رفتن به مطلب

ترکیه وگیاهان دارویی


ارسال های توصیه شده

[h=1]ترکیه وگیاهان دارویی[/h] شبه جزیره آناطولی که یک پل طبیعی بین 3 قاره است با تنوع جغرافیایی و آب و هوایی دارای گیاهان بسیار متنوع و نادر در جهان می باشد . در حالیکه تعداد گیاهان در سطح اروپا 12000 می باشد . تعداد این گیاهان در ترکیه 9000 می باشد.

 

ترکیه از نظر تنوع گیاهی نیز از اروپا برتر است . زیرا گیاهانی در دنیا وجود داردکه فقط در یک منطقه خاص و یا زادگاه آن محل خاصی است . از این نظر نیز نه تنها برتر از اروپا بلکه یکی از مناطق کمیاب جهان است . تعداد گیاهان خاص اروپا 2750 می باشد. این تعداد در ترکیه 3000 می باشد و فقط در منطقه آنتالیا به 600 عدد می رسد . تعداد گیاهان در انگلستان 2000 و در ترکیه 9000 عدد می باشد. همچنین می دانیم که تعداد گیاهان خاص در اسپانیا و یوگسلاوی سابق از کشورهای حوزه مدیترانه 500 عدد میباشد. این تعداد در بلغارستان 3650 در یونان 5000 در قبرس 2000 در سوریه – لبنان 3500 در عراق 4000 در ایران 8000 در فرانسه 4500 در آلمان 2500 در ایتالیا 5600 در اسپانیا 5000 در رومانی 3400 در انگلستان 2000 در مجارستان 2214 در ایرلند 377 و در نروژ 1715 عدد می باشد. بیشترین تنوع گیاهی خاص در ترکیه در سه استان آنتالیا با 578 ، قونیه با 478 و ایچل با 366 گیاه می باشد. مشاهده می گردد که استان آنتالیا به تنهایی از کشورهای اسپانیا و یوگسلاوی غنی تر است . استان ایچل نیز از نظر غنای گیاهان خاص ( و غیر خاص ) از بسیاری از کشورهای اروپایی برتر است . و چنانچه استانهای آنتالیا و ایچل را بطور همزمان در نظر بگیریم ، پتانسیل گیاهی این دو استان در مقابل کشورهای اروپایی بی رقیب خواهند بود . به غیر از ترکیه ، یونان در بین کشورهای اروپایی با 800 نوع گیاه خاص دارای بیشترین تعداد می باشد. ایتالیا نیز با 712 نوع گیاه خاص نزدیکترین رقیب این کشور می باشد . تعداد گیاهان خاص ژاپن 2000 ، آمریکا 4036 و سوئیس فقط یک عدد است .

 

همانگونه که مشاهده می گردد چنانچه استانهای ترکیه با کشورهای اروپایی مقایسه گردد مجموع قاره اروپا از ترکیه فقیرتر است .

 

یکی از دلایل مهم غنای گیاهی ترکیه این است که در عصر یخبندان ، آناتولی پناهگاهی برای گیاهان بوده است . امروزه نیز ترکیه در تقاطع سه پوشش گیاهی متفاوت قرار دارد که در هیچ یک از کشورهای دیگر اروپایی دیده نمی شود . این پوشش های گیاهی شامل پوشش گیاهی مدیترانه ( مناطق مدیترانه و دریای اژه ) ، پوشش گیاهی اروپا –سیبری ( شامل مناطق دریای سیاه و مرمره ) و پوشش گیاهی ایران – توران ( مناطق آناتولی مرکزی و شرقی ) .

 

مجتمع گیاهی دریای سیاه ( اروپا – سیبری )

مجتمع گیاهی مدیترانه

مجتمع گیاهی دوران آلپین پوشش گیاهی ایران – توران

انواع گیاهان غذایی خاص انواع گیاهان خاص

لینک به دیدگاه

مجتمع گیاهی مدیترانه

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

مجتمع گیاهی مدیترانه با تخطی از مرزهای جغرافیایی منطقه مدیترانه تا اژه ، مرمره ، دریای سیاه مرکزی و بعضی از مناطق جنوب شرقی آناتولی گسترش یافته است . Maki که مهمترین مجتمع گیاهی از پوشش گیاهی مدیترانه می باشد از نظر گیاه شناسی بنام جنگل انبوه میز نامیده می شود . از نظر فیزیولوژیکی نیز ( مانند سرو ) برگهای آن در مقابل خشکسالی مقاوم بوده در ارتفاعات بالای 400-300 متری از پوشش گیاهان سطح دریا و در شراسط مناسب در ارتفاعات بالاتر نیز می روید . نهالها و شاخه های درخت Maki دارای زیبایی منحصر به فرد می باشد و گیاهانی از قبیل سقز ، لادن ، دفنه مهمترین نوع آن می باشد . در قسمت های پایینی شاخه ها نیز گیاهان علفی مانند آویشن ، سیکلمه ، گلایول ، لاله ، بنفشه و قرنفل می روید.

