رفتن به مطلب

مقاله نگاهي بر گنبد كبود مراغه


ارسال های توصیه شده

چکیده:

 

گنبد كبود آرامگاهي اسلامي از دوره ي سلجوقيان است كه در مركز شهر مراغه واقع شده، و عنصر «تزيين» از مشخصه هاي اصلي آن است. در اين نوشتار سعي شده با بررسي موردي اين بنا، به روش ميداني و كتابخانه اي نگاهي تخصصي تر به ساختار و اجزاي معماري اين بنا و به خصوص نگاهي موشكافانه تر به تزيينات و نقوش اين بنا بيندازيم . كمبود اطلاعات در باب اين بنا در منابع موجود، به ويژه نقوش تزييني آن، ما را بر آن داشت تا در حد توان، با مراجعه به بناي مذكور و عكاسي همه جانبه از آن، برخي از اين نقوش را – كه در قالب تصاوير در اين نوشتار ارائه شده- بازيابي كنيم. البته با توجه به تخريب بنا، اين امر با اندكي دشواري همراه بوده است. به اميد آن كه اين مطالعه بتواند محققان را در راستاي مطالعه ي تحليلي و تطبيقي نقوش اين بنا ياري رسانده و به اين حوزه علاقه مند سازد.

 

مشخصات مقاله:مقاله در 5 صفحه به قلم شكيبا شريفيان(دانشجوی دوره دکتری هنر اسلامی،دانشگاه هنر اسلامی تبریز)،صادق خداپرست(کارشناسی ارشد ارتباط تصویری دانشگاه هنر)،منبع مجله کتاب ماه هنر ،شماره پياپي 180، ،سال پانزدهم،، شماره در سال 12، شهريور، 1392، صفحه 72-76

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...