رفتن به مطلب

خبرها و تازه های باغبانی


masi eng

ارسال های توصیه شده

دوستان عزیزicon_gol.gif

این تاپیک برای انواع خبر و مطلب در مورد مبحث باغبانی هست.

هر گونه خبر و یا موضوعی در مورد باغبانی دارین اینجا مطرح کنین تا همه دوستان بتونن ازش استفاده کنن.

لطفا تو این تاپیک سوال نپرسین.

ممنون از همکاری شما عزیزانa030.gif

لینک به دیدگاه

گل آبی به دنبال 20 سال تحقیق و صرف 30 میلیون دلار سرمایه گذاری ، از اولین گل رزآبی جهان در یك نمایشگاه گل در توكیو رونمایی شد. عرضه گل های رز آبی كه تولیدآنها غیرممكن تصور می شد ، پاییز آینده آغاز می شود. این گل ها اصلاح ژنتیكی یافته اند و ژنی به آنها پیوند زده شده است كه ساخت رنگدانه های آبی را در گیاه تحریك می كند. مبتكر اصلی تولید رزهای آبی ، شركت زیست فناوری فلوریجین در ملبورن استرالیاست. پیش از این رزهای آبی را با رنگ كردن رزهای سفید تهیه می كردند. كارشناسان گل می گویند، رزهای آبی با روش های متعارف پیوند زدن پرورش یافته اند، اما در رنگ این گل ها بیشتر رنگ بنفش وجود دارد

88107_492.jpg.

 

منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

باغباني به بهبود وضع جسماني سالخوردگان کمک مي کند

پژوهشگران مي گويند انجام فعاليت باغباني ، افزون بر حفظ سلامت جسماني ، به تقويت نيروي بازو و افزايش سطح اعتماد به نفس سالخوردگان کمک مي کند .

کانديک شوميکر استاد علوم گياهي دانشگاه کانزاس اعلام کرد نتايج تازه ترين تحقيقات ما نشان داده است ان دسته از افراد سالخورده اي که به باغباني و پرورش گل و گياه مي پردازند ، از توانايي جسماني بهتري و نيروي بازوي بيشتري برخوردارند .

در اين تحقيق پانزده مورد از موارد بهداشتي و وضعيت جسماني دو گروه از سالخوردگان ، گروهي که باغباني مي کردند و گروهي که به اين فعاليت علاقه اي نداشتند ، مورد بررسي و ارزيابي قرار گرفت .

پژوهشگران دانشگاه کانزاس شاخصهايي همچون ميزان تراکم استخوان ، کيفيت خواب ، امادگي جسماني ، نيروي بازو و وضعيت روحي و رواني سالخوردگان را مورد مطالعه قرار دادند ونتايج ارزيابي ها نشان داد کساني که باغباني مي کنند در مقايسه با ديگران از نيروي بازوي بيشتر و همچنين عزب نفس بالاتري برخوردارند .

 

Morrison-Garden.jpg

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

لینک به دیدگاه

ساعت ژنتیکی،کنترل کنندهی گل دهی گیاهان...

بنا بر یافته های جدید, گیاهان دارای نوعی "ساعت ژنتیکی" هستند که زمان به پایان رسیدن خواب زمستانی و شروع گلدهی بهاره را تعیین میکند. سالهاست که دانشمندان در جستجوی پاسخ این پرسش هستند که گیاهان چگونه زمان مناسب برای گلدهی را تشخیص می دهند.
اکنون دو گروه از پژوهشگران انگلیسی و آمریکایی موفق به یافتن سرنخهایی شده اند که میتواند این معما را توجیه کند, و امیدوارند به کمک آن بتوان تولید محصولات گیاهی را افزایش داد.

نتایج این تحقیق در نشریه "نیچر" چاپ شده است.در یکی از دو پژوهش انجام شده محققان موفق شده اند پاسخ این سوال را بیابند که چرا برخی گیاهان برای گلدهی به یک دوره سرما نیاز دارند.

با وجودی که ژن های زیادی به عنوان مسوول گلدهی شناسایی شده است. پژوهشگران دانشگاه ویسکانسین ژن دیگری را شناسایی کردند, که VIN3 نامیده شده. ژن VIN3 منجر به متوقف شدن عمل ژن دیگری (به نام FLC) میشود که وظیفه آن تولید پروتئینی است که جلوی گلدهی را می گیرد. پروفسور "ریچارد آماسینو" بیوشیمیست
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
توضیح می دهد:

 

"این بخشی از سازوکاری است که طول دوره سرما را اندازه میگیرد."دوره سرمایی که برخی گیاهان برای گلدهی به آن نیاز دارند اصطلاحا "ورنالیزاسیون" نام دارد.برخی گونه های گیاهی در پاییز رشد می کنند و در زمستان به خواب میروند. این گیاهان باید مجهز به سیستمی باشند که بر اثر یک موج گرمای موقتی "اشتباها" به گل نروند. به گفته پروفسور آماسینو, ژن VIN3 بخشی از سیستمی است که سپری شدن کامل زمستان را تشخیص می دهد. وی که این ژن را به کمک همکارش "سیبوم سونگ" مکان یابی کرده, میگوید این ژن تنها زمانی فعال می شود که گیاه یک دوره سرما را تجربه کرده باشد.

