رفتن به مطلب

گران ترین خشکبار جهان


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

از آسیاب کردن پوسته سفت آن گردی حاصل می شود که سمباده خوبی در صنعت است و در مقایسه با شن، برای نفوذ پذیر کردن خاک مناسب تر است. همچنین ماکادمیا در صنایع آرایشی بهداشتی به عنوان ماده اولیه در ماساژور های پوست به کار می رود.

هم اینک در ایران تعدادی از گونه های این گیاه در منطقه ای از شمال کشور به چشم می خورد.

 

ماکادمیا درختی است که میوه آن گرانترین و مرغوبترین خشکبار جهان به شمار می رود. این گیاه بومی استرالیایی است و در جنگل های بارانی و مکانهای مرطوب نزدیک نهرها رشد خوبی دارد. آفتاب کامل با اندکی سایه برای گیاه مناسب است. اما اگر کشت تجاری آن مد نظر نباشد، سایه را به آسانی تحمل می کند. گیاه به خشکی مقاوم است، باد، سرمای شدید و شوری را نمی تواند بپذیرد. همچنین نیازی به خاک حاصلخیز ندارد. در هر ترکیب خاک از سبک تا سنگین اما با زهکشی خوب رشد می کند. مزیت اقتصادی این گیاه، اندک بودن هزینه نگه داری آن است، زیرا نیازی به آبیاری ندارد ( به صورت دیم پرورش می یابد) نسبت به آفات و بیماری ها مقاوم است. میوه های آن پس از رسیدن شروع به ریزش کرده و برداشت آن دستی و آسان است.

 

ماکادمیا از نظر بازرگانی در استرالیا، جنوب آفریقا و آمریکای مرکزی یکی از تولیدات مهم کشاورزی به شمار می رود. کشت تجاری آن در استرالیا و هاوایی در سطحی گسترده انجام می گیرد .در کالیفرنیا به عنوان یک گیاه زینتی پرورش می یابد. آمریکا بزرگترین مصرف کننده ماکادمیا است. مغز ماکادمیا در انواع شکلات کیک و بستنی به کار می رود. همچنین از روغن مغز ماکادمیا می توان در صنایع آرایشی و بهداشتی سود جست. از آنجا که میوه ماکادمیا بیش از ۷۲% اسید چرب غیر اشباع دارد، این خشکبار می تواند افزودنی مناسبی برای رژیم غذایی روزانه، جهت کاهش کلسترول خون باشد و این میوه را می توان به صورت خام، بوداده، با نمک، بی نمک و یا به عنوان چاشنی در غذا مصرف کرد.

 

صرفنظر از اهداف بازرگانی پرورش ماکادمیا، این درخت همیشه سبز، بلند و گسترده با عمری طولانی و گلهایی بسیار خوشبو، گیاهی زینتی مناسب می تواند باشد.

 

هم اینک در ایران تعدادی از گونه های این گیاه در منطقه ای از شمال کشور به چشم می خورد و شرایط رشد این گونه درختی در ایران از جنبه اقتصادی در دست بررسی است.

 

 

لینک به دیدگاه

[TABLE=align: center]

[TR]

[TD][TABLE=class: content, align: center]

[TR]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

مصارف ماکادمیا

 

مغز ماکادمیا ضمن کاربرد در آجیل، شیرینی و .... برای تولید روغن نیز مصرف می شود. روغن ماکادمیا از دیگر روغن های گیاهی مانند روغن زیتون، برتر بوده، دارای درصد بالاتری اسید چرب غیر اشباع می باشد و نقطه دود آن بالا و برابر ۲۱۰ درجه سانتیگراد است.

 

تمام بخش های میوه ماکادمیا مورد استفاده قرار می گیرد. از ترکیب پوسته خارجی با مواد ارگانیک مالچی عالی برای اطراف درختان ساخته می شود. پوسته سخت در هنگام سوختن دما را بالا نگه می دارد و اغلب به عنوان سوخت برای کوره های آتش در صنایع محلی به کار برده می شود.

