رفتن به مطلب

مراحل مختلف قلمه سبز :


masi eng

ارسال های توصیه شده

مراحل مختلف قلمه سبز :

مراحل مختلف قلمه یوگا :باین منظور پس از فرو کردن قلمه ها در خاک باید روی ظرف یا گلدان را با یک قطعه شیشه یا یک ورقه نایلونی بپوشانند . ساقه پاره ای از گیاهان مانند : حسن یوسف براحتی در آب ریشه می دهند که در اینصورت لازم است قبلا انتهای قلمه را به هورمون رشد ریشه ( که متاسفانه در بازار ایران کمتر یافت می شود) آغشته کرده سپس کاشت .تا زمانیکه قلمه ها در زیر سرپوش قرار دارند بندرت به آب احتیاج پیدا می کنند . اما از هنگامیکه سرپوش را برمی دارند لازم است توسط اسپری به گیاه آب بدهند . پس از بوجود آمدن ریشه و رشد مختصر گیاه می توان آنرا ( بدون صدمه زدن به ریشه تازه ) به گلدان یا باغچه منتقل نمود .موقع مناسب برای قلمه زدن ، اواخر زمستان یا اوایل بهار است . زیرا در این زمان فصل رشد گیاه آغاز گشته تمام سال را برای استقرار و استحکام خود وقت دارد .این قاعده عمومیت نداشته پاره ای از گیاهان را تقریبا در هر فصلی میتوان تکثیر کرد .

۱) قلمه زدن ساقه جوان : متداولترین تکثیر نباتی ، ازدیاد از راه قلمه زدن قسمتهای جوان و غیر خَشَبی است . بسیاری از گیاهان مانند : آویز ، حسن یوسف ، شمعدانی ، داودی و غیره براحتی از این طریق تکثیر می یابند . ابتداء به کمک یک تیغ یا چاقوی تیز قطعه ای از ساقه سالم را بطول ۷ – ۸ سانتیمتر ( طوری که ۳ – ۴ جفت برک بر روی آن قرار داشته باشد ) جدا کرده سپس برگهای پائین و شکوفه ها را چیده قلمه را همراه با دو یا سه جفت برگ باقیمانده طوری در خاک فرو می کنند که جفت اول برگهای باقیمانده از سمت پائین مماس با سطح خاک قرار گرفته و بشرحی که قبلا گذشت اطراف گلدان را با پوشش نایلونی پوشانده گلدان را در جای گرم و پُر نوری قرار می دهند .

۲) قلمه زدن ساقه چوبی ( خَشَبی) : این روش معمولا برای ازدیاد درختچه و بوته ها استفاده میشود . طریقه کار شبیه قلمه زدن ساقه جوان است ، با این تفاوت که اولا تعداد بیشتری برگهای ساقه جدا می گردد و ثانیا لازم است قلمه را بصورت مایل در خاک قرار دهید . روی گلدان حاوی قلمه چوبی را نباید پوشاند تا هوای آزاد بیشتری که مورد نیاز است به خاک برسد .استفاده از هورمون ریشه بیشتر برای این گونه قلمه ها بکار می رود .

۳) تکثیر از راه برگ : برحسب نوع گیاه روشهای گوناگونی برای تکثیر از راه برگ وجود دارد . مثلا گیاهانیکه ازدیاد آنها از راه برگ امکان داشته و برگهای بلندی دارند ( زبان مادرشوهر ) را به قطعات کوچک تقسیم کرده هر قطعه را در خاک بکارید . تذکر این نکته ضرورت دارد که گونه ای از گیاه زبان مادر شوهر که حاشیه برگهای آن زرد است را نمی توان از این راه زیاد کرد . بلکه روش تقسیم که بعدا شرح داده خواهد شد برای آن بکار می رود .