آنها این ژن را در یکی از ارقام گیاه "آرابیدوپسیس" (گیاهی وحشی از تیره کلم که دو بار در سال به گل می رود) سویه های جهش یافته بدون ژن VIN3 اصلا به گل نرفتند. به اعتقاد گروه پژوهشی آماسینو, پروتئین ساخته شده توسط ژن VIN3 پروتئین ژن FLC

(که با نام هیستون ها شناخته می شوند) را تغییر میدهد. در پاییز ژن FLC به شدت فعال است, ولی در بهار بعد از ورنالیزاسیون, عمل ژن FLC متوقف میشود و لذا گیاه به گل می رود .

در پژوهش دوم که در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در انگلستان انجام شد, گروه پژوهشی تغییرات شیمیایی را که گیاه میتواند به کمک آنها گذراندن دوره سرما را "به یاد بیاورد" بررسی کردند.

آنها در پژوهشهای پیشین خود دو ژن VRN1 و VRN2 را به عنوان ژن های موثر در گلدهی شناسایی کرده بودند.

در این پژوهش اخیر آنها دریافتند که ژنی که H3 نامیده شده و عامل تغییرات شیمیایی در هیستون است, مانند نوعی حافظه عمل میکند که گیاه به کمک آن میتواند تشخیص دهد که یک دوره طولانی سرما را سپری کرده است.

پروفسور "کارولین دین" سرپرست تیم پژوهشی جان اینز, این پدیده را چنین تشریح میکند: "در سرمای شدید انگلستان ما منتظر نشانه های بهار هستیم تا بتوانیم سرما را فراموش کنیم. اما گیاهان به عکس عمل می کنند: آنها سرما را به خاطر میسپارند تا بتوانند در زمان مناسب به گل بروند.

شناختن ماهیت این پدیده علاوه بر این که از ارزش علمی بالایی برخوردار است, از نظر کاربردی هم اهمیت دارد, چرا که زمان گلدهی بر میزان محصول اثر قابل ملاحظه ای می گذارد."

 

لینک به دیدگاه

مشکلات فراروي توليد گل و گياه در مازندران

زيرساخت هاي توليدي و صادراتي بخش کشاورزي درمازندران با توجه به قابليت هاي بالقوه استان کافي نيست .

129 ميليون شاخه گل و گياه زينتي در 500 هکتـار از اراضي استـان کشت مي شود کـه فقط 5 درصد يعني حدود 5 ميليون و 600 هزار شاخه آن صادر مي شود که ارزش تقريبي ان بيش از 20 ميليون دلار است .

رئيس اتحاديه گل و گياه مازندران با بيان اينکه اين استان رتبه نخست توليد گل و گياه زينتي کشور را داراست معتقد است: گل هاي تـوليدي در مـازنـدران بـه علت پـايين بودن کيفيت قـدرت رقابت در بازارهاي اروپايي و امريکايي را ندارد لذا اکثر گل و گياه صادراتي به بازار هاي آسياي ميانه صادر مي شود .

غضنفري دليل اين امر را سنتي بودن گلخانه ها مي داند و مي افزايد : 90 درصد گلخانه هاي استان مازندران سنتي است ، اين در حاليست که اگر گلخانه ها ، مدرن سـاخته شود کيفيت و حتي کميت توليد گل افزايش مي يابد و قابل عرضه در بازارهـاي اروپـايي و امـريکـايي نيز خواهد بود .

رضايي يکي ازتوليد کنندگان گل و گياه نيز مي گويد: هم اکنون دو هزار و700 توليدکننده گـل و گياه در مازندران فعاليت مي کنند که بدون حمايت ، تـوانـايي مـدرن سـازي و تجهيز گلخانه ها را ندارند درصورتي که اگر به آنها تسهيلات کافي داده شودمي توانندکميت وکيفيت توليداتشان را افزايش دهند .

عابدي صادر کننده گل و گياه هم نـداشتن تشکل هـاي صادراتي ، کمبود وسائط حمل و نقل مناسب وپايين بودن سطح دانش فني برخي ازتوليدکنندگان و صادرکنندگان را ازجمله دلايل پايين بودن ميزان صادرات مي داند .

به عقيده وي بيش از 75 درصد از توليدکنندگان گل وگياه زينتي کم سواد يا بي سواد هستند و آشنايي بسيار کمي با دانش نوين در زمينه توليد دارند .

گل و گياه زينتي علاوه بر ارزش صادراتي نقش زيـادي در اشتغالزايي نيز دارد.

به گفته معاون برنامه ريزي استاندار در هر هکتار زمين براي توليد گل و گياه زينتي در شرايط گلخانه اي 6 تا 12 نفر به طور مستقيم و 3 تا 6 نفر به صورت غير مستقيم مشغول بکار مي شوند.

فرزانه مي گويد : هم اکنون حدود 10 هزار نفر در اين زمينه مشغول به کار هستند .

رئيس اتحـاديه گل و گيـاه مـازندران بـا اشاره به شرايط مطلوب اب و هوايي استان به نقل از آقاي سمريـا رئيس اتحاديه گل و گياه المـان کـه چندي پيش بـه مازندران سفر کرده بود مي گويد : «هيچ جاي جهان بهتر از مازندران براي توليد گل نيست »

به گفته غضنفري اگر فقط 50 درصد توليدات خود را صادر کنيم سالانه 2 ميليارد و 30 ميليون دلار درامد ارزي خواهيم داشت .

