رفتن به مطلب

چای رابسین با بسته‌بندی متفاوت در بازار ایران


Mahdi Eng

ارسال های توصیه شده

4033_orig.jpg&mode=large

طراحی بسته‌بندی، نقش مهمی در فروش محصول ایفا می‌کند. چای؛ به عنوان محصولی که مدتهاست بسته‌بندی آن ثابت و دست خوش تغییراتی نبوده این روزها توسط شرکت رابسین بسته‌بندی متفاوتی از آن را دربازار مشاهده می‌کنیم

طراحی بسته‌بندی، نقش مهمی در فروش محصول ایفا می‌کند. چای؛ به عنوان محصولی که مدتهاست بسته‌بندی آن ثابت و دست خوش تغییراتی نبوده این روزها توسط شرکت رابسین بسته‌بندی متفاوتی از آن را دربازار مشاهده می‌کنیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مراحل طراحی این بسته‌بندی سراغ آقای ملکی مدیرفروش این شرکت رفتم.

 

نام این محصول بر چه اساسی انتخاب شده است؟

رابسین یک اسم خاص و کاملا ایرانی است. رابسین به معنای خدای سین است. راب که به زبان ایران کهن یعنی خدا و سین حرف مقدسی در بسیاری از اسامی ایرانی است. ما به خاطر خاص بودن محصول دوست داشتیم نام تجاری آن نیز خاص باشد.

 

ایده طراحی این محصول برای کیست؟

این ایده توسط مدیر عامل شرکت آقای علی اکبری که تخصص اصلی ایشان در زمینه طراحی بسته‌بندی است، پردازش شده است. در ابتدا این نوع بسته‌بندی برای چای در نظر گرفته نشده بود. ایشان این بسته‌بندی را در ابتدا برای قهوه فوری امتحان ولی به خاطر پودر بودن قهوه، ایده استفاده از این نوع بسته‌بندی برای چای شکل گرفت. نوع چای استفاده شده در این بسته‌بندی در مراحل بعدی مورد تحقیق قرار گرفته است.

 

 

مراحل مختلف طراحی بسته‌بندی را توضیح دهید؟

شرکت رابسین در سال 1388 تاسیس شده است. بعد از طراحی این محصول براساس تحقیقات بازار، نیاز مشتری شناسایی، طراحی بسته‌بندی شکل گرفت و محصول در بسته‌بندی‌های 15 و 25 و 50تایی به بازار ارائه شد.

 

پشت پرده یک بسته بندی؛ چای با بسته‌بندی متفاوت

 

موارد مهم دیزاین ساختار بسته بندی چه بوده است؟

دیزاین ساختار بسته بندی مراحل مختلفی را طی کرده است. این مراحل شامل: طراحی ساشه، طراحی سوراخ‌های بالایی و پایینی محصول، تعداد سوراخ‌های موجود در بسته‌بندی، اندازه سوراخ‌ها و طرز استفاده راحت محصول برای لیوان که چگونه باشد. تمام این مراحل در مدت زمانی خاصی طراحی شده و محصول از نیمه دوم سال 1391 وارد بازار شده است. در طراحی این محصول لایه‌ای از آلومینیم در وسط برای حفظ حرارات در نظر گرفته شده است. دو لایه محافظ در اطراف لایه‌ی آلومینیم قرار گرفته که شفاف و دیده نمی‌شود؛ این لایه آلومینیوم نه با آب نه با چای در تماس نیست. چای بین این دو محافظ قرارگرفته و بالا و پایین بسته می‌شود.این محصول قبل از اینکه در پوشش پلاستکی قرار گیرد با اشعه یووی میکروب زادیی می‌شود.در مورد این محصول تست مهاجرت (رهاسازی ملکول‌ها باید زیر 10درصد باشد) نیز صورت گرفته است. برای تولید این محصول انتخاب نوع چای مشکل اساسی بود. در طراحی این نوع محصول باید از چای بدون خاکه استفاده شود. مقدار استفاده چای نیز مهم است. اندازه چای استفاده شده باید دقیق که حتی دانه‌ای از چای اضافه نباشد. اندازه‌ها باید دقیق باشد که از منافظ خارج نشود. در نتیجه تحقیقات زیادی صورت گرفته و علاوه بر آن طراحی دستگاه نیز همراه با طراحی محصول صورت می‌گرفت. در این مراحل جداسازی چای استفاده شده برای محصول صورت گرفت. چای‌های کوچک و خاک چای کاملا از بقیه چای جدا شدند.

