رفتن به مطلب

شاه پسند


ارسال های توصیه شده

انواع گل شاه پسند :

 

1:شاه پسند درختی ( lantana camara ) :

img.php?image=0799_ngzfcgvq9jfjo2ym5_ksrl.jpg

نام فارسی: شاه پسند درختچه ای : نام علمی: Lantana camara

 

نام های خارجی: Red (Yellow, Wild) Sage، Lantana

 

درختچه کوچک گلدانی که در مناطق با زمستانهای سرد باید زمستانها در گلخانه نگهداری شود . در دمای حدود صفر از بین می رود .در مناطق گرمسیر در هوای آزاد کشت شده و گاهی به عنوان گیاه فضای سبز نیز استفاده می شود . برگهای آن متقابل و دائمی است و در نتیجه خرد شدن برگها بوی نسبتا زننده ای می دهد. گلها خوشه ای و به رنگ زرد و قرمزند و میوه آن به صورت حبه های آبی تا سیاه دیده می شوند . گل شاه پسند در ابتدای شکفتن زرد رنگ و سپس نارنجی و در آخر قرمز رنگ می گردند و هر سه نوع رنگ غالبا روی یک مجموعه گل دیده می شود . در شمال نیز کشت و کارش در باغات توصیه می شود . تکثیر آن به راحتی از طریق قلمه و بذر انجام می گیرد

 

 

۲- شاه پسند یک ساله ( verbena hortensis ) :

 

 

در جنس وربنا بیش از ۷۰ گونه گیاهی وجود دارد . اینها بومی امریکا می باشند و در بین آنها گونه های یک ساله و دائمی ومقاوم به سرما یافت می شود . گلها شبیه به شاه پسند درختی است . شاه پسند یکساله معمولی ترین آنهاست ودر مناطق معتدله به عنوان گل بهاره و تابستانه کشت می شود . گلها نسبتا متراکم به رنگ قرمز بنفش زرد سفید ….و در باغهای صخره ای کشت و کارش توصیه می شود . باید در محلهای آفتابی کشت شود . در بهار و تابستان و پاییز گل می دهد و با اولین سرمای سخت از بین می رود . اگر در گلدان کشت شود و در فصل سرما به داخل برده شود در زمستان نیز گل می دهد .

 

بذر آن را در اواخر اسفند و اوایل بهار در گلخانه کشت کرده و نشاها زودرس می شوند . به طور معمول در مناطق معتدل بذر شاهپسند همراه با بذرهای گلهای بهاره بعد از برطرف شدن سرما در هوای آزاد کشت میشود . از طریق قلمه هم می توان آنرا تکثیر کرد .

 

 

۳- پیچ معین التجار ( clerodendrum ) :

 

 

دو گونه از این پیچ وجود دارد که در گلخانه ها و همچنین در مناطق گرم به صورت توده انبوهی رشد کرده و ارتفاع آن تا ۲ متر می رسد . دارای برگهای دائمی هستند .

 

گونه :c . thomsonae دارای براکته های سفید و گلهای کوچک قرمز است

 

گونه c speciosissimum خوشه گل درشتتر دارد.

 

نوع سفید آن به راحتی از طریق قلمه تکثیر می شود و نوع قرمز آن به کمک مواد هورمونی ریشه زا و در زیر مه پاش و از طریق پیوند روی نوع سفید قابل تکثیر است .کشت و کار آن در مناطق با زمستان سرد در هوای آزاد مقدور نیست . گیاهی بسیار زیبا برای پاسیو های گرم و مرطوب و روشن است . تکثیر نوع قرمز از طریق قلمه ریشه نیز امکانپذیر است .

 

 

۴- کاریوپتریس (caryopteris clandonensis ) :

 

 

بوته ای است با گلهای آبی بسیار زیبا . ارتفاع بوته بعد از ۳ سال به ۱ متر می رسد و شاخه های آن بسیار انبوه و قطر بوته حدود ۱ متر از هر طرف میرسد . بذر های آن در کنار بوته می ریزند و همه ساله خود به خود سبز می شود و انتقال آنها به محل جدید به آسانی امکانپذیر است .

 

 

۵- کالیکارپا (callicarpa japonica ) :

 

 

درختچه جالبی است که گلهای سفید می دهد میوه های بنفش رنگ آن از پاییز تا اواسط زمستان بر درخت باقی می مانند و نظیر دانه های ریز تسبیح می درخشند .از طریق قلمه و کاشت بذر تکثیر می شود .در فضای آزاد کشت می شود و مقاوم به سرماست .

