رفتن به مطلب

تولید کمپوت سیب


ارسال های توصیه شده

کمپوت سیب

از گونه های مختلف سیب می توان تولید کرد و برای بدست آوردن فرآورده با کیفیت بالا لازم است ماده اولیه تا حدی سفت بوده و پس از تولید حالت فیزیکی خود را به خوبی حفظ نماید. همچنین باید دارای قند زیاد، طعم خوب و مقدار کافی اسید باشد. در مجموع گونه هایی که دارای
ph
اسیدی هستند و گوشت آنها مفید است مناسب تر می باشند. میزان رسیدگی دارای اهمیت زیادی است. اگر میوه کمتر از حد لازم رسیده باشد رنگ و طعم خوبی ندارد و اگر بیش از حد رسیده باشد دارای بافت نرم خواهد بود و ممکن است طی مراحل فرآیندهای دمایی متلاشی شود. گونه های زیاد معطر هم برای این منظور مناسب نیستند، زمان مناسب برای برداشت چند روزی قبل از رسیدگی کامل است. برداشت میوه خواه با روش های مکانیکی یا دستی باید به نحوی انجام گیرد که آسیب فیزیکی کمتری وارد شود. طی مراحل جمع آوری، حمل و نقل و نگهداری از تلمبار کردن میوه روی همدیگر باید خودداری شود. بهترین روش استفاده از سبدهای ویژه با ضخامت کم است. اگر به سیب آسیب فیزیکی وارد شود بلافاصله تغییر رنگ داده و منظره نامطلوبی پیدا می کند. بین برداشت تا خط تولید سیب بهتر است میوه در دمای حدود
0
درجه نگهداری شود و یا در انبارهای اتمسفر کنترل شده حفظ شود. در مرحله انبار داری جعبه ها را باید به نحوی قرار داد که هوا به خوبی به تمامی قسمت ها برسد.

لینک به دیدگاه

مراحل فرآیند

 

1- شستشو و تمیز کردن:

 

در ابتدای ورود میوه ها به خط تولید لازم است آلودگی های آن کاملاً حذف شوند. برای اینکار میوه را درحوضچه
های
ویژه
در
آب
خالص
غوطه
ور
می
نمایند،
حوضچه
ها
دارای
شیب
و
دریچه
تخلیه
هستند
و
در
پاره
ای از کارخانه ها هوای فشرده از پایین جریان دارد تا موجب چرخاندن میوه و تسریع در تمیز کردن آن بشود. اگر قبل از برداشت محصول در مزرعه، روی آن ارسنات سرب اسپری شده باشد لازم است به آب شستشو مقداری حدود 5/1-1% اسید کلریدریک اضافه شود تا باقیمانده آن را از محصول حذف نماید در انتهای حوضچه، آب سالم با فشار زیاد روی میوه پاشیده می شود تا ناخالصی های باقیمانده روی سطح میوه ها حذف شوند.

 

2- درجه بندی
(
Sorting
):

 

درجه بندی میوه براساس اندازه موجب می شود که کار ماشین های پوست گیر و برش دهنده آسانتر شود. به علاوه قطعات یکنواخت تری حاصل می شود، در بیشتر موارد میوه را به چهار اندازه تقسیم می کنند. یکی اندازه های کوچکتر از استاندارد که از خط خارج شده برای آب سیب یا مربا به کار می روند و 3 قسمت دیگر جداگانه به ماشین های پوست گیر منتقل می شوند.

 

3- پوست
گیری
و
خارج
کردن هسته و قسمت های مرکزی(
Trimming, Coring, Peeling
):

 

برای
این
کار
می
توان
از
پوست
گیرهای
مکانیکی
استفاده
کرد
که
در ضمن قسمت های مرکزی و هسته ها را از هم جدا می کنند. پوست گیری با دست و با سود هم عملی است. با استفاده از محلول 5-4% سود گرم به راحتی پوست حذف می شود. قبل از پوست گیری با سود میوه را با بخار بلانچ می کنند. پس از پوست گیری با هریک از روش های متداول سیب وارد تانک های پلاستیکی یا فایبرگلاس محتوی محلول %2 اسید سیتریک یا 2% نمک می شود تا از قهوه ای شدن آن جلوگیری شود، اضافه کردن مقادیری حدود
ppm
250 از
EDTA
و مقادیری حدود
ppm
300 نمک های کلسیم و منیزیم آن در بهبود رنگ و اضافه کردن
CaNa
2
EDTA
که نوعی ***تران است به حفظ بافت کمک می کنند، اگر سیب دارای اسیدیته بالایی باشد ***تران را خنثی و بی اثر می کند، در مواردی که پوست با ماشین و یا دست جدا شده باشد، می توان آنرا برای سرکه سازی یا تولید پکتین و یا خوراک دام مورد استفاده قرار داد.

