رفتن به مطلب

درخواست اطلاعات تخصصی


ارسال های توصیه شده

سلام به دوستان

برای طراحی جداسازی محصولات gtl، نیازمند به یه سری داده‌ها و سایز ازش هستم

کسی می‌تونه یه سری اطلاعات بهم برسونه؟

لینک به دیدگاه
سلام به دوستان

برای طراحی جداسازی محصولات gtl، نیازمند به یه سری داده‌ها و سایز ازش هستم

کسی می‌تونه یه سری اطلاعات بهم برسونه؟

 

جان من اين سوالو يك بار خودت بخون !

 

آخه گل پسر الان هيچ چيز تو اين سوال مشخص نيست كه گفتي سايزو ........... ميخواي!:icon_pf (34):

 

دبي خوراكو بده حداقل تا بقيشو خودم مشخص كنم

 

بعدشم جي تي ال كه خودت ميدوني يك فرايند كلي نيست!!!!

 

يعني اينكه با مقاصد مختلف طراحي و اجرا ميشه

 

مثلا يك مجتمع بيشتر تمايل داره نفتا سبك بگيره و الفينو نهايتا گاز مايع و مقدار كمتري هيدروكربن سنگين بگيره و بازم حداقل واكسو روغنو بدست بياره

يكي ديگه برعكسه و يكي هم برابر مد نظر داره

يكي ديگه مياد ميگه الفين و گاز مايع اصلا نميخوام و تبديلش كنيد به ................

 

ببين عمليات هركدوم فرق داره . يكي بر پايه كبالت ميگيره تو فشار 50 بار يكي آهن ميگيره 55 بار! آروماتيك بگيره

و................

تعادلهاي گاز سنتز متفاوت ميشه

و در آخر هم بايد يك دبي براي گاز خوراك بدي يك دبي براي هيدروكراكر!!!

 

سوالتو دقيق تر بگو همشو برات بگم

لینک به دیدگاه

سلامی دوباره

 

منظورم سایر بود ( یعنی غیره )

 

یه سری اطلاعات کلی مورد نیازم، برا یه پروژه دانشجویی طراحی، در این حد البته :hanghead:

لینک به دیدگاه
درود...حداقل گاز مورد نیاز برای شروع واکنش gtl چقدر است؟

سلام خانم زارع

حداقلي نداره خوراك گازو بر اساس ظرفيت توليد در نظر ميگيرند و البته بر اساس اون اهدافي كه بالا گفتم

مثلا براي سنتز يك تريلي يا همون 30000 ليتر بنزين 220000 متر مكعب گاز طبيعي لازم داريم

البته اين مقدار بالاست ولي دليلش اينه كه فقط بنزين نيست ! در كنار اين مقدار بنزين نفت سفيد داريم . گازوئيل داريم واكس داريم و............ در كل ميتونم بگم هر چيزي كه از پالايش نفت خام بدست مياد رو داريم ولي با اين تفاوت كه اين تركيبات سنتز ميشن و مصنوعي بوجود مياد. و البته ميشه يك حركتهاي تاپي انجام داد تا خوراك گاز طبيعي رو كمتر كنيم! اين اندازه استاندارد بود ولي من همون يك ماشينو با بقيه تركيباتي كه گفتمو براتون با 120 هزار متر هم ميتونم بگيرم :ws3:

سلامی دوباره

 

منظورم سایر بود ( یعنی غیره )

 

یه سری اطلاعات کلی مورد نیازم، برا یه پروژه دانشجویی طراحی، در این حد البته :hanghead:

 

سلام عزيز

:ws28: خب پس ببخشيد آخه هم اشتباه تايپي بود كه زده بودي سايز هم جمله به شكلي بود كه فكر كردم ميخواي حداقل يك پايلوت 20 30 بشكه اي بسازي

باشه عزيز تا شب برات تايپ ميكنم قرار ميدم

ولي خودتم هر چيزي كه به شكل سوال تو ذهنته رو مطرح كن جواب بدم:icon_gol: :icon_gol::icon_gol:

لینک به دیدگاه
سلام خانم زارع

حداقلي نداره خوراك گازو بر اساس ظرفيت توليد در نظر ميگيرند و البته بر اساس اون اهدافي كه بالا گفتم

مثلا براي سنتز يك تريلي يا همون 30000 ليتر بنزين 220000 متر مكعب گاز طبيعي لازم داريم