وي تاکيد مي کند: درصورت رفع مشکلات توليد و افزايش سطح زيرکشت همچنين رفع موانع صادراتي وحمايت مسئولان دولتي از توليدکنندگان وصادرکنندگان مي توان سالانه10 ميليارد دلار گل و گياه زينتي به خارج از کشور صادر کرد که اين امر موجب توسعه و رونق اقتصادي استان مازندران خواهد شد .

البته مشکل صادرات در مازندران مختص گل و گياه نيست بلکه دو محصول ديگر مـرکبـات و کيوي نيز اين مشکلات را دارند .

لینک به دیدگاه

تولید برگه میوه و ساخت امولسیون از روغن هسته انار در پردیس کشاورزی

به گزارش خبرنگار مهر در کرج، محققان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در گروه علوم و صنایع غذایی موفق شدند در پروژه بهینه سازی تولید برگه از میوه های مختلف شامل کیوی، توت فرنگی، سیب، خرمالو و ... را با استفاده از روشهای مختلف خشک کردن و یک روش تلفیقی ابداعی برگه از میوه های مذکور تولید کنند.

در اجرای این طرح شرایط فنی فرآیند خشک کردن و نیز خصوصیات کیفی میوه ها( بافت، عطر و طعم،خصوصیات تغذیه ای و ...) در حین خشک کردن مورد بررسی قرار گرفته است.

بر اساس نتایج بدست آمده روش تلفیقی که استفاده از پوشش دهی، هوای گرم و ماکروویو است ابداع و معرفی شد.

همچنین محققان گروه علوم و صنایع غذایی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی موفق به ساخت امولسیون از روغن هسته انار شدند.

روغن هسته انار حاوی ترکیبات موثر برای درمان پوکی استخوان و کاهش دهنده کلسترول خون است که متاسفانه تا قبل از این پژوهش این محصول با ارزش، همراه تفاله به صورت ضایعات دور ریخته شده و یا حداکثر برای صابونسازی مورد استفاده قرار می گرفت.

هدف از ساخت امولسیون از رون هسته انار بازگرداندن این محصول به آب انار از طریق ساخت امولسیون است که محصول بدست آمده به این شیوه دارای ارزش تغذیه ای بالا و نیز قابلیت ایجاد ارزش افزوده بالا در صادرات آن است.

لینک به دیدگاه

مدير باغباني سازمان جهاد کشاورزي استان مرکزي: 100 هزار هکتار گلخانه در برنامه پنجم توسعه در کشور احداث مي‌شود

مدير باغباني سازمان جهاد کشاورزي استان مرکزي گفت: استان مرکزي يکي از قطب‌هاي مهم توليد نهال زيتون و انار در کشور است.

علي‌اصغر زارعي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) - منطقه مرکزي - افزود: در حال حاضر در استان شش واحد کارگاه قارچ با ظرفيت يک‌هزار و 100 تن در شهرهاي ساوه، تفرش، آشتيان و اراک وجود دارد که توليدات آنها علاوه بر رفع نياز داخل استان، به ساير استان‌هاي مجاور هم فرستاده مي‌شود.

زارعي ادامه داد: سطح زير کشت باغات استان مرکزي 51 هزار و 102 هکتار است که از اين سطح 10 هزار و 929 هکتار آن باغات نهال و 40 هزار و 173 هکتار را باغات بارور تشکيل مي‌دهد.

وي با بيان اينکه کل توليد محصولات باغي استان در سال گذشته 100 هزار تن بوده است، اظهار کرد: مهمترين محصولات باغي استان شامل انگور، پسته، انار، بادام، گردو، سيب، هلو و زيتون است.

زارعي تصريح کرد: انار، پسته و کشمش محصولات باغي استان است که جنبه صادراتي به خارج از کشور را دارند؛ از طرفي جايگاه بعضي از محصولات باغي استان در سطح کشور از جمله انار از نظر سطح زير کشت مقام دوم کشور، پسته مقام ششم، انگور مقام نهم و گل و گياه در رتبه دوم کشور است.

مدير باغباني جهاد کشاورزي استان مرکزي ادامه داد: سطح زير کشت باغات استان به تفکيک شهرستان شامل ساوه، زرنديه، اراک، شازند، تفرش، خمين، دليجان، کميجان، آشتيان و محلات است.

وي افزود: اقداماتي که در زمينه افزايش توليد در محصولات باغي استان انجام مي‌شود، شامل طرح اصلاح و احياي باغات ميوه سردسيري، طرح اصلاح و توسعه باغات زيتون و طرح محصولات صادراتي است.

مدير باغباني جهاد کشاورزي استان مرکزي در پايان به خبرنگار ايسنا گفت: با توجه به اينکه قرار است در برنامه پنجم توسعه 100 هزار هکتار گلخانه در سطح کشور احداث شود، در اين صورت توليد محصولات گلخانه‌اي استان مرکزي هم افزايش خواهد داد و از آنجايي‌که کشور ما با کمبود شديد آب روبه‌رو است، بايد يکي از توليدات استان به سمت محصولات گلخانه‌اي گرايش پيدا کند چرا که، در گلخانه‌ها مي‌توان با آب کمتر، توليد محصولات را 10 برابر کشت‌هاي معمولي افزايش داد.

