رفتن به مطلب

44 نوع حشره خوراكي


masi eng

ارسال های توصیه شده

نوع حشره خوراكي

 

حشرات خوراكي يكي از تركيبات اصلي غذاها، در كشورهاي مختلف به شمار مي آيند. در برخي مناطق ملخ، موريانه، عقرب، كرم، سنجاقك، آخوندك، پروانه، سوسك و ... مي خورند . برخي از مردم آنقدر با علاقه اين حشرات را ميل مي كنند كه حتي در كنار غذاهاي ديگر هم از اين گروه جانوري به عنوان چاشني استفاده نموده و معتقدند يك غذاي خوشمزه حرف اول را مي زند

.

جمعيت شناسان و خوردن حشرات

 

افزايش سريع جمعيت انساني، زنگ خطري است كه هشدار قحطي و فقر در آينده را مي دهد. عده اي از متخصصين علم تغذيه، جامعه شناسي و... معتقدند «منطقي ترين راه براي تامين نيازهاي غذايي بشر خصوصاً در كشورهاي محروم، استفاده از تمام امكانات و منابع غذايي موجود است. اين محققين حتي به وجود مزارعي براي پرورش حشرات خوراكي هم اشاره دارند و به دلايل بسياري اين كار را عاقلانه تر از پرورش دام مي دانند:

- نخست آنكه اين جانوران براي رشد و توليد مثل به مواد غذايي زيادي نياز ندارند (حجم غذاي گاو را با كرم مقايسه كنيد).

- دوم اينكه براي رشد و پرورش اين موجودات فضاي زيادي لازم نيست. (محل زندگي و فضاي اشغال شده توسط يك گوسفند و موريانه تا چه حد قابل مقايسه هستند؟)

- سرعت تخم ريزي و رشد حشرات به هيچ عنوان با زاد و ولد پستانداران و پرندگان تامين كننده غذاي انسان قابل مقايسه نيست (رشد يك بره را با تعداد تخم ها و سرعت رشد در سوسك مقايسه كنيد(.

- اين گروه از جانوران به تعداد فراوان و گونه هاي مختلف در دسترس بشر هستند.

- و با كمال تعجب عده اي معتقدند بسيار بسيار خوشمزه تر از گوشت حيواناتي چون مرغ، ماهي، گوساله و گوسفند است.

 

ارزش غذايي حشرات

بر اساس گزارشهاي جهاني غذادر حال حاضر ۴۴ نوع حشره خوراكي در جهان استفاده مي شود. منابع غني پروتئين، روي و آهن و ويتامين و املاح محسوب و اين گروه با داشتن پتاسيم، كلسيم، منيزيم، روي و آهن و

ويتامين B منبع با ارزشي به حساب مي آيند. در حال حاضر در برخي مناطق آفريقايي براي مبارزه كمبود با ويتامين B سوء تغذيه كودكان، از نوعي كرم خوراكي خشك شده آرد تهيه و به غذا افزوده مي شود. همچنين از آرد ذكر شده براي تغذيه زنان باردار يا بيمار و همچنين كساني كه كم خوني دارند (به جهت ميزان بالاي آهن، كلسيم و پروتئين) استفاده مي شود.به طور كلي حشرات از نظر ميزان انرژي در مقايسه با سويا، ذرت، عدس، گوشت و حبوبات منبع مناسب تري هستند.

يك غذاي اشرافي

- در بعضي مناطق دنيا، برخي حشرات بسيار گران هستند. مثلاً در هندوستان غذايي كه از كرم ابريشم تهيه مي شود گران تر از ابريشم توليدي توسط كرم است.

- در برخي رستوران هاي مكزيك يك پرس لارو پروانه بسيار گران است.

- مصرف كنندگان چيني فقط سالانه بيش از ۱۰۰ ميليون دلار براي خوردن نوعي مورچه هزينه مي كنند.

- كنسروهاي گران قيمتي از حشرات در برخي كشورها مانند مكزيك و ژاپن تهيه و صادر مي شود.