البته اين مقدار بالاست ولي دليلش اينه كه فقط بنزين نيست ! در كنار اين مقدار بنزين نفت سفيد داريم . گازوئيل داريم واكس داريم و............ در كل ميتونم بگم هر چيزي كه از پالايش نفت خام بدست مياد رو داريم ولي با اين تفاوت كه اين تركيبات سنتز ميشن و مصنوعي بوجود مياد. و البته ميشه يك حركتهاي تاپي انجام داد تا خوراك گاز طبيعي رو كمتر كنيم! اين اندازه استاندارد بود ولي من همون يك ماشينو با بقيه تركيباتي كه گفتمو براتون با 120 هزار متر هم ميتونم بگيرم :ws3:

 

 

خب اطلاعات مربوط به موضوعی که قبلا در موردش بحث کردیم و متاسفانه پاک شد رو بدست آوردم...65 درصد این گاز متان، 20 تا 35 درصد دی اکسید کربن و و ما بقی آن h2s و گازهای دیگر است.که مقدار آنها تقریبا 4000 متر مکعب در روز است...و در حال حاضر سوزانده شده و به محیط پراکنده میشود.

لینک به دیدگاه
خب اطلاعات مربوط به موضوعی که قبلا در موردش بحث کردیم و متاسفانه پاک شد رو بدست آوردم...65 درصد این گاز متان، 20 تا 35 درصد دی اکسید کربن و و ما بقی آن h2s و گازهای دیگر است.که مقدار آنها تقریبا 4000 متر مکعب در روز است...و در حال حاضر سوزانده شده و به محیط پراکنده میشود.

خب خوبه بدك هم نيست

اون تاپيكه مربوط به كي بوده كه پريد؟

خانم زارع اين گازو به راحتي ميشه تبديلش كرد به متان خالص:ws3:

انيدريد كربنيك داخلش هم مشه دوباره برش گردوند و ازش تو گاز سنتز استفاده كرد!:ws3: و اين انيدريد تزريق ميشه كجا ؟ آهان اونجايي كه گفتم يك آب اضافه تر ميريم براي همينه! آب ما يك اكسيد كربن ميده اونور و هيدروژنش با همين انيدريد باز ميشه يك گاز سنتز:ws3:

حتي H2S هم ميشه به آسوني هيدروژنش رو گرفت و گوگرد كلوخه يا گرانول هم ازش گرفت

كه بعدا ميشه اين گوگرد رو به اسيد سولفوريك تبديل كرد:ws3:

 

به راحتي ميشه 4000 متر رو كرد 8000 متر ! اينم ركب زدن به گازه ديگه ! اينههههههههه:ws28:

لینک به دیدگاه

خب خب

فقط جداسازي رو لازم داري ؟ اوكي

ما اين رو در نظر ميگيريم كه فرايندو استاندارد ميريم

بعد از خروجي راكتور ما درصد كمي نفتا سبك داريم و مقداري گازهاي مايع كه دراصل بوتان و پروپان هستند

در كنار اين گازها مقداري پروپيلن . اتيلن و بوتن داريم

و الباقي كه قسمت اعظم خروجيمون هستش هيدروكربنهاي سنگين هستند كه از نفت سفيد تا واكس توش هست

براي بخش سبك اول فاز فاز گاز رو داخل مخازني ايستاده جدا ميكنيم

يعني چي ؟ يعني اينكه خروجي راكتور ما دو تاست! يكي پايين و يكي بالا

پاييني براي هيدروكربنهاي سنگينه كه بصورت بخار نيست و فقط داغ هستش ! وقتي بخار نيست پس از بالا خودش نميزنه بيرون و از فلنج پاييني سرلزير ميشه و يك جا ديگه دپو ميشه تا خالص بشن

اما بخش سبك از بالا ميره ! گازهاي سنتز شده به همراه بخار هيدروكربنهاي سبك كه از ايزومرهاي پنتان تا اكتان هستند

خروجي بالا متصل ميشه به يك مخزن ! و قبل از مخزن سرد ميشه سيال

وقتي سرد ميشه بخارات مايع و گازها بصورت گاز از بالاي مخزن برداشته ميشه

به اين شكله نگاه كن متوجه ميشي

hamid.JPG

لینک به دیدگاه

مايع جدا شده رو يجا نگه ميدارم تا افزودنشي برسه

حالا گازي كه جدا شده رو اگر بخوايم جداشون كنيم يعني lpg رو به عنوان يك محصول بديم بيرون و الفينهارو از هم تفكيك كنيم بايد اول گازو با يك كمپرسور تو يك مخزن بلند فشرده كني تا بوتان و پروپان مايع بشه و lpg مايع شده با يك شير جدا ميشه

و بعد الفينها رو سرد و تقطير كنيم تا بر اساس نقطه جوش از هم جدا بشن

اما معمولا تمايل به جدا كردن گازها نيست و تمايل دارند تا راندمان بنزين بره بالا

پس تركيب گازي كه الفينها و پارافينهاي 3 و 4 كربنه رو با هم ميبرن براي آلكيلاسيون ! اين تركيب گازي رو تو فشار 50 بار با يك كاتاليست اسيدي مثل فوجاسيت يا حتي اسيد سولفوريك تو دماي 450 درجه واكنش ميدن

االفينها با پارافينها مجتمع شده و پارافينهاي بزرگتري ميسازند

مثلا پروپان با پروپيلن هگزان ميده يا بوتان با بوتن اكتان متان با بوتن پنتان و............