 

یکی دیگر از گیاهان عضو پوشش گیاهی مدیترانه ، درخت Sigla می باشد . این درخت که نام دیگر آن یومیه می باشد در مناطقی ساحلی که سطح آب زیرزمینی آن بالا باشد از قبیل فتحیه ، کوی جهیز ، مارماریس و داتچا و به صورت جنگلهای کوچک دیده می شود. درخت کاج سرخ نیز همانند Maki یک نوع گیاه مخصوص منطقه مدیترانه است . عموما" پس از پوشش گیاهی Maki در ارتفاعات 1000-800 متری و در صورت مناسب بودن حتی در ارتفاع 1200 متری نیز می رسد . کاج سرخ که در سواحل مدیترانه و دریای اژه سایه خود را به روی دریا می اندازند ، حساس ترین درخت در مقابل آتش می باشد .

 

درختان کاج سیاه پس از مناطق کاج سرخ آغاز تا ارتفاع 35-30 متری رشد می کنند . در مناطقی با ارتفاع 1000-900 از سطح دریا تا ارتفاع 1900-1800 متری رشد می کنند. در برخی از مناطق پس از کاج سرخ می توان جنگلهای سرو را مشاهده نمود .

 

این نوع درخت که به درخت سرو لبنانی نیز مشهور است در شمال غربی آنتالیا دیده می شود . در شرق آنتالیا نیز تنها جنگل سرو حوزه دریای مدیترانه واقع در پارک ملی کوپرولو کانیون ( 700 هکتار ) قرار دارد . جنگل طبیعی Kayin که در کوههای سرو پالامولت که در منطقه اژه مرکزی قرار دارد در نزدیکی برگاما همراه با کاج پسته ای ، در منطقه اغدریر – کووارا همراه با سرو کاسناک که از نوع گیاهان خاص می باشد و جنگلهای مختلط سرو دیده می شود .

لینک به دیدگاه

مجتمع گیاهی دریای سیاه ( اروپا- سیبری )

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

مجتمع گیاهی دریای سیاه که تحت تاثیر آب و هوای معتدل و بارشهای منظم قرار دارد شامل کل منطقه دریای سیاه و مرمره و تراکیا و بخشی از مناطق آناتولی شرقی و مرکزی می باشد . پوشش گیاهی حاکم بر منطقه دریای سیاه ، جنگل است و در مناطق مرمره و تراکیا به صورت مرتع دیده می شود . در مجتمع گیاهی دریای سیاه و به ویژه در مناطق شرقی آن که باغات فراوان فندق می باشد. درختانی از قبیل انواع سرو ، شاه بلوط ، زالزالک ، آلوی جنگلی ، آلبالوی جنگلی ، گیلاس جنگلی و غیره نیز جنگلهای بسیار را تشکلیل می دهد . پوشش گیاهی که تا ارتفاع 900-700 متری از ساحل نیز دیده می شود مملو از انواع گلها از قبیل رز وحشی و یاسمن و غیره می باشد .

 

 

 

گیاهان ویژه این مناطق ، برخلاف گیاهان منطقه دریای مدیترانه ، از نوع گیاهانی هستند که نیاز به آب فراوان دارند . یک درخت کاملا" رشد یافته Kayin همه روزه حدود نیم تن آب را از طریق تعریق وارد جو می نماید . این رقم برای یک جنگل درختان Kayin میلیونها تن می شود . در مناطق فوقانی این مجتمع گیاهی و در ارتفاعات بالاتر از 700-600 متری درختان Kayin دیده می شود . در ارتفاعات بالاتر یعنی در 1300-1100 متری نیز مخلوطی از درختان Kayin و کوکنار آغاز و تا ارتفاع 2000-1800 متری ادامه مییابد. در این مجتمع گیاهی سرو نیز دیده می شود . همچنین درختان کوکنار نیز جای خود را در منتهی الیه شرقی دریای سیاه به درختان لاوین که در ارتفاعات 2400-2300 متری نیز رشد می کنند واگذار می کند . در مناطق و ارتفاعات بالاتر که دارای رطوبت کمی می باشد ، جنگلهای کاج زرد و در دامنه های مشرف به جنوب نیز جنگلهای سرو در مساحتهای متوسط دیده می شود .

