رفتن به مطلب

استفاده از cdهای قدیمی برای تصفیه پساب


z.b

ارسال های توصیه شده

یک گروه تحقیقاتی با رشد نانومیله‌های اکسید روی بر سطح CDها موفق شدند از آنها برای تصفیه آب استفاده کنند. این کار هزینه تصفیه آب را کاهش داده و مسیری برای معدوم کردن CDهای قدیمی ایجاد می‌کند!

 

optical-disk-coated-zinc-oxide-nanorods-lg.jpg

130923175932-large.jpg

 

CDها در دهه نود میلادی پا به عرضه ظهور گذاشتند، علاقه‌مندان موسیقی و فیلم در سراسر جهان از این CDها برای ذخیره‌سازی فیلم یا موسیقی استفاده می‌کردند. با ظهور رسانه‌های جدید، فناوری CD قدیمی شده و اکنون بسیاری از علاقه‌مندان در سراسر جهان با حجم زیادی از این ادوات در منزل روبرو هستند، CDهایی که قدیمی شده و کاربرد چندانی ندارد. اخیرا پژوهشگران تایوانی‌ ایده‌ای مطرح کردند که با استفاده از آن می‌توان از این CDهای قدیمی مجددا استفاده کرد. این گروه تحقیقاتی نشان دادند که از این CDها می‌توان برای تصفیه پساب‌ها استفاده کرد. نتایج این پژوهش در نشست سالانه انجمن اپتیک OSA ارائه شده است.

 

دینگ پینگ سای از دانشگاه ملی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
می‌گوید CD‌های نوری بسیار ارزان و قابل دسترس هستند آنها را در هر کجایی می‌توان پیدا کرد. هر سال بالغ بر 20 میلیارد CD در سراسر جهان تولید می‌شود. استفاده از CDهای قدیمی برای تصفیه آب ایده بسیار خوبی است به طوری که می‌تواند هزینه دور ریز این ادوات را کاهش دهد. سای و همکارانش از دانشگاه ملی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و آزمایشگاه ملی تحقیقات کاربردی از سطح بسیار بزرگ CD‌ها به عنوان بستری برای رشد نانومیله‌های اکسید روی استفاده کردند. اکسید روی یک ماده بسیار ارزان قیمت است، این ماده نیمه‌هادی می‌تواند به عنوان فتوکاتالیست برای شکستن مولکول‌های آلی مورد استفاده قرار گیرد. این ماده در اثر تابش نور فرابنفش می‌تواند آلاینده‌های موجود در پساب‌ها را از بین ببرد.

 

بیشتر کارهای انجام شده روی این ماده برای زدودن ترکیبات آلی بوده است، این اولین باری است که محققان از CD برای رشد این نانوساختارها استفاده می‌کنند زیرا CD دارای دوام بالا در برابر چرخش است. در این سیستم تصفیه، آب وارد این ساختار در حال چرخش می‌شود، از میان آن عبور می‌کند در حالی که ذرات آلاینده در حین تماس با نانوساختارها از بین می‌روند. سیستمی که این گروه تایوانی ارائه کرده است تقریبا یک فوت مکعب حجم دارد ( هر فوت برابر 30.45 سانتیمتر است-مترجم). این سیستم علاوه بر نانوساختارهای اکسید روی، از یک منبع اشعه فرابنفش نیز بهره‌مند است، همچنین یک سیستم گردش مجدد آب نیز برای آن در نظر گرفته شده است که آب را مجددا برای تصفیه بیشتر و بهتر وارد این نانوساختارها می‌کند.

 

این گروه تحقیقاتی از این سیستم جدید برای تصفیه آب حاوی رنگ متیل اورانج استفاده کردند این ماده یک ترکیب آلی بوده که برای تعیین سرعت واکنش‌های فتوکاتالیستی استفاده می‌شود.

 

سرعت عملکرد این سیستم جدید تصفیه رو میتونین از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ببینین!:w16:

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
؛ ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...