رفتن به مطلب

نمودار چرخه تولید کنسرو ماهی تن در روغن


ارسال های توصیه شده

سوالی که شايد برای خيلی از دوستان به هنگام مصرف کنسرو ماهی تن پيش آمده باشد اينست که چگونه اين محصول توليد ميشود؟ در اين قسمت به معرفی مراحل مربوط به توليد کنسرو ماهی تن به صورت سيستماتيک ميپردازيم بديهی است که هر کدام از اين مراحل دارای کنترل های مخصوص به خودش ميباشد که بعدا به آن خواهيم پرداخت و همچنين امکان دارد در شرکتهای مختلف با توجه به امکانات و وسايلشان بعضی از اين مراحل متفاوت باشد ولی اساس روش يکی است:

 

fish.jpg

۱- تخليه ماهی از کاميون سردخانه دار وجداسازی ماهی های زخمی ۲- انتقال به سردخانه زير صفروکنترل دمای نگه داری(۱۸-) ۳- بيرون آوردن ماهی از سردخانه به اندازه مورد نياز توليد ۴- ديفراست ۵- سرزنی و قطعه قطعه کردن ماهی ۶- قصابی ۷- انتقال ضايعات ماهی به سردخانه ضايعات ۸- شستشوی قطعات ماهی ۹- چيدن قطعات ماهی بر روی سينی های پخت ۱۰- قرار دادن سينيهای پخت در تونل اتوکلاو پخت اوليه ۱۱- پخت اوليه ( کنترل زمان و فشار و درجه حرارت پخت) ۱۲- انتقال ماهی پخته شده به قسمت جداسازی ۱۳- جداکردن استخوان وگوشت سياه و پوست ماهی وگوشت سبز شده و خميری و کندوئی شکل و با بوی آمونياکی ۱۴- انتفال گوشت پاک شده به قسمت پرکن و ضايعات به سردخانه ضايعات ۱۵- پرکردن قوطی از گوشت(دستی يا با پرکن) ۱۶- کنترل وزن و وضع ظاهری قوطی پرشده ۱۷- انتقال قوطی به بخش نمک زنی و اضافه کردن نمک ۱۸- اضافه کردن فاز مايع(روغن يا آب نمک)به صورت داغ ۱۹- خارج کردن هوای داخل قوطی با دستگاه اگزاست ۲۰- دربندی قوطی و سپس شستشوی چربی جدار خارجی قوطی با دستگاه قوطی شور ۲۱- استریليزاسيون(۱۲۱درجه سلسيوس) ۲۲- خنک سازی و خشک کردن جدار قوطی ها ۲۳- بسته بندی اوليه و کد گذاری ۲۴- انتقال به انبار قرنطينه ۲۵- انتقال به بخش بسته بندی نهايی و ليبل زنی پس از گرفتن تاييدی بخش کنترل کيفيت وحصول اطمينان از سلامتی محصول ۲۶- انتقال ضايعات به کارخانه پودر ماهی

لینک به دیدگاه

اصول کلی کنسرو ماهی:

کشور ما با دسترسی به آبهای خلیج فارس و دریای عمان و دریای خزر و دریاچه های طبیعی داخلی، سدها و رودخانه ها و همچنین در اختیار داشتن امکانات و پرورش مصنوعی ماهی از بزرگترین مواهب طبیعی در این زمینه برخوردار است. اما متأسفانه تاکنون در طول تاریخ از این موهبت و نعمت عظیم غافل مانده و در حالی که پاره ای از مردم عزیر کشور ما از سوء تغذیه و عواقب آن رنج می برند. مقادیر زیادی از امکانات دولت و کشور صرف تأمین منابع پروتئین از خارج می شوند. منابع سرشار ماهی بلااستفاده مانده است. مقدار مصرف سرانه ماهی در بعضی از کشورها حدود
Kg
100 در سال و متوسط مصرف سرانه دنیا حدود
Kg
22 در سال است ولی مصرف سرانه مردم ایران حدود
Kg
6-5 در سال است. به احتمال زیاد یکی از عوامل مؤثر در این وضع نامطلوب، فسادپذیری بیش از حد ماهی است. اگر ماهی را از لحظه صید تا مصرف تحت شرایط ویژه بهداشتی و سرما نگهداری نشود، به سرعت فاسد می شود و مصرف ماهی فاسد مسمومیت و حساسیت شدید به دنبال دارد. بنابراین لازم است هم برای صید و جابجایی و نگهداری و توزیع و هم برای تبدیل ماهی به فرآورده های مختلف آن از روش های خاصی استفاده شود. عدم دسترسی به روش های صحیح صید و نگهداری و تبدیل این محصول باعث محرومیت ملت ما از مصرف آن شده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...