رفتن به مطلب

آموزش و پرورش در ترکیه


ارسال های توصیه شده

ساختارآموزشي

 

به موجب قانون اصول آموزش ملي شماره1739، سيستم آموزش ملي تركيه شامل دو قسمت اساسي به نام آموزش رسمي و آموزش غير رسمي است.

آموزش رسمي

 

آموزش رسمي به معناي سيستم مدرسه اي است. سيستم مدرسه اي آموزش ملي تركيه شامل چهار سطح ذيل است:

1ـ آموزش پيش دبستاني

2ـ آموزش ابتدايي

3ـ آموزش متوسطه

4ـ آموزش عالي

آموزش غير رسمي

 

آموزش غير رسمي،سيستم آموزش و پرورشي را پوشش مي‌‌دهد كه موقعيت‌‌هاي شغلي براي شهرونداني فراهم مي‌‌كند كه هيچ‌گاه آموزش رسمي نداشته‌اند يا دريكي ازسطوح ازآموزش رسمي هستند يا آموزش رسمي را ر‌‌ها كرد‌ه اند.

به طور کلي مي توان ساختار نظام آموزشي کشور ترکيه را در قالب ذيل خلاصه نمود:

آموزش پايه

طول برنامه به سال : 8 سال

سطح سن از : 6 تا 14 سال

آموزش متوسطه

طول برنامه به سال : 4 سال

سطح سن از : 14 تا 18 سال

متوسطه عمومي

طول برنامه به سال : 3سال

سطح سن از : 14 تا 17سال

متوسطه فني

 

طول برنامه به سال : 4 سال

سطح سن از : 14 تا 18سال

متوسطه حرفه‌اي

طول برنامه به سال : 3 سال

سطح سن از : 14 تا 17 سال

 

 

نهادهاي آموزشي

در مقطع پيش دبستاني 9 هزار مربي و معلم در 5 هزار باب مركز پيش دبستاني به تربيت 150 هزار دانش آموز مشغول هستند. اما در مقاطع دبستان تا پايان دبيرستان تا سال 1997ميلادي يعني پيش از تغيير نظام آموزشي تركيه از سيستم آموزشي 11 ساله (3+3+5= دبيرستان + راهنمايي+ دبستان) به سيستم (3+8= دبيرستان + ابتدايي) وضعيت بدينصورت بوده است که 7 ميليون دانش آموز ابتدائي در بيش از 50 هزار دبستان، 3 ميليون دانش آموز راهنمايي در 9 هزار مدرسه و 2 ميليون دانش آموز متوسطه در 5 هزار دبيرستان به تحصيل مشغول بوده‏اند.

همچنين در يكهزار باب مدرسه فني و حرفه‏اي دورة راهنمايي حدود 500 هزار دانش آموز و در بيش از 2500 باب، مدرسه فني و حرفه‏اي دورة متوسطه حدود يك ميليون دانش آموز به تحصيل اشتغال داشته‏اند. لازم به ذكر است بنا بر آمار مندرج در مطبوعات تركيه هر ساله 5/1 ميليون نفر به جمع دانش آموزان اين كشور افزوده مي‏شود، بطوريكه بايد براي اين عده 12250 باب مدرسه جديد آماده شود، از اينرو به علت افزايش جمعيت و نبودن مدرسه، مسئولان ناچار شده‏اند در 10333 مدرسه سيستم آموزش دو نوبتي را به اجرا درآورند.

نهادهاي آموزش مذهبي

 

آموزش مذهبي در تركيه در سه رده دانشكده الهيات، مدارس قرآني و مدارس مربوط به آموزش طلاب و وعاظ (مدارس امام خطيب) ارائه مي گردد.

همه اين مدارس از دهه 50 به بعد گسترش يافته‏اند. در حال حاضر مجموعة گروههاي الهيات در 18 دانشگاه تركيه ايجاد شده است. در مجموع 4925 مدرسه قرآني وجود دارد كه داراي 5295 مدرس، 176892 طلبه و 52028 دانش آموز در كلاسهاي شبانه هستند. شمار كودكاني كه در دوره‏هاي تابستاني اين مدارس درس مي خوانند به 443،326،1 نفر مي‏رسد. حقوق و مزاياي مدرسين با دولت و تأمين ساير هزينه ها با خودمدارس است. مدارس امام خطيب نيز تا پيش از اجباري شدن 8 سال آموزش ابتدائي شامل بيش از 500 باب مدرسه آموزش ديني دوره راهنمايي با 300 هزار دانش‌آموز و بيش از 400 مدرسه آموزش ديني دوره متوسطه با 200 هزار دانش‌آموز بوده‌اند. لازم به توضيح است در اين مدارس علاوه بر دروس مدارس عمومي، دروس عربي، قرآن، مسائل و احكام مذهبي تدريس مي گردد.

لینک به دیدگاه

آموزش پيش دبستاني

 

سياستهاي آموزشي

 

ميزان ثبت نام در مراکز پيش دبستاني طي سال تحصيلي99ـ 1998 در سراسر كشور9/6 درصد براي مجموع دختر و پسر است. ميزان ثبت نام براي دختران 5/6 درصد و پسران 7 درصد است. اما ميزان ثبت نام براساس جنس شامل بچه‌‌هايي كه در برنامه‌‌هاي آموزش مادر ـ كودك شركت مي‌كنند نمي‌‌شود چون آمار جداگانه اي در مورد جنسيت كودكان در اين برنامه‌‌‌ها به عمل نيامده است.

علاوه بر تعداد كودكان مراكز دولتي آموزش پيش دبستاني، تعداد كودكان مراكز مهد كودك تحت نظارت مراكز خدمات اجتماعي که بر طبق اصل191 به نگه‌داري از كودكان با هدف فراهم نمودن آموزش پيش دبستاني براي كودكان نيازمند و تامين سلامتي جسماني و روحي آنان و آموزش عادات و نگرش‌‌‌ها و ارزش‌‌هاي پايه در گروه هاي سني 0 تا 6 سال ، افزوده شده است.

خدمات اجتماعي فردي درمراكز نگه‌داري كودك روزانه فراهم است.مراكز مهدكودك و امكانات مراكز اجتماعي در مؤسساتي كه به آن نياز داشتند به منظور فراهم نمودن آموزش پيش دبستاني براي كودكاني كه اوليائشان در مؤسسات و سازمآن‌‌هاي دولتي مشغول به كارند ساخته شده است. اصل191 قانون خدمتگزاران دولتي بر احداث مهدهاي كودك و امكانات رفاهي ويزه خدمت‌گزاران دولتي تاکيد دارد.

ساختار آموزشي

 

آموزش پيش دبستاني جريان قانونمند و هدف‌داري از آموزش است كه كودكان گروه هاي سني 0 تا 72 ماهگي را براساس خصوصيات و سطح پيشرفتشان با فراهم نمودن محيطي سرشار از انگيزه پوشش مي‌‌دهد. در اين جريان پيشرفت فيزيكي، عقلاني، روحي و اجتماعي كودكان به بهترين وجه در مسير ارزش‌‌هاي فرهنگي جامعه هدايت مي‌‌شود.مقطع پيش دبستاني، مرحله اي است كه پيشرفت كودك بسيار سريع است. آموزش فراهم شده در اين دوران بر روند پيشرفت كودك در سال‌‌هاي آتي تأثير بسيار دارد.

تحقيقات درازمدت نشان ميدهد كه قسمت اعظم نگرش‌‌هاي مكسوبه دوران كودكي، شخصيت،ديدگاه‌‌ها، عادات، اعتقادات و سيستم ارزشي شخصي را در سال‌‌هاي بزرگ‌سالي وي شكل مي‌‌دهد.

كودك كه در ارتباط شديد روحي در مرحلة بعد از تولد با اعضاء خانواده است، حدود سه سالگي براي بودن با ديگر هم‌سالان و بازي با آن‌‌‌ها احساس نياز مي‌‌كند.گروه‌‌هاي هم‌سال محيطي را براي كودك فراهم مي‌‌كنند كه در آن خود را بشناسد. كودك از طريق اين محل‌‌هاي بازي مي‌‌آموزد كه پذيرفته شود، با ديگران شريك شود، از حقوق خود دفاع كند و به ديگران احترام بگذارد. بنابراين كودك از دنياي خود محور به مرحلة احساس اجتماعي قدم مي‌‌گذارد. در کشور ترکيه نيز اين نوع از آموزش بعنوان يكي از شاخه هاي الحاقي نظام آموزشي عمومي مطرح مي باشد.اكثر اينگونه مدارس بطور خصوصي اداره مي شوند .هرچند كه برخي به دولت وابسته هستند. عمده اين مدارس در شهرهاي بزرگ فعاليت داشته و نيازهاي مادران شاغل را بر طرف مي كنند.

اهداف دراز مدت آموزشي

از جمله اهداف دراز مدت آموزش پيش دبستاني در راستاي اصول اساسي آموزش ملي مي توان به موارد ذيل اشاره نمود:

1ـ حصول اطمينان از پيشرفت فيزيكي،عقلاني و روحي كودكان و اطمينان از اين‌كه آن‌‌‌ها عادت‌هاي مورد نياز را كسب كرد‌ه‌اند

2ـ ايجاد آمادگي در كودكان براي ورود به مقطع آموزش ابتدايي

3ـ ايجاد محيطي امن براي كودكاني كه از خانواده‌‌هايي با شرايط نا مساعد آمد‌ه‌اند

4ـ حصول اطمينان از اين‌كه كودكان زبان تركي را خوب صحبت مي‌‌كنند

 

 

اهداف كوتاه مدت آموزشي

 

از جمله اهداف کوتاه مدت آموزش پيش دبستاني در راستاي اصول اساسي آموزش ملي مي توان به موارد ذيل اشاره نمود:

1ـ فراهم نمودن محيطي مناسب در جهت پيشرفت كودكان و تقويت توانائي‌‌‌ها و قابليت‌‌هاي فيزيكي عقلاني، زباني، روحي و اجتماعي آنان

2ـ در نظر گرفتن گروه هاي مختلف سني کودکان، علائق و نياز‌هايشان در راستاي امكانات موجود در مدرسه و محيط اطراف آن

3ـ در نظر گرفتن امكانات موجود در محيط اطراف

4ـ پيش‌بردآموزش پيش دبستاني به‌گونه ‌اي كه ازكيفيت‌‌هاي لازم براي ايجاد احساس عشق، احترام، مسئوليت و اتحاد در كودكان برخوردار باشد.

5- تأكيد بر تکلم مناسب کودکان به زبان تركي

6- ايجاد احساس وابستگي عاطفي به سرزمين مادري،ملت تركيه، پرچم تركيه، آتاتورك، عشق به خانواده و انسان‌‌‌ها و حصول اطمينان از وفاداري آنان به ارزش‌‌هاي اخلاقي

7- تأكيد داشتن براين‌كه كودكان از طريق تجربه ارزش‌‌‌ها را كسب كنند.

8- برخورداري كودكان از حقوق مساوي، با درنظرگرفتن تفاوت‌‌هاي شخصي، نشان دادن علايق، عشق و احساس، بدون تبعيض و عدم تنبيه آنان.

9- ايجاد و گسترش ارزش‌‌هاي اجتماعي– فرهنگي در كودكان.

10- عدم اعمال فشار و محدوديت‌‌ بركودكان درانجام فعاليت‌‌هاي آموزشي كه باعث خدشه دار شدن شخصيت آن‌‌‌ها شود و داشتن رفتاري هم‌راه با عشق و احساس.

11- اطمينان از اين‌كه كودكان درمورد موضوعات محيطي مانند تميز و مرتب بودن محيط و ساختن محيطي سالم، آگاه و حساس باشند.

13- فراهم نمودن آموزش از طريق هم‌كاري کادر مدارس و اولياء.

14- افزايش نرخ ثبت نامي مراکز آموزش پيش دبستاني

به طورکلي مي توان گفت که هدف مقطع كمك به رشد صحيح جسمي، روحي، رواني، عاطفي و اجتماعي كودكان است. گفتني است كه گذراندن مقطع آموزش پيش دبستاني در ترکيه اجباري نمي باشد.