لینک به دیدگاه

محققان شیمی در طی ازمایشات نشان دادند که پیچک برای بالا رفتن و چسبیدن به دیوار از خود نانو ذرات ترشح میکند این گیاه به وسیله ریشه های فرعی کوچکی که از ساقه ها خارج میشود به سطوح می چسبد وجدا کردن ان به سختی است در سطوح میکروسکوپی در انتهای این ریشه ها زواید و یا دیسک هایی هست که چند صد میکرومتر طول دارد. محققان پیچکهایی را روی ویفرهای سیلیکون ومیکا رشد دادند و مواد مترشحه را در میکروسکپ نیروی اتمی مورد برسی قرار دادند ذرات کاملا یکدستی را به اندازه 70 نانو متر مشاهده کردند. نانو ذرات درون ساقه ساخته شده و بعد ترشح میشود. در مرحله بعد انها ترکیب ذرات را به کمک hplcطیف سنجی جرمی مورد بررسی قرار دادند و 19 ترکیب الی استخراج کرده از رشته های طویل هیدرو کربنی نیتروژن قطبی و سرهای قطبی اکسیژن داریا سولفور دار ساخته شده اند. یعنی نانو ذرات برای چسبیدن سطوح مختلف از پیوندهای هیدروژنی استفاده میکند.تخریبهای دیواری ناشی از پیچک نشون میده ترشحات گیاه حاوی پلی ساکاریدها می باشد رسوبات به جا مانده دارای اگزالات کلسیم اند. انها میخواهند این گیاه را به تولید نانو ذرات فلزی وادار کنند. گیاه الفالفا از طلا ونقره برای تولید نانو ذرات فلزی استفاده میکند .و این موضوع خیلی جالبهeek.gif از دوستان میخام در این رابطه یعنی نانو وگیاهان تحقیق کننicon_twisted.gifbook.gif

لینک به دیدگاه

نکات 11 گانه در نظام نامه گلخانه ای کشور اعلام شد 20/1/88

مدیر کل دفتر گل و گیاهان زینتی، دارویی و قارچهای خوراکی وزارت جهاد کشاورزی نکات بازر در نظام نامه گلخانه ای کشور را که در سالجاری اجرایی می شود، اعلام کرد.

بهروز غیبی در گفتگو با مهر گفت: نظام گلخانه ای کشور که در سال گذشته با هماهنگی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری تهیه و ابلاغ شد، دارای 11 نکته بارز است که در سالجاری براساس آنها اجرایی خواهد شد.

مدیرکل دفتر گل و گیاهان زینتی، دارویی و قارچهای خوراکی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص نکات موجود دراین نظام نامه عنوان کرد: در نظام نامه گلخانه ای کشور بر انتشار دستورالعمل توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری تاکید شده است، ضمن اینکه ماده 88 قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت در این نظام نامه اجرایی خواهد شد.

وی با تاکید براجرایی شدن ماده 31 قانون برنامه چهارم دراین نظام نامه، بیان کرد: واگذاری امر تشریفات صدور پروانه های تاسیس و بهره برداری، همچنین مجتمع های گلخانه ای و واحدهای تولید قارچهای خوراکی دراین نظام نامه مورد تایید قرارگرفته است.

غیبی اظهارداشت: دراین نظام نامه اعمال حاکمیت دولت در قالب ابلاغ و نظارت برحسن اجرای دستورالعملهای فنی و اجرای نظام نامه از طریق وزارت جهاد کشاورزی و نیز تشکیل کمیته فنی و تخصصی در سازمانهای جهاد کشاورزی پیش بینی شده، ضمن اینکه فراهم شدن زمینه اشتغال قشر وسیع از فارغ التحصیلان کشاورزی برای انجام امورکارشناسی و ارایه خدمات فنی در واحدهای تولید محصولات گلخانه ای و پرورش قارچهای خوراکی دیده شده است.

وی در ارتباط با دیگر نکات بارز دراین نظام نامه به استفاده از گلخانه ها به عنوان ابزار فنی تغییر الگوی کشت به تناسب نیاز بازار مصرف محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: نگاه مهندسی به ساخت وساز گلخانه ها و استفاده از مهندسان عمران و مکانیک برای تایید نهایی طرحهای گلخانه ای، الزام برای آموزش مسئولان فنی گلخانه ها به مدت حداقل 160 ساعت قبل از صدور پروانه تاسیس و الزام برای آموزش کارگران حرفه ای شاغل درگلخانه ها ازنکات بازر در نظام نامه مذکوراست که در سالجاری اجرایی می شود.

لینک به دیدگاه

افزايش توليد، احيا كننده صنعت و كشاورزي است

خبرگزاري فارس: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد اين مجمع در تدوين سياست‌هاي كلي تلاش مي كند با استفاده از نظرات كارشناسان بخش صنعت و توليد، موانع و مشكلات اين بخش مهم و زيربنايي كشور در حد امكان رفع شود.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام، آيت‌الله اكبر هاشمي رفسنجاني در ديدار با رئيس و اعضاي شركت تعاوني و سنديكاي صنايع كنسرو كشور، اين صنعت را به عنوان يكي از افتخارات دوران جنگ تحميلي و دوران سازندگي در جهت عرضه بهترين و سالم‌ترين محصولات به جبهه‌ها دانست.

وي خاطر نشان كرد: خوشبختانه صنايع غذايي ايران توانست علاوه بر خودكفايي به مرحله صادرات بسياري از محصولات نيز دست يابد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه توسعه صنايع تكميلي را مكمل توسعه كشاورزي دانست و به عنوان نمونه از صنايع، دامداري، طيور و شيلات و وابستگي آنها به بخش كشاورزي نام برد و گفت: مهم‌ترين مساله براي كشور ما، افزايش توليد است كه اين امر احيا كننده صنعت و كشاورزي كشور است.