ـ تکثیر برگ زبان مادر شوهر -پیرومیا- بگونیا رکس : در بنفشه آفریقایی و پیرومیا ریشه معمولا در انتهای دمبرگ بوجود می آید، بنابراین یک برگ را با دمبرگ جدا کرده آنرا در آب و یا خاک قرار می دهند . پس از مدتی گیاه جدید نمایان خواهد شد . نوع دیگری از گیاهان که برگهای پٌر نقش و نگار و رگبرگهای درشت دارند مانند ، بگونیارکس را از طریق قلمه زدن قطعات کوچک برگ زیاد می کنند توجه شود که در هر قطعه حتما یک رگبرگ وجود داشته باشد و آنها را طوری در خاک فرو کنند که اولا صدمه نبیند و ثانیا نوک رگبرگ در خاک قرار گیرد . زیرا از آن ناحیه است که ریشه بوجود می آید . سپس ظرف را در محل گرمی قرار داده آب مختصری به آن بدهند تا رطوبت اضافی موجب پوسیدگی برگها نگردد .بگونیارکس را بطریق دیگری نیز میشود زیاد کرد و آن با ایجاد بریدگی های کوچک بر روی رگبرگهای سطح زیرین برگ است .برگ بریده شده را بر روی خاک خوابانده روی آن چند قطعه سنگ کوچک قرار دهید تا شکاف ها کاملا با خاک مماس باشند . پس از مدتی در ناحیه شکاف ها از پائین ریشه و از بالا برگ پدید می آید . با رشد گیاهان جوان آنها را با دقت جدا کرده در گلدانهای جداگانه ای می کارند . این روش برای تکثیر گل حریص نیز مناسب است .یکی از گیاهان بسیار محبوب ، نخل مرداب است که نحوه زیاد کردن آن بسیار جالب است . برگ رشد یافته ای را جدا کرده آنرا بصورن واژگون درون ظرف آب قرار می دهند .، بطوریکه محل انشعاب برگها کاملا در آب قرار گیرد .

ـ تکثیر نخل مرداب : با گذشت مدتی حدود ۱۰ – ۱۵ روز ریشه های سفید رنگی در همان ناحیه مشاهده خواهد شد . پس از اینکه برگهای جدید بوجود آمدند و قد آنها به حدود ۷ سانتیمتر رسید با یک قیچی کوچک برگهای کهنه را چیده ( دقت شود جوانه های کوچک زیر این برگها را نچینند ) و دمبرگ قدیمی را نیز جدا کرده گیاه را درون گلدان بکارید .

آخرین نکته در این مورد تکثیر استروپتوکارپوس است که باید رگبرگ اصلی یکی از برگهای بلند آنرا از وسط و در جهت طول با یک تیغ تیز برید ، طوری که برگ از درازا بدو نیمه تقسیم گردد. سپس از ناحیه بریده شده هر دو قطعه را در خاک بخوابانند .

۴) تکثیر هوائی : تکثیر هوائی یک راه حل مطلوب برای ازدیاد گیاهانیکه بیش از اندازه رشد کرده و برگهای پائین خود را از دست داده اند میباشد .ابتداء ساقه گیاه را با یک چوب تکیه گاه محکم می کنند تا تکان نخورد . سپس در محلی از ساقه که بلافاصله زیر برگ قرار دارد با چاقوی تیز شکافی تا نیمه ساقه بوجود می آورند .

ـ مراحل مختلف تکثیر هوائی دیفن باخیا : در صورت داشتن هورمون ریشه ، شکاف را به مقداری هورمون آغشته کرده داخل و اطراف شکاف را با خزه مرطوب پُر می کنند . پس از آن یک ورقه نایلونی اطراف خزه ها پیچیده بالا و پائین آنرا محکم می نمایند .با ظاهر شدن ریشه ساقه را از پائین محل شکافقطع و گیاه جدید را در گلدان بکارید . این روش را می توان برای گیاهانی نظیر : برگ انجیری ، فیکوس و دیفن باخیا بکار برد .