هدف از برنامة آموزشي مهدهاي كودك مراقبت و تغذية صحيح كودكان و رشد جسمي و روحي آنان است. هدف از برنامة آموزشي كودكستانها آموزش موضوعي نيست، ولي كودكان زبان تركي تمرين مي كنند، براي خواندن و نوشتن آماده مي شوند ، آموزشهاي بهداشتي و محيط زيستي مي بينند و براي دورة بعد آموزشي مهيا مي شوند. به عبارت ديگر مي توان گفت كه هدف از كلاسهاي پيش دبستاني تشويق و آماده سازي كودكان رده هاي سني 5 تا 6 سال براي ورود به دورة اجباري دبستان است.

 

پروژه‌‌هاي آموزشي

 

از جمله مهمترين پروزه هاي آموزشي مراکز پيش دبستاني کشور ترکيه مي توان به موارد ذيل اشاره نمود:

1- پروژه آموزش و پيشرفت كودكان طي سال‌‌هاي اوليه كودكي

 

اين پروژه از طريق برنامه انتقالي1991 – 1995–1996در هم‌كاري بين دولت تركيه و سازمان يونيسف به منظور بهبود استاندارد زندگي كودكان و در جواب به اصل اولويت دهي به كودكان به اجرا در آمده است. عمده تاکيد پروزه فوق بر پاسخگويي به احتياجات مربوط به رشد كودكان پيش دبستاني و شركت مؤثر خانواده و جامعه و گسترش و تداوم آموزش پيش دبستاني است.

بنا برطرح مذکور، برنامه آموزش نوزادان رده هاي سني0تا 36ماهه، برنامه آموزش كودكان37تا60 ماهه در مهدهاي کودک و برنامه آموزش پيش دبستاني(آمادگي) براي کودکان61 تا 72 ماهه طرح و ارائه شده است. علاوه بر اين نوار‌هاي آموزشي ويدئويي(تصويري) براي اوليايي كه فرزندشان در گروه سني0تا 3 سالگي و 3 تا5 و 5 تا 7سالگي قرار دارند، تهيه و با هدف ترويج فعاليت‌‌هايي براي آموزش و پرورش كودكان سراسر جامعه از طريق كانال‌‌هاي عمومي تلويزيون در اختيار عموم است. نوار‌‌هاي فوق مطالب زير را پوشش مي‌‌دهند:

خود آگاهي

مهارت‌‌هاي رواني- حركتي

نگه‌داري از خود

خصوصيات روحي

مهارت‌‌هاي اجتماعي

مهارت‌‌هاي زباني

حس زيبائي شناختي و خلاقيت

-از جمله دستاوردهاي پروژه آموزش و پيشرفت كودكان طي سال‌‌هاي اوليه كودكي مي توان به تاسيس مركز آموزش پيش دبستاني چند منظوره در سال 1995 دراستانبول اشاره نمود. اين مركز با حمايت مشاور‌هاي هيئت علمي دانشكده آموزش پيش دبستاني در دانشگاه «مارمارا» به منظور گسترش خدمات آموزش پيش دبستاني و توسعه مدل‌هاي اقتصادي‌تر در دست‌يابي‌ كودكان و خانواده‌‌‌ها به امکانات آموزش پيش دبستاني تأسيس شد. مركزفوق اهداف مشخص زير را دنبال مي‌‌كند:

- گسترش آموزش پيش دبستاني

- افزايش كيفيت برنامه‌‌هاي آموزش پيش دبستاني

- هدف گرفتن كودكاني با موقعيت اجتماعي – اقتصادي نامساعد

- فراهم نمودن مراكز روزانه نگه‌داري از كودكان مادران كارمند و آموزش آنان

در راستاي اين اهداف بررسي و ارزيابي ‌احتياجات کودکان به وسيله بخش آموزش اوليه كودكان دانشگاه مارمارا در 875 خانه صورت گرفت، تا اساس كار پي‌ريزي شود.

براين اساس يك مغازه اسباب بازي ساخته شد تا اسباب بازي‌هاي ارزان قيمت از مواد اضافي بسازد. يك اتوبوس و ميني بوس اهدايي به مركز تغيير صورت يافت تا به‌عنوان كلاس‌‌هاي پيش دبستاني متحرك از آن استفاده شود تا اين خدمات را براي بچه‌‌هايي كه نمي‌‌تواند آموزش كلاسيك داشته باشند، فراهم كند. هدف اصلي تشکيل چنين مراکزي، آموزش كودكان در مؤسسات آموزش پيش دبستاني و بالا بردن ميزان ثبت نام و حصول اطمينان از اين‌كه كودكان گروه هاي سني6-5 سال که ازخدمات آموزش پيش دبستاني بهره مند نبوده و در موقعيت خانوادگي نا مساعد زندگي مي‌‌كنند بتوانند به‌صورت رايگان از خدمات آموزش پيش دبستاني در نزديك‌ترين محل به زندگي خود استفاده كنند.

به طور کلي مي توان گفت که پروژه فوق طي سال‌‌هاي تحصيلي 1993 تا 1996 اجرا شده و آموزش پيش دبستاني رايگان را براي 41628 كودك در 2165 كلاس تازه تأسيس پيش دبستاني فراهم نموده و در اين راه از2400 معلم به‌كار گرفته شد.

2- پروژه تحقيق ، توسعه و تهيه برنامه‌‌هاي تلويزيوني (Tomurcuklar)

 

13 برنامه آموزش تلويزيوني تحت عنوان(Tomurcuklar) از طريق هم‌كاري مدير كل آموزش پيش دبستاني و مدير كل راديو وتلويزيون تركيه به منظور كمك به پيشرفت زباني كودكان در گروه سني پيش دبستاني تهيه شد تا استفاده بهتر از زبان تركي را ترغيب و آگاهي ملي پرستي را در قالب اصول و اصطلاحات آتاتورك فراهم نمايد. اين برنامه از اكتبر سال1998 از طريق كانال‌هاي عمومي تلويزيون تركيه پخش مي‌‌شود.اين پروژه درحقيقت خدمات آموزش پيش دبستاني از راه دور را براي كودكان و خانواد‌هايي كه به مراكز آموزش پيش دبستاني در منطقه خود دسترسي ندارند فراهم مي‌‌كند.

3- پروژه آموزش و رشد و نمو كودك

 

مركزپروژه تحقيقاتي آموزش پيش دبستاني چندمنظوره درسال1998،با پشتيباني مشاور‌هاي دانشكده پرورش كودك و اقتصاد خانواده با حمايت هيئت علمي دانشگاه«گازي» تحت پروژه آموزش و پرورش كودك در چهارچوب برنامه هماهنگ سازمان يونيسف و MEBتأسيس شد. هدف اين مركز يافتن مدل ‌هاي جايگزين براي دست يابي‌سريعتر و اقتصادي‌تر به كودكان و خانواده‌‌‌ها بود.

در اين پروژه موفعيت و ميزان نياز‌‌ها بررسي شده و از1850 خانواده كه نماينده سه سطح مختلف اجتماعي اقتصادي بودند آمارگرفته شد تا نياز‌هاي آموزشي گروه سني0تا 6 سال و خانواده‌‌هايشان تعيين شود. درقالب پروزه فوق،34معلم كلاس‌‌هاي پيش دبستاني متمركز، درمدارس ابتدايي منطقهKecionem در آنكارا تحت نظارت هيئت علمي دانشكده پرورش كودك و اقتصاد خانواده دانشگاه آنكارا و از طريق سمينار‌هاي آموزشي تحت آموزش قرار گرفتند. اين فعاليت آموزشي هم‌چنان ادامه دارد. بخش پرورش كودك و اقتصاد خانواده دانشگاه آنكارا، سمينار‌هايي در مورد «اسباب بازي و توليد وسايل بازي» در مدارس ابتدايي آنكارا در منطقه Kecionem اجرا كرد. اين معلمان داوطلب شدند كه در غني كردن محيط خانه براي كودكان پيش دبستاني و فراهم نمودن راهنمايي مربوطه براي مربيان مراکز پيش دبستاني و مادران محله كمك كنند. درنتيجه اين سمينار معلمان فني با مربيان مراکز پيش دبستاني در مدرسه‌‌هايشان براي توليد و ساختن اسباب بازي بوسيله مواد زائد هم‌كاري خواهد كرد تا كمكي اقتصادي براي خانواده‌‌هايي با فرزندان پيش دبستاني را فراهم نمايند.

4- پروژه افزايش حساسيت نسبت به مسئله اشتغال كودكان

 

دوپروژه جداگانه از طريق هم‌كاري وزارت‌‌هاILO و تحت نظر IPEC صورت پذيرفته است که هدف از انجام آن، افزايش حساسيت معلمين و كادر اداري مراكز آموزش حرفه‌اي نسبت به مساله اشتغال كودكان است. پروژه نخست در قالب هم‌كاري فيمابينILO و مدير كل آموزش غير رسمي و حرفه‌اي وزارت کار در زمينه بهبود شرايط كاري كودكان طي سال 1995، شروع شد. تحت قرارداد هم‌كاري امضاء شده با ILO در 22 ماه مه 1999 سمينار‌هايي در مورد مسئله كار كودكان برگزار شد كه شامل 26 تعليم دهنده فني در مراكز آموزش حرفه‌اي استانبول مي‌‌گرديد.هم‌چنين تحقيقاتي با شركت تعليم دهندگان فوق صورت گرفت. گزارش تحقيق به شكل كتاب در آمده و در اختيار طرفين قرار داد قرار گرفت.

در جريان پروژه دوم با توجه به نتايج مثبت به دست آمده از هم‌كاري در پروژه اول، قرار داد جديد هم‌كاري فيمابينILO و مدير كل آموزش غير رسمي و حرفه‌اي وزارت کار در آپريل1999 به امضاء رسيد. هم‌كاري تحت قرارداد جديد آگاهي از حقوق كودكان را بالا خواهد برد.فعاليت‌‌هاي پروژه شامل آموزش و فعاليت‌‌هاي اجتماعي با هدف افزايش حساسيت استخدام كنندگان و سر كارگران در مورد مسئله حمايت از حقوق كودكان است.

5 - طرح آموزش مادر ـ كودك

 

هدف از اين برنامه حمايت از پيشرفت و رشد ونمو كودكان از طريق حمايت از مادران است.

طرح مذکور با استفاده از كلاس‌‌هايي كه در مراكز آموزش عمومي مديريت كل براي آموزش غير رسمي و حرفه‌اي به اجرا در آمده است به مورد اجرا گذارده مي شود. مادران كودكان گروه سني 0 تا 6 سال در اين كلاس‌‌‌ها شركت مي‌كنند. اين كلاس‌‌‌ها به‌صورت جداگانه براي مادران كودكان رده هاي سني0 تا 2 سال و 2 تا 4 سال و 4 تا 6 سال برگزار مي‌شود. مادران در زمينه نگه‌داري از كودك، رشد كودك،تغذيه،جلوگيري از بيماري‌هاي دوره كودكي، جلوگيري ازحوادث، كمك‌‌هاي اوليه، سلامتي دستگاه توليد مثل مادران و تنظيم خانواده و ارتباط پدر و مادر و كودك آموزش مي‌بينند تا به مادران كمك كند در آموزش و پرورش كودكانشان موفق تر و كارآمدتر شده و مشكلات را آسانتر حل كنند.

هدف اصلي برنامه فوق، كمك به پيشرفت خانواده‌‌‌ها و بچه‌‌هايي است كه به آموزش پيش دبستاني دسترسي ندارند و به دليل شرايط اجتماعي و اقتصاديشان در خطر هستند. با وجود محيط و شرايط نامساعدشان، يادگيري كودكان، پيشرفت اجتماعي و روحي آنان و سطح پيشرفت‌‌ تحصيلي آن‌‌‌ها به دليل بر خورداري از اين قبيل آموزش‌‌هاي خانگي بهبود يافته است. تحقيقات نشان داده است كه مادراني كه در اين برنامه‌‌‌ها شركت كرد‌ه‌اند در مورد رشد ونمو كودكانشان حساس‌تر شده و ارتباط بهتري با فرزندشان برقرار مي‌كنند و انتظارات بالاتر و اهداف متعالي‌تري در مورد آينده كودكانشان در آن‌‌‌ها ايجاد مي‌شود.

