رفتن به مطلب

کاربرد آلومینیوم در بسته بندی مواد غذایی


Mahdi Eng

ارسال های توصیه شده

تاریخچه پیدایش آلومینیوم:

 

بیش از چهل سال است که ظروف آلومینیومی بخش عمده ای از مواد اولیه در صنعت بسته بندی را تشکیل می دهد. فراوانی این فلز به عنوان منبع طبیعی، خواص ذاتی، تحمل حرارت و باز یابی آن به همراه انرژی پیشرفته، باعث شده است که برای بسته بندی انواع مواد مورد استفاده گردد. بیش از 8 درصد از پوسته کره زمین را آلومینیوم تشکیل می دهد. حدس زده می شود که در دنیا حدود 12 میلیارد ذخیره آلومینیومی وجود داشته باشد. سنگ آلومینیوم به صورت بوکسیت، که حاوی اکسید آلومینیوم، اکسیدهای سلیسیوم، آهن و سایر فلزات است، از معدن استخراج می شود. آلومینا با کمک فرایند شیمیایی سود در درجه حرارت بالا بدست می آید تا تمام ناخالصی ها گرفته شده و بعد محلول شیمیایی برای تجزیه آلومینا به آن افزوده می شود که سرانجام پس از ته نشین شدن و خروج از صافی در معرض حرارت قرار می گیرد تا آب آن تبخیر شود. جسم ظریف سفید رنگ به جای مانده ظاهری شبیه به آرد دارد. وزن مخصوص آلومینیوم 7/2 گرم بر سانتیمتر مکعب می باشد که اگر به صورت ذوب شده باشد، می توان به صورت فویل و نوار باریک شکل بگیرد. ضخامت آلومینیوم به صورت فویل برای بسته بندی نمودن مواد غذایی 20-7 میکرومتر و به صورت نوار 21-350 میکرومتر است اما اغلب در بسته نمودن مواد غذایی از فویل آلومینیومی به ضخامت 7-12 میکرومتر استفاده می شود. برای بسته نمودن پنیرهای پروسس از فئیل آلومینیومی به ضخامت 9-15 میکرو متر بهره می گیرند. برای در پوش زدن بطری شیشه ای شیر، نوار آلومینیومی به ضخامت 40- 65 میکرو متر و جهت بسته بندی نمودن مواد غذایی منجمد شده آماده و مربا با حجم کوچک (مربا مخصوص رستوران) نوار آلومینیومی به ضخامت 80-150 میکرومتر استفاده می شود

 

سال1998 در جهان، 40 درصد کل مواد غذایی توسط آلومینیوم بسته بندی می شوند. کارخانه های مواد غذایی در اروپا تا سال 1998 بیش از 260000 تن مواد غذایی را در قوطی های آلومینیومی بسته بندی نمودند، که این مقدار 170000 تن بیش از 10 سال گذشته بوده است. تقریبا 15 میلیارد قوطی آلومینیومی مخصوص نوشابه در همین سال تولید شده است. به طور متوسط 40 درصد از کل بسته بندی نوشابه های مصرفی را قوطی های آلومینیومی تشکیل می دهند

 

 

 

مزایا ظروف آلومینیومی

 

آلومینیوم در مقابل اکسیژن و رطوبت از حساسیت کمتری برخوردار است. این موضوع به تشکیل اکسید آلومینیوم ایجاد شده د رسطح فویل یا نوار بر می گردد. سطوح اکسید شده در مقابل حرارت حساس می باشند. اگر از آلومینیوم به عنوان مود اولیه بسته بندی استفاده شود، باید سطح آن توسط لاک یا یک لایه مواد پلاستیکی پوشانده شود. یکی از مزایای فولی آلومینیوم اینست که سمی نیست. شایان ذکر است که در آلومینیوم لاک اندود شده، انتقال آلومینیوم به مواد محتوی خود فقط 1 میلی گرم برای هر کیلوگرم خواهد بود. به طور کلی روزانه 10-40 میلی گرم توسط جیره غذایی وارد بدن انسان می شود که این مقدار نیز دفع می گردد. ظروف آلومینیومی سبک بوده و از مقاومت خوبی در مقابل خوردگی و فساد شیمیایی بر خوردار است.آلومينيوم غير قابل نفوذ به نور و هوا بوده و به همين دليل مواد اوليه بسته بندي آلومينيومي از نفوذ رطوبت ، نور ، اكسيژن ، ميكروارگانيسم و كاهش مواد معطر جلوگيري مي نمايد و خود نيز از لحاظ مزه و بو خنثي مي باشد . ظروف آلومينيومي قابليت انعطاف پذيري خوبي دارد و از رنگ پذيري و چاپ پذيري مطلوبي برخوردار است

اگر ضخامت فويل آلومينيوم 20 ميكرومتر باشد ، مطلقا غير قابل نفوذ به روغن و مواد معطر است . فويل آلومينيومي را مي توان توسط دستگاه به آساني به فرم هاي مختلف ( اشكال مختلف ) درآورد . آلومينيوم مقاوم به فشار خارجي بوده و نور را دفع مي كند و نيز در مقابل حرارت زياد و سرما ( منجمد شده ) مقاوم مي باشد . از لحاظ محيط زيست بازيابي آن امكان پذير بوده و حجم زباله كمتري دارد .

