدیر تالار پاسخها را در فرصتی مناسب در این مکان قرار خواهم داد...

:icon_gol::icon_gol::icon_gol:

لینک به دیدگاه

خیلی خلاصه پاسخ میدهم

 

1- براي بدست آردن منحني مشخصه پمپ كدام داده ها لازم است؟

دبی-زمان

2-شيلنگ هاي هيدروليك در مدارات هيدروليكي بايد گه مشخصاتي داشته باشن؟

مقاومت در برابر تنش-فشار-اثر شیمیایی روغن و محیط

3-براي معرفي تاسيسات هيدروليكي چرا از اعلائم سنبوليكي استفاده مي شود؟

استاندارد سازی و تعمیرات آسانتر

4-سه نوع منتاژ ف يلترها را در تاسيسات هيدروليكي را بيان كنيد.

خط فشار-برگشت و سیرکولاسیون

5-مخزن روغن جزء مهمي از سيستم هيدروليكي است عملكردهاي آن را نام ببريد.

سرمایش-جداسازی آب، هوا و الودگی ها از روغن و ...

6-تاثير ناشي از بستن لوله هاي فشار در يك پمپ حجمي چيست؟

سوال نامفهوم است-اما اگر منظور پمپ جابجایی مثبت بدون واحد کنترل است قطعا انفجار

7- واحد هاي هيدروليكي را ترسيم كنيد.

سوال تامفهوم است....ترسیم؟؟

8-اجزاي تشكيل دهنده اي واحد تامين قدرت يك سيستم هيروليكي را نا ببريد.

پمپ-موتور-رلیف ایمنی پمپ-رلیف تعیین فشار کاری سیستم-***** و صافی و احیانا واحد سرمایش و گرمایش-وسیله اندازه گیری فشار و سطح و دما و سنسورهاو..

9- در يك سيستم هيدروليكي به چه وسيله اي مي توتان فشار رو بالا برد؟

شیر محدود کننده فشاز

10-معادله پيوستگي را در تئوري هيدروليكي توضيح دهيد و رابطه ا ي مربوطه را بنويسيد.

مربوط به درس مکانیک سیالات

11-چند نمونه كاربرد معادله پيوستگي را در عمل بيان كنيد.

"

12-در يك سيستم هيدروليك انرژي به چه صورت هاي ظاهر مي شود؟پتانسيل جنبشي يا فشار؟

پتانسیل و جنبشی

13-به نظر شما در پمپاژ سيالات در مسير طولاني كدام انرژي نقش بيشتري دارد؟

خارج از بحث هیدرولیک صنعتی- .... مکانیک سیالات

14-بنظر شما ويسكوزيته سيال مورد استفاده در سيستم هيدروليكي چه تاثيري در انرژي هاي موجود در سيستم دارد؟

مکانیک سیالات:banel_smiley_4:

 

ظاهرا این سوالات اخیر مربوط به مکانیک سیالات بود....بنده انچه مربوط به هیدرولیک صنعتی بود رو پاسخ دادم

لینک به دیدگاه

سلام.

سوالاتم شاید خیلی ابتدایی باشه ولی خب من تازه دارم با هیدرولیک آشنا میشم. ممنون میشم اگر کسی راهنمایی کنه.

 

1) فرق شیر محدود کننده فشار کنترل مستقیم با پیش کنترل چیست؟

 

2) کار شیر محدود کننده فشار اینه که اگه فشار از یک مقدار تعیین شده بالاتر رفت این شیر باز بشه تا روغن به مخزن برگرده و فشار کم بشه شیر تابع فشار هم هر موقع فشار به یک اندازه خاصی برسه باز میشه . خب حالا فرق این دوتا چیه ؟ یعنی فرقی ندارند یعنی می تونیم به جای همدیگه ازشون استفاده کنیم؟

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...