اين فعاليت براي ايجاد موقعيت‌‌هاي مساوي در آموزش در كنار حمايت از آموزش پيش دبستاني حائز اهميت است.

 

 

 

6- طرح كارآموزي مادران

 

 

هدف طرح فوق تربيت مربيان حرفه ‌اي است كه پرورش فيزيكي، عقلي، روحي و اجتماعي كودكان را مي‌‌فهمند و قادرند در مراقبت و آموزش كودكان با توانايي عمل كنند تا خدمات نگه‌داري از كودكان را در خانه‌‌هاي آن‌‌‌ها براي مادران كارمند فراهم كنند. اجراي اين برنامه در سال 95ـ1994در20 استان کشور شروع شد که طي سالهاي 98 ـ 1997 به 26 استان رسيد. گفتني است که در قالب طرح فوق بين سال‌‌هاي 98 ـ 1994 بالغ بر6403 كارآموز مادري آموزش ديدند.

 

 

 

توسعه آموزشي

 

بنا بر افزايش اهميت آموزش پيش دبستاني درکشور ترکيه، اقدامات ذيل درجهت رشد و توسعه مراکز آموزش پيش دبستاني مد نظر قرار گرفته است:

- گشودن كلاس‌‌هاي مهد كودك در مدرسه‌‌هاي كنوني و استفاده از ظرفيت‌‌هاي فيزيكي آنان.

- ايجاد تغييرات لازم در پروژه‌‌هاي معماري مدارس در دست تأسيس

- ايجاد ساختمانهاي لازم در طبقه همكف براي آموزش پيش دبستاني.

- فراهم نمودن پروزه‌‌هاي آموزشي براي آموزش كودكاني كه آموزش پيش دبستاني نداشته اند

- گسترش آموزش و پيشرفت كودكان نوپا از طريق تهيه برنامه‌‌هاي آموزشي تلويزيوني

- شكل دهي به مراكز تحقيقاتي آموزشي چند منظوره پيش دبستاني براي طرح و اجراي مدل‌هاي جايگزين به روش‌‌هاي اقتصادي‌تر براي دسترسي كودكان وخانواده‌‌هاي مناطق مهاجر نشين و دور افتاده به چنين امکاناتي

- تهيه و طراحي برنامه‌‌هاي پيشرفت و توسعه آموزشي (رشد ونمو، آموزش و نگه‌داري)

- تكميل قوانين مربوط به رشد نمو، نگه‌داري و آموزش كودكان در اوان كودكي.

لینک به دیدگاه

آموزش ابتدايي

 

ساختار آموزشي

 

مقطع آموزش ابتدايي شامل كودكان گروه سني بين 6 تا 14 سال مي شود. در مدارس دولتي رايگان اين آموزش براي كودكان دختر و پسر اجباري است . مدارس ابتدايي مؤسسات آموزشي ملي هستند كه توسط دولت براي تعليم و تربيت پسران و دختران از طريق دوره اموزش اجباري 5 ساله ايجاد شده اند . طول مدت آموزش در اين مدارس 8 سال است . در طول سال تحصيلي92-1991، 6870683 كودك تحت نظر 234154 معلم در 50669 مدرسه ابتدايي آموزش ديده اند .24/95 در صد كودكان در اين رده سني در مدارس حضور يافتند. آموزش ابتدايي براي تمامي شهروندان بدون در نظر گرفتن جنسيت آن‌‌‌ها اجباري است و به‌صورت رايگان در مدارس دولتي ارائه مي‌‌شود.مؤسسات آموزشي ابتدايي شامل مدارس آموزش ابتدايي، كلاس‌‌هاي آموزشي و جبراني و هم‌چنين مدارس و كلاس‌‌هايي است كه براي كودكان با نياز به آموزش خاص( کودکان استثنايي) تأسيس مي‌‌شود.

اهداف دراز مدت آموزشي

از جمله مهمترين اهداف دراز مدت آموزش ابتدايي هماهنگ با اهداف دراز مدت و اصول اساسي آموزش ملي مي توان به موارد ذيل اشاره نمود:

1- ايجاد دانش‌پايه، مهارت‌‌ها، نگرش‌‌‌ها و عادات لازم براي كودكان ترك به منظور تبديل به شهرونداني خوب و پرورش آنان در راستاي اخلاقيات.

2- آماده سازي كودكان ترك براي زندگي و آموزش در سطوح بالاتر و پرورش آنان در راستاي علائق و استعداد‌هايشان.

اهداف كوتاه مدت آموزشي

 

از جمله مهمترين اهداف کوتاه مدت آموزش ابتدايي هماهنگ با اهداف دراز مدت و اصول اساسي آموزش ملي مي توان به موارد ذيل اشاره نمود:

1- خلق محيط آموزشي تحقيقاتي،مولد و مؤثر كه به دانش‌آموزان اجازه مي‌‌دهد خواسته‌‌‌ها و احساسات خود را بيان كرده،نقاط ضعف و قوت خود و خانواده شان را شناسايي نموده واحساس مسئوليت خود را پرورش دهند.

2- خلق محيط‌هاي آموزشي و فوق برنامه كه براي دانش‌آموزان ابزار لازم براي پيدا كردن ديدي وسيع و جامع نسبت به دنيا را فراهم كند.

3- تهيه برنامه‌‌‌ها براي اين‌كه دانش‌آموزان را از تكنولوژي‌هاي اطلاعاتي و مسائل اجتماعي و فرهنگي مطلع ساخته و آنان را افرادي چند بعدي و در حال پيشرفت دائمي در مسائل آكادميك و اجتماعي و انسآن‌‌هايي با شعور بسازد.

4- وادار ساختن كودكان در فراگيري مهارت‌‌هايي كه به آنان توانايي پذيرفته شدن در جامعه و محيط اطراف زندگيشان را مي‌‌دهد.

به طورکلي ترمي توان گفت که هدف اصلي مقطع ابتدايي آموزش دانش و مهارتهاي اوليه به كودكان،آموزش راه و رسم شهروند خوب بودن وآماده كردن آنها براي زندگي اجتماعي و مقاطع آموزشي بالاتر با درنظر گرفتن علايق،استعدادها و توانائي هاي دانش آموزان است.

برنامه هاي آموزشي

 

ازجمله مهمترين برنامه هاي آموزشي مراکز آموزش ابتدايي مي توان به زبان تركي، رياضي، تعليمات اجتماعي،علوم، علوم اجتماعي،حقوق مدني و حقوق بشر،تاريخ جمهوري تركيه، زبانهاي خارجي، علوم مذهبي، فرهنگ و اخلاق، نقاشي- كاردستي، موسيقي، ورزش، حرفه و فن ،كمكهاي اوليه و قوانين راهنمايي و رانندگي، فعاليتهاي فردي و گروهي و دروس اختياري اشاره نمود.مدت زمان هر كلاس40 دقيقه است.

نرخ جلسات هفتگي پايه هاي مختلف تحصيلي

 

[TABLE]

[TR]

[TD=class: Normal]

هشتم

[/TD]

[TD=class: Normal]

هفتم

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 52]

ششم

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 68]

پنجم

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 72]

چهارم

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 64]

سوم

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 61]

دوم

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 62]

اول

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 136]

دروس

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: Normal, width: 52]

5

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 52]

5

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 52]

5

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 68]

6

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 72]

6

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 64]

12

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 61]

12

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 62]

12

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 136]

زبان تركي

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: Normal, width: 52]

4

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 52]

4

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 52]

4

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 68]

4

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 72]

4

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 64]

4

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 61]

4

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 62]

4

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 136]

رياضي

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: Normal, width: 52]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 52]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 52]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 68]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 72]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 64]

5

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 61]

5

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 62]

5

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 136]

تعليمات اجتماعي

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: Normal, width: 52]

3

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 52]

3

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 52]

3

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 68]

3

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 72]

3

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 64]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 61]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 62]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 136]

علوم

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: Normal, width: 52]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 52]

3

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 52]

3

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 68]

3

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 72]

3

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 64]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 61]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 62]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 136]

علوم اجتماعي

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: Normal, width: 52]

1

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 52]

1

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 52]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 68]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 72]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 64]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 61]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 62]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 136]

حقوق مدني و حقوق بشر

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: Normal, width: 52]

4

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 52]

4

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 52]

4

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 68]

2

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 72]

2

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 64]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 61]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 62]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 136]

زبانهاي خارجي

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: Normal, width: 52]

2

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 52]

2

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 52]

2

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 68]

2

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 72]

2

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 64]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 61]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 62]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 136]

دين، فرهنگ و اخلاق

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: Normal, width: 52]

1

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 52]

1

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 52]

1

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 68]

1

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 72]

1

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 64]

2

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 61]

2

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 62]

2

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 136]

نقاشي و كاردستي

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: Normal, width: 52]

1

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 52]

1

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 52]

1

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 68]

1

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 72]

1

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 64]

2

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 61]

2

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 62]

2

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 136]

موسيقي

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: Normal, width: 52]

1

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 52]

1

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 52]

1

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 68]

2

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 72]

2

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 64]

2

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 61]

2

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 62]

2

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 136]

ورزش

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: Normal, width: 52]

2

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 52]

2

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 52]

2

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 68]

2

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 72]

2

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 64]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 61]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 62]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 136]

حرفه و فن

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: Normal, width: 52]

1

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 52]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 52]

1

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 68]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 72]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 64]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 61]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 62]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 136]

كمكهاي اوليه و قوانين راهنمايي و رانندگي

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: Normal, width: 52]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 52]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 52]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 68]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 72]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 64]

3

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 61]

3

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 62]

3

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 136] فعاليتهاي گروهي و فردي[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: Normal, width: 52]

3

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 52]

3

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 52]

3

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 68]

4

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 72]

4

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 64]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 61]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 62]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 136] دروس اختياري[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

پروژه‌‌هاي آموزشي

 

معرفي آموزش ابتدايي در قالب هشت سال آموزش پايه اجباري در تمامي مناطق كشور از برنامه سوم به بعد در نظر گرفته شد. اين موضوع در پانزدهمين هيئت آموزش ملي پذيرفته شد. طبق قانون شماره 4306 آموزش ابتدايي به‌صورت اجباري در شكل دوره 8 ساله پيوسته در آمده و اجراي آن در سطح كشور شروع شد. بعد از اين قانون «برنامه آموزش پايه» شروع شد. هم‌چنين «پروژه آموزش2000» براي كمك به دست يابي اهداف آموزش ابتدايي معرفي شد.پروژه‌‌هاي زياد ديگري نيز با سرمايه‌گذاري مؤسسات خصوصي شروع شد و به‌طور مستمر ادمه يافت که از جمله مهمترين آنها مي توان به موارد ذيل اشاره نمود:

1- پروژه آموزش 2000

 

به دليل افزايش دوره آموزش ابتدايي تا 8 سال در راستاي آموزش ملي، پروژه آموزش 2000 در كنار قانون 4306 به مرحله اجرا در آمد. اصول اساسي پذيرفته شده در اين پروژه به شرح ذيل مي باشد:

1- حذف (حالت دوشيفتي) برنامه مدارس دونوبته كه درحال حاضر در بعضي مدارس شهر‌هاي بزرگ انجام مي‌‌شود.