۵) خواباندن : پیچک ها و گیاهانیکه بسمت پائین آویزان میشوند را می شود از طریق خواباندن زیاد کرد . این روش خصوصا درباره آن دسته از گیاهان که ریشه هوائی می دهند بسیار موفقیت آمیز است . برای این کار یکی از ساقه های بلند را انتخاب کرده ناحیه کوچکی از آنرا پس از کندن پوست و یا دادن شکاف ، بر روی خاک گلدان دیگری که در مجاورت گلدان اول می گذارند خوابانده ، روی آنرا با کمی خاک می پوشانند و برای اینکه شاخه در محل خود تکان نخورد یک قطعه سنگ روی آن قرار می دهند . در سال بعد و پس از پدید آمدن ریشه ها ساقه را از گیاه مادر جدا میکنند .

مراحل مختلف خواباندن پیچک :این طریقه برای تکثیر فیلودندرون ، عَشَقٍه ، پیچ امین الدوله ، یاس سفید و پلی گونوم مناسب است . خواباندن را بصورتی دیگر میتوان درباره گیاهانیکه بچه یا گیاهچه تولید می کنند ، نظیر : گندمی ، توت فرنگی اعمال کرد . گیاهچه ها را در گلدانهای جداگانه گذاشته پس از تشکیل ریشه آنها را از گیاه مادر جدا کنید . راه دیگر ازدیاد گندمی قرار دادن گیاهچه ها در آب است .

۶) تقسیم : تقسیم اغلب در مورد گیاهانی بکار می رود که پایا بوده بصورت کپه ای رشد می کنند مانند : پرسیاوش ، بنفشه آفریقایی و بسیاری گیاهان علفی مناطق مرتفع و سرد . برای تقسیم لازم است زمانی را انتخاب کرد که گیاه پس از گذراندن دوره استراحت رشد مجدد خود را آغاز کرده باشد . گیاه را از گلدان بیرون آورده در امتداد ساقه و برگ ریشه آنرا با دست ( در صورت ضخیم بودن با چاقوی تیز) به دو یا چند قسمت تقسیم کرده بطوریکه در هر قسمت یک جوانه در حال رشد باقی بماند . سپس هر قسمت را درگلدانی جداگانه کاشته تا رشد دوباره از آنها به دقت مراقبت میکنند .

۷) تقسیم ریشه های گوشتی ( ریزوم یا ساقه زیر زمینی ) : آن دسته از بوته های علفی پایا که دارای ریشه های ضخیم و گوشتی هستند را می توان با جدا کردن و کاشتن قطعاتی از ریشه زیاد کرد .

مراحل مختلف تقسیم ریزوم : گیاهان دارای ریزوم یا ساقه زیر زمینی را نیز بهمین ترتیب می توان تکثیر نمود مانند : گل برف( موگه) یا سوسن .

۸) ریشه های غده ای و پیازها : پاره ای ریشه های غده ای یا پیازهای تو پُر را تنها زمانیکه جوانه می زنند میتوان جدا کرده کاشت . دقت شود که در هر قطعه اقلا یک جوانه وجود داشته باشد .

ـ تکثیر پیاز : بعلاوه بر روی محل بریدگی قبل از کاشت مقداری گَردِ قارچ کُش بپاشند تا گیاه احتمالا به بیماری پوسیدگی ریشه مبتلا نگردد .

ـ تقسیم غده : انواعی از بگونیا را که دارای ریشه های غده ای است می توان باین روش زیاد کرد . از آنجا که ریشه های کوکب فاقد چشمک هستند بهتر است طوری بریده شوند که قسمتی از ساقه نیز همراه آن باقی بماند . بسیاری از پیازها یا پیازهای تو پُر مانند گلایل تولید پیازچه هائی در اطراف خود می نمایند . به منظور تکثیر آنها را جدا کرده جداگانه میکارند . این پیازچه ها زمانیکه گل نمی دهند در واقع به ذخیره سازی مواد نشاسته ای مورد نیاز خود مشغول هستند . در مواردی ممکن است پیازچه در قسمت های هوائی گیاه مانند ساقه ظاهر شود مانند انواعی از گل سوسن .