اين قسمت پارافينهاي خالص داريم

لینک به دیدگاه

اما هيدروكبرن مايعي كه از گاز جدا كرديم شامل مقدار زيادي پارافين با دامنه كربن 5 تا 8 هستش و مقداري آروماتيك كه عمدتا بنزن و زايلنها هستند

بر اساس نوع كاتاليست بكار رفته شده مقدار بنزن از 10 درصد تا 2 درصد متغيره

اين مايع رفرم ميشه و بعدش با حاصل آلكيلاسيون تركيب و يكي ميشن

اما اگر كاتاليست ما باعث بشه درصد بنزن به 10 درصد برسه بايد اين مقدارو كم كنيم

هرچند كه از اين كاتاليست به دليل فعاليت كمش استفاده نميشه

اين مايع بدست اومده رو يك جا نگه ميداريم تا بعد لازمش داريم

لینک به دیدگاه

خب ميريم سراغ هيدروكربن و الكلهاي سنگيني كه از پايين راكتور گرفتيم

اين تركيب سرد ميشه و بخشيش به شكل جامد درمياد كه واكسها هستند و بخش مايع و روغني شكلش

جدا ميشه

حالا اگر روغنش نياز باشه براي تصفيه و به عنوان روغن پايه ميره براي ساخت روغنهاي صنعتي از موتور گرفته تا .............

و مايع سنگينش مياد اينطرف كه كارش داريم

اما اگر روغنو نخوان با همون مايع ميره براي كراكينگ!

از بخش رفرمينگ دوم كه براي بنزينمون انجام داديم مقداري هيدروژن داريم و مقداري هم از رفرمينگ اول كه از خوراك مجتمع مياد ميگيريم و به همراه هيدروكربنهاي سنگين و روغنمون ميفرستيم تو كراكر

اول بايد اين تركيبات رو تو خلا جوش بياريم كه تجزيه نشن و بخارش رو با گاز هيدروژن ميفرستيم تو

و بستر كاتاليست كراكر با دماي نزديك به 800 تا 900 درجه

هيدروكربنهاي روغني و خيلي سنگين به سوختهاي سبك تر مثل نفت سفيد و ديزل تبديل ميشه و هيدروكربنهاي سبكتر از نفت شكسته شده و با زبه بنزين يا نفتاي سبك تبديل ميشه

كه درصد نفتا حدود 25درصده و الباقي سوخت ديزل و حدود 15 درصد هم نفت سفيده

اتفاقي كه تو كراكر ميوفته اينه

مثلا

C20H44 + H2-------------->2C10H22

حالا چرا هيدروكراكر ميكنيم ؟ يعني چرا هيدروژن هم تزريق ميكنيم؟

اگر ما فقط كراك كنيم و هيدروژن نباشه به راحتي به جاي گرفتن سوخت سبك تر و شكستن هيدروكربن هيدروكربن بزرگتري بدست مياريم كه بسيار سنگين تر از وروديمونه!

چجوري ؟ فرض كن C20H44 رو با C10H22 تو كراكر شكستيم

اينا اول ميشكنن و يك بخششون به شكل الفين در مياد و يك بخششون پارافين

تو ادامه مسير كراكر دوباره با هم مجتمع ميشن و يك چيز خركي سنگين مثل قيري چيزي رو بوجود ميارن!

و يك دليل ديگه هم اينه كه تو ورودي كراكر ما الفينهاي سنگين هم داريم كه يا بايد جدا بشن يا سير بشن!