2- كاهش‌تدريجي دانش‌آموزان كلاس و رساندن‌ آن به30 دانش‌آموز تا‌سال 2000

3- ، حمل و نقل دانش‌آموزان با اتوبوس از محل‌هاي كوچك به مدارس مركزي‌تر در مناطقي كه آب و هوا و وضع جاده مساعد است و مشكل امنيتي وجود ندارد، در جهت حصول كيفيت بالاي آموزشي

4- فراهم سازي امکانات آموزشي براي دانش‌آموزان ساكن مناطق نامساعد آب و هوايي و مناطق دور افتاده از طريق مدارس آموزش ابتدايي شبانه‌روزي(yibo) و مدارس پايه شبانه‌روزي (pio) به هزينه دولت

5- حذف تدريج آموزشي دانش‌آموزان چند سطح در يك كلاس (به‌گونه‌اي كه در روستا‌‌ها انجام مي‌‌شود) با گسترش مدارس شبانه‌روزي

6- توزيع لباس، كيف، كتاب، و دفتر در ميان دانش‌آموزاني كه امكانات مالي كافي ندارد

7- تكميل آموزشي رسمي از طريق روش‌‌هاي آموزش از راه دور

8- نصب آزمايشگاه‌‌هاي كامپيوتر در مدارس آموزشي ابتدايي و استفاده از اين آزمايشگا‌‌ه‌ها براي آموزش به كمك كامپيوتر (cae)

9- فراهم نمودن امكانات آموزش زبان براي كودكان به منظور آموزش حداقل يك زبان خارجي در سطح ابتدايي

10- مجهز كردن مدارس در راستاي نياز‌هاي عصر حاضر.

11 – فراهم نمودن امكانات و تسهيلات فعاليت فيزيكي در جهت رشد فيزيكي آنان در كنار رشد قابليت‌‌هاي عقلي

13- فراهم نمودن موقعيت‌‌هاي آموزش از راه دور براي تمامي فارغ‌التحصيلان آموزش ابتدايي

2- پروژه آموزش بهداشت در مدارس

 

اين پروژه در سال‌‌هاي تحصيلي99- 1995در10مدرسه ابتدايي کشور ازطريق هم‌كاريwho، هيئت اروپايي، كميته و وزرات بهداشت شروع شد. هدف پروژه آموزش راه سالم زندگي به كودكان و قادر ساختن آنان در فراگيري دانش ‌و نظر‌‌ها در اين مورد و حساس كردن آن‌‌‌ها به مخاطرات سلامتي و پيشرفت توانايي‌‌هاي تصميم گيري‌‌ آنان در رابطه با سلامتي خود و كمك به ديگران براي داشتن شخصيت‌‌ بهتربوده است درآغاز سال تحصيلي1999- 1998تعداد مدارس تحت پروژه از15 مدرسه به25مدرسه افزايش يافت.

3- پروژه كمك اجتماعي در حمايت از آموزش 8 ساله ابتدايي

 

پروژه كمك اجتماعي به وسيله وزارتخانه آموزش در سال تحصيلي1998-98 به مرحله اجرا گذاشته شد تا از دست يابي‌به اهداف كوتاه مدت آموزشي ابتدايي و تكميل دوره انتقالي با حداقل مشكلات اطمينان حاصل شود. از طريق اين پروژه، لباس‌‌هاي مدرسه، كتاب‌هاي درس و امكانات آموزشي ديگر و هم‌چنين تغذيه دانش‌آموزان در برنامه الحاقي (ادغام مدارس روستايي) فراهم آمد.افرادي از وزارتخانه فوق، براي ارائه آموزش حقوق كودكان در سمينار آنتاليا حضور يافتند تا به ارائه اين قبيل آموزش‌‌‌ها به افراد مبادرت نمايندتا خود اين افراد به نوبه خود به ديگران آموزش دهند. اين سمينار در قالب برنامه مشترك دولت تركيه و سازمان يونيسف در سال تحصيلي 1999-2000 به مورد اجرا در آمد تا موضوع حقوق كودكان در برنامه‌‌هاي آموزش رسمي و غير رسمي به‌صورتي سالمتر مطرح گردد.

4- پروژه kitgi

 

پروژه kitgi با عنوان پروزه بهبود جاده‌‌‌ها و خيابآن‌‌‌ها با هدف امنيت ملي عبور و مرور در دست اجراست تا وضعيت فعلي و توصيه‌‌هايي در مورد آموزش امنيت ترافيكي كه قسمتي از آن با وام بانك جهاني پرداخت شده است را تحت پوشش قرار دهد.

5- پروژه هدايت حرفه‌اي دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزي حومه و روستا‌هاي کشور

 

اين پروژه به‌عنوان نمونه در13 استان با تأييد دفتر وزير در 17 مارس 1999 انجام شد. هدف طرح فوق هماهنگ با قانون شماره 4306 تكميل دانش ‌و مهارت‌‌ دانش‌آموزان مدارس ابتدايي شبانه‌روزي در جهت آموزش فرهنگ فن‌آوري و آشنايي آنان با مشاغل مختلف و تامين آتيه شغلي آنان است.

6- پروژه آموزش و پرورش بدون كيف

 

هدف از اجراي اين پروژه، تكميل آموزش و پرورش دانش‌آموزان مقاطع اول تا سوم ابتدايي است. طرح فوق به‌صورت نمونه طي سال96- 1995در42مدرسه ابتدايي15ايالت کشور به مرحله اجرا گذاشته شد. در سال تحصيلي98 -1997 اين برنامه به 1875مدرسه در 66 استان گسترش يافت.

7- پروژه تهيه كتاب راهنماي معلمان

 

هدف اين پروژه فراهم نمودن كتاب راهنماي معلمان براي راهنمايي آنان در اجراي سياست دانش‌آموز محور در جهت هر چه فعال تر نمودن دانش‌آموزان در محيط آموزشي – يادگيري است.

سازمان يونيسف مبلغ28943 دلار امريكائي را به اين پروژه تخصيص داده است.

علاوه برآن4400 دلار آمريكايي به صورت وام براي گسترش و تكميل آموزش فني، حرفه‌اي، مهارتي (از منابع مالي تحت قانون شماره 3418) انتقال يافته و پروژه با بودجه كل 33343 دلار امريكا به مرحله اجرا درآمد. قراردادي با گروه آموزشي دانشگاه سليمان براي آماده سازي كتاب راهنماي معلمان امضاء شد. در نهايت كتاب راهنما در ژوئن- جولاي سال1999 تكميل و درسمينار تحولات آگوست 1999 به معلمان ارائه و نظرات آن‌‌‌ها در اين مورد جمع آوري گرديد.

8- طرح ادغام مدارس روستايي ابتدايي

 

از جمله مهمترين دلايل اجراي طرح فوق مي توان از موارد ذيل نام برد:

1 ـ حصول اطمينان از امكانات و موقعيت‌‌هاي مساوي آموزشي و افزايش كيفيت آموزش با اين حقيقت كه وجود بخش‌‌هاي كوچك بسياري درمناطق وسيعي در سراسر كشور، گسترش خدمات آموزش رامشكل ساخته است.درحاليكه فراهم نمودن خدمات آموزشي (مانند ساختمان مدارس و امكانات و معلم) براي تعداد زيادي از بخش‌‌هاي كوچك كه در مناطق وسيعي گسترده اند، از نقطه نظر اقتصاد آموزش گران تمام مي‌شود و تلاش براي كاهش هزينه‌‌‌ها باعث كاهش دركيفيت آموزش خواهد شد.مدارسي با تعداد كم دانش‌آموز كه فاقد امكانات ساختماني مناسب و معلم كافي هستند با توجه به خواست شهروندان در مناطق حومه ساخته شده است.

اين مدارس نه تنها تربيت افراد متخصص مورد نياز براي پيشرفت را به روش مورد نظر مشكل مي‌سازند بلكه با اصل شرايط آموزش مساوي نيز منطبق نيستند. اين روش كار در عوض كيفيت آموزش را كاهش و هزينه آموزش را بالا مي‌برد. در نتيجه تلاش براي حصول اطمينان از موقعيت‌‌‌ها و امكانات مساوي آموزشي و بالا بردن كيفيت آموزش دلايل مهمي براي ادغام مدارس روستايي در آموزش ابتدايي بوده است.

2 ـ مهاجرت داخلي

عامل مهم ديگر در انتقال به ادغام مدارس در آموزش ابتدايي مهاجرت داخلي است. از سال 1980 مهاجرت از مناطق حومه به ايالت‌‌هاي مركزي شروع شده که از جمله ايالت‌‌هاي فوق مي توان از ايالات آدانا، آنكارا، آنتاليا، بورسا، لكل، استانبول، ازمير، كوكالي و ديار كبروباتمن نام برد. از جمله استآن‌‌هايي كه عمده مهاجرت از آنها صورت مي گيرد مي توان به آرتوين، كانگيري، ارزروم، كارس، ريز، سيواز، تونسلي اشاره نمود.

مهاجرت خصوصا از مناطق حومه به استآن‌‌هاي مركزي، تعداد شاگردان را كاهش داده و باعث شده مدارس زير ظرفيت خود مشغول كار باشند.

3 ـ تعداد زياد بخش‌‌هاي مسكوني كوچك كه در مناطق وسيعي گسترده شده‌اند.

درحالي‌كه 35000 روستا در تركيه وجود دارد، 44319 واحد مسكوني‌ شبه روستا در اطراف اين روستا‌‌ها وجود دارد. اكثريت قريب به اتفاق اين مسكوني‌‌ها جمعيت خيلي كمي دارند. ارائه خدمات آموزشي به همه اين مناطق مسكوني نيازمند استخدام تعداد بيشتري كارمند و در نتيجه صرف هزينه‌‌هاي بالاتري است. با پوشش دادن دانش‌آموزان اين مناطق مسكوني كوچك با برنامه آموزش ابتدايي ادغام مدارس صرفه جويي بسياري در نيروي كار و هزينه‌‌‌ها صورت مي گيرد. علاوه بر اين خدمات فضا‌هاي آموزشي فراهم شده در روستاي مركزي تحت برنامه الحاق مدارس به اين روستا‌‌ها كمك مي‌كند تا به مرور زمان بزرگ‌تر شده و باعث حذف مناطق مسكوني كوچك مستقر در مناطق وسيع مي‌گردد.

به دنبال قانون دوره اجباري 8 ساله ابتدايي كه به معناي تركيب دوره 5 ساله ابتدايي و دوره 3 ساله راهنمايي بود، نسبت ثبت نام در دوره 8 ساله آموزش ابتدايي در رابطه با نسبت پايين ثبت نام در آموزش مقدماتيمتوسطه (6 /69) پايين آمد. از طريق آموزش 8 ساله پيوسته ابتكارات بسياري به روش قاطع براي افزايش شركت درآموزش ابتدايي، براي افزايش ظرفيت آموزش ابتدايي و به‌طور خلاصه براي افزايش ميزان ثبت نام صورت گرفت.دولت خط مشي گسترش آموزش ابتدايي 8 ساله براي آموزش پايه را تا رسيدن پوشش همگاني، بالا بردن كيفيت آموزش پايه و افزايش علاقه دانش آموزان به تحصيل در مدارس آموزش ابتدايي را رسم نموده است. براين اساس آماده سازي برنامه آموزش پايه در وزارت آموزش ملي و اجراي موفقيت آميز اين برنامه به‌صورت موظف در آمد.

مدارس شبانه‌روزي و مدارسي با امكانات سكونتي با هدف حصول اطمينان از دسترسي به خدمات آموزش ابتدايي در مناطق حومه و روستايي و شبه روستايي كه فاقد مدرسه هستند و براي كودكان خانواده‌‌هاي فقير ايجاد شده است. تمامي هزينه‌‌هاي دانش‌آموزان در اين مدارس توسط دولت پرداخت مي‌شود. مديريت كل آموزش ابتدايي كشور برنامه آموزش ابتدايي الحاقي (تركيب مدارس روستايي) را گسترش داده است. اين برنامه با هدف حصول اطمينان از دسترسي به آموزش با كيفيت بهتر براي دانش‌آموزاني كه در مناطق وسيع كم جمعيت زندگي مي‌كنند و دانش‌آموزان مدارسي كه از آموزش چند سطح دريك كلاس(مانند كلاس‌‌هاي روستايي) برخوردار مي گردند، فراهم مي آيد.