هاشمي رفسنجاني با اشاره به تدوين سياست‌هاي كلي در مجمع و نظارت بر حسن اجراي آنها، خاطر نشان كرد مجمع متبوعش در تدوين اين سياست‌ها تلاش خواهد كرد با استفاده از نظرات كارشناسان در بخش صنعت و توليد، موانع و مشكلات اين بخش مهم و زيربنايي كشور در حد امكان رفع شود.

بر اساس اين گزارش، در ابتداي اين ديدار احمد آزادمرد رئيس هيات مديره شركت تعاوني و سنديكاي صنايع كنسرو ايران به همراه مديران كارخانجات بهروز، كامبيز، چين چين، سبز ايران،‌ آتا، فرات، ژله و ميبد قطره گزارشي از وضعيت صنايع غذايي و مشكلات موجود در اين صنعت از جمله نقدينگي، تسهيلات بانكي، ماليات‌ها و جذب نيروي كار ارائه دادند.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

بنا بر یافته های جدید, گیاهان دارای نوعی "ساعت ژنتیکی" هستند که زمان به پایان رسیدن خواب زمستانی و شروع گلدهی بهاره را تعیین میکند. سالهاست که دانشمندان در جستجوی پاسخ این پرسش هستند که گیاهان چگونه زمان مناسب برای گلدهی را تشخیص می دهند.
اکنون دو گروه از پژوهشگران انگلیسی و آمریکایی موفق به یافتن سرنخهایی شده اند که میتواند این معما را توجیه کند, و امیدوارند به کمک آن بتوان تولید محصولات گیاهی را افزایش داد.

نتایج این تحقیق در نشریه "نیچر" چاپ شده است.در یکی از دو پژوهش انجام شده محققان موفق شده اند پاسخ این سوال را بیابند که چرا برخی گیاهان برای گلدهی به یک دوره سرما نیاز دارند.

با وجودی که ژن های زیادی به عنوان مسوول گلدهی شناسایی شده است. پژوهشگران دانشگاه ویسکانسین ژن دیگری را شناسایی کردند, که VIN3 نامیده شده. ژن VIN3 منجر به متوقف شدن عمل ژن دیگری (به نام FLC) میشود که وظیفه آن تولید پروتئینی است که جلوی گلدهی را می گیرد. پروفسور "ریچارد آماسینو" بیوشیمیست
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
توضیح می دهد:

 

"این بخشی از سازوکاری است که طول دوره سرما را اندازه میگیرد."دوره سرمایی که برخی گیاهان برای گلدهی به آن نیاز دارند اصطلاحا "ورنالیزاسیون" نام دارد.برخی گونه های گیاهی در پاییز رشد می کنند و در زمستان به خواب میروند. این گیاهان باید مجهز به سیستمی باشند که بر اثر یک موج گرمای موقتی "اشتباها" به گل نروند. به گفته پروفسور آماسینو, ژن VIN3 بخشی از سیستمی است که سپری شدن کامل زمستان را تشخیص می دهد. وی که این ژن را به کمک همکارش "سیبوم سونگ" مکان یابی کرده, میگوید این ژن تنها زمانی فعال می شود که گیاه یک دوره سرما را تجربه کرده باشد.

آنها این ژن را در یکی از ارقام گیاه "آرابیدوپسیس" (گیاهی وحشی از تیره کلم که دو بار در سال به گل می رود) سویه های جهش یافته بدون ژن VIN3 اصلا به گل نرفتند. به اعتقاد گروه پژوهشی آماسینو, پروتئین ساخته شده توسط ژن VIN3 پروتئین ژن FLC

(که با نام هیستون ها شناخته می شوند) را تغییر میدهد. در پاییز ژن FLC به شدت فعال است, ولی در بهار بعد از ورنالیزاسیون, عمل ژن FLC متوقف میشود و لذا گیاه به گل می رود .

در پژوهش دوم که در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در انگلستان انجام شد, گروه پژوهشی تغییرات شیمیایی را که گیاه میتواند به کمک آنها گذراندن دوره سرما را "به یاد بیاورد" بررسی کردند.

آنها در پژوهشهای پیشین خود دو ژن VRN1 و VRN2 را به عنوان ژن های موثر در گلدهی شناسایی کرده بودند.

در این پژوهش اخیر آنها دریافتند که ژنی که H3 نامیده شده و عامل تغییرات شیمیایی در هیستون است, مانند نوعی حافظه عمل میکند که گیاه به کمک آن میتواند تشخیص دهد که یک دوره طولانی سرما را سپری کرده است.

پروفسور "کارولین دین" سرپرست تیم پژوهشی جان اینز, این پدیده را چنین تشریح میکند: "در سرمای شدید انگلستان ما منتظر نشانه های بهار هستیم تا بتوانیم سرما را فراموش کنیم. اما گیاهان به عکس عمل می کنند: آنها سرما را به خاطر میسپارند تا بتوانند در زمان مناسب به گل بروند.

شناختن ماهیت این پدیده علاوه بر این که از ارزش علمی بالایی برخوردار است, از نظر کاربردی هم اهمیت دارد, چرا که زمان گلدهی بر میزان محصول اثر قابل ملاحظه ای می گذارد."