جدا بشن كه چيكارشون كنيم ؟ بدرد عمه من ميبخوره ؟ تو خودرو هم نميشه ازشون استفاده كرد چون ميتونن تحت فشار پليمريزه بشن! پس سير و پارافينشون ميكنيم كه هم راندمان سوختمون بره بالا هم واكنش منفي نگيريم

 

وقتي از كراكر اومد بيرون كندانس و براي تقطير فرستاده ميشن تا سوخت ديزل از نفت سفيد و نفتا جدا بشه . نفتاي بدست اومده رو با اون تانكر اول كه سبك بود تركيب ميكنيم (اول بحث توضيحش دادم و گفتم نگش داريم كه كارش داريم )

 

ديگه از اينجا به بعدشو خودت بلدي

 

دستم افتاد :4564::ws28:

 

من زياد بلد نيستم دانشگاهي بگم :ws3: بازم نگاه كن هر سوالي داشتي ازم بپرس برات توضيح ميدم

لینک به دیدگاه

خب آقا جاويد گل گلاب تونستم مفيد عمل كنم ؟ تونستم كمكي بكنم ؟ سوال ديگه اي نداري آيا؟

جاييش برات مبهم نيست ؟ يا قسمت خاصي كه مدنظر خودت باشه؟

لینک به دیدگاه
خب آقا جاويد گل گلاب تونستم مفيد عمل كنم ؟ تونستم كمكي بكنم ؟ سوال ديگه اي نداري آيا؟

جاييش برات مبهم نيست ؟ يا قسمت خاصي كه مدنظر خودت باشه؟

 

آقا دستت درد نکنه

خیلی خیلی لطف کردی بهم

چرا که نه، خیلی خیلی عالی بوووود

وارد عمل می‌شم، سوالی بود، حتمن و حتمن، می‌پرسم :hapydancsmil:

لینک به دیدگاه
آقا دستت درد نکنه

خیلی خیلی لطف کردی بهم

چرا که نه، خیلی خیلی عالی بوووود

وارد عمل می‌شم، سوالی بود، حتمن و حتمن، می‌پرسم :hapydancsmil:

خب خدارو شكر

زنده باشي عزيز

من درخدمتم:icon_gol: :icon_gol::icon_gol::icon_gol:

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...
خب ميريم سراغ هيدروكربن و الكلهاي سنگيني كه از پايين راكتور گرفتيم

اين تركيب سرد ميشه و بخشيش به شكل جامد درمياد كه واكسها هستند و بخش مايع و روغني شكلش

جدا ميشه

حالا اگر روغنش نياز باشه براي تصفيه و به عنوان روغن پايه ميره براي ساخت روغنهاي صنعتي از موتور گرفته تا .............

و مايع سنگينش مياد اينطرف كه كارش داريم

اما اگر روغنو نخوان با همون مايع ميره براي كراكينگ!

از بخش رفرمينگ دوم كه براي بنزينمون انجام داديم مقداري هيدروژن داريم و مقداري هم از رفرمينگ اول كه از خوراك مجتمع مياد ميگيريم و به همراه هيدروكربنهاي سنگين و روغنمون ميفرستيم تو كراكر

اول بايد اين تركيبات رو تو خلا جوش بياريم كه تجزيه نشن و بخارش رو با گاز هيدروژن ميفرستيم تو

و بستر كاتاليست كراكر با دماي نزديك به 800 تا 900 درجه

هيدروكربنهاي روغني و خيلي سنگين به سوختهاي سبك تر مثل نفت سفيد و ديزل تبديل ميشه و هيدروكربنهاي سبكتر از نفت شكسته شده و با زبه بنزين يا نفتاي سبك تبديل ميشه

كه درصد نفتا حدود 25درصده و الباقي سوخت ديزل و حدود 15 درصد هم نفت سفيده

اتفاقي كه تو كراكر ميوفته اينه

مثلا

C20H44 + H2-------------->2C10H22

حالا چرا هيدروكراكر ميكنيم ؟ يعني چرا هيدروژن هم تزريق ميكنيم؟

اگر ما فقط كراك كنيم و هيدروژن نباشه به راحتي به جاي گرفتن سوخت سبك تر و شكستن هيدروكربن هيدروكربن بزرگتري بدست مياريم كه بسيار سنگين تر از وروديمونه!

چجوري ؟ فرض كن C20H44 رو با C10H22 تو كراكر شكستيم

اينا اول ميشكنن و يك بخششون به شكل الفين در مياد و يك بخششون پارافين

تو ادامه مسير كراكر دوباره با هم مجتمع ميشن و يك چيز خركي سنگين مثل قيري چيزي رو بوجود ميارن!

و يك دليل ديگه هم اينه كه تو ورودي كراكر ما الفينهاي سنگين هم داريم كه يا بايد جدا بشن يا سير بشن!