فعاليت مدارس ابتدايي شبانه‌روزي محلي (cyibo) و مدارس ابتدايي با پانسيون(pio) مدارس ابتدايي شبانه‌روزي محلي و مدارس ابتدايي با پانسيون در سال 1962 بنا به اصل اول مقررات مدارس ابتدايي محلي تحت قانون آموزش وپرورش ابتدايي شماره 222 شروع شد. اين اصل بيان مي‌كند كه مدارس محلي با تسهيلات روزانه و اقامت شبانه در جا‌هايي كه چندين روستا نزديك به يكديگر يا در روستا‌هايي كه خانه‌‌‌ها به‌صورت گروهي در منطقه وسيعي پراكند‌ه‌اند، ايجاد شود.گشودن مدرسه‌‌هاي

شبانه‌روزي بعدا براساس اصل 25 قانون پايه آموزش ملي شماره 1739 و اصل 9 قانون آموزش و پرورش ابتدايي شماره 222 ادامه پيدا كرد.تمامي هزينه‌‌هاي دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزي ابتدايي بوسيله دولت پرداخت مي‌شود.آموزش در184مدرسه شبانه‌روزي محلي و117مدرسه ابتدايي با پانسيون در سال تحصيلي 99 ـ1998 ادامه داشت. علاوه بر آن 105 مدرسه شبانه‌روزي محلي و 11مدرسه ابتدايي با پانسيون و 39 خوابگاه در دست تاسيس است. علاوه بر اين9 مدرسه ابتدايي شبانه‌روزي محلي و 10 مدرسه ابتدايي با خوابگاه به دختران اختصاص يافته تا از شركت دختران خصوصا در مناطقي كه مدرسه ندارند اطمينان حاصل شود. ساختن مدارس شبانه‌روزي بعد از اين‌كه قانون شماره 4306 به مرحله اجرا در آمد سرعت بيشتري گرفت چون اين مدارس موظفند تسهيلات لازم براي آموزش با كيفيت بهتر را براي دانش‌آموزاني كه در مناطق كم جمعيت كه جمعيت به‌طور پراكنده در مناطق وسيعي گسترد‌ه‌اند فراهم سازند. هم‌چنين ظرفيت مدارس شبانه‌روزي كنوني افزايش يافت و دانش‌آموزاني كه نمي‌‌توانستند بوسيله برنامه ادغام مدارس (تركيب مدارس روستايي) پوشش يابند، بدون امتحان ورودي به اين مراكز وارد شدند.

 

 

 

نرخ افت تحصيلي

نكته قابل توجه در بررسي ميزان مردودي در كلاس‌‌هاي مختلف آن است كه مردودي كلاس ششم حدود 7/12 درصد است. يكي از دلايل آن اين است كه دانش‌آموزان در تطبيق با برنامه متفاوتي كه در شروع كلاس ششم اجرا مي‌شود با مشكل روبرو هستند. جلوگيري از اين مسئله با انتقال به آموزش پيوسته هشت ساله و حصول اطمينان از پيوستگي برنامه ممكن شده است. دومين دليل براي اين ميزان بالاي مردودي در كلاس ششم به دليل روي‌كرد معلم است. دانش‌آموزاني که بطور معمول آموزش را از يك معلم در طول پنج ساله ابتدايي دريافت مي‌كرد‌ه‌اند اما در اين مرحله با معلمين گوناگون در كلاس‌‌هاي گوناگون روبرو مي‌شوند. اين وضعيت باعث كاهش ميزان توجه مخصوص به شخص دانش‌آموز مي‌شود.

اين مشكل نيز با معرفي دوره 8 ساله پيوسته آموزش پيشگيري شده است. دانش‌آموزان با درس‌‌هاي مختلف و معلمين مختلف در كلاس چهارم آشنا شده و به تدريج با آن كنار مي‌‌آيند و اين‌گونه تاثير منفي بر دانش‌آموزان به حداقل مي‌رسد.

نرخ ابقاء تحصيلي در كلاس پنجم

 

نرخ ورودي به كلاس پنجم در مدارس دولتي سراسر كشور 8/98 درصد است. اين ميزان يراي پسران6 /98 درصد و براي دختران 99 درصد تخمين زده مي‌شود. اين ميزان به دليل اين‌كه اتمام حداقل چهار سال تحصيلي پيش نياز باسوادي پايدار است از اهميت زيادي برخوردار است. هم‌چنين با درنظر گرفتن اين حقيقت كه اين ميزان شاخص نيز “قدرت نگه‌دارنده مدرسه ”است، مشاهده مي‌شود كه ميزان افت تحصيلي تاكلاس پنجم پايين است. علاوه بر آن به واسطه اتخاذ سياست آموزش اجباري تا سن 14 سالگي، از ترك تحصيل قبل از اين سن جلوگيري شده است.

ضريب كار آيي

 

براساس داده‌‌هاي مدارس ابتدايي طي سال تحصيلي97ـ1996ضريب كارآيي6/66 درصدبوده است. به دليل اين‌كه داده‌‌هاي مورد نظر خيلي قابل اعتماد نبود‌ه‌اند ارزش اين شاخص پايين است. دانش‌آموزاني كه بعد از دوره پنج ساله به مدارس خصوصي انتقال يافته‌اند در آمار ترك تحصيل آمده است. اينطور بنظر مي‌رسد كه تغيير ساختار سيستم فارغ التحصيلي در كنار انتقال به آموزش اجباري هشت ساله پيوسته در سال1997 و ابتكارات معرفي شده به سيستم آموزشي با هدف بهبود پيشرفت دانش‌آموزان اثرات مثبتي بر ضريب كار آيي داشته باشد.

ارزشيابي تحصيلي

 

طي3 سال اول دبستان دانش آموزان بر اساس فعاليتهاي كلاسي ارزشيابي شده و طي سالهاي چهارم و پنجم حداكثر دو آزمون كتبي براي ارزشيابي برگزار مي شود.

درمرحلة دوم آموزش ابتدايي(پايه هاي ششم تا هشتم ) حداقل دو آزمون كتبي و يك آزمون شفاهي براي هر درس برگزار مي شود . به دانش آموزي كه اين مقطع را با موفقيت به پايان برساند گواهينامه اي اعطامي شود

 

 

 

نرخ افت تحصيلي

نكته قابل توجه در بررسي ميزان مردودي در كلاس‌‌هاي مختلف آن است كه مردودي كلاس ششم حدود 7/12 درصد است. يكي از دلايل آن اين است كه دانش‌آموزان در تطبيق با برنامه متفاوتي كه در شروع كلاس ششم اجرا مي‌شود با مشكل روبرو هستند. جلوگيري از اين مسئله با انتقال به آموزش پيوسته هشت ساله و حصول اطمينان از پيوستگي برنامه ممكن شده است. دومين دليل براي اين ميزان بالاي مردودي در كلاس ششم به دليل روي‌كرد معلم است. دانش‌آموزاني که بطور معمول آموزش را از يك معلم در طول پنج ساله ابتدايي دريافت مي‌كرد‌ه‌اند اما در اين مرحله با معلمين گوناگون در كلاس‌‌هاي گوناگون روبرو مي‌شوند. اين وضعيت باعث كاهش ميزان توجه مخصوص به شخص دانش‌آموز مي‌شود.

اين مشكل نيز با معرفي دوره 8 ساله پيوسته آموزش پيشگيري شده است. دانش‌آموزان با درس‌‌هاي مختلف و معلمين مختلف در كلاس چهارم آشنا شده و به تدريج با آن كنار مي‌‌آيند و اين‌گونه تاثير منفي بر دانش‌آموزان به حداقل مي‌رسد.

[h=4]نرخ ابقاء تحصيلي در كلاس پنجم[/h] نرخ ورودي به كلاس پنجم در مدارس دولتي سراسر كشور 8/98 درصد است. اين ميزان يراي پسران6 /98 درصد و براي دختران 99 درصد تخمين زده مي‌شود. اين ميزان به دليل اين‌كه اتمام حداقل چهار سال تحصيلي پيش نياز باسوادي پايدار است از اهميت زيادي برخوردار است. هم‌چنين با درنظر گرفتن اين حقيقت كه اين ميزان شاخص نيز “قدرت نگه‌دارنده مدرسه ”است، مشاهده مي‌شود كه ميزان افت تحصيلي تاكلاس پنجم پايين است. علاوه بر آن به واسطه اتخاذ سياست آموزش اجباري تا سن 14 سالگي، از ترك تحصيل قبل از اين سن جلوگيري شده است.

[h=4]ضريب كار آيي[/h] براساس داده‌‌هاي مدارس ابتدايي طي سال تحصيلي97ـ1996ضريب كارآيي6/66 درصدبوده است. به دليل اين‌كه داده‌‌هاي مورد نظر خيلي قابل اعتماد نبود‌ه‌اند ارزش اين شاخص پايين است. دانش‌آموزاني كه بعد از دوره پنج ساله به مدارس خصوصي انتقال يافته‌اند در آمار ترك تحصيل آمده است. اينطور بنظر مي‌رسد كه تغيير ساختار سيستم فارغ التحصيلي در كنار انتقال به آموزش اجباري هشت ساله پيوسته در سال1997 و ابتكارات معرفي شده به سيستم آموزشي با هدف بهبود پيشرفت دانش‌آموزان اثرات مثبتي بر ضريب كار آيي داشته باشد.

[h=3]ارزشيابي تحصيلي[/h] طي3 سال اول دبستان دانش آموزان بر اساس فعاليتهاي كلاسي ارزشيابي شده و طي سالهاي چهارم و پنجم حداكثر دو آزمون كتبي براي ارزشيابي برگزار مي شود.

درمرحلة دوم آموزش ابتدايي(پايه هاي ششم تا هشتم ) حداقل دو آزمون كتبي و يك آزمون شفاهي براي هر درس برگزار مي شود . به دانش آموزي كه اين مقطع را با موفقيت به پايان برساند گواهينامه اي اعطامي شود

لینک به دیدگاه

[h=2]آموزش متوسطه[/h] [h=3]ساختار آموزشي[/h] از سال 1997 (به دنبال سيستم جديد كه جايگزين سيستم قبلي 5 سال آموزش ابتدايي و 3 سال آموزش راهنمايي) آموزش متوسطه که به دنبال هشت سال آموزش ابتدايي ارائه مي گردد، شامل دبيرستآن‌‌هاي عمومي- فني و حرفه‌اي مي‌‌شود كه دوره آموزششان 3 سال و در مورد دبيرستان فني 4 سال است. دبيرستآن‌‌هاي عمومي دانش‌آموزان را براي حرفه خاصي آماده نمي‌‌كنند بلكه به آماده سازي آنان جهت ورود به دانشگاه مبادرت مي نمايند.

در دبيرستآن‌‌هاتي عمومي ساعت آموزش هفتگي در كلاس‌‌هاي مختلف متفاوت است و از حداقل 33 ساعت تا حداكثر 41 ساعت متغير است. در سال دوم دانش‌آموزان در دبيرستآن‌‌هايي كه برنامه عمومي در آن اجرا مي‌‌شود مي‌توانند شاخه‌‌هاي تخصصي علوم طبيعي,ادبي‌,رياضي, علوم اجتماعي, زبآن‌‌هاي خارجي, آموزش هنري, وتربيت بدني را انتخاب كنند. دبيرستآن‌‌هاي حرفه‌اي, آموزش متوسطه سه ساله را فراهم نموده وافرادي با صلاحيت براي مشاغل مختلف تربيت مي‌‌كنند وهم‌چنين دانش‌آموزان را براي مقاطع بالاتر آماده مي‌‌سازند. دبيرستآن‌‌هاي فني برنامه 4 ساله دارند. مطالب درسي سال اول همانند مدارس حرفه‌اي است. دانش‌آموزان آموزش متوسطه مدركي در پايان تحصيلات دريافت مي‌‌كنند كه پيش‌نياز ورود به آموزش عالي است. آموزش متوسطه شامل حداقل سه سال آموزش در دبيرستان ها و هنرستان هاي فني و حرفه اي مي شود .هدف دبيرستان ها عبارت است از به دست آوردن سطحي از فرهنگ عمومي، توسعه آگاهي افراد و آشكار ساختن مشكلات جامعه و كسب توانايي لازم براي سهيم شدن در رشد فرهنگي ، اجتماعي و اقتصادي كشور و آماده كردن دانش آموزان براي تحصيلات عاليه است.

