رفتن به مطلب

اشینانتوس


ارسال های توصیه شده

گیاه آپارتمانی اشینانتوسنام علمی: Aeschynanthus speciosusنام انگلیسی: Basket plant

 

 

 

اشینانتوس

شاخه های آن رونده و قابل استفاده به عنوان سبد آویزان،برگ های براق و نوک تیز و چرمی و آویزان آن جذابیت به گیاه می بخشد، گلها لوله ای شکل و با چهار پرچم به رنگها ی قرمز و لاکی و شرابی و گل اناری، در اواخر بهار به طور دسته جمعی در انتهای شاخه ظاهر می گردند. گیاه در زمستان به استراحت میرود و به آبیاری کمتری نیاز دارد، در صورتی که نیاز سرمایی گیاه در دوران استراحت برآورده شود در کیفیت گلها در سال آینده تأثیر دارد، چنانچه رنگ و زیبایی برگها براق آن بر مشاهده گل ها ارجحیت داده میشود میتوان گل ها را حذف نمود تا رشد علفی برگها افزایش یابد.

نیازها:

نور : نور غیر مستقیم آفتاب بهترین نور برای این گیاه است، بعد از بالغ شدن گیاه احتیاجات نوری بیشتر میشود، ولی آفتاب وسط روز به برگ ها صدمه وارد میکند، گیاه بعد از سه سال بالغ می گردد.

دما: حداقل درج حرارت در زمستان ۱۶ و در تابستان حداکثر ۲۷ می باشد.

آبیاری: در بهار و تابستان هر دو روز یکبار آبیاری کنید (بخصوص سال اول). در صورتی که درجه حرارت بالاتر از ۲۴ باشد، هرگز اجازه ندهید که خاک گلدان خشک شود، رطوبت گلدان را هر روز بازدید کنید، در زمستان هفته ای یکبار آبیاری کافی است.

رطوبت : در بهار و تابستان غبارپاشی روزانه لازم است، در زمستان هفته ای یکبار کافی است. (نیاز رطوبتی این گیاه بالاست)

تغذیه: با ظهور اولین گل در بهار و تابستان هر دو هفته یکبار با مواد غذایی مصنوعی طبق دستور سازنده گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.

خاک مناسب : به خاک غنی و سبک نیازمند است، مخلوطی است از خاک لوم و کمپوست و شن درشت بهترین محیط رشد ریشه این گیاه را فراهم می کند.

تعویض گلدان: هر ساله در بهار تعویض گلدان لازم است.

تمیز نمودن برگها: غبارپاشی برای تمیز نمودن برگها کافی است، از مواد براق کننده شیمیایی به هیچ عنوان استفاده نکنید.

تکثیر : ریشه دار نمودن قلمه ها در بهار در مخلوطی از خاک و برگ و شن.

عوارض و درمان:

در سال دوم گل ها ظاهر نمی شوند و برگ ها خیلی ریز هستند: گلدان ها ی انتخاب شده خیلی بزرگ است و نیاز به تغذیه مصنوعی دارد، در هر صورت گلدان ها را دوباره عوض نکنید ولی تغذیه مصنوعی طبق دستور انجام دهید.

برگها خشک می شود(به خصوص در تابستان): هوا خیلی خشک است، در بهار و تابستان غبارپاشی روزانه را با آب سبک و ولرم فراموش نکنید، با ریختن آب در زیرگلدانی سنگریزه دار رطوبت دائمی و پایدار ایجاد کنید.

 

نقاط سیاه رنگ روی برگ ها مشاهده می شود(بخصوص در زمستان): عامل آن قارچ “بوتری تیس” که خود ناشی از هوای سرد و مرطوب است، گیاه را به محل گرمتر و خشکتری منتقل نموده و با سم قارچ کشی طبق دستور سمپاشی کنید، غبارپاشی را متوقف و یا کاهش دهید، آبیاری را کمتر کنید.

گل ها در فصل تابستان سیاه شده و میریزند :هوا خیلی خشک است، غبارپاشی روزانه با آب سبک و ولرم توصیه می گردد، به زیرگلدانی سنگریزه دار آب اضافه کنید ولی مواظب باشید ته گلدان ها با آب در تماس نباشد.

ساقه های گیاه دراز و منحرف هستند:هوا خیلی تاریک است، گیاه را به محل پرنورتری منتقل کنید (در صورت نیاز آفتاب مستقیم)

برگها زرد رنگ و سطح زیرین آنها دارای تار عنکبوت است:کنه ریز قرمز عامل آن است، با پارچه و یا اسفنج سطح زیرین برگها را تمیز کنید و با سم کنه کش هر دو هفته یکبار طبق دستور گیاه را سمپاشی کنید تا علائم برطرف گردد، تأمین رطوبت و غبارپاشی در کاهش آفت مؤثر است.

گیاه در تابستان پژمرده شده است: هوا خیلی گرم و گیاه خیلی تشنه است، گلدان ها را به مدت ۱۵ دقیقه به سطل یا تشت پر از آب ببرید. سپس خارج کنید، مواظب آبیاری منظم و طبق دستور باشید.

برگها در زمستان سقوط می کنند: هوا خیلی سرد است، گلدان ها را به محل گرمتری منتقل کنید، چنانچه در تابستان برگ ها سقوط نموده و گل ها ظاهر نمیشوند، هوا خیلی سرد و خشک است، گیاه را به محل گرمتری منتقل نموده و آبیاری را تنظیم کنید.

*سبد آویزان۱- خزه مرطوب را اطراف سبد آرایش داده، چند قطعه ذغال جهت جذب بود در خزه قرار دهید و در صفحه پلاستیکی سبد سوراخ زهکش ایجاد کنید.

۲- گیاه را از گلدانها خارج کنید و به سبد انتقال دهید، حد فاصل خزه و خاک گلدانها را با کمپوست پر نمایید.

۳- ساقه های گیاه را در اطراف سبد آرایش دهید، آبیاری نموده و آویزان کنید.

 

*برگها و ساقه های آویزان اشینانتوس و مقایسه جالب توجه گل قرمز شرابی و رنگ سبز تیره برگها تمام شرایط را برای استفاده از این گیاه در سن ۲ سالگی به عنوان سبد آویزان فراهم می سازد.منبع: پیش بین، اسماعیل. ۱۳۹۰ – گلهای آپارتمانی و مشاوره گیاه پزشکی. چاپ هشتم. انتشارات نوپردازان

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...