رفتن به مطلب

ساختمان های بلند مرتبه چوبی ساخته می شوند


ارسال های توصیه شده

اختصاصی معماری نیوز : با هدف پیدا کردن جایگزین های پایدار و كربن خنثی در مواد ساختمانی به كار رفته در دنیای شهری، میشل گرین، رئیس گروه معماری میشل گرین، این تحقیق عملی با قابلیت اجرای بالا را کرد.

 

در این مقاله 200 صفحه ای که مورد توجه معماران، مهندسان و طراحان قرار گرفت ؛ این فرضیه را پیش بردند که چوب یک ماده بادوام و ماندنی با مزایای اقتصادی و زیست محیطی است که می-توان در ساختمان های عظیم از آن استفاده کرد.

 

یکی از همکاران شرکت میشل گرین اظهار داشت: «برای کم کردن انتشار گازهای گلخانه ای و پیدا کردن راه حل های پایدار برای ساختمان، باید به اساس روش ساخت و ساز توجه بیشتری داشته باشیم. ما باید به دنبال راه حل های کلی بزرگی از نیازهای جهانی مسکن و خانه سازی، اقتصادی، زیست-محیطی و اقلیمی گسترده امروزی باشیم.»

 

tall-wood-construction-diagram%2001.jpg

 

عمدتاً در همه جای دنیا، در ساخت ساختمان های چند طبقه و بلند از بتن و فولاد ـ دو ماده ای که جواب خود را پس داده اند ـ استفاده می¬شود. در این دوره چالش انگیز تغییرات آب و هوا و همان طور که در گزارش ها آمده ، تولید بتن ، تقریباً 5% دی اکسید کربن جهان، گاز گلخانه ای غالب ، را تشکیل می دهد؛ از این رو، می بایست انقلابی در صنعت ساختمان سازی ایجاد کرده و به این بحران دامن نزنیم.

 

ساختمان های بلند چوبی روشی جدید برای ساخت ساختمان های بلند با مواد ساختمانی تجدید شدنی، بادوام و مستحکم است که ساخته طبیعتند.اگر بخواهیم كاری مسئولانه انجام دهیم، چوب بهترین مورد برای کاهش گازهای گلخانه ای و ذخیره کربن در ساختمان هاست.

 

tall-wood-construction-diagram%2002.jpg

 

این مطالعه ، مدل ساختاری جدید برای ساختمان های بلند را معرفی می کند که به آن «یافتن جنگل از طریق درختان (FFTT)» می گویند.این راه حل ساختاری با بهره گیری از پانل های انبوه سازی با سازه های چوبی ـ پانل های محکم چوبی که برای استحکام به صورت ورقه های لایه ای مختلف طراحی شده اند ـ کربن کم تر و سبک تری نسبت به معادل آن در سیستم های فولادی و بتنی ایجاد می شود.

 

tall-wood-construction-diagram%2003.jpg

 

سیستم FFTT عمدتاً یک آسانسور چوبی مستحکم در مرکز (و پلکان) و الواح کف چوبی است. برای ایجاد نرمش در مقابل باد و زمین لرزه در سیستم، از تیرهای فولادی استفاده شده است. بتن برای محدوده های مشخص زیرین استفاده شده است. از نظر معماری، این سیستم امكان قابلیت انعطاف بیشتر، فضاهای بدون سقف بیشتر و دیوارهای با ضخامت كمتر ار ایجاد می كند.

 

سرانجام، میشل گرین قصد دارد یک برج چوبی 30 طبقه در ونکوور بسازد و سعی او بر این است که امکانات و مزایای انبوه سازی با سازه های چوبی را برای ساختمان های چند طبقه (12ـ6 طبقه) و ساختمان های بلند نشان بدهد. او همچنین معتقد است که ادامه این تحقیقات روزی منجر به استفاده از انبوه سازی با سازه های چوبی حتی برای آسمانخراش ها خواهد شد.

 

tall-wood-construction-diagram%2004.jpg

tall-wood-construction-diagram%2005.jpg

tall-wood-construction-diagram%2006.jpg

 

 

منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز - ترجمه: سمیه پیلوار

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...