طبق آمار بدست آمده در سال تحصيلي 92-1991، 590/893 دانش آموز در 1961 دبيرستان ، تحت نظر 64069 معلم آموزش ديدند .

از جمله مهمترين مراکز آموزش متوسطه مي توان به موارد ذيل اشاره نمود:

[h=4]- دبيرستان هاي آناتولي[/h] اين دبيرستان ها با هدف آموزش حداقل يك زبان خارجي براي دانش آموزان تأسيس شده است تا آنها بتوانند سطح آموزشي خود را به بهترين روش افزايش دهند .دوره آموزشي فوق دوره هاي آموزش متوسطه 7 ساله و يك دوره يكساله آمادگي را در بر مي گيرد. به جز دروس زبان خارجي برنامه معمول دبيرستان هاي فوق با ارائه دروس علمي و رياضي به زبان انگليسي ، پيش مي رود .

طبق آمار بدست آمده در سال تحصيلي 92-1991 ،بالغ بر452/29 دانش آموز در 159 دبيرستان آناتولي زير نظر 4273 معلم آموزش ديدند .

[h=4]ـ دبيرستانهاي فني[/h] طبق آمار بدست آمده در سال تحصيلي 92-1991، 3391دانش آموز در 15 دبيرستان فني و تحت نظر 417 معلم آموزش ديدند .

[h=4]ـ دانشسراهاي تربيت معلم[/h] اين دبيرستان هاي دانش پايه را كه معلمان آينده نياز خواهند داشت ، فراهم مي كنند . برنامه هاي آموزشي به مدت 3 سال بعد از دوره متوسطه ادامه مي يابد .

طبق آمار بدست آمده در سال تحصيلي 92-1991 ، 12564 دانش آموز در 87 دانشسرا آموزش ديدند كه تعداد معلمان نيز 632 نفر بوده است .

[h=4]ـ دبيرستانهاي شبانه[/h] اين دبيرستان ها براي كسانيكه به خاطر كارشان نمي توانند دوره آموزشي را به صورت روزانه ادامه دهند و نيز براي كسانيكه دوره سني آموزش را پشت سر گذاشته اند ، يك دوره آموزش چهار ساله ارائه مي دهد . طبق آمار بدست آمده در سال تحصيلي 92-91 5058 دانش آموز در 10 دبيرستان شبانه و توسط 179 معلم آموزش ديدند .

[h=4]ـ دبيرستان هاي هنرهاي زيباي آنادولو[/h] اين مدارس براي شكوفا كردن استعدادهاي خاص دانش آموزان و حفظ ارزش هاي فرهنگي ، هنري و ملي ايجاد شده اند .دوره تحصيلي چهار ساله است كه شامل يك دوره يكساله مقدماتي نيز مي شود .

طبق آمار بدست آمده در سال تحصيلي 92-1991، 621 دانش آموز در6 دبيرستان و با 71 معلم تعليم ديدند .

[h=4]ـ دبيرستانهاي چند منظوره[/h] بر اساس اصل 29 قانون اساسي آموزش ملي ، در جاهايي كه جمعيت كوچك و كاملاَ پراكنده باشد ، وزارت آموزش ملي مي تواند دبيرستان چند منظوره اي ، به منطور در بر رفتن دوره هاي عادي عمومي و فني و حرفه اي ايجاد كند .اجراي اين برنامه در 158 مدرسه به تصويب رسيده و 158 مورد از اين مدارس ، به ارائه آموزشهاي خود مبادرت مي نمايند.

[h=4]- دبيرستان هاي فني و حرفه اي[/h] اين مدارس آموزش لازم را جهت ورود به دنياي كسب و كار به دانش آموزان منتقل کرده و نيز آنها را براي تحصيلات عاليه مهيا مي نمايند . اين دبيرستان ها مؤسسات آموزشي هستند كه يك دوره چهار ساله را بعد از مدارس متوسطه ارائه مي كنند. اين دوره شامل يك كورس علمي آموزش متوسطه به همراه يك كورس صنعتي حرفه اي براي آماده سازي دانش آموزان جهت ورود به مؤسسات آموزش عالي است. برنامه هاي اين دبيرستان شامل دروس كامپيوتر، تجهيزات آموزشي، برق، الكترونيك، ريخته گري ، شيمي ، طراحي فني ، موتورهاي ميكرو تكنيكال ، الكتونيك طبي ، نگهداري ماشين آلات و هواپيما و طراحي ساختماني مي شود.طبق آمار بدست آمده در سال تحصيلي 92-1991 ، 30212 دانش آموز در 191 دبيرستان فني آموزش ديده اند .اين مدارس خود به چهار گروه اصلي به ترتيب زير تقسيم مي شوند :

[h=4]1- مدارس آموزش فني پسرانه[/h] به منظور بر آوردن نياز به كارمندان فني پايه هاي متوسطه در زمينه صنعت تركيه ، مدارس زير تحت نظرمديركل آموزش فني پسرانه به ارائه آموزش مي پردازند: دبيرستانهاي فني آناتولي ، دبيرستانهاي فني ، دبيرستان هاي حرفه اي آناتولي و دبيرستان هاي حرفه اي صنعتي .

ـ دبيرستانهاي فني آناتولي

دوره آموزش با احتساب دوره مقدماتي يكساله ، چهار سال مي باشد .

دانش آموزان علاوه بر دروس گنجانده شده در دبيرستان هاي علوم نظري ميزان حداقلي از يك زبان خارجي را نيز مي آموزند .آموزش صنعتي حرفه اي آنها را براي تحصيلات عاليه و شغل آينده مهيا مي كند . از جمله برنامه هاي آموزشي اين دبيرستان ها مي توان به آموزش كامپيوتر،برق،روزنامه نگاري، ساخت و ساز ، مكانيك، متدهاي كنترل از راه دور ، الكترونيك ، طب، ماشين آلات و معماري اشاره نمود.

طبق آمار بدست آمده در سال تحصيلي 92-1991 ، 5675 دانش آموز در 44 دبيرستان تعليم يافته اند .

ـ دبيرستانهاي آموزش حرفه اي آناتولي

طول دوره تحصيل به احتساب يك سال دوره مقدماتي چهار سال مي باشد .

دانش آموزان درحرفه هاي انتخابيشان تعليم ميبينند و دروس را نيز در يك زبان خارجي ميگذرانند. دوره هاي اين دبيرستان ها شامل پنج زمينه حرفه اي است .

طبق آمار بدست آمده در سال تحصيلي 92-1991 ، 603 دانش آموز در 3 دبيرستان تعليم ديدند .

ـ دبيرستان هاي آموزش صنعتي

در اين دبيرستان ها دوره هاي 3 ساله بعد از دوره متوسطه به دانش آموزان عرضه مي شود .

برنامه هاي آموزشي شامل آموزش هاي حرفه اي در زمينه هاي مختلف صنعتي است كه دانش آموزان را براي ورود به مؤسسات آموزش عالي و رشته هاي مختلف صنعتي آماده مي كند .

طبق آمار بدست آمده در سال تحصيلي،864 ، 226 دانش آموز در 426 دبيرستان و توسط 17446 معلم تعليم ديدند .

[h=4]2- مدارس آموزش فني دخترانه [/h] امكانات آموزش توسعه يافته توسط مديريت كل آموزش فني دخترانه براي دختران و زنان در شكل سازمان هاي آموزش رسمي و غير رسمي وجود دارد .

اين مدارس نيز خود به چهار گروه اصلي به ترتيب زير تقسيم مي شوند :

ـ دبيرستان هاي آموزش حرفه اي دخترانه

در اين دبيرستان ها يك دوره آموزش سه ساله بعد از آموزش متوسطه وجود دارد كه پرسنل فني براي زمينه هاي مختلف شغلي تربيت مي كند .نزديك به 27 رشته در اين دوره آموزش داده مي شود .

طبق آمار بدست آمده در سال تحصيلي1992-1991، 49169 دانش آموز در 361 دبيرستان آموزش حرفه اي بوسيله 12028 معلم تعليم ديدند .

- دبيرستان هاي آموزش فني دخترانه

در اين دبيرستان ها دوره آموزشي چهار ساله به داوطلبان ارائه مي گردد. برنامه هاي آموزشي بر روي دانش عمومي و دروس علمي پايه ريزي شده است .در اين دوره آموزش چهار رشته تحصيلي صنعتي ارائه مي شود .طبق آمار بدست آمده در سال تحصيلي،687 دانش آموز در 26 دبيرستان تعليم ديده اند .

ـ دبيرستان هاي آموزش فني دخترانه آناتولي

طول دوره تحصيل به احتساب دوره يك ساله مقدماتي پنج سال مي باشد. در اين دبيرستان ها يك زبان خارجي تعليم داده مي شود.طبق آمار بدست آمده درسال تحصيلي،183 دانش آموز در يك دبيرستان تحصيل كرده اند .

ـ دبيرستان هاي آموزش حرفه اي دخترانه آناتولي

قسمتي از دروس ارائه شده به زبان انگليسي مي باشد . طول مدت تحصيل با احتساب يك سال دوره مقدماتي ، 5 سال مي باشد . آموزش ارائه شده در اين مدارس در 20 رشته حرفه اي مي باشد .

طبق آمار بدست آمده در سال تحصيلي1992-1991، 3043 دانش آموز در 36 دبيرستان تعليم ديدند .

[h=4]3- مدارس آموزش توريسم و تجارت[/h] اين مدارس خود به گروه هاي اصلي ذيل تقسيم مي شوند :

ـ مدارس حرفه اي توريسم و تجارت

سازمان هاي آموزشي هستند كه در آنها دانش آموزان براي آماده شدن جهت برآورده سازي نيازهاي تجاري و بخش توريسم تعليم مي بينند .

ـ دبيرستان آموزش حرفه اي توريسم و هتل داري آناتولي

طول مدت تحصيل با احتساب دوره مقدماتي يك ساله چهار سال است .

دانش آموزان دراين مدارس با فراگيري زبان هاي خارجي براي شغل هاي منتخب مهيا مي شوند .

طبق آمار بدست آمده در سال تحصيلي1992-1991، 5236 دانش آموز در 23 دبيرستان ، توسط 511 نفر معلم تعليم ديدند.

ـ دبيرستان هاي آموزش تجارت خارحي آناتولي

اين دبيرستان ها آموزش و دانش يك زبان خارجي را براي مهيا كردن دانش آموزان براي ورود به تجارت خارجي مرتبط با سازمان ها و شركت هاي مختلف بازرگاني در مناطق آزاد تجاري ارائه مي كنند .

طول دوره تحصيل با احتساب يك دوره يك ساله مقدماتي چهار سال است .

طبق آمار بدست آمده در سال تحصيلي1992-1991، 582 دانش آموز در 6 دبيرستان به وسيله 28 معلم تعليم ديدند .

ـ دبيرستان هاي تجارت آناتولي

اين مدارس آموزش لازم را براي تربيت پرسنل واجد شرايط با دانش زبان خارجي در زمينه تجارت خارجي و فرايند اطلاعات ارائه مي كند .اين دوره نيز با احتساب يك دوره يك ساله مقدماتي ، چهار سال است . طبق آمار بدست آمده در سال تحصيلي1992-1991، 3681 دانش آموز در 33 دبيرستان آموزش ديدند . تعداد معلمان 262 نفر اعلام شده است .

