رفتن به مطلب

نوشابه های رژیمی و کم کالری


ارسال های توصیه شده

نوشابه های رژیمی و کم کالری

نوشابه های رژیمی و کم کالری نوشابه هایی هستند که در آنها از شیرین کننده های مصنوعی استفاده می شود و در نوشابه های رژیمی فقط از شیرینی استفاده می شود. شیرین کننده های مصنوعی جزء شیرین کننده های قوی بوده و چندین برابر ساکارز شیرینی دارند برخی از آنها عبارتند از آسپارتام ، ساخارین ، توماتین .

آسپارتام شیرین کننده کم کالری است که برای شیرین کردن طیف وسیعی از فرآورده های غذایی ونوشابه های کم کالری و یابطور مسقیم به عنوان شیرین کننده مورد استفاده قرار می گیرد طعم این شیرین کننده شبیه طعم شکر می باشد با این تفاوت 200 بار شیرین تر از شکر است . آسپارتام در بین شیرین کنندهای کم کالری تنها شیرین کننده ایی است که در بدن ما کاملا شکسته می شود. بنابراین آسپارتام در بدن ما به هیچ وجه در بدن ما تجمع نمی یابد، همچنین مقادیر حاصل از آسپارتام در مقایسه با مقادیر حاصل از منابع غذایی دیگر بسیار کم می باشد . میزان مجاز مصرفی روزانه و آسپارتام حداکثر ppm 700 و آسه سولفام حداکثر ppm 500 میباشد.

 

 

مزایای استفاده از آسپارتام :

- طعم شیرین و مناسب ( مطالعات نشان می دهد که طعم بسیار شبیه به طعم شکر می باشد.)

- تشدید طعم ( آسپارتام قدرت طعم میوه جات ازقبیل آلبالو ، و پرتقال،را در فرآورده های غذائی و نوشابه ها داراست.)

- پوسیدگی دندان راتشدیدنمی کند .

 

- برای مصرف افراد دیابتی قابل قبول است. (این فرآورده نه تنها بهافراد دیابتی اجازه میدهد که از فرآورده های غذائی شیرین استفاده کنند بلکه مانع از افزایش قند خون آنها می آورد. بعلاوه مصرف این فراورده های کم کالری به افراد دیابتی کمک می کند وزن خود را کنترل کنند .

- برای کنترل وزن مناسب است.

- آسپارتام بخشیاز رژیم غذائی است.( نه تنها میزان شکر و کالری مواد غذائی و نوشابه ها کاهش می دهد بلکه طعم مناسبی ایجاد می کند )

 

 

کاربرد آسپارتام در مواد غذایی و نوشابه ها :

آسپارتام در حدود 600 فرآورده غذایی جهان بکار میرود که از آنجمله می توان به نوشابه ها، آدامس ، فرآورده های قنادی ، ژلاتین ، دسرها ، پودینگ ها و بسیاری از فرآورده های داروئی مانند ویتامین ها اشاره کرد.

 

 

کاهش کالری زائی :

این شیرین کننده ، کالزی زائی موادغذائی ونوشابه را کاهش و یا حذف می نماید درحالیکه هیچ تغییری ایجاد نمی کند . مثلا یک فنجان نوشابه رژیمی نسبت به همان مقدار نوشابه کلاسیک حدود 150 کالری را حذف مینماید درنتیجه حذف یا کاهش (انرژی) سبب کاهش وزن در افراد میگردد. بنابر گزارش FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا ) میزان جذب قابل قبول روزانه آسپارتام ر ا mg 50 درهر درهر kg وزن بیان می کند .