جدا بشن كه چيكارشون كنيم ؟ بدرد عمه من ميبخوره ؟ تو خودرو هم نميشه ازشون استفاده كرد چون ميتونن تحت فشار پليمريزه بشن! پس سير و پارافينشون ميكنيم كه هم راندمان سوختمون بره بالا هم واكنش منفي نگيريم

 

وقتي از كراكر اومد بيرون كندانس و براي تقطير فرستاده ميشن تا سوخت ديزل از نفت سفيد و نفتا جدا بشه . نفتاي بدست اومده رو با اون تانكر اول كه سبك بود تركيب ميكنيم (اول بحث توضيحش دادم و گفتم نگش داريم كه كارش داريم )

 

ديگه از اينجا به بعدشو خودت بلدي

 

دستم افتاد :4564::ws28:

 

من زياد بلد نيستم دانشگاهي بگم :ws3: بازم نگاه كن هر سوالي داشتي ازم بپرس برات توضيح ميدم

 

 

Jürgen جان آقا ما قراره برای یه پروژه ی طراحی فرآیند روی GTL کار کنیم

یه سری چیزها هس که رو اعصابه، در واقع سوال های حل نشده ی ماست

یکی اینکه خب ما بعد از فیشر تروپس میخوایم جداسازی و ... رو طراحی کنیم

30 نفتا 70 دیزل بگیریم؟ موم رو چیکار کنیم؟ چقدر بگیریم؟

خب ما الان 30 70 رو طراحی کردیم

برای طراحی اگر بخوایم موم رو هم در نظر بگیریم چیکار کنیم؟ والا من رشته ی خودم پلیمر بوده واسه همین یه ذره مطمئن نیستم، اما باید جداسازی چندجزیی بریم مثلا و ...؟

یا یه سری جدا کنیم بعد دوباره بفرستیم توی یه برج دیگه و ...؟

بعد توی مرحله ی بعد میخوایم نفتامون رو بنزین کنیم، میریم ریفرمینگ، این ریفرمینگ سه تا راکتوره بستر ثابته درسته؟ شرایط طراحیش رو از کجا می تونیم بیاریم؟

و سوال دیگه م هم اینه که موم رو می فرستیم توی هیدروکرکر، چی می گیریم ازش؟ درصدهاشون مثلا چطوره؟

لینک به دیدگاه
Jürgen جان آقا ما قراره برای یه پروژه ی طراحی فرآیند روی GTL کار کنیم

یه سری چیزها هس که رو اعصابه، در واقع سوال های حل نشده ی ماست

یکی اینکه خب ما بعد از فیشر تروپس میخوایم جداسازی و ... رو طراحی کنیم

30 نفتا 70 دیزل بگیریم؟ موم رو چیکار کنیم؟ چقدر بگیریم؟

خب ما الان 30 70 رو طراحی کردیم

برای طراحی اگر بخوایم موم رو هم در نظر بگیریم چیکار کنیم؟ والا من رشته ی خودم پلیمر بوده واسه همین یه ذره مطمئن نیستم، اما باید جداسازی چندجزیی بریم مثلا و ...؟

یا یه سری جدا کنیم بعد دوباره بفرستیم توی یه برج دیگه و ...؟

بعد توی مرحله ی بعد میخوایم نفتامون رو بنزین کنیم، میریم ریفرمینگ، این ریفرمینگ سه تا راکتوره بستر ثابته درسته؟ شرایط طراحیش رو از کجا می تونیم بیاریم؟

و سوال دیگه م هم اینه که موم رو می فرستیم توی هیدروکرکر، چی می گیریم ازش؟ درصدهاشون مثلا چطوره؟

 

بعد میخواستم بپرسم pfd برای طراحی واحدهای بعد از فیشر تروپس دارین؟

موردی که مثلا من الان نیاز دارم یه عکس یا pfd از هیدروکرکینگ GTL هست

لینک به دیدگاه
Jürgen جان آقا ما قراره برای یه پروژه ی طراحی فرآیند روی GTL کار کنیم

 

یه سری چیزها هس که رو اعصابه، در واقع سوال های حل نشده ی ماست

 

یکی اینکه خب ما بعد از فیشر تروپس میخوایم جداسازی و ... رو طراحی کنیم

 

30 نفتا 70 دیزل بگیریم؟ موم رو چیکار کنیم؟ چقدر بگیریم؟

 

خب ما الان 30 70 رو طراحی کردیم

 

برای طراحی اگر بخوایم موم رو هم در نظر بگیریم چیکار کنیم؟ والا من رشته ی خودم پلیمر بوده واسه همین یه ذره مطمئن نیستم، اما باید جداسازی چندجزیی بریم مثلا و ...؟

 

یا یه سری جدا کنیم بعد دوباره بفرستیم توی یه برج دیگه و ...؟

 

بعد توی مرحله ی بعد میخوایم نفتامون رو بنزین کنیم، میریم ریفرمینگ، این ریفرمینگ سه تا راکتوره بستر ثابته درسته؟ شرایط طراحیش رو از کجا می تونیم بیاریم؟