ـ دبيرستان هاي حرفه اي دفترداري آناتولي

اين مدارس، مدارس حرفه اي هستند كه برنامه اي چهار ساله بارويكرد معرفي نيازهاي سرمايه گذاري مختلف دولتي و خصوصي ، از طريق پرسنل ماهري كه قادر به تكلم به يك زبان خارجي هستند ، ارائه مي كنند . طبق آمار بدست آمده در سال تحصيلي1992-1991، 715 دانش آموز در 5 دبيرستان آموزش ديده اند كه تعداد معلمان در اين دبيرستانه ها 38 نفر بود ه است .

ـ دبيرستانه هاي حرفه اي آشپزي آناتولي

اين مدارس ، دوره آموزشي يكساله اي را با هدف شناساندن دانش آموزان مستعد براي آشپزخانه هاي تركيه و جهان و نيز تعليم يك زبان خارجي ، عرضه مي كنند . طبق آمار بدست آمده در سال تحصيلي1992-1991، 91 دانش آموز در يك دبيرستان آموزش ديدند .

ـ دبيرستان آموزش حرفه اي سلامت « واليده باغ»

اين دبيرستان در اول اكتبر سال 1974 در استانبول تأسيس شد . اين مدرسه تنها مدرسه اي است كه دانش آموزان را براي حرفه پرستاري درمراكز مختلف آموزش بهداشت وابسته به وزارت بهداشت، آماده مي كند .بطور متوسط 40 پرستار در هر سال و 467 پرستار تاكنون از دبيرستان فوق فارغ التحصيل شده اند. طول دوره تحصيل 4 سال است كه به صورت رايگان مي باشد و دانش آموزان بر اساس يك امتحان انتخاب مي شوند.

ـ دبيرستان هاي تجارت

اين مدارس آموزش هايي را در زمينه هاي تجارت، مديريت، حسابداري،مالي،شركت تعاوني، بازاريابي ،توريسم، بانكداري و مهارت هاي دفترداري براي معرفي به نيازهاي سرمايه گذاري هاي خصوصي و دولتي ارائه مي كنند . طبق آمار بدست آمده در سال تحصيلي1992-1991، 147753 دانش آموز توسط 6950 معلم در 222 دبيرستان تعليم ديده اند .

- دبيرستان هاي تجارت دوره شبانه

مدارس مذکور دوره هاي حرفه اي چهار ساله اي هستند كه به كساني ارائه مي شود كه بعداز اتمام دوره راهنمايي مجبور به كاردرطول روز هستند .در اينجا فرصت مناسب براي شكوفا شدن استعدادهايشان در زمينه هاي حرفه اي به آنها داده مي شود . طبق آمار بدست آمده در سال تحصيلي1992-1991، 2733 دانش آموز در 5 مدرسه و با 91 معلم آموزش ديدند .

ـ دبيرستان هاي توريسم و مديريت هتل

اينگونه مدارس حرفه اي برنامه آموزشي سه ساله اي دارند كه با هدف معرفي نيازهاي بخش توريسم از طريق افراد مستعد و آماده سازي آنها براي آموزش عالي ارائه مي شود. طبق آمار بدست آمده در سال تحصيلي1992-1991، 571 دانش آموز در 3 دبيرستان تعليم ديدند.

ـ دبيرستان هاي الهيات اسلامي

طبق آمار بدست آمده در سال تحصيلي1992-1991، 687139 دانش آموز در 2128 مدرسه ديني ، توسط 55914 معلم تعليم داده شدند .اين دبيرستان ها با توجه به قانون 430 مربوط به يكپارچه سازي سيستم آموزي ماده 40 و قانون 1739 مربوط به آموزش ملي پايه ماده 32 تأسيس شده اند .

در اين مدارس دانش آموزان نحوه تدريس قرآن ، موعظه و ساير موضوعات مذهبي را فرا مي گيرند.

اين مدارس همچنين دانش آموزان را براي مدارج عالي آماده مي كنند .

اين مدارس نيز خود به گروه هاي اصلي ذيل تقسيم مي شوند :

ـ دبيرستان هاي الهيات اسلامي آناتولي

تحصيل در اين مدارس پس از گذراندن دوره ابتدايي 8سال طول مي كشد. دروس انگليسي و آلماني ارائه مي شده و دانش آموزان براي هدايت سرويس هاي مذهبي و آموزش قران و موعظه تعليم ميبينند. اين مدارس به تربيت دانش آموزان براي سازمان هاي آموزش عالي مبادرت مي نمايند.

طبق آمار بدست آمده در سال تحصيلي1992-1991، 2067 دانش آموز در 16 دبيرستان آموزش ديدند .

ـ دبيرستانهاي امامت (كالج هاي آموزش مذهبي)

در اين مدارس دانش آموزان براي آموزش مذهب، تدريس قرآن و فراهم كردن ساير سرويس هاي مذهبي تعليم مي بينند. طبق آمار بدست آمده در سال تحصيلي1992-1991، 346174 دانش آموز در390 دبيرستان به تحصيل پرداختند.

ساختار مقطع مقدماتي متوسطه

(پايه هاي ششم تا هشتم ابتدايي كه تا سال تحصيلي 98- 97 جزئي از دورة متوسطه به شمار مي آمد)

 

[TABLE]

[TR]

[TD=class: Normal, width: 108]

تعدادمعلمين زن

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 108]

تعدادكل معلمان

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 144]

تعداددختران ثبت نامي

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 120]

تعدادكل ثبت نامي

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 96]

تعدادمدارس

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 81]

سال

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: Normal, width: 108]

16539

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 108]

47072

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 144]

882627

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 120]

2381510

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 96]

6610

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 81]

1990

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: Normal, width: 108]

18559

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 108]

51528

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 144]

904323

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 120]

2405335

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 96]

7025

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 81]

1991

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: Normal, width: 108]

20724

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 108]

56055

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 144]

981313

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 120]

2556339

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 96]

7544

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 81]

1992

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: Normal, width: 108]

23724

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 108]

61968

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 144]

1024203

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 120]

2636558

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 96]

8318

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 81]

1993

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: Normal, width: 108]

26252

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 108]

64871

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 144]

1051224

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 120]

2674986

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 96]

8897

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 81]

1994

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: Normal, width: 108]

29159

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 108]

70661

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 144]

1093962

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 120]

2645440

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 96]

9385

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 81]

1995

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: Normal, width: 108]

30070

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 108]

72164

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 144]

1042982

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 120]

2622594

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 96]

9830

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 81]

1996

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

ساختار مقطع تکميلي متوسطه

 

[TABLE]

[TR]

[TD=class: Normal, width: 108]

تعدادمعلمين زن

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 108]

تعدادكل معلمان

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 144]

تعداددختران ثبت نامي

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 129]

تعدادكل ثبت نامي

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 97]

تعدادمدارس

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 83]

سال

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: Normal, width: 108]

46042

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 108]

116810

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 144]

543444

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 129]

1426632

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 97]

3743

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 83]

1990

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: Normal, width: 108]

49131

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 108]

123651

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 144]

610715

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 129]

1582347

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 97]

4012

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 83]

1991

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: Normal, width: 108]

52127

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 108]

130474

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 144]

671908

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 129]

1743471

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 97]

4239

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 83]

1992

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: Normal, width: 108]

54944

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 108]

137547

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 144]

732190

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 129]

1887534

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 97]

4511

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 83]

1993

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: Normal, width: 108]

55571

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 108]

137732

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 144]

791021

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 129]

2050565

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 97]

4713

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 83]

1994

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: Normal, width: 108]

59238

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 108]

145241

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 144]

849547

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 129]

2162865

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 97]

4987

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 83]

1995

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: Normal, width: 108]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 108]

146665

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 144]

-

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 129]

2138298

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 97]

5360

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 83]

1996

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: Normal, width: 108]

55691

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 108]

926407

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 144]

142972

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 129]

2263396

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 97]

5924

[/TD]

[TD=class: Normal, width: 83]

1997

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[h=3][/h] [h=3]اهداف آموزشي[/h] در دبيرستانهاي عادي ( general )هدف ، آماده كردن دانش آموزان براي ورود به دانشگاه است و اين در حاليست که در دبيرستانهاي حرفه اي هدف، تربيت نيروي انساني،درجهت برخورداري از قابليت براي حرف مختلف و آماده كردن دانش آموزان براي ورود به دانشگاه است .

[h=3]سيستم نمره دهي[/h] 5 ( عالي)

4 ( خوب )

3 ( رضايت بخش )

2 ( قبول)

1 ( مردود )

بالاترين نمره : 5

مرز قبولي و مردودي : 2 و 3

پايين ترين نمره : 1

لینک به دیدگاه

[h=2]آموزش استثنايي[/h] [h=3]سياستهاي آموزشي[/h] از جمله مهمترين سياستهاي آموزشي مراکز آموزش استثنايي مي توان به موارد ذيل اشاره نمود:

1- آموزش کودکان استثنايي از سنين آغازين كودكي

2- ارائه خدمات راهنمايي و مشاوره به خانواده هاي برخوردار از کودک معلول

3- ارائه تمرينات منسجم جسمي و ذهني به کودکان استثنايي

4- طراحي و اجراي برنامه هاي آموزش استثنايي فردي

5- ارائه آموزش اجباري پيش دبستاني به كودكان استثنايي

[h=3]اصول و اهداف آموزشي[/h] هدف از آموزش استثنايي تعليم و تربيت كودكان 4 تا 18 ساله اي است كه به دليل شرايط خاص جسمي ، روحي ، رواني ، اجتماعي و بهداشتي شان نمي توانند از نظام آموزش عادي بهره برند. يكي از اصول اساسي آموزش استثنايي اين است كه افرادي كه نياز به آموزش استثنايي دارند تا حد امكان از محيط اجتماعي و طبيعي شان جدا نگردند .از اين رو ، اقداماتي انجام شده تا اين كودكان در مدارس عادي تعليم ببينند يا به عكس در مدارس عادي امكانات آموزش استثنايي براي چنين كودكاني فراهم آيد تا اين كودكان بتوانند در كنار همسالان خود از فرصتهاي آموزشي و اجتماعي فراهم شده بهره گيرند.

[h=3]مؤسسات آموزش استثنايي[/h] اين كلاس ها در كنار مدارس ابتدايي عادي براي دانش آموزان ناشنوا ، نابينا و عقب افتاده ذهني ايجاد مي شوند .طبق آمار بدست آمده در سال تحصيلي 92-1991، 159849 دانش آموز در 873 مدرسه ويژه با 8574 معلم تعليم ديدند .در همين مدت 1813 دوره خاص و 813 درس آموزش خاص نيز وجود داشت . در اين دوره هاي بالغ بر 227789 دانش آموز حضور داشتند.

اين مدارس ، با هدف آموزش معلولان جسمي و روحي و نيز افراد داري استعداد بالا براي قادر ساختن آنها در تبديل شدن به اعضاي مفيد جامعه و دست يافتن به يك شغل ، تأسيس شده اند .

در اين مدارس كه كلاسهاي روزانه و مسكن و غذا را براي دانش آموزان فراهم مي كند ، تحصيل به صورت رايگان است . طبق آمار بدست آمده در سال تحصيلي 92-1991، بالغ بر 952382 دانش آموز در گروه سي تا 18 سال كه آموزش خاصي نياز داشتند ، 17574 نفر در مدارس خاص و 5084 نفر در مدارس عادي جاي گرفتند كه در اينصورت آنها توانستند با ساير كودكان ادغام شوند .

اين مدارس نيز خود به گروه هاي اصلي ذيل تقسيم مي شوند :

ـ مدارس نابينايان

اين مدارس فرصت هاي آموزش را براي كودكاني كه درجه بينايي آنها كمتر از10/1 در هر دو چشم است و نيز براي كسانيكه درجه بينايي آنها به صورتي جدي معيوب است ( ببين 30/1 و 10 /1 )فراهم مي آورد.مدت تحصيل در مدارس ابتدايي 6 سال است .بعضي از اين مؤسسات مدارس متوسطه نيز دارند .