ـ جعبه تکثیر :تکثیر بسیاری از گیاهان احتیاج به تامین گرما برای بذر یا قلمه دارد .باین منظور وسائلی ساخته شده است که به آن جعبه تکثیر می گویند . اساس ساختمان این جعبه که طرحهای مختلفی از آن وجود دارد به این صورت است که در کف یک جعبه چوبی یا پلاستیکی چند دسته سیم الکتریکی یا ( المنت) عبور داده روی آنها را با لایه هائی از ماسه نرم و پیت می پوشانند . برای تکمیل دستگاه میتوان یک رشته سیم در حاشیه فوقانی جعبه کشید تا هوای جعبه را نیز در صورت لزوم گرم کند . با اضافه کردن دو ترموستات براحتی میشود درجه حرارت دلخواه را که میتواند بین ۱۵ – ۲۷ درجه سانتیگراد متغیر باشد تنظیم نمود . این مجموعه علمی توسط سایت ماکزیمم تکنیک تهیه شده است .روشهای دیگری برای تامین گرما و رطوبت هنگام تکثیر وجود دارد که ساده ترین آنها پوشاندن گلدان حاوی بذر یا قلمه با پوشش نایلونی شفاف یا قرار دادن یک حباب شیشه ای بر روی گلدان است . این کار را می شود قدری کاملتر کرده جعبه یا سینی حاوی گلدانهای قلمه ها را بر روی رادیاتور شوفاژ نیمه گرم و یا چند رشته سیم گرم قرار داد . بهر حال با استفاده از چنین روشها میتوان موفقیت بیشتری در ازدیاد گیاهان خود داشت .

▪ ادوات و لوازم کار : برای گلکاری و سبزیکاری در خانه ، با توجه به وسعت عملیات ، به تمام و یا تعدادی از لوازم و ادوات مشروحه زیر نیاز می باشد :

۱) بیل و کج بیل .

۲) کُلَنگ.

۳) شن کِش

۴) فُرقان چرخ دار .

۵) سَرَند .

۶) ماله چوبی .

۷) وجین کُنِ دستی .

۸) بیلچه.

۹) ماله خط انداز .

۱۰) میخ نشاء کُن .

۱۱) ریسمان .

۱۲) متر .

۱۳) چاقوی پیوند زنی .

۱۴) قیچی باغبانی .

۱۵) داس باغبانی .

۱۶) اَرِه .

۱۷) آب پاش .

۱۸) زَنبِه .

۱۹) تعدادی میخ چوبی .

۲۰) قیچی چمن زنی .

۲۱) نشاء کُن.

۲۲) پمپ گردپاش .

۲۳) پمپ سمپاش .

۲۴) ماشین چمن زنی .

۲۵) شیلنگ لاستیکی برای آبیاری .

۲۶) گلدان : به اندازه های مختلف برای کاشتن ، قلمه زدن ، جابجا کردن گل ( استکانی – فرنگی –خیاری –لب شتری –دسته دار ) .

ـ بیل ، کج بیل و کلنگ : کلنگ ، برای کندن زمین و بیل ، برای زیر و رو کردن خاک و همچنین در زمینهای نرم و سست برای کندن زمین بکار برده می شوند .

ـ شن کش : برای جدا کردن نُخاله ، قلوه سنگ ، قطعات درشت شاخ و برگ و اضافات موجود در زمین بکار می رود و گاهی هم بمنظور تسطیح زمین از آن استفاده میشود .

ـ فرقان چرخدار : برای جابجا نمودن خاک ، کود ، نهالها ، اشیاء و لوازم کار در زمین استفاده میشود .

ـ سَرَند : از سرند ، برای یک دست نمودن خاک استفاده میشود ، بنحوی که خاک ، ماسه ، شن و خاک برگ پوسیده به نسبت مناسب مخلوط شود و نخاله ها و قطعات درشت سنگ ، شاخ و برگ ، پلاستیک و دیگر زوائد مانند : شیشه شکسته و ... را از خاک جدا نمود .

ـ ماله چوبی : از ماله چوبی ، برای تسطیح زمین و همچنین زیر خاک کردن بذر استفاده میشود .