 

طراحی اندازه محصول چگونه صورت گرفت؟

این یکی از دغدغه‌های دیگر ما بود. اینکه محصول برای لیوان استفاده شده یا برای فنجان باید اندازه تغییر می‌کرد. برای شروع کار طراحی برای لیوان‌های بزرگ در نظر گرفته شده است. این اندازه سیزده و نیم سانت است. این اندازه برای استفاده در فنجان سخت است. طراحی برای فنجان در برنامه‌های آتی شرکت قرار گرفته است.

عملکرد شرکت برای شناسایی بازار چگونه بوده است؟

بعد از طراحی محصول و بسته‌بندی و دستگاه شروع به یافتن مشتری‌ها از بازار کردیم. این تحقیقات بر اساس نظرسنجی‌ها صورت گرفت. از طریق این نظرسنجی‌ها نکات مثبت و منفی محصول مورد بررسی قرار گرفت. نکاتی که شاید ما در نظر نگرفته بودیم. براساس این نظرسنجی‌ها استراتژی ورود به بازار شکل گرفت؛ اینکه چگونه و در چه مناطقی و چه قشری برای محصول ما مناسب است. شرکت این محصول را به دلیل تازگی یکباره وارد بازار نکرد. این محصول بعد از یکسال از گرفتن استاندارد وارد بازارشد.

 

معرفی محصول به بازار چگونه بوده است؟

آموزش طریقه استفاده این محصول به خاطر شبیه بودن آن به قهوه فوری برایمان مهم بود. در نتیجه تمرکز اصلی روی شیوه استفاده این محصول بود. این کار در ابتدا در مجلات و توسط سمپلیگ‌ها صورت گرفت.

 

چرا تبلیغات گسترده‌ای در مورد معرفی این محصول صورت نگرفته است؟

شرکت برای ورود به بازار عجله نکرده است. 9ماه تحقیقات و نظرسنجی و یکسال تحقیقات بازار برای این محصول صورت گرفته است. برای ورود از تبلیغات دهان به دهان مشتری‌ها کمک گرفته شد. اطمینان ازآینده این محصول باعث احتیاط بیشتر ما در مورد این موضوع شد. این محصول را هم به صورت فوری و هم به صورت دم کرده می‌توان استفاده کرد.

در ابتدا، شرکت هنوز از تقاضای دقیق بازار نسبت به این محصول آگاهی کاملی نداشت و در نتیجه تبلیغات گسترده منطقی به نظر نمی‌آمد.

تبلیغات حال حاضر، آگهی تلویزیونی و یک جلسه حضور در برنامه به خانه بر می‌گردیم بوده است. در چند روز آینده نیز تبلیغات مترو صورت خواهد گرفت. در تبلیغات برای ما مشخص بودن محصول چای اهمیت زیادی دارد.

 

برای آینده چه برنامه‌ای دارید؟

بعد از معرفی کامل محصول، سعی در ارائه محصول با طعم‌های مختلف چای (دارچین، عطری، ارگانیک و چای‌های درمانی و...) خواهیم کرد. افزایش تولید و توزیع بیشتر از برنامه‌های اصلی ما در آینده خواهد بود. این محصول ثبت اختراع شده و گواهی مالکیت صنعتی دارد و هرگونه کپی برداری از این بسته‌بندی پیگرد قانونی دارد. در آینده سعی ما ورود با قدرت به بازار است.

 

 

 

 

منبع : foodna.ir

 

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...