 

4- قطعه قطعه کردن سیب (
Slicing
):

 

ماشین های ویژه این کار یا ضمیمه دستگاه های مکانیکی پوست است و یا جداگانه. به هر حال میوه در این مرحله باید به قطعات یکسان از نظر شکل و اندازه تقسیم شود. بیشتر آنرا 8، 10، 12 یا 14 قاچ می کنند سپس قطعات را با آب شستشو داده و از سرند خالص عبور می دهند تا قطعات کوچکتر از حد لازم جدا شوند. این عمل را
Trimming
می نامند که در انتهای آن باید باقیمانده پوسته، قسمت های مرکزی و اندازه های کوچکتر از حد استاندارد از مجموعه جدا شوند. با وجود این پس از این عمل یک مرحله بازرسی دیگر گنجانده می شود تا قطعات رنگی و تیره، فاسد و معیوب جدا شوند.

 

5- بلانچینگ
Blanching
:

 

در بافت سیب مقدار زیادی هوا وجود دارد که باید آن را با آب نمک خالص جایگزین کرد و در غیر این صورت طی فرآیند حجم هوا افزایش یافته و به بافت آسیب می رسد. برای این منظور درحالی که قطعات سیب در آب نمک داغ غوطه ور می باشند آنها را تحت خلاء قرار می دهند در این حالت بلافاصله پس از خروج هوا از بافت جای آنرا آب نمک می گیرد و حفره های خالی در بافت باقی نمی ماند.

 

6- پرکردن در بسته
Filling
:

 

بهتر است بلافاصله پس از بلانچینگ و زمانی که میوه هنوز داغ است آن را وارد بسته نمود، بسته مناسب قوطی فلزی قلع اندود با لاک یا بدون لاک است. پس از پرکردن بسته با قطعات جامد شربت اضافه می شود که لازم است شربت هم داغ باشد و دمای محتوی قوطی قبل از دربندی حدود 83-75 درجه باشد. هنگام پرکردن بسته با شربت، باید روی تمام قطعات را شربت گرفته و فضای خالی زیادی باقی بماند. بریکس شربت بسته به میزان مواد جامد محلول سیب متفاوت است اما در بیشتر موارد بریکس حدود 20 مناسب است.

 

7- خارج کردن گازها و هوای بسته
Exhausting
:

 

با بخار داغ و به مدت 10-3 دقیقه در دمای حدود 80 درجه انجام می گیرد.

 

8- دربندی
Seaming
:

 

با ماشین مجهز به جریان بخار انجام می شود.

 

9- فرآیند دمایی:

 

در آب جوش انجام می گیرد و نیازی به دمای بالاتر از 100 درجه نیست و اگر این عمل بلافاصله پس از اگزاستینگ و دربندی انجام گیرد چون اختلاف دما زیاد نیست به سرعت انجام می گیرد، به این ترتیب که بلافاصله
قوطی
ها
را
وارد
مخزن
آب
گرم
یا
تونل
بخار
می
کنند.
مدت
زمان
انجام
این
عمل
به
نحوی
تعیین
می
شود که مرکز قوطی به دمای 88 درجه برسد و زمانی حدود 20 دقیقه برای این کار کافی است، برای بسته های بزرگتر زمانی حدود 35 دقیقه لازم است.

 

10- سرد کردن بسته:

 

بلافاصله پس از فرآیند دمایی و برای جلوگیری از تغییر رنگ، پخته شدن و متلاشی شدن محصول باید بسته ها را سرد و خشک کارتن گذاری و در انبار سرد و خشک نگهداری نمود.

لینک به دیدگاه

طرز تهیه کمپوت سیب:
مواد اولیه:
1- سیب 2- شکر 3- اسید سیتریک

 

طرز تهیه:

 

سیب
ها
را
به
خوبی
شسته
با
چاقو
پوستگیری
کرده،
هسته
گیری
نموده
و
در
داخل
ظرف
شیشه
ای
قرار
دهید.
برای تهیه فاز مایع (شربت) 200 گرم شکر را در 600 میلی لیتر آب و
cc
1 اسید سیتریک حل کرده درون بشر روی شعله بگذارید تا به جوش آید. سپس فاز مایع را داخل ظرف ریخته و سریعاً دربندی کرده و به مدت 12-10 دقیقه داخل آب جوش قرار داده تا پاستوریزه شود.

گردآورده: محسن طاهرسلطانی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...