 

معايب ظروف آلومينيومي

 

فويل آلومينيوم نازك ( به ضخامت 20 ميكرومتر ) به طور طبيعي حاوي منافذ بسيار ريز مي باشد . در همگام فرم دادن اين فويل ، پاره شدن آن از قسمت منافذ به طور سريع امكان پذير است . از اين جهت اين مواد براي بسته بندي مواد غذايي كه حساس به اكسيژن و رطوبت مي باشند ،مناسب نيست . خوردگي در فويل آلومينيوم امكان پذير است ؛ به خصوص اگر براي بسته بندي نمودن مواد غذايي قليايي يا گوگرددار مانند كشمش از فويل آلومينيوم استفاده شود . اگر مواد غذايي آماده در فويل آلومينيوم بسته بندي شده باشد آنرا نمي توان توسط ماكروويو گرم نمود . يكي از معايب ديگر فويل آلومينيوم اين است كه توسط المنت حرارتي غير قابل دوخت مي باشد . فويل آلومينيوم بدون لاك از انعطاف پذيري كمي برخوردار بوده و مقاومت كمتري دارد .

 

 

 

كاربرد فويل آلومينيوم در بسته بندي مواد غذايي

از فويل آلومينيوم در بسته بندي نمودن نوشابه ها ، درپوش نوشابه هاي گازدار حاوي CO2 درپوش بطريهاي شيشه شير ، قوطي كنسرو دو پارچه ( دو قسمتي ) بته بندي مربا ، شير تغليظ شده و خامه كه در سيستم اسپتيك بسته بندي شده باشد ، استفاده مي گردد. براي شيريني ها ، كره ، مارگارين از ليوان هاي آلومينيومي ، براي پودر سيب زميني از كيسه هاي آلومينيومي با حجم مختلف و همچنان پودر قهوه ، شير استرليزه UHT از كيسه آلومينيومي نيز استفاده مي كنند .

 

از لحاظ اقتصادي و صرفه جويي در هزينه انرژي بايد از آلومينيوم مواقعي استفاده نمود كه وضعيت اقتصادي آن به عنوان مواد اوليه بسته بندي كاملا مشخص شود . در اين راستا امتزاج آلومينيوم با مواد ديگري به صورت قوطي كنسرو ( به عنوان مثال LDPE/AL/LDPE يا LDPE/PAPER/AL/LDPE ) به جاي فويل آلومينيوم توسعه يافته است . با اين عمل از يك طرف نفوذپذيري فويل آلومينيوم افزايش مي يابد . و از طرف ديگر مقاوت آن در مقابل عوامل خوردگي نيز افزايش خواهد يافت . به عنوان مثال امتزاج PET/AL/PET/LDPE براي بسته بندي نمودن مواد غذايي پر اسيدي به خصوص آب مركبات مناسب مي باشد .

 

در برخي از مواد غذايي كنسرو شده مانند كنسرو ماهي هرينگ در سس گوجه فرنگي نشان داده است كه قوطي توليدي از فويل آلومينيوم امتزاج شده مقاومت بيشتري در مقابل عوامل خوردگي در مقايسه با قوطي فلزي از خود نشان مي دهند . اگر نواد آلومينيوم به ضخامت 50 ميكرومتر با PP ( پلي پروپيلن ) به ضخامت 20 ميكرومتر امتزاج شود آنرا مي توان به صورت ليوان توليد نمود .

 

فويل آلومينيوم كه با مواد پلاستيكي امتزاج شده باشد به نام Camcoat يا Camvac براي بسته بندي نمودن خشكبار مناسب است. به دليل اينكه دوخت دهانه ظروف بسته بندي توسط المنت حرارتي به راحتي انجام مي شود ، از اين مواد اوليه براي بسته بندي نمودن مواد غذايي كه به اكسيژن حساس هستند ، استفاده مي كنند . شايان ذكر است كه با اين نوع بسته بندي زمان ماندگاري مواد غذايي بيش از شش ماه خواهد بود .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...