رفتن به مطلب

بسته بندی پسته


Mahdi Eng

ارسال های توصیه شده

بسته بندی فلزی پسته و ویژگیهای آن

 

8.jpg

 

ویژگیهای قوطی فلزی پسته :

 

استاندارد ویژگیهای قوطی فلزی پسته

 

 

1 - هدف

 

این استاندارد دربردارنده ویژگیها و مشخصات قوطی فلزی جهت بسته بندی پسته میباشد .

 

 

2 - دامنه کاربرد

 

این استاندارد کلیه ظروف فلزی جهت بسته بندی پسته با پوست سخت را که از ورقهای فلزی و یا آلومینیم ساخته میشود و جهت مصرف در داخل کشور و یا صادرات میباشد شامل میگردد

 

 

3 - انواع قوطی

 

ظروف فلزی جهت بسته بندی پسته معمولا استوانه‏ ای شکل میباشد این ظروف از ورقهای آهن با پوشش اندود قلع و یا آلومینیم با مکانیسم دربندی مضاعف جهت اتصال سر یا کف به بدنه ساخته میشود . قوطیهای آلومینیومی بصورت کششی ( دو تکه ) ساخته میشوند که در نتیجه اتصال درب ببدنه قوطی بطریقه دربندی مضاعف میباشد قوطیهائی که از ورقهای فلزی تهیه میشوند معمولا سه تکه بوده و درب یا ته با بدنه بطریقه دربندی مضاعف متصل میشود توجه به فاکتورهایی مؤثر در دربندی درب یا ته ببدنه حائز کمال اهمیت میباشد برای اطلاعات بیشتر به استاندارد ملی شماره 1881 ویژگیهای ظروف فلزی غیر قابل نفوذ برای نگهداری مواد غذائی ( مقررات عمومی ) مراجعه شود .

نوع دیگر از قوطی برای بسته بندی پسته قوطیهائی هستند دوتکه از جنس ورقهای فلزی که درب آنها با فشار روی بدنه قرار میگیرد و قابل باز و بسته شدن مجدد میباشند .

این نوع قوطیها قابل خلاء شدن و یا از گاز ازت پر شدن نمی‏باشند و بیشتر برای مصارف داخلی و یا نگهداری پسته برای مدت زمان کوتاه بکار برده میشوند . در انتهای درب و بدنه این قوطیها باید بطریقی پیچیده شده باشد که هیچ گونه امکان خطر برای باز کننده قوطی وجود نداشته باشد و نیز کمک به راحت باز شدن قوطی بنماید درب قوطی باید کاملا با بدنه جذب گردد بعبارت دیگر از تبادل هوای خارج بداخل قوطی بحد امکان جلوگیری نماید .

 

 

4 - ویژگیهای قوطی پسته

 

4-1- ویژگیهای سطح داخلی قوطی : سطح داخلی قوطی باید حداقل دارای پوششی از قلع برابر 5/6 گرم در مترمربع باشد .

چنانچه از جنبه‏های بازاریابی کارخانجات پر کننده پسته تمایل به استفاده از قوطیهائی داشته باشند که کلیه سطح داخلی آنها از پوشش ثانوی پوشانیده شده باشند در این صورت این پوشش باید از جنبه‏های شیمیائی و فیزیکی مقاوم بوده و تاثیری بر محتوی آن نداشته باشد .

 

4-2- ویژگیهای سطح خارجی قوطی :سطح خارجی قوطی بدلیل حمل و نقل از مکانهای مرطوب باید از نظر زنگ زدگی مقاوم باشد این مقاومت میتواند با در نظر گرفتن میزان پوشش قلع بر روی سطح خارجی بدنه , سر و ته قوطی و با در نظر گرفتن نوعی پوشش ثانوی ( لاک , چاپ ) بوجود آید ولی در هر صورت کلیه سطوح خارجی قوطی باید از میزان پوشش قلع برابر حداقل 2/8 گرم در مترمربع و لاک مقاوم پوشانیده گردد و اگر سطح خارجی قوطی بدون لاک و چاپ میباشد حداقل پوشش قلع سطح خارجی 5/6 گرم در مترمربع میباشد .

 

4-3- درب قوطی :نوع درب قوطی میتواند بصورتهای مختلف زیر تهیه و بروی قوطی قرار گیرد .

 

4-3-1- دربهای راحت بازشو 1:در اینصورت برای باز کردن درب قوطی نیازی به هیچ گونه وسائل مکانیکی نخواهد بود از گروه دربهای فوق نوعی را باید در نظر گرفت که تقریبأ کلیه سطح درب هنگام باز شدن از قوطی جدا شود .

 

4-3-2- دربهای کلید دار :درب این قوطی‏ها باید توسط کلید مخصوص باز شود در اینصورت بر روی دیواره انتهائی بدنه نزدیک سر قوطی باید زائده‏ای در نظر گرفته شود که با قرار دادن این زائده در سوراخ کلید و سپس پیچاندن آن نواری از بدنه قوطی در جهت قطر بدنه برداشت شود که در نتیجه درب قوطی از بدنه جدا میگردد . کلید باید ضمنأ همراه قوطی بوده و محل قرار گرفتن آن بر روی درب و یا کف قوطی میباشد .

 

4-3-3- دربهای معمولی - این نوع دربها ساده بوده و بطریقه چفت و بست با بدنه اتصال مییابد و برای باز کردن درب قوطی ضروری است از وسیله‏ای استفاده شود .

 

5- شرایط پر کردن :

 

پسته را میتوان به صورتهای زیر در قوطی پر و بسته بندی نمود .

 

5-1 قوطیهائی که پس از پر کردن بمقدار لازم خلاء میشوند تا امکان رشد میکرواورگانیسم‏ها یا آفات در آن محدوده گردد .

 

5-2 قوطیهائی که پس از پر کردن بمقدار لازم خلاء میشوند و سپس از گاز ازت تا حد تعادل فشار خارجی ( اتمسفر ) پرمیگردند .

 

5-3 قوطیهائیکه درب آنها با فشار روی قوطی قرار میگیرد در این صورت رعایت اصول متذکر در بندهای 1 و 2 ضروری نیست .

 

5-4 پسته را میتوان در یک بسته بندی اولیه با رعایت یکی از اصول متذکر در بند 1 یا 2 پر نمود و سپس آنرا در قوطی قرار داد که در این صورت نیازی به رعایت بندهای 1 یا 2 برای خود قوطی نمی‏باشد .

 

یادآوری :قوطیهای پسته صادراتی باید مشمول اصول متذکر در یکی از بندهای 1, 2 یا 4 باشند .

 

 

6 - ابعاد

 

ابعاد قوطیهای فلزی پسته بشرح زیر تعیین میگردد .

ضخامت فلز بکار رفته در ساخت قوطیهای پسته متناسب با ابعاد قوطی باید بنحوی تعیین گردد که شرایط بسته بندی ( خلاء و روشهای دیگر ) و حمل و نقل را تحمل نموده و هیچ گونه ضایعاتی را موجب نگردد .

برای رعایت سایر ویژگیها و روشهای آزمون به استاندارد ویژگیها و روشهای آزمون ظروف فلزی غیر قابل نفوذ برای نگهداری مواد غذائی ( مقررات عمومی ) مراجعه شود .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...