ـ وجین کُنِ دستی : از وجین کن ، برای خارج کردن و از بین بردن علفهای هرز در زمین استفاده می شود . باین ترتیب که پس از کاشت و سبز شدن گیاهان ممکن است در میان آنها علفهای هرز سبز شده رشد نمایند و موجب کُندی رشد و یا از بین رفتن گیاه مورد نظر گردند . لذا بایستی با وجین کُن تمام علفهای هرز را از ریشه درآورد و از زمین خارج ساخت .

ـ بیلچه : همانگونه که از نام آن مشخص می گردد به معنی ، بیل کوچک میباشد و همه مردم با آن آشنا هستند . از آن برای درآوردن بوته از خزانه ، و کاشتن در محل اصلی و جابجا نمودن گلها ، سبزیها و ریختن خاک و کود در گلدان استفاده میشود .

ـ ماله خط انداز : از این وسیله برای کاشتن بصورت خطی ( ردیفی ) استفاده می کنند و با کشیدن آن برروی زمین آماده شده ، ضمن ایجاد شیارهای موازی و مناسب برای بذر کاری ، زمین را نیز تسطیح می نمایند .

ـ میخ نشاء کُن : از این وسیله بمنظور کاشتن بوته های جوان و یا قرار دادن قلمه گلها استفاده میشود ، که با فشار دادن آن در زمین حفراتی ایجاد می کنند تا بوته و یا قلمه را در آن بنشانند.

ـ ریسمان : بمنظور تقسیم بندی زمین و مشخص کردن خطوط مستقیم درزمین بکار میرود .

ـ متر : برای اندازه گیری طول و عرض قطعات در تقسیم بندی زمین بکار می رود .

ـ چاقوی پیوند زنی : همانگونه که از نام آن مشخص می شود در باغبانی بمنظور تهیه قلمه گلها و پیوند زنی استفاده میشود .

ـ قیچی باغبانی : این وسیله نیز در باغبانی مصرف دارد ، همچنین در موقع جابجا کردن بوته ها بمنظور اصلاح ریشه های شکسته و زخمی استفاده میشود .

ـ داس باغبانی : برای قطع کردن ریشه علفهای هرز و همچنین خرد کردن خاک زیر آنها که در اطراف ریشه گیاه مورد نظر قرار دارند بکار میرود ، در عمل یک نوع وجین کن نیز میباشد .

ـ اَرِه : برای قطع کردن شاخه های بزرگ و یا خشک در باغبانی بکار می رود .

ـ آبپاش : در زمانی که بذر کاشته میشود و ابتدای سبز شدن آن چون ریشه ندارد و در زمین استوار نگردیده ، اگر از لوله فشار آب برای آبیاری استفاده شود تمام بذرها شسته خواهند شد . لذا از آبپاش برای آبیاری آن استفاده می گردد .

ــ زَنبِه : بمنظور جابجا کردن خاک ، کود ، نشاء ها و نهالها در نقاطی که امکان استفاده از فرقان چرخدار نباشد استفاده میشود .

ـ میخ چوبی : در زمانی که میخواهند زمین را قسمت بندی نمایند با فروکردن میخ ها در زمین و بستن ریسمان به آنها بنحو مطلوب زمین را تقسیم بندی می کنند .

ـ قیچی چمن زنی : برای چیدن چمن های حاشیه ها بکار می رود .

ـ نشاء کُن : برای سوراخ کردن سریع و مناسب زمین برای کاشت پیازها و یا نشاء ها استفاده میشود .

ـ پمپ گردپاش: برای گردپاشی و قارچ کشی از آن استفاده میشود .

ـ پمپ سمپاش : همانطور که از نامش پیداست برای سمپاشی گیاهان استفاده یشود .

ـ ماشین چمن زنی : برای کوتاه کردن چمنها استفاده میشود .

ـ شیلنگ لاستیکی : برای آبیاری از آن استفاده میشود .

ـ گلدان : برای کاشتن گیاهان ، قلمه ها ، پاجوش ها ، و غیره بکار میرود .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...