 

 

گروه های خاص مصرف کننده :

 

کودکان ، زنان باردار و شیرده که هردوی اینها دربرابر مصرف آسپارتام ایمن هستند ، گروه غذاهای شیرین شده توسط آسپارتام به این افراد امکان می دهد. که از طعم شیرین در رژیم غذایی خود برخوردار باشند و هم کالری اضافی دریافت نمایند چرا که این افراد بهتر است کالری مورد نیاز خود را از گروه های مغذی کسب کنند گروهی از افراد مبتلا به فینل کتونوری می باشند که این گروه قادر نیستند یکی از اجزاء ساختمان آسپارتام را متابولیسم نمایند به همین دلیل فینل آلانین دربدن تجمع می یابد و باعث مشکلات جدی در سلامتی می گردد. این افراد دارای محدویت فراوان هستند. بنابراین بطور کلی ذکر جملات " دارای فینل آلانین " ، " افراد دیابتی با مجوز پزشک مصرف کنند" و "بیماران مبتلا به فینل کتونوری مجاز به مصرف نمی باشد. " روی بسته بندی ضروری است.

لینک به دیدگاه

نوشابه :

نوعی نوشیدنی گاز کربنیک دار است که به عنوان یک نوشیدنی خنک برای رفع تشنگی و یا به همراه غذا مورد استفاده قرار می گیرد. اغلب نوشابه ها دارای کافئین هستند . برای طعم دادن به نوشابه از وانیل ، دارچین ، کارامل و همچنین اسانس انواع مرکبات مخصوصا پرتقال و لیمو ترش استفاده می کنند.

از آنحا که بخش اعظمی از نوشابه آب بوده و سایر موارد مقادیر ناچیزی هستند ، به آن نوشابه اطلاق می شود.نوشابه ها را با شکر و یا شیره ذرت شیرین می کنند برای شیرین کردن نوشابه های رژِِیمی از شیرین کننده های مصنوعی به نام های آسپارتام و سوخارین استفاده می شود. این مواد گرچه دارای مزه شیرین کنندگی هستند اما دارای کالری کمی هستند. پس ایجاد چاقی نمی کنند .

معروفترین کارخانه های تولید نوشابه در جهان پپسی و کوکا کولا هستند شرکت صنایع غذائی قدس رضوی یکی از بزرگترین تولید کنندگان نوشابه درایران است که محصولات خود را با برند های وش آپ ، ریچی و رضوی به بازار های بزرگ داخلی و بین المللی عرضه می کند .

 

آب میوه :

آبمیوه مایعی است که معمولا در گیاهان یافت می شود مثلا آب پرتقال که از عصاره پرتقالی است یکی از رایج ترین نوشیدنی هاست . کارخانجات تولید آبمیوه از میوه ها ، اسانس یا عصاره تهیه می شود و از مخلوط کردن آن با آب و شکر آب میوه تهیه می شود که این آب میوه های تازه علاوه بر انرژی زائی سرشار از انواع ویتامین ها و املاح بوده و ارزش غذائی بالائی دارد به همین علت اغلب افراد سعی می کنند که در وعده ی صبحانه یک لیوان آب میوه تازه بنوشند تا ویتامین مورد نیاز بدنشان را در طول روز تامین کنند.

 

کنسانتره :

آب میوه می تواند به حالت کنسانتره (غلیظ شده ) موجود باشد . کنسانتره شکلی از ماده است که معمولا با گرفتن آب موجود در یک محلول یا سوسپانسیون و تبدیل آن عصاره تشکیل می شود فایده تولید کنسانتره آن است که حذف آب ، وزن آن را کاهش می دهد بنابراین حمل و نقل به راحتی صورت می گیرد و به محض افزودن آب به آن به شکل اولیه در می آید .

 

آب پرتقال :

نوشیدنی است که از چکاندن و فشار دادن میوه پرتقال بدست می آید که از منابع مهم ویتامین c می باشد وطعم ترش و دلچسبی دارد در حال حاضر بزرگترین صادرکنندگان آب پرتقال بزریل و آمریکا (ایالت فلوریدا) است به صورت کنسانتره صادر می کند و بعد در کشور مقصد با آب مخلوط شده و مصرف شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...