 

و سوال دیگه م هم اینه که موم رو می فرستیم توی هیدروکرکر، چی می گیریم ازش؟ درصدهاشون مثلا چطوره؟

 

 

سلام دوست عزيز

ببين اول من يك چيزو بگم

درصد خروجي يك چيز روتين شده نيست! دراصل ميتونم بگم فرايند فيشر تروپش رو چند مدل ميشه انجام داد و با نوع كاتاليست و شرايط عملياتي تركيبات يك چيز ديگه ميشن و يا با شرايط تعادل و مدت اقامت باز داستان عوض ميشه

كه در موردش اگه بخوام تايپ كنم بايد اندازه يك كتاب بگم و متاسفانه تو اين بحث هم اثري از امير نيست كه بهش تلفني بگم اون بياد تايپ كنه

و جدا از شوخي . اين موم كه گفتي در اصل موم نيست و هيدروكربنهايي شبيه به واكس .وازلين هستند كه يك قسمت رو تشكيل ميدن! ببين عزيز فيشر تروپش رو اگر مجري طرح كاملا بلد باشه و تكنولوژيش كامل بشه ميشه گفت دقيقا مثل پالايش نفته

اما اكثر تكنولوژي ها ناقصه به طوري كه ميگن اين تكنولوژي در اصل براي توليد واكسه و شكستن واكس منجر به توليد هيدروكربنهاي سبك تر ميشه

اما اين اصلا درست نيست! سنتز فقط اين نيست كه خوراك بره يك واكنشي بده بگيم تمومه!

زماني كه سنتز انجام شد شما از متان كه سبكترين هيدروكربنه رو تو تركيب داري تا واكسو وازلين كه سنگين هستند!

در مورد جدا سازي تو پست هاي قبلي گفتم ! ببين مثلا هگزان نرمال رو در نظر بگير! وقتي گاز خوراك شما روي كاتاليست به هگزان نرمال تبديل ميشه هگزان شما به چه شكليه؟

اين هگزان روي بستر كاتاليست شكل ميگيره و به صورت بخار داغ و پر فشار سنتز ميشه كه از بالاي راكتور ميره بيرون و بعد از كندانس شدن مايع ميشه

حالا چرا اين هگزان به شكل بخار ايجاد ميشه؟

ببين ما يك انرژي براي رسيدن به تعادل داريم اعمال ميكنيم و يك انرژي هم وقتي هيدروكزبن سنتز ميشه ايجاد ميكنه كه ميگن واكنش گرمازاست!

اوج اين گرمازا بودن 350 درجه هستش ! يعني از 170 شروع ميشه و نهايتا تا 350 ميرسه

فشار خوراك و شرايط بحراني داخل راكتور داريم و حرارتي كه چند برابر از نقطه جوش هگزانه! اين باعث ميشه هگزان سنتز شده به شكل بخار پر فشار و داغ به سرعت از خروجي بزنه بيرون اما اين فقط در مورد هيدروكربنهايي صادقه كه مثل هگزان نقطه جوششون پايين تر از دماي واكنشه!

اما در مورد كرسون يا نفت سفيد ! نفت كوره! واكسها! روغنهاو............... اين قضيه فرق داره! چون نقطه جوششون بسيار بالاتر از دماي واكنشه!

خب اينا چي ميشن؟ بخار كه نميشن فقط ذوب ميشن ! ذوب ميشن و به يك حدي كه ميرسن(فضاي راكتور) از يك خروجي ديگه سرازير ميشن بيرون راكتور!

وقتي سرد ميشن به شكل جامد در ميان و حالت وازلين رو به خودشون ميگيرن!

داخل اين تركيب جامد شده همونطور كه گفتم نفت سفيد و كوره و روغن هم هست كه اگر ميان تقطيري ها رو نياز داشته باشن (به عنوان سوخت جت يا سوخت كوره و روغن براي ساخت روغنهاي صنعتي و خودرو) ميان اين جامد رو تقطير ميكنن كه نفت ها رو ازش جدا ميكنن و فقط واكسش ميمونه و واكسو ميفرستن براي واحد شكست يا كراكينگ!