 

از آسیاب کردن پوسته سفت آن گردی حاصل می شود که سمباده خوبی در صنعت است و در مقایسه با شن، برای نفوذ پذیر کردن خاک مناسب تر است. همچنین ماکادمیا در صنایع آرایشی بهداشتی به عنوان ماده اولیه در ماساژور های پوست به کار می رود.

 

خواص ماکادمیا

 

ماکادمیا میوه ای همسان فندق و مغزی ترین خشکبار جهان است. مغز ماکادمیا بسیار انرژی زا بوده و حاوی چربی های مفید است. ماکادمیا دارای ۷۶% روغن طبیعی، ۹% پروتئین، ۹% کربوهیدرات و ۲% فیبر است. همچنین حاوی ویتامین های نیاسین، B۱ و B۲ و نیز عناصر ضروری همچون کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، سلنیوم و آهن است. روغن ماکادمیا سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع است که خطر حملات قلبی را کاهش می دهد.

 

مسایل اقتصادی ماکادمیا

 

از نظر اقتصادی نه تنها ماکادمیا گران ترین و مرغوب ترین خشکبار جهان است، بلکه هزینه های نگه داری آن بسیار اندک است. قیمت خشکبار ماکادمیا در جهان در سالهای اخیر به طور معنی داری افزایش پیدا کرده است. به طوری که در حال حاضر قیمت آن در استرالیا به ۳.۷ دلار استرالیا در هر کیلو گرم به صورت فله افزایش پیدا کرده است. لازم به ذکر است که این قیمت ها برای ماکادمیای با پوسته می باشد و مغز ماکادمیا به صورت خالص ۴۰% تا۸۰% گرانتر است.

 

جایگاه ماکادمیا در بازار جهانی خشکبار

 

مصرف خشکبار از گذشته های دور به صورت آجیل بسیار متداول و مرسوم بوده است. در دهه های اخیر خشکبار به عنوان مواد غذایی پر خاصیت از رونق خاصی در بازارهای جهانی برخوردار شده است. میزان تولید ماکادمیا در جهان حدود ۱۰۰ هزار تن است که کمتر از ۰.۵% از تجارت جهانی خشکبار را شامل می شود.

 

استرالیا یکی از مهمترین صادر کنندگان ماکادمیا است به طوری که ارزش محصول ماکادمیای داخلی و وارداتی استرالیا برابر ۱۰۰ میلیون دلار است.[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

لینک به دیدگاه

ماکادمیا یا فندق استرالیایی دانه چند گونه درخت از خانواده Proteaceae است.

دانه ماکادامیا از دانه‌های

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
محبوب آمریکایی‌هاست. این درخت بسیار زیبا و بسیار مقاوم در مقابل آفات است.

به تازگی کشت آن در شمال ایران به صورت محدود آغاز شده است.

لینک به دیدگاه

ماکادمیا یا گران ترین خشکبار جهان:

 

پیشگفتار:

ماکادمیا درختی است که میوه آن گرانترین و مرغوبترین خشکبار جهان به شمار می رود.این گیاه بومی استرالیایی است و در جنگل های بارانی و مکانهای مرطوب نزدیک نهرها رشد خوبی دارد. آفتاب کامل با اندکی سایه برای گیاه مناسب است و عملکرد مغز را افزایش می دهد. اما اگر کشت تجاری آن مد نظر نباشد، سایه را به آسانی تحمل می کند.گیاه به خشکی مقاوم است، باد، سرمای شدید و شوری را نمی تواند بپذیرد. همچنین نیازی به خاک حاصلخیز ندارد. در هر ترکیب خاک از سبک تا سنگین اما با زهکشی خوب رشد می کند.

مزیت اقتصادی این گیاه، اندک بودن هزینه نگه داری آن است.زیرا نیازی به آبیاری ندارد ( به صورت دیم پرورش می یابد) نسبت به آفات و بیماری ها مقاوم است. میوه های آن پس از رسیدن شروع به ریزش کرده و برداشت آن دستی و آسان است.

