رفتن به مطلب

(گرده افشانی)


masi eng

ارسال های توصیه شده

گرده افشانی مقدمه عمل لقاح و تولید میوه در درختان است. اگر در یک واریته دانه گرده از پرچمهای همان درخت یا درختی از همان واریته , باعث بارور شدن مادگی شود واریته را خود بارور در غیر این صورت یعنی حالتی که مادگی توسط دانه گرده یک واریته دیگر تلقیح شود واریته را دگر بارور گویند. در این حالت اگر کل سطح باغ از واریته یا رقم کشت شده باشد امکان بدست آوردن محصول مناسب امکان پذیر نمی باشد. عدم تلقیح مناسب یکی از عوامل کاهش تولید در باغات میوه در ایران است. که بسیاری از باغداران با آن آشنا نمی باشند. گونه یا واریته ای که دانه های گرده مناسب برای تلقیح واریته مورد نظر ما باشد را ارقام گرده زا یا pollenizer گویند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

گرده افشانی در درخت سیب: انواع سیب خود نابارورند و باید با انواع دیگر کاشته شوند تا حاصل خوبی به دست آید معمولا موقع کشت نهال بین هر سه دریف درخت از یک نوع یک دریف از نوع دیگر می کارند بعضی از متخصصین باغبانی را عقیده بر این است که اگر 3 یا 4 واریته مختلف باین نحو در هم کاشته شوند بهتر است. چرا که بعضی از ورایته سیب ممکن است دانه های گرده عقیمی داشته باشندو یا اینکه دو واریته کاشته شده هم زمان به گل ننشینند در این صورت کاشت این ارقام موثر واقع نخواهد شد

گرده افشانی درختان گلابی: اغلب وایته های گلابی خود بارور نیستند البته میوه می دهند لکن از نظر تجارتی ارزشی ندارند برخی از واریته ها خود بارورند اگر با نوع دیگر کاشته شوند میزان محصول آنها افزایش قابل ملاحظه ای پیدا می کند بنابراین گلابی باید مخلوط کشت شود.

گرده افشانی هلو و زردآلو : اکثر واریته های هلو و زردالو خود بارورند و اگر در یک باغ یک دست کاشت شوند می توانند محصول خوبی بدهند.

گرده افشانی در گیلاس : تمام واریته های گیلاس خود نابارورند و احتیاج به واریته دیگری برای محصول دهی دارند و آلبالو بر عکس خودبارور است و بارورکنند خوبی برای گیلاس های دیررس است. زیرا آلبالو بعد از انوع گیلاس زودرس به گل می نشیند. بنابراین درختان گیلاس را می توان با درختان آلبالو مخلوط کاشت .

گرده افشانی آلو : بعضی از واریته های آلو خود نابارورند و برخی خود بارورند مثلا آلوی قطره طلا یک واریته ژاپنی است که باید همراه با واریته های دیگر برای باروری کاشته شود بنابراین بهتر است این درخت را نیز مخلوط کشت.

گرده افشانی بادام و گردو : اکثر واریته های گردو خود بارور و اکثر واریته های بادام دگر بارور می باشند. لذا در کاشت باغات بادام استفاده از چند رقم ضرور است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...