لینک به دیدگاه

یافته های اخیر نشان داده اند که گیاهان انگلی می توانند باعث تحریک سیستم های ارتباطی گیاه میزبان شوند.

 

 

H.Bais استاد علوم گیاهی و خاک دانشگاه Delaware می گوید: " گیاهان بسیار باهوشتر از آنچه که ما می پنداریم هستند."

وی تاکید می کند: " مردم تصور می کنند که نباتات همین طور ثابت در خاک قرار گرفته اند تا زمانی که یک باکتری یا قارچی بیماریزا به آنها حمله کند اما ما دریافته ایم که آنها روشهایی برای جلب کمک های بیرونی نیز دارند."

برای درک این مفهوم، Bais و همکارانش برگ های شاهی گوش موشیArabidopsis thaliana را با باکتری بیماریزای Pseudomonas syringae آلوده کردند. بدین ترتیب گیاه شروع به تظاهر علائم بیماری کرد. اما گیاهان آلوده ای که به ریشه هایشان میکروب سودمند Bacillus subtilis تلقیح شده بود کاملاً سالم بودند.

کشاورزان اغلب از افزودن B. subtilis به خاک برای القای مصونیت گیاهی استفاده می کنند. با این کار، لایه نازک زیستی به دور ریشۀ گیاه تشکیل می شود که دارای خواص ضد میکروبی نیز هست. دانشمندان با استفاده از ابزارهای زیست شناسی مولکولی، از انتقال یک پیام با برد بلند، یک "درخواست کمک" از برگها به ریشه خبر داده اند. این پیام در گیاهانی به وجود می آید که در خاکشان Bacillus موجود باشد. پاسخ ریشه به این پیام، ترشح ماده ای شیمیایی و غنی از کربن به نام اسید مالیک است.

Bais توضیح می دهد که همۀ گیاهان اسید مالیک را بیوسنتز می کنند اما فقط تحت شرایط خاص و با هدفی خاص. در تست های آزمایشگاهی، این ماده به منظور جذب Bacillus، فعّالانه ترشح می شود. تصاویر بزرگ شدۀ ریشه ها و برگ ها، افزایش قابل توّجه واکنش دفاعی توسط این میکروارگانیسم های مفید را نشان داده است.

دانشمندان در حال حاضر سعی در درک دقیق چیستی این پیام ارسالی به ریشه ها دارند.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

سیب و گلابی دارای لوله های هوایی هستند که به آن ها اجازه میدهد نفس بکشند و اگر در این تنفس خللی وارد شود،میوه شروع به خراب شدن میکند.

این گذرگاه های هوا،ساختار های میکروسکوپی کوچکی برای تامین اکسیژن هستند و در سلامت میوه،عناصر تعیین کننده ای به حساب می آیند.

محققان دانشگاه کاتولیک(لوی ون)بلژیک برای اولین بار این گذرگاه های هوا را مشاهده کردند و به این ترتیب فرضیه مبتنی بر وجود آنها را اثبات کردند.

این گذرگاه های هوا در سیب شبیه به فضاهای خالی نامنظمی میان سلول ها هستند حال آن که در گلابی ها،به کانال هایی ظریف و مرتبط با یکدیگر میمانند.

سیب و گلابی بعد از چیده شدن همچنان تنفس میکنند.برای سالم نگاه داشتن این میوه ها باید حداقل میزان لازم اکسیژن به همه ی سلول های آنهابرسد،در غیر این صورت سلول های میوه رفته رفته میمیرند و در نتیجه داخل میوه شروع به قهوه ای شدن میکند و کیفیت آن افت میکند.

به همین دلیل است که میوه ها برای سالم ماندن باید در انبارهای خنک با میزان کنترل شده ی اکسیژن نگه داری شوند.

پیتر فربوون از دانشگاه لوی ون می گوید:هنوز روشن نیست که گذرگاه های هوا در میوه ها چگونه تکامل میابند و چرا سیب ها ساختار تو خالی دارند اما گلابی ها دارای شبکه هایی از کانال های میکروسکوپی هستند؟

با این حال نتیجه ی این تحقیق نشان میدهد که چرا گلابی ها در انبار تا این حد خراب شدنی هستند.به گفته ی او کانال های میکروسکوپی هوا در گلابی ها بسیار باریک و کوچک و میزان اکسیژنی که به هسته ی میوه میرسد بسیار محدود است و زمانی که سطح اکسیژن،اندکی به زیر حد مطلوب میرسد،سلول های گلابی از نفس می افتند.

لینک به دیدگاه

یک تيم از محققين چینی دانشگاه هنگ کنگ رباتی خزنده طراحی کرده اند که می تواند از درخت بالا برود و در امور باغبانی و مراقبت از درخت ها کمک کند.

 

این ربات که Treebot نام دارد اولین ربات خودکار است که می تواند مسيری را برای بالا رفتن از درخت تعیین کرده و به صورت مستقل آن را بپیماید.

 

در طراحی این ربات برای ايجاد یک ميدان ديد از فضای اطرافش به جای استفاده از لنز ها و دوربين ها بيشتر از سنسور های لمسی استفاده شده است.

 

ربات برنامه درخت نوردی را با حرکت رو به سمت بالا و در جهات چپ و راست و در صورت نياز به سمت عقب اجرا می کند. این ربات قرار است در آینده برای هرس کردن شاخه های درخت ها کمک کند.