 

حشرات در كشورهاي مختلف

در بسياري از نقاط دنيا به اين مخلوقات كوچك به عنوان منبع با ارزش نگاه مي شود. آفريقايي ها كرم، ملخ، موريانه و مورچه را منبع غني از پروتئين مي دانند. ژاپني ها به پرورش كرم ابريشم به عنوان يك منبع غذايي توجه دارند و مكزيكي ها، سال هاي سال است كه حشره مي خورند. پسران در اين كشور از شكار ملخ ها لذت مي برند، به سوسك هاي درختي مانند يك هله هوله نگاه مي كنند (خوراكي مشابه چيپس يا پفك و...) و با حشرات آبي، غذايي خوش عطر و بو به همراه پياز و سير و فلفل و قارچ مي پزند و تخم نوعي مورچه قرمز رنگ را در سالاد مخصوص مي ريزند و با لذت مي خورند! آنها از پروانه هاي كوچكي كه در اطراف شعله آتش به زمين مي افتند به همراه نمك نوعي چيپس تهيه مي كنند كه ۱۰۰ گرم آن حاوي ۶۰-۳۷ گرم پروتئين و ۳۳-۴ گرم چربي است (پروتئين و چربي معادل با ۱۰۰ گرم گوشت قرمز) حتي برخي حشراتي كه مصرف مي كنند كلسيم و فسفري معادل با تخم اردك دارند.

- در الجزاير بوميان يك منطقه از اين كشور از پخت ملخ در آب نمك و خشك كردن آن در آفتاب خوراكي خوشمزه تهيه مي كنند.

 

- ژاپني ها چندين نوع غذا از حشرات تهيه مي كنند كه ليست برخي از آنها كه در رستوران هاي اين كشور يافت مي شود عبارتند از :

 

لارو زنبور معمولي _ Hachi-no-ko

لارو حشرات آبي _ zaza-mushi

 

ملخ سرخ شده مزارع برنج - inago

 

جيرجيرك سرخ شده - semi

 

پروانه ابريشم سرخ شده - sangi

 

- مردم نيجريه و غرب آفريقا نيز از جيرجيرك، بيد، ملخ، كرم و لارو شپش درختي و سوسك براي تهيه غذا استفاده مي كنند. آن را زير منبع نور يك كاسه آب قرار مي دهند و حشراتي كه به دور نور پرواز مي كنند و سپس داخل آب مي افتند را جمع كرده براي تهيه غذا استفاده مي كنند و معتقدند ملكه حشرات از ساير افراد گروه خوشمزه تر است. آنها جيرجيرك ها را از تونل هاي خاكي جمع مي كنند و سپس بر روي آتش سرخ كرده اجزاي اضافي داخل شكم آنها را بيرون كشيده و سپس مي خورند. ملخ ها را نيز مانند جيرجيرك مي خورند، گرچه برخي از كشاورزان اين منطقه ملخ را خام مي خورند. در برخي نقاط اين كشور از نوعي كرم درختي هم پس از خشك شدن براي تهيه سوپ سبزيجات استفاده مي كنند و با كمال تعجب لارو سوسك را نيز از آشغال ها، زباله ها، فاضلاب يا كود مي گيرند و پس از جدا كردن قسمت پايين شكم كه روده هاست، سوسك را مي شويند و آن را كاملاً سرخ كرده و مي خورند. البته خيلي از آنها اين غذا را به علت آنكه از نقاط كثيفي تهيه مي شود نمي خورند.

- تايلندي ها از زنبور عسل، حشرات آبي، مورچه، ملخ و آخوندك مي خورند.

- مردم اندونزي هم از طرفداران سرسخت سنجاقك ها هستند و غذاي لذيذي را با آن تهيه مي كنند. از زبان كساني كه حشره خورده اند بشنويد كه:

- بيد سرخ شده طعم «بادام» مي دهد.

- حشرات آبي مزه نعناع دارند.

- نوعي از مورچه هاي برگ خور طعم «گردو» دارند.

- و نوعي ديگر از مورچه مزه هندوانه مي دهد.

- پيله كرم ابريشم مزه اي شيرين و خامه اي دارد.

-حشراتي كه بخشهاي رنگارنگي دارند اغلب طعم نامطبوعي دارند و سمي هستند.

-حشرات تيره تر كمتر سمي هستند (البته قانون كلي نيست) و البته خوشمزه تر.