حالا اتفاقي كه تو اين واحد شكست ميوفته چيه ؟ از اسمش مشخصه هيدروكربنهاي سنگيني مثل واكسها ارزش چنداني ندارن پس با حرارت و كاتاليستو فشار شكسته ميشن به هيدروكربنهاي سبك تر كه تو اين حالت معمولا هيدروكربن بزرگ شكسته ميشه به دو هيدروكربن كوچيكتر كه يكيش پارافينه و سير شده هستش و يكي الفين كه سير نشده هستش

و اگه هيدروكربنهاي سنگين توش آروماتيك هم باشه به آستيلني ها هم شكسته ميشه كه باز سير نشده هستند و در نهايت كمي الكلهاي سنگين تر كه مجددا طي فرايند شكست آب از دست ميدن و به الفين تبديل ميشن يا هيدروژن از دست ميدن و به آلدئيد يا كتون تبديل ميشن و بعدش يا با يك الفين يا آستيلن ديگه يا هيدروژن مجتمع ميشن و هيدروكربنهاي ديگه يا تركيبات اكسيژن دار رو تشكيل ميدن

من مثالش رو رو براي يك هيدروكربن پارافيني سنگين زدم اما الان يك مثال ساده تر ميزنم كه متوجه بشي

فرض كن ما ميخوايم هگزانو بشكنيم!

اين هگزان از همه جا ميتونه بشكنه يعني از يك قسمت مشخص نيست پس ميتونه به هيدروكربنهاي نرمال يا ايزو و.......... تبديل بشه ! يعني ميتونه نوع اول رو ايجاد كنه و يا نوع دوم با اينكه خودش نرمال هگزانه يعني نوع اوله

حالا من مثال سادشو ميزنم

C6H14------------->C3H8 + C3H6

اين كراكينگ گرماييه كه هگزانو ميشكنه به دو گاز پروپان و پروپيلن! يكي سير شده و يكي سير نشده!

اما ما هيچ وقت هگزان يا اكتان رو كراك نميكنيم! چون ارزشمندن و هيدروكربني كه براي اين واحد ميفرستيم بسيار سنگين تر از هگزان هستند

يهو 30 تا كربن دارن!

مثلا C30H62

خب اين يك ماده بي ارزشه و كاربرد عملا براي ما نداره پس ميشكنيمش و به ماده اي قابل استفاده و با ارزش تبديلش ميكنيم

حاصل شكستش مثل مثال هگزانه و ميشه دو تركيب يكي سير شده و يكي نشده

C15H30 ...C15H32

اوكي ؟ اين تركيب نزديك به هيدروكربنهاي ديزل و كروسونه ! اگر بخوايم اينو استفاده ميكنيم براي ديزل يا نفت سفيد كه قبل از شكستنش بايد يا تركيب سير نشده رو جدا كنيم ازش يا اونم سير كنيم ! پس به جاي كراك گرمايي از هيدروكراكر استفاده ميكنيم كه دو تركيب يكدست بگيريم

اينشكلي

C30H62 + H2----------------->2C15H32

حالا ميتونيم ازش استفاده كنيم و اگر نه بخوايم ظرفيت بنزينو بيشتر كنيم باز ميشكنيمش و به هيدروكربنهاي كوچكتري از سبك هگزان . اكتان و.......... تبديل ميكنيم

متوجه شدي؟

اما در مورد رفرمينگ كه بايد بگم نه تعداد راكتور هامهم نيست و ميشه به هر شكلي انجامش داد يعني هركسي سبك خودشو داره

ببين نفتاي سبك در اصل شبيه بنزينه و فقط يكم بالا پايين الكيش ميكنن كه درجه اكتانش بره بالا!

اما تو فيشر تروپش اين داستانا زياد نياز نيست چون نفتايي كه اين ميده با نفتاي پالايش نفت زمين تا آسمون فرق داره و خودش عملا آماده هستش! يكم اينور اونور كردنش ديگه باعث ميشه بنزين خارق العاده اي بدست بياد ! و بدون افزودني هاي هچل هفت كه تو بنزين پالايش ميزنن!

موم هم خودش تو تركيب هست

بزرگترين اشتباه عموم اينه كه فكر ميكنن فيشر تروپش در اصل سنتز موم و هيدروكربنهاي سنگينه! كه بعد نياز به شكست داره!

اما اصلا اينجوري نيست ! مثال ميزنم حال كني

فرض كن همون سيستم فيشر تروپشي كه داري رو باز كني و به جاي مثلا كبالت كاتاليستت نيكل بذاري!

چي ميشه ؟

فقط يك خروجي از راكتورت مياد بيرون يعني يك هيدروكربن فقط! همه گاز سنتزت به متان و آب تبديل ميشه

حال كردي ؟ واكسي نداري اصلا

يا اگه روتينيوم بذاري هيدروكربني بيشتر از 10 كربن نميگيري!

يا آهن بذاري قسمت اعظم خروجيت آروماتيكه

تازه من با دما . فشار . راكتور . تعادل و...................... ميتونم همه اين قوانينو عوض كنم و تركيبات خروجيم باعث ميشه آدم شاخ در بياره! پس فيشر تروپش خيلي فرا تر از اين چيزاييه كه ازش ميگن

ميگم حرف و داستان زياد داره كه امكان توضيحش عملا سخته

وقتي انجام داده باشي ميتوني به اونايي كه ميگن واكسه بگي مزخرف نگيد!