لینک به دیدگاه

منطقه گیاهی ایران – توران

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

مراتع وسیعی که از منطقه تراکیا آغاز و تا مرزهای ایران و عراق ادامه می یابد شامل انواع گیاهان ویژه مناطق خشک و کم آب می باشد . این مراتع وسیع ترین مناطق گیاهی آناتولی می باشد. در این مناطق که بارشها برای رفع نیاز آب درختان کافی نمیباشد گیاهان 2-1 ساله وجود دارد که این گیاهان گاهی اوقات در مناطق پر باران نیز دیده می شود .

 

گیاهان مرتعی که عموما" در مناطق بدون درخت رشد می کنند خاکهای آناتولی را از خشم باد و باران یعنی از فرسایش آن جلوگیری می کند . این مراتع که از نظر تنوع گیاهی بسیار غنی می باشند گاهی اوقات بیش از 100 نوع مختلف از یک گیاه را در خود جای داده است. این تنوع ، باعث غنای بافت گیاهی منطقه و مراتع می گردد. بویژه در فصل بهار ، گلهایی از قبیل مینا , بنفشه ، عروس و غیره با رنگهای زرد ، قرمز ، بنفش ، صورتی و غیره خود برای چند ماه سرتاسر این مراتع را تزئین میکنند. اگر چه عمر همه آنها بسیار کوتاه است ولی در همین مدت نیز جشنواره ای از رنگ و زیبایی را بوجود می آورند. رنگهای متنوع گلهای مراتع ، از سوی دیگر تاثیر خود را بروی آثار هنری نیز گذاشته و گلیم های بسیار زیبایی با این نقوش و طرحها بافته میشود که در نوع خود بی نظیر است.

لینک به دیدگاه

انواع گیاهان خاص ترکیه

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

در میان انواع گیاهانی که زادگاه اصلی آنها ترکیه است علاوه بر گیاهان گلدار ، گیاهانی وجود دارد که بصورت زراعی نیز بدست می آیند . بعضی از انواع گیاهان خاص قابل استفاده بشرح ذیل میباشد.

لینک به دیدگاه

نام گیاه

نام استان

 

Crocus Adnensis , Ophrys Cilicica, viola Cilicica آدانا

Campanula Aghrica, Rosa dumalis, rosa pisiformis آغری

Crocus Ancyrensis,dianthus Anatolicus, Dianthus Ancyrensis آنکارا

Crocus pamphylicus, Crocus Antalyensis, Iris pamphylica, Campanula antalyensis, fritillaria carica, Rosa dum. antalyanus آنتالیا

Crocus Artvinensis ,lilium artvinense, dianthus artvinenses آرتوین

Fritillaria bithynica آیدین

Fritillaria fleisheriana بیله جیک

Crocus Abantensis بولو

Crocus Ilgazensis چانکیری

Fritillaria baskilensis الازیغ

Galanthus antepensis قاضی آنتپ

Crocus Hakkariensis , Campanula Hakkarica حکاری

Rosa dumalis اسپارتا

Crocus Istanbulensis استانبول

Anthemis argaea,Campanula argaea, Silene argaea,silene caesarea قیصریه

ViolaIsaurica قونیه

Iris Mardinesis ماردین

Dianthus Muschianus موش

Campanula Sivasica سیواس

Anthemis..Trapezuntic ترابوزان

Campanula Munzurensis تونجلی

لینک به دیدگاه

گیاهان خوردنی خاص

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

ریشه حدود 30% از گیاهان خوراکی که نقش مهمی در تغذیه انسان دارد از آناطولی است. ( مانند گیلاس ، بادام ، قیسی ، گندم ، نخود ، عدس ، انجیر و لاله ). بعضی از گیاهان خاص ترکیه شامل کولتور ، بعضی گیاهان صحرایی نیز که جزو گیاهان کولتور نمی باشند همراه با گیاهان کولتور قابلیت استفاده غذایی دارد. این گیاهان نقش بسیار مهمی در غنای غذاهای ترک ایفاء می نمایند.

