رفتن به مطلب

Qiang-5 ستون فقرات نیروی هوایی چین


FARHUD

ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

مقدمه

در سالهای اخیر چین پیشرفتهای گسترده ای در صنایع نظامی داشته و یکی از مهمترین زمینه های این گسترش را میتوان در تسلیحات هوایی مشاهده نمود در حال حاضر هر چند تسلیحات هوایی ساخت چین از نظر کیفیت و کارایی نسبت به تسلیحات هوایی ساخت روسیه و غرب بعنوان محصولات درجه 2 شناخته می شوند ولی نمیتوان از نقش گسترده ی این کشور در بازار تجهیزات نظامی چشم پوشی کرد . چین از مدتها پیش بر اساس قانونی نا نوشته نیروی هوایی خود را تنها با جنگنده ها و هواپیماهای ساخت خود تجهیز می نموده البته هرچند در بیشتر این موارد این جنگنده ها ورژن تغییر یافته نسخه تحت امتیاز جنگنده های روسی هستند ولی باز در نوع خود پیشرفت قابل توجهی برای این کشور به همراه داشته .

در حال حاضر ستون فقرات هجومی نیروی هوایی خلق چین را جنگنده های قدیمی Q-5 (نام ناتو FANTAN) تشکیل میدهید این جنگنده در واقع مدل تغییر یافته ی جنگنده های بسیار قدیمی MIG-19 روسی است که تحت امتیاز در چین تولید گردیده .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

Q-5 جنگنده تهاجمی

FANTAN

تاریخچه

در1958 چین تولید تحت امتیاز جنگنده ساخت روسیه MIG-19 را تحت عنوان شینیانگ J-6 آغاز نمود . در آگوست همان سال نیروی هوایی ارتش خلق چین درخواستی برای طراحی یک جت هجومی و پشتیبانی نزدیک به صنایع نظامی این کشور ارائه داد و در نتیجه طرح MIG-19/J-6 بعنوان طرح مبنا در نظر گرفته شد ولی با طراحی جدید و نام QIANG-5 (به معنای طرح هجومی پنجم).

اولین پیش نمونه در سال 1960 تکمیل شد اما به دلیل پاره ای از مشکلات در سال 1961 پروژه ناتمام رها شد ولی در نهایت با دو سال تاخیر در 1963 پیگیری شد اما این بار طرح جنگنده به شرکت ننچنگ انتقال پیدا کرد . در نهایت با پیگیری طرح Q-5 اولین پرواز خود را در 5 ژوئن 1965 به انجام رساند و تا 1965 تولید انبوه آن آغاز شد که در نتیجه در 1970 اولین تحویل Q-5 به نیروهای مسلح شروع گردید.

بیش از 1000 فروند فن تولید گردید و بجز چین به 5 کشور (پاکستان ، بنگلادش ، میانمار ، کره شمالی و سودان ) نیز صادر گردید . بعد از دهه 80 این جنگنده سیر گسترده ای از بهسازیها با سامانه های ناوبری غربی (فرانسوی )را به خود دید از تغییر سامانه رادار تا سیستم های جدید مسافت یابی لیزری و تسلیحاتی .

در نهایت با وجودی که این جنگنده چینی نسبتا خوش ساخت اما با ساختاری کهنه که بازمانده صنعت مهندسی چینی است همواره در مرز کشورهای پر آشوب حضور داشته هیچ نبرد یا حضور واقعی را به نام خود ثبت نکرده است .

کارایی

طرح جنگنده Q-5 هر جند شباهت کمی با طرح اصلی J-6 دارد اما در واقع طرح ارتباط تنگاتنگی با طرح اصلی دارد در مراحل بازنگری اولیه دریچه ورودی هوای دماغه که در طرح قدیم مرسوم بود به علت پیشبینی استفاده از طرح یک رادار هرف یابی به دو طرف بدنه زیر کابین خلبان انتقال یافت مساحت بالها نیز افزایش یاقت .

از نظر پیشران در این طرح از دو موتور توربوجت LIMING WOPEN-6A استفاده شد که بیشینه سرعتی برابر با 1.8 ماخ را برای این بمب افکن سبک فراهم میکرد البته این جنگنده برد عملیاتی چندانی نداردکه این خود یکی از بزرگترین ضعف های آن بشمار می رود (400تا600 کیلومتر).

QIANG-5از لحاظ تجهیزات راداری به یک مسافت یاب لیزری ALR-1 و رادار کنترل آتش با کامپیوتر پردازش داده مجهز است مسافت یاب فرانسوی انگلیسی ALR-1 آن قادر به پوشش دادن محوطه ای از 20 تا 10000 متر با ضریب خطای 5متر می باشد .

از نظر جنگ افزار QIANG-5 دارای 4 جایگاه حمل سلاح در زیر بدنه و شش جایگاه در زیر بالهاست که میتواند مجموعا 2000 کیلوگرم مهمات را با خود حمل نماید که این مهمات میتواند راکت اندازهای 57MM.90MM.130MMساخت چین باشد یا بمبهای هواپرتاب 50 تا 500 کیلوگرمی همچنین توانایی حمل بمبهای لیزری ساخت چین LJ-500و بمبهای خوشه ای BL-755 ساخت انگلیس را نیز دارند و در نهایت دو توپ23 میلیمتری TYPE23-2K با 100 گلوله برای هر توپ البته باید توجه داشت که برخی از گونه های این بمب افکن سبک برای حمل تسلیهات هسته ای و موشک های ضد کشتی همچون C-801(مدل Q-5I) نیز تغییر داده شده اند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

مشخصات جنگنده QIANG-5

ابعاد:طول= 15065 متر ، ارتفاع=4.33 متر

وزن:وزن خالی=375/6 کیلو گرم ، بیشینه وزن=486/9

پیشرانه:2موتور توربوجت LIMING WOPEN-6A با بیشینه رانش 42/29 KN

برد:برد خالی=600 کیلومتر ، بردرزمی=400 کیلومتر

تسلیحات:دوتوپ TYPE23-2K 23-MMموشکهای PL-2 , PL-7 موشک ضد کشتی C-801 ، بمبهای سری FAB یا بمبهای انفجاری شدید و هسته ای

 

مجله جنگ افزار شماره 43

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...