 

 

منشأ شاه پسند :

 

شاه پسند گیاهی با عادت رشد درختچه ای بوده و متعلق به تیرۀ شاه پسند (Verbenaceae) است. گفته شده که در صورت داشتن قیم می تواند حتی تا ارتفاع ۱۵ متری رشد کند، ولی چنین ارتفاعی در ایران مشاهده نشده، بلکه ارتفاعی که معمولاً دیده شده ارتفاعی برایر ۱ تا ۳ متر است. این گونه به شدت متنوع، پیچیده و کمپلکس است، به طوری که حدود ۶۰۰ رقم زینتی، وحشی و دورگه از آن وجود دارد. برگهای بیضی آن با آرایش متقابل روی ساقه های چهار گوش خاردار (کرکهای سفت) چیده شده اند. البته رقم های زینتی آن خار ندارند. تماس پوست با شاخ و برگ و خارهای آن موجب بروز خارش و ایجاد حساسیت می شود. گل آذین شاه پسند درختچه ای به صورت خوشۀ انتهایی با ۲۰ تا ۴۰ گل ظاهر می شود. رنگ گل ها در شاه پسند متنوع بوده و به رنگ های زرد، نارنجی، قرمز، سفید، صورتی و بنفش دیده می شود. گل ها به موازات مسن شدن تغییر رنگ می دهند، و این مسئله موجب می شود که گل آذین دو رنگ دیده شود.

 

دمای حداکثر بحرانی تاکنون برای این درختچه به ثبت نرسیده است، ولی رشد شاخه های آن در حدود ۵ درجه سانتی گراد متوقف می شود. با وجود اینکه شرایط خشک را به مدت طولانی تحمل می کند، ولی برای رشد بالقوه نیازمند خاک های همیشه مرطوب است، به قدری رطوبت برای رشد آن تعیین کننده است که با وجود رطوبت کافی، در خاک های ضعیف و حتی شن تقریباٌ خالص رشد و نمو می کند. این درختچه خاصیت دگرآسیبی (Allelopathy) داشته و تندش بذر و رشد طولی ریشه های بسیاری از گیاهان را تحت تأثیر قرار می دهد.

 

تکثیر شاه پسند درختچه ای به وسیلۀ بذر، قلمه و خوابانیدن انتهایی صورت می گیرد. قسمت گوشتی میوه ار حذف کرده و آن را تحت شرایطی که گرما و نور کافی داشته باشد می کارند.

 

 

گلدهی:

 

زمان گل دهی شاهپسند اواسط تابستان تا اواسط پاییز است. مقاوم به گرما و کم آبی است.در هر نوع خاک رشد می کند, در فضای سبز کاشت در پارکها، چمن کاریها، میادین و بولوارها وضعیت سازگاری با شرایط اکولوژیک موجودخوب است.گل شاه پسند درختچه ای پا کوتاه یا پا بلند است با برگ های متقابل و دائمی که در نتیجه خرد شدن بوی نسبتاً زننده ای می دهد. گل های آن به صورت خوشه ای و به رنگ قرمز و زرد است و میوه آن به صورت حبه های آبی تا سیاه دیده می شود.

 

 

مقاومت:

 

مقاومت این گیاه در آفتاب زیاد است مشروط بر آن که مرتب آبیاری شود و خاک پای آن همیشه مرطوب باشد. شاه پسند یک ساله بومی آمریکا می باشد. گل های آن نسبتاً متراکم و به رنگ های مختلفی است که در باغ های صخره ای کشت آن توصیه می شود.

 

 

نور:

 

این گیاه بایستی در جای آفتاب گیر کاشته شود و ایام گرما و تابستان آن ها را آب فراوان داد. یکی از روش های تکثیر شاه پسند از طریق بذر است که در شهریور ماه روی خزانه می کارند. پس از آن که بوته ها ۶ برگه شد بهتر است آن ها را روی خزانه ی دیگری به فواصل ۱۰ سانتی متر مربع نشا کنند.روش دیگر ازدیاد شاه پسند توسط قلمه ساقه دربهار است. بوته هایی را که درهوای آزاد کاشته اند باید اوایل آبان ماه بیرون آورده به گلخانه ببرند.

 

 

نیاز آبی:

 

متوسط است اما باید در روز های آفتابی شدید به صورت دائم آبیاری شوند تا خاک مرطوب باشدو آسیبی به گل ها نرسد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...