 

این ربات به گونه ای طراحی شده که می تواند از درخت های مختلف با قطر متفاوت تنه بالا برود به گونه ای که حتی از شاخه های بامبو نیز بالا می رود.

 

فعلا اين ربات در کنفرانس رباتيک ICRA شانگهای چين معرفی شده و به نظر می رسد که مسیری نسبتا طولانی تا رسیدن به فاکتور های استاندارد تجاری جهت توليد انبوه در پیش دارد.

لینک به دیدگاه

[TABLE=class: cms_table]

[TR]

[TD=colspan: 2]دستکاری نوعی از نارنگی؛[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]ایجاد گونه جدیدی از مرکبات/ تولید نارنگیهای جدید ظرف 5 سال آینده[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]گروهی از دانشمندان آمریکایی گونه جدیدی از مرکبات را ایجاد کرده اند که بسیار شیرین، آبدار و به ویژه کم دانه است.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]به گزارش خبرگزاری مهر، این گونه جدید مرکبات که KinnowLS نام دارد را محققان دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید توسعه داده اند. این گونه جدید مرکبات کمی بزرگتر از یک نارنگی است و پوسته ای به رنگ پوست پرتقال دارد. این پوسته بسیار نازک و نرم است و به راحتی از گوشت جدا می شود.

در هر میوه حدود 10 تا 11 پره وجود دارد که به رنگ نارنجی پررنگ و بسیار گوشتی و آبدار هستند.

KinnowLS از دستکاری نارنگی گونه Kinnow به وجود آمده است و علامت LS آن مخفف عبارت "کم دانه" است.

نارنگی گونه Kinnow حدود 100 سال قبل در همین دانشگاه توسعه داده شد. در شرایطی که Kinnow حدود 15 تا 30 دانه دارد داخل هر میوه KinnowLS تنها 2 تا 3 دانه دیده می شود.

این میوه می تواند در مناطق صحرایی کالیفرنیا کاشته شود. این میوه ها بین ماههای فوریه تا آوریل که هوا چندان گرم نشده می رسند.

Kinnow مهمترین نارنگی است که درحال حاضر در مناطق پنجاب هند و پاکستان کاشته می شود. به طوریکه این میوه درحال حاضر حدود 80 درصد از درختان مرکبات این منطقه را تشکیل می دهد.

اما این میوه که در ایران با نام نارنگی پاکستانی شناخته می شود، بسیار پر هسته است به همین دلیل با ذائقه همه مردم سازگار نیست، اما این گونه جدید که شیرین تر و آبدارتر از گونه قبلی است می تواند مورد استقبال همه مردم دنیا قرار گیرد.

براساس گزارش EurekAlert ، دانشگاه کالیفرنیا در نوامبر 2010 تعداد کمی از درختان این نارنگی را در تعدادی از باغهای پرورش دهنده نهال توزیع کرد.

قرار است از ژوئن 2011 این نهالها تحت لیسانس نهالکاریهای کالیفرنیا در سراسر آمریکا توزیع شود.

میوه های این گیاه می توانند ظرف پنج سال آینده وارد بازار آمریکا شوند.

KinnowLS هشتمین گونه مرکباتی است که دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید از زمان تاسیس خود توسعه داده است.[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

[TABLE=class: cms_table]

[TR]

[TD=width: 488, bgcolor: #EAEAE8]تــولـيـد انـگـور غـول‌پـيـكـر !! خوشه‌هايي با ارتفاع 53 سانتيمتر و وزن يك كيلو و 700 گرم[/TD]

[TD=width: 88, bgcolor: #F5F5F3][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 577, colspan: 2][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 577, colspan: 2]مدير جهاد كشاورزي خليل‌آباد از توليد انگور غول‌پيكر رقم پيكامي توسط يكي از کشاورزان اين شهرستان خبر داد.

 

علي نصيري در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، گفت: يكي از كشاورزان پيشرو خليل‌آباد با مديريت بسيار خوب و استفاده بهينه از نهاده‌هاي كشاورزي، اقدام به توليد خوشه‌هاي انگور به ارتفاع 53 سانتيمتر و وزن يك كيلو و 700 گرم كرده است.

 

وي هم‌چنين از توليد انگور ارگانيك در خليل‌آباد خبر داد و گفت: انگوركار ديگري به نام "برومند" از كشاورزان اين شهرستان با شركت در دوره مديريت تلفيقي آفات و مدرسه در مزرعه، اقدام به توليد انگور كاملا ارگانيك در سطح يك هكتار كرده است.

 

نصيري اظهار كرد:‌ توليد اين‌گونه انگور در سطح وسيعي از باغات انگور سطح شهرستان خليل‌آباد اتفاق افتاده است.

 

مدير جهادكشاورزي خليل‌آباد افزود: با توجه به روند رو به رشد استقبال از محصولات بدون سم و باقيمانده سموم، اين توليدات با قيمت بالاتري در سطح بازار عرضه مي‌شود كه اين اقدام كشاورز خليل‌آبادي، خدمتي در جهت سلامتي جامعه است.

شایان ذکر است تولید اینگونه انگور در سطح وسیعی از باغ اتفاق افتاده است. [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

نخستين گلخانه مجهز به آب‌شيرين‌كن hd خورشيدي در كشور احداث مي‌شود

 

طراحي و ساخت گلخانه مجهز به آب‌شيرين‌كن hd خورشيدي به همت پژوهشكده توسعه صنايع شيميايي ايران در استان بوشهر آغاز شد.