ـ مدارس ناشنوايان

اين مدارس فرصت هاي آموزشي مناسب را براي كودكاني كه علي رغم همه اقدامات انجام شده كاهش بيشتر از70 دسي بل در ميزان شنوايي خود داشته اند و بعنوان بسيار ناشنوا طبقه بندي مي شوند و نيز براي كودكاني كه كاهش حد شنوايي آنها بين 25 الي70 دسي بل بوده و به صورت افراد سنگين گوش طبقه بندي مي شوند، فراهم مي آورد .مدت تحصيل در مدارس بخش ابتدايي6 سال مي باشد. بعضي از اين مراكز ، مدارس دوره متوسطه و كودكستان نيز دارند .

ـ مدارس معلولان اورتوپديكال

اين مدارس فرصت هاي آموزشي را براي كودكاني كه با وجود اقدامات انجام شده ، به دليل نقص عضو قادر به دنبال كردن يك دوره عادي نيستند، فراهم مي آورد .مدارس مذكور در آنكارا مستقر مي باشند كه شامل يك مدرسه ابتدايي ، يك مدرسه متوسطه صنايع دستي و يك دبيرستان حرفه اي مي باشد .

ـ مدرسه كودكان عقب افتاده ذهني

اين مدرسه براي بچه هايي با i . Q بين 25 الي 44 و نيز براي آنهايي است كه قادرند نيازهاي شخصي خود را جستجو كنند، در نظر گرفته شده است.

ـ مدرسه كودكان عقب افتاده ذهني با قابليت آموزش نسبي

اين مدرسه براي كودكاني با i . Q مابين 45-75 در نظر گرفته شده است.

[h=2]آموزش معلمان[/h] [h=3]ساختار آموزشي[/h] در تركيه كالجهاي تربيت معلم، به سه دسته تقسيم مي‌شوند؛ برخي مؤسسات تربيت معلم، طي يك دوره 2 ساله معلمين را جهت تدريس در مدارس ابتدائي تعليم مي‌دهند. مؤسسات تربيت معلم سه ساله آموزگاران را براي مدارس متوسطه آموزش مي‌دهند و مؤسسات تربيت معلم چهار ساله كار تربيت معلمين براي تدريس در ليسه‌ها را به عهده دارند. دانشجويان كالجهاي تربيت معلم، در سطوح بالاتر دروس تخصصي در مراكز دانشگاهي مقتضي و واحدهاي روش تدريس را در مراكز تربيت معلم عالي مي‌گذرانند.

[h=3]برنامه هاي آموزشي[/h] معلمان مدارس ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان ملزم به گذراندن يك دورة تحصيلي چهار ساله در دانشگاه و اخذ مدرك ليسانس مي باشند .اين برنامه شامل واحد هايي در رشته هاي تخصصي دانشجويان ، آموزش روشهاي تدريس و مدرك تدريس مي باشد .معلمان دبيرستانهاي فني و حرفه اي يك برنامه آموزش فني را در يك مركز دانشگاهي آموزش فني مي گذرانند و بعد از پايان دورة مدرك ليسانس دريافت مي دارند . تا اوايل دهة 1990 اين مدرك با نام « مدرك فني آموزش عالي » شناخته مي شد .

به طور کلي مي توان گفت که کليه معلمان( ابتدايي و بالاتر) بايد تحصيلات دانشگاهي داشته باشند. كساني كه متقاضي تدريس در مدارس هستند بايد دوره هاي آموزش اوليه، آموزش تداركاتي و برنامه هاي تدريس عملي را بگذرانند ، كه طول اين دوره ها از سه تا ده ماه متغير است . در دورة تدريس عملي ، افراد زير نظر يك معلم ارشد تدريس مي كنند .

[h=3]ارتقاء تحصيلي[/h] دوره هاي تربيت معلم 2 و سه ساله بوده و براي ارتقاء شغلي لازم است معلمان آموزشهاي از راه دور با همكاري دانشگاهها را بگذرانند . معلمها مي توانند از طريق مدارس عالي تربيت معلم مدارك تكميلي را دريافت كنند .

مدت زمان تدريس به تفكيك مقاطع مختلف تحصيلي

مقطع ابتدايي : 5 سال اول = 30 ساعت در هفته

مقطع مقدماتي متوسطه سال 8-6 = 24 ساعت در هفته

مقطع تکميلي متوسطه : 15 ساعت در هفته

[h=3]آموزش معلمين ابتدايي[/h] برخورداري معلمين مدارس ابتدايي از يکي از2 شرايط ذيل در نظام آموزش ملي کشور ترکيه الزامي است:

الف) برخورداري ازصلاحيت‌‌هاي آموزشي مورد نياز

ب) برخورداري ازصلاحيت تدريس مطابق با استاندارد‌هاي ملي

از نظر اين حقيقت كه معلمين آموزش ابتدايي حداقل برنامه دوره چهار ساله را تكميل نمود‌ه‌اند و صلاحيت‌‌هاي آموزش را از طريق آموزش‌‌هاي ضمن خدمت همان‌طور كه مورد نياز استاندارد‌هاي ملي است گذراند‌ه‌اند تمامي معلمين در شاخص‌هاي نهم و دهم آورده شد‌ه‌اند بنابراين اين شاخص‌‌ها را مي‌توان صددرصد اعلام كرد. در سال‌‌هاي گذشته بسياري از معلمين كه فارغ التحصيل برنامه‌‌هاي كمك معلم بودند برنامه‌‌هاي جبراني را براي بالابردن صلاحيت‌‌هاي آكادميك خود تا مرحله معلمي گذراند‌ه اند.

در صورتيكه تمامي معلمان هم اين برنامه‌‌هاي جبراني را نگذرانده باشند، نسبت آنان به كل از آنجا كه بسيار كم بود در نظر گرفته نمي‌شود و اين معلمين همگي حداقل ده سال تجربه معلمي دارند.

صلاحيت‌‌هاي معلمين آموزش ابتدايي برطبق استاندارد‌هاي isced از اين قرار است:

صلاحيت‌‌هاي آكادميك معلمين آموزش ابتدايي

 

[table=align: Center]

[tr]

[td=class: Normal, width: 191]

صلاحيت هاي مکسوبه

[/td]

[td=class: Normal, width: 84]

سطح آموزش

[/td]

[td=class: Normal, width: 72]

طول آموزش

[/td]

[td=class: Normal, width: 167]

ساختار آموزشي

[/td]

[td=class: Normal, width: 95]

مقطع آموزشي

[/td]

[/tr]

[tr]

[td=class: Normal, width: 191]

مدرك آموزگاري آموزش ابتدايي

[/td]

[td=class: Normal, width: 84]

عضو آموزش

[/td]

[td=class: Normal, width: 72]

4سال

[/td]

[td=class: Normal, width: 167]

موضوعات كلي عمومي مطالعات حرفه‌اي، تجربه آموزگاري

[/td]

[td=class: Normal, width: 95]

آموزش‌ابتدايي(سن 6 تا 10)

[/td]

[/tr]

[tr]

[td=class: Normal, width: 191]

مدرك آموزگاري آموزش ابتدايي (مدرك آموزگاري درس خاص)

[/td]

[td=class: Normal, width: 84]

عضو آموزش

[/td]

[td=class: Normal, width: 72]

4 سال

[/td]

[td=class: Normal, width: 167]

موضوعات كلي عمومي مطالعات حرفه‌اي، تجربه آموزگاري

[/td]

[td=class: Normal, width: 95]

آموزش‌ابتدايي(سن 6 تا 10)

[/td]

[/tr]

[/table]

در برنامه آموزش پايه، ارائه آموزش كامپيوتر به آموزگاران از جمله فعاليت‌‌هاييست كه براي گسترش افق آموزش پايه در نظر گرفته شده است. تعداد آموزش دهندگان به معلمين بيش از 1500 نفر بوده و تعداد معلمين كه از طريق كلاس‌‌هاي آموزش كامپيوتر كه بوسيله اين آموزش دهندگان در استآن‌‌هاي مختلف آموزش ديد‌ه‌اند از مرز 100000 نفر گذشته است. با استفاده از تجربيات آموزشي معلمين و دانش‌آموزان به كمك فن‌آوري‌هاي كامپيوتر، برنامه‌‌هايي براي آموزش‌‌هاي ضمن خدمت در آشنايي با كامپيوتر طراحي گرديده است. اين برنامه‌‌‌ها معلمين سراسر كشور را تا سال 2000 پوشش مي‌دهد.

اولويت استفاده از آزمايشگاههاي فعلي كامپيوتر با معلمين آموزش ابتدايي و معلميني است که به ارائه خدمت در تمامي استآن‌‌‌ها مبادرت مي نمايند.

در راستاي كار برنامه‌ريزي شده، اداره كنندگان و معلميني كه در دو دبستان ابتدايي منتخب هر منطقه و استان خدمت مي‌كنند تا پايان سال 1998 آموزش كامپيوتر خواهند ديد. چون اين مسئله داراي اولويت است تمامي معلمين، بازرسان و كادر اداري كه در تمامي سطوح آموزشي در سراسر كشور خدمت مي‌كنند تا پايان سال 2000 در كار با كامپيوتر تبحر خواهند يافت.

[h=3]آموزش معلمين مدارس متوسطه[/h] معلمين مدارس متوسطه نيز در دانشگاه‌‌‌ها آموزش ديده و به احراز مدرك كارشناسي نائل مي آيند.

[h=3]آموزش اساتيد دانشگاهي[/h] بر طبق قانون آموزش عالي مؤسسات أموزش عالي مسئول آموزش هيئت علمي خود چه در كشور وچه در خارج از كشور هستند. قواعدگوناگوني براي ارتقاء اعضاء هيئت علمي وجود دارد.

[h=3]آموزش ضمن خدمت[/h] [h=4]اهداف آموزشي[/h] هدف اين دوره، برنامه ريزي و مديريت براي اهداف آموزشي و اجراي مناسب برنامه هاي آموزش معلمان مي باشد. وزارت آموزش و پرورش معلمها را براي شركت در اين دوره ها انتخاب مي كند . اين افراد از بين افرادي كه ثبت نام كرده اند انتخاب مي شوند . طول هر دوره از 3 تا 90 روز متغير است.

[h=4]ارزيابي‌پيشرفت تحصيلي[/h] آموزش‌‌هاي ضمن خدمت ميبايست بوسيله بازرسان در سطح استاني براساس مقياس‌‌هاي طرح شده بوسيلهmeb اداره شود.آموزش‌‌‌ها بايد شامل روش‌‌هاي آموزشي،ارزيابي‌تحصيلي،شركت جمعي،اداره كلاس و مطالب تكميل شده از طريق برنامه‌‌هاي راهنماي آموزشي در مراکز آموزشي باشد.

شركت اوليا در فعاليت‌‌هاي مدرسه نيز بايد در اين برنامه‌‌‌ها مورد استفاده قرار گيرد. اين آموزش دو هفته اي با حضور بازرس‌‌‌ها در مدارس مناطق روستايي و برگزاريسمينار‌هاي ماهيانه تكميل مي گردد.

هدف آموزش كادر اداره كننده درمديريت استاني آموزش ملي و كادر اداري مدرسه، بهبود قابليت‌‌هاي تصميم گيري، شركت اوليا و جامعه در كار‌هاي مدرسه، بهبود سطح حرفه‌اي معلمين و بالا بردن قابليت‌‌هاي اداره كردن مدرسه است.درحال حاضر m e bيك سري كلاس‌‌هاي آموزش ضمن خدمت براي كادر اداري مدارس در خصوص آموزش برنامه ريزي، ارتباطات، آموزش مديريت و استفاده از فن‌آوري در مدرسه را برقرار كرده است. اين برنامه هم‌چنين به دليل كمبود معلمين مشاور كه در حال حاضر فقط در يك درصد از مدارس شهري خدمت مي‌كنند مسئله را مورد توجه قرار مي‌دهد. اين كار بوسيله افزايش آگاهي تمامي كادر وخصوصا كادر مدارس كه معلمين مشاور در آن خدمت نمي‌‌كنند صورت مي‌‌گيرد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...