لینک به دیدگاه

ارکیده : در ترکیه انواع ارکیده خاص وجود دارد . از بعضی از اینها ثعلب تهیه میشود . و در استان قهرمان ماراش در بستی سازی استفاده میشود . یکی از دلایل مهمی که بستنی قهرمان ماراش را مشهور نموده ، ثعلبی است که از این ارکیده ها تهیه میشود. در این استان همچنین ارکیده عثمانیه نیز پرورش می یابد.

لینک به دیدگاه

بادام : در ترکیه درختان بادام خاص وجود داشته و در الازیغ ، حکاری ، مرسین ، ماراش و وان به وفور یافت میشود .

 

تره : این سبزی که در سالاد استفاده میشود در ترکیه چند نوع خاص وجود دارد و بیشتر در استانهای آدانا ، بیتلیس ، حکاری ن کاستامونو ، قونیه ، ماراش ، نیغده و وان دیده میشود.

لینک به دیدگاه

گردی : گردی که یکی از مواد مهم غذایی است بعنوان یک گیاه خاص در 3 استان ترکیه مشاهده میشود . در آنتالیا بنام Asparagus Lycicus در مرسین و قونیه به نام Asparagus coodeiو نیز در قونیه با نام دوران باستانی آن Asparagus Lycanicus نامیده میشود .

لینک به دیدگاه

چغندر : در ترکیه دو نوع چغندر بعنوان گیاه خاص وجود دارد. نام آنها نیز متعلق به پرورش و رشد آنست که عبارتند از چغندر آدانا در ادانا و چغندر ترویا در چاناک کاله.

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

گیلاس : ترکیه از نظر انواع گیلاس نیز دارای گیاهان خاص می باشد. بعنوان مثال گیلاس ارزینجان ، آماسیا ، ارضروم ، قیصریه ، نیغده ، توکات و سیواس انواع این گیلاسها دیده میشود.

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

نخود : نخود isauricum آنتالیا و نخود Reticvlatum ماردین از نخودهای خاص ترکیه میباشد.

لینک به دیدگاه

کتان : انواع کتان از نظر مفید بودن در صنایع غذایی و بافندگی یکی از گیاهان خاص است که در ترکیه به وفور یافت میشود. در بسیاری از استانها چند نوع از نوع خاص این گیاه قابل مشاهده است . بعنوان مثال در آدانا یک ، در آماسیا 4 ، در آنکارا 3 ، در آنتالیا 3 و در دنیزلی 3 نوع آن را می توان دید

لینک به دیدگاه

آویشن : ترکیه از نظر انواع خاص آویشن نیز بسیار غنی است . در این میان میتوان از آویشن های خاص آدانا ن افیون و تونجلی را نام برد.

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

گلابی : ترکیه از نظر تنوع گلابی خاص نیز بسیار غنی است. بعنوان نمونه گلابی آنتالیا ، بینگل ، بیتلیس ، دیاربکر ، سامسون و الازیغ ، حکاری و اوشاک را نام برد که در این میان حکاری با 3 نوع گلابی خاص غنی ترین استان ترکیه است

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

چاودار : در ترکیه فقط یک نوع چاودار خاص وجود دارد. این گیاهان در استانهای آغری ، بینگل ، گوموشخانه ، قارس ، قیصریه ، ماردین ، موش ، نوشهیر ، تونجلی و وان بطور خودرو رشد می کند

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

چمن : انواع بسیار چمن خاص در آناطولی وجود دارد. مثلا" در آنکارا ، بیله جیک ، موغلا، اورفا ، آنتالیا و مرسین دیده میشود.

لینک به دیدگاه

چای صحرایی : ترکیه از نظر تنوع چای صحرایی بسیار غنی است. در بسیاری از استانها بیش از یک نوع خاص چای صحرایی وجود دارد. مثلا" در آدانا ، افیون ، آیدین ، ازمیر ، مالاتیا و یوزگات

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

زعفران : این گیاه خاص که نام آن Crocus است در منطقه صفرانبولو دیده میشود . زعفران در شعله زرد و پولو مورد استفاده قرار می گیرد . صفرانبولو و اطراف آن از نظر تنوع گیاهان خاص بسیار غنی است.

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

ترب : یک نوع گیاه خاص از خانواده ترب ها در انتالیا و موغلا دیده میشود. اهالی محلی این گیاه را بصورت خام و تازه و یا بصورت پخته شده مصرف میکنند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...