 

به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، اين طرح با كارفرمايي مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان بوشهر و با مديريت دكتر مجيد عميدپور انجام مي‌شود.

 

مهندس محمد ضامن مجري اين طرح گفت: فاز مطالعاتي اين طرح از خردادماه سال جاري اجرا شده و در مرحله طراحي و ساخت نمونه آزمايشگاهي مي‌باشيم.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

اين روزها مي توان با يک گردش کوچک در بازار ميوه شهر تهران به اسامي عجيب و غريبي پي ببري که تا به حال نشنيده اي.

 

همه نوع ميوه را مي تواني با چشمان غير مسلح ببيني. از سيب تا سير خشک. اما در اين بين چند ميوه تازه وارد مي بيني که تا حدودي برايت تازگي دارد.

 

ميوه اي گرد با رنگي شبيه سبز روشن. نامش را از ميوه فروش مي پرسم مي گويد يک کم بخور بسيار شيرين و خوشمزه است.

 

مزه خاصي مي دهد نه شيرين است و نه ترش. نامش خربزه است اما از نوع چيني.

 

متاسفانه بر خلاف وعده هاي مسئولان بازرگاني و کشاورزي مبني بر حمايت از توليد و ممنوعيت واردات ميوه، ميوه هاي خارجي از کشورهاي دور و نزديک و دوست و دشمن در بازار يافت مي شود. از طرفي فرانسوي ها عليه ايران موضع گيري خصمانه مي کنند از طرف ديگر سيب هاي سبزشان را تقديم ملت ايران.

 

معلوم و مشخص نيست که چگونه وارد کنندگان در فصل برداشت خربزه ايراني خربزه هاي چيني را وارد کشور کرده اند. خربزه چيني حالا عزيز تر از خربزه وطني شده چرا که سود بالايي براي وارد کننده و دلال و فروشنده دارد.

لینک به دیدگاه

بوشهر رتبه نخست تولید خرما در کشور را دارد:

 

 

 

 

219080_PhotoA.jpg

 

 

 

حسن فریبرزی در آیین برداشت خرمای آبپخش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در استان بوشهر بالغ بر 5 میلیون اصله نخل وجود دارد و تولید سالانه محصول خرمای این استان قریب به 150 هزار تن است.

وی افزود: ‌از نظر میزان تولید محصول خرما استان بوشهر رتبه اول را کسب کرده‌؛ ولی از نظر جمعیت نخیلات استان سیستان و بلوچستان در صدر قرار دارد.

لینک به دیدگاه

برداشت مرغوب‌ترین انار کشور در فردوس :

 

 

 

 

942089_PhotoA.jpg

 

عباس اقبال سه‌شنبه‌شب در ستاد برگزاری همایش ملی انار در فردوس اظهار داشت: همایش ملی انار توسط دانشگاه بیرجند و دانشگاه فردوسی مشهد با همکاری استانداری خراسان جنوبی، فرمانداری فردوس، جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، سازمان بازرگانی استان، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خراسان جنوبی، انجمن علوم باغبانی ایران، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان‌های خراسان جنوبی و یزد و سازمان توسعه و تجارت ایران در 13و14مهرماه سال جاری در فردوس برگزار می‌شود.

وی افزود: تعداد 236مقاله به دبیرخانه همایش رسیده و با توجه به بالا بودن سطح همایش از این تعداد 195مقاله مورد تایید قرار گرفته است.

فرماندار فردوس محورهای این همایش را اقتصاد، بازار و صادرات انار، فیزیولوژی انار، فرآوری و نگهداری پس از برداشت انار، اصلاح و بیوتکنولوژی انار، آفات و بیمارهای انار، تولید محصول ارگانیک و دانش بومی خواند.

اقبال گفت: اعضای کمیته علمی همایش تعداد 22 نفر از اساتید دانشگاه بیرجند و دانشگاه فردوسی مشهد هستند که همگی دارای مدرک دکترا هستند.

وی افزود: 300 نفر از نخبگان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور برای شرکت در همایش نام‌نویسی کرده‌اند و مردم برای اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت همایش به آدرس

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مراجعه کنند.

فرماندار فردوس در زمینه اهداف همایش ملی انار گفت: با توجه به اینکه ایران با تولید بیش از 700 هزار تن انار در دنیا مقام اول را دارد، لیکن متناسب با جایگاه و اهمیت آن توجه کافی به تحقیقات انار صورت نگرفته است.

اقبال تاکید کرد: به همین منظور در راستای حفظ و گسترش منابع ژنتیکی و تحقیقات مربوطه لازم است به فیزیولوژی، بیوتکنولوژی و اصلاح، اقتصاد و بازار صادرات، آفات و امراض، فرآوری و سایر امور مربوطه به این محصول با ارزش اقداماتی صورت پذیرد که به همین منظور مرکز تحقیقات انار فردوس اقدام به برگزاری این همایش کرد.

وی با بیان اینکه مرغوب‌ترین و خوش‌طعم‌ترین انار کشور در فردوس برداشت می‌شود، یادآور شد: در حاشیه همایش انار کارگاه‌های آموزشی برای باغداران تشکیل می‌شود که این قشر با آفات انار بیش از پیش آشنا شده و ارقام انار متناسب با اقلیم و مقاوم در برابر سرما، گرما و مناطق کم آب به باغداران معرفی می‌شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...