ماکادمیا از نظر بازرگانی در استرالیا، جنوب آفریقا و آمریکای مرکزی یکی از تولیدات مهم کشاورزی به شمار می رود. کشت تجاری آن در استرالیا و هاوایی در سطحی گسترده انجام می گیرد .در کالیفرنیا به عنوان یک گیاه زینتی پرورش می یابد. آمریکا بزرگترین مصرف کننده ماکادمیا است. مغز ماکادمیا در انواع شکلات کیک و بستنی به کار می رود. همچنین از روغن مغز ماکادمیا می توان در صنایع آرایشی و بهداشتی سود جست. از آنجا که میوه ماکادمیا بیش از 72% اسید چرب غیر اشباع دارد، این خشکبار می تواند افزودنی مناسبی برای رژیم غذایی روزانه، جهت کاهش کلسترول خون باشد و این میوه را می توان به صورت خام، بوداده، با نمک، بی نمک و یا به عنوان چاشنی در غذا مصرف کرد.

صرفنظر از اهداف بازرگانی پرورش ماکادمیا، این درخت همیشه سبز، بلند و گسترده با عمری طولانی و گلهایی بسیار خوشبو، گیاهی زینتی مناسب می تواند باشد.

هم اینک در ایران تعدادی از گونه های این گیاه در منطقه ای از شمال کشور به چشم می خورد و شرایط رشد این گونه درختی در ایران از جنبه اقتصادی در دست بررسی است .

 

تاریخچه:

ماکادمیا درختی است که در سال 1858 در خاور استرالیا شناسایی و در سال 1881 توسط «ویلیام پورویس» به هاوایی منتقل و در آنجا به عنوان یک گیاه زینتی، و در راستای احیا و توسعه جنگ ها مورد استفاده قرار گرفت. اما در سال 1948 با مطالعات و گزینش های صورت گرفته از سوی ایستگاه کشاورزی هاوایی معرفی و نام گذاری محصولات این گونه، نامی را در صنعت میوه و خشکبار رومیزی به خود اختصاص داد و منجر به صنعت مدرن ماکادمیا در هاوایی شد.

در کالیفرنیا در اوایل سال 1880 میلادی 2 نهال ماکادمیا کاشته شد که هنوز در محوطه دانشگاه برکلی کالیفرنیا سرپاست. ورود واریته های اصلاح و نامگذاری شده از هاوایی به کالیفرنیا در حدود سال 1950 آغاز شد. اما به طور کلی در کالیفرنیا هنوز هم از این گیاه به عنوان یک گیاه زینتی استفاده می شود.

 

عملکرد:

میوه دهی این درخت در نهال های پیوند خورده از سال سوم، و در نهال های بدون پیوند از سال پنجم آغاز می شود. اما درختان نوع اول از سال ششم، و درختان گونه دوم از سال هشتم به تولید اقتصادی می رسند. در نهایت این درخت بیش از 40_50 سال عمر می کند. یک درخت نسبتاً خوب در 10 سالگی 30_50 پوند میوه می دهد. میزان تولید در واحد سطح 3 تا 6 تن است که با توجه به شرایط آب و هوایی تغییر می کند.

 

توجیه اقتصادی:

میانگین تولید ماکادمیا در مزارع استرالیا با شرایط کاشت جدید در حدود 4.5 تن در هکتار در نظر گرفته می شود. با توجه به قیمت این محصول در حال حاضر که 3.7 دلار استرالیا در هر کیلوگرم است ،فروش متوسط هر هکتار در حدود 16.650 دلار استرالیا برآورد می شود.با توجه به قیمت دلار استرالیا که 645 تومان است، میزان فروش محصول هر هکتار (در آمد ناخالص) در حدود 106560000 ریال خواهد بود که از این میزان مقداری بابت هزینه نگهداری و ایجاد باغ کسر خواهد شد که در هر کشور متفاوت خواهد بود. بنابراین کاشت و تولید این محصول می تواند نقش به سزایی در رونق بخشی کشاورزی داشته باشد.

 

 

بر گرفته از نشریه تخصصی باغبانی نهال

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...