رفتن به مطلب

ارزش محتوايي كتيبه سنگي بسم ا... موزه آذربايجان تبريز


sam arch

ارسال های توصیه شده

[TABLE=width: 95%]

[TR]

[TD=class: HTitle, width: 100%, colspan: 2]ارزش محتوايي كتيبه سنگي بسم ا... موزه آذربايجان تبريز[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]نويسنده:مريم فدايي

 

هنر ،شماره پياپي 183، ،سال شانزدهم،، شماره در سال 3، آذر، 1392، صفحه 82-86

 

چکیده:

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2, align: right]هنر سنگتراشي سنتي ايران در پيوند با كتابت از ديرباز در تاريخ هنر ايران سابقه داشته است. شايد در گذشته كمتر به مفاهيم نمادين يا اعتقادي خط در كنار فن هايي مانند سنگتراشي توجه ¬شده و بيشتر كاربرد آن مورد توجه قرار گرفته است اما با ظهور دين اسلام و انتشار آن در ايران معاني رمزگونه آيات خداوند در قرآن كريم سبب گرديد تا هنرمندان به مفهوم واقعي ذات متعالي هنر ديني و وظايف اصلي خود به عنوان هنرمند ديني پي برده و در بسياري از دست ساخته هاي خود مهري مذهبي و اعتقادي بزنند. يكي از اين آثار ارزشمند در حوزه هنر اسلامي كتيبه هاي سنگي است كه نمونه آن به صورت كاملاً منحصر و نام دار، كتيبه سنگي بسم ا... الرحمن الرحيم موزه آذربايجان تبريز است.

 

اين كتيبه شايد در وهله نخست به دليل ظاهري و ايجاد رنگ هاي متنوع و نام خوشنويس مهم جلوه كند اما مانند همه آثار اسلامي كه در ايران توليد شده حاوي بار معنوي و اعتقادي است كه در دوره هاي مختلف هنري صاحب فلسفه خاص ديني بوده و حامل پيام الهي است. استفاده از رنگ طلايي و آبي كه نمودار الوهيت و پيوند آسمان و زمين است، در كنار خط نستعليق ايراني به قلم كاتب مشهور قاجار يعني ميرزا سنگلاخ و با هدفي متعالي براي مزار پيامبر اسلام (ص) ساخته و پرداخته شده است. انتخاب اشعاري در مدح رسول اكرم ص در كنار عبارت مركزي بسم ا... الرحمن الرحيم به اصلي ترين اصل اعتقادي مسلمانان يعني توحيد و باور به يگانگي خداوند در جهان مادي و معنوي اشاره مي كند. اينكه تنها اوست و بايد به او توسل جست وجودي كه خود منشا پيدايش همه مخلوقات بوده و اولين حركت او براي خلق از همان باور عرفاني به ب بسم ا... و نقطه زير آن به عنوان رمز احديت پروردگار اشاره مي كند و ناشي از تفكر و احديت خداوند و اعتقاد مسلمان به يگانگي و توحيد است.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...