نكات مهم در استفاده از حشرات

 

نخست بايد دانست كه ۴۴ نوع حشره ذكر شده كه خوراكي شناخته شده اند را مي توان با اطمينان خورد . و بايد در پخت آنها بال و پوشش سخت موجود روي بدنشان و همچنين روده ها را جدا كرد و بيرون ريخت و پس از پخت ،آنها را به شكل تند با انواع چاشني ها و ادويه جات استفاده كرد و فراموش نكرد مصرف برخي حشرات به شكل خام به دليل داشتن «اسيد هيدروسيانيك» كه سمي است، بسيار خطرناك است و مصرف اين حشرات به شكل خام و به ميزان زياد عوارضي چون ضعف، استفراغ، عدم (هوشياري و حتي مرگ را به همراه دارد البته اين ماده خطرناك به راحتي با حرارت از بين مي رود).

آيا مي دانيد كه:

- ارزش غذايي يك كنسرو قارچ معادل ۲۴ كرم كوچك است.

- ارزش غذايي كلم بروكلي يخ زده (با آن ميزان فايده) كمتر از ۵۰۰ شته است.

- حشره خورها مي گويند، حشره ها هم اگر تازه مصرف شوند، خوشمزه تر از نوع كنسرو شده و يخ زده هستند.

- ژاپني ها بچه زنبورها را به همراه سسي مخصوص و همچنين نوزاد ملخ و كرم ابريشم را كنسرو مي كنند.

- در برخي از كشورها به كمك علم ژنتيك دست به پرورش ملخ هايي درشت تر زده اند و اميدوارند روزي نرسد كه براي شكار اين ملخ ها از اسلحه استفاده كنند.

- از برخي حشرات به عنوان دارو هم استفاده مي كنند.

و خلاصه اينكه خيلي ها حشرات را ماده اي غذايي با پروتئين بالا، چربي پايين و املاح و ويتامين فراوان و مزه اي متنوع مي دانند.

و حالا اگر از بخش تغذيه انسان از حشرات بگذريم ما ميتوانيم با توليد حشرات براي خوراك دامها اقدام نماييم در بسياري از كشورها براي تغذيه دامها و حيوانات خانگي و ابزيان مخصوصا ابزيان زينتي از پودر حشره استفاده كرد زيرا سرشار از انزيم و پروتئينهاي مفيد مي باشد وچرا كشور ما به علت عدم دستيابي به تكنولوژي پرورش حشرات نتواند گونه هاي در حال انقراض كشور مثل هوبره را در داخل كشور تكثير مصنوعي نمود.

پرورش حشره در ايران

ايران كشوري است كه نعمتهاي زيادي در ان است ولي ما قدر ان را نمي دانيم هم اكنون ملخ مراكشي و يا ديگر نژادهاي ملخ كه در حال حاضر به عنوان يك افت محصوب مي شود جزو غذاهاي گران امريكايي ها و اروپايي ها حساب مي شود، پرورش ملخ به صورت صنعتي در تركيه تبديل شده است.

 

بهاي هر وعده غذايي كه با ملخ پخت مي شود در اروپا و آسيا بين بيست تا پنجاه دلار است.

از ملخ هاي صادراتي تركيه همچنين به عنوان غذاي پرندگان و حيوانات خانگي استفاده مي شود.

بهاي هر ملخ پرورشي بين سه تا هفت سنت است.

 

پرورش دهندگان ملخ در تركيه به منظور تامين غذاي مورد نياز ملخ ها ، مزارع ذرت، گندم و جو ايجاد كرده اند.

از پانصد نوع ملخ در جهان، نوعي كه در صحراي مصر زندگي مي كند در تركيه پرورش داده مي شود.

آلمان، اتريش، هلند، سوئيس و فرانسه اصلي ترين مشتريان ملخ زنده هستند

تركيه كشور همسايه ما كه كشور مسلماني است جزو بزرگترين صادر كنندگان ملخ دنيا ميباشد ودر صورتي كه تقريبا هيچ مصرف داخلي ندارد مي بينيم قطبي از اين صنعت درامده است . و با توجه به رهنمود مقام معظم رهبري و نام گذاري امسال به نام سال اصلاح الگوي مصرف ما نيز بايد در بخش كشاورزي از اين رهنمود استفاده كرده و از منابع بلااستفاده كشور استفاده كرده و باعث پيشرفت و ارز اوري كشور بشويم به اميد ايراني موفق و سر افراز انشا الله در شماره بعدي در مورد پرورش ملخ توضيح بيشتري داده خواهد شد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...