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...
  • 1 ماه بعد...
سلام ....من شرح فرایند تولید استیلن رو لازم دارم کسی هست که بتونه کمک کنه؟لطفا سریع جواب بدید!

خب من که اینو الان دیدم و احتمالا دیگه لازمش ندارید ولی پی چیزی میگم شاید بدرد یکی دیگه خوردآستیلن معمولا به دو روش تهیه میشه که یکیش شوخی با متانه :ws3: پیرولیز حرارتی متان تو محدوده دمایی 1500 تا 1700 درجه هستش که آستیلن و هیدروژن بدست میاد (معمولا این کارو نمیکنن و ارزش نداره ! دلایلش هم یکیش اینه که شرایط این فرایند برای آستیلن که یک نوع گاز ناراحته یکم خطر سازه و تعداد این واحد ها کم هستن

و یکی دیگه هم این که اگر آستیلن رو برای سنتز ترکیبات خاصی مثل وینیل ها در نظر بگیریم باید بگم که دیگه ارزش خودشو از دست داده!!! چون به راحتی از اتیلن با درصد خطر بسیار کمتر استفاده میکنن و سنتز رو انجام میدن !! فقط کافیه جزئی اتیلن اکسید بشه در طول واکنش

مثل سنتز وینیل استات !! اون قدیم ها از آستیلن و استیک اسید استفاده میکردن ولی الان از اتیلن و استیک و اکسیژن استفاده میکنن

چون هم الفین مفت زیاده و هم خطر کار کمه

پس تقریبا میشه گفت تنها مصرف آستیلن فقط سوزوندن و جوش کاریه که شرایط دمای بسیار بالا رو بوجود بیاره

که برای این کار از روش دوم یا همون کلسیم کاربید استفاده میکنن

کاربید رو میتونی از وانش کک و اکسید کلسیم بدست بیاری

که کلسیم اکساید با کک میره تو یک کوره القایی و بالای 300 درجه حرارت میبینه و در نهایت کاربید مذاب رو تحویل میده که روی کاربید آب پرت میکنن میگه فیسسسسسس :ws28: آستیلن میده با هیدروکسید کلسیم

بابا آستیلن گاز ناراحتیه همین کاربید هم مگه چقدر میده ؟ تقریبا از هر کیلو کاربید نزدیک به 300 لیتر گاز بدست میاد

اونوقت همینم کشته میده میزنن خودشونو میترکونن

چه کاربید چه سیلندر فشار پایین آستیلن که محلول در آستونه فینگیلی گازه یهو شعله پس میزنه صافکاری یارو رو میاره پایین و مدام دستمال بدست دارن وسایل های جوش رو تمیز میکنن روغنی نباشه و.............

بعد یهو در نظر بگیر هزاران تن آستیلن رو بیای تو یک کراکر اونم تو 1500 درجه بگیری ؟ نه میشه فشردش کرد و نه مایع چون مایع میشه به راحتی ولی تا میگی سلام منفجر میشه مایع شدش

بیکارن مگه بیان متان پیرولیز کنن آخه ؟ همینجوری واحدهای پتروشیمی مخصوصا ایرانی هنوز دارن با سولفید هیدروژن خفه میشن یا یهو کله راکتورشون از جا در میاد

هنوز کاتالیست درست نمیتونن تعویض کنن

بعد بیان آستیلن تو این شرایط بگیرن ؟ میزنن همه جارو شخم میزنن بابا

از طرفی به چه دردشون میخوره مگه ؟ بدن جوشکاری ؟ بابا همون کاربید خوبه برای جوشکاری

جوشکارامون هنوز آرگون میدن بدنشون تاول میزنه بعد مدعی هم هستن

سیلندرهای آستیلن هم که میفروشن باز با همون کاربیده و گازش رو حل میکنن تو آستیلن میدن بیرون

یکسری هم هنوز کاربید با بیل میریزن تو ژنراتورشون که دراصل یک دلق دوغه :ws28:

آب هم پشتش

یارو هم میشینه باهاش گلگیر جوش میده

 

 

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

سلام.

یک سوال فنی:

من چطور میتونم نمک طعام رو ذوب کنم؟

فکر کنم باید به دمای 330 درجه برسه ... چه جوری میتونم نمک رو به این دما برسونم؟

و چه طور میتونم نمک ذوب شده رو با همون کیفیت نگه دارم (در حالی که دماش رو از دست بده)

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...