رفتن به مطلب

ناو هواپیما بر Admiral kuznetsov


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

"آدمیرال فلوتا سووتسکو سویوزا کوزنتسوف" نام تنها ناو هواپیمابر یا به عبارت بهتر تنها "رزمناو هواپیمابر" عملیاتی غیراتمی ارتش روسیه است که بعنوان کشتی پرچمدار (Flagship) نیروی دریایی این کشور وظیفه ی خطیر حفاظت از زیردریایی های اتمی استراتژیک کلاس دلتا و تایفون این کشور را بر عهده دارد .

 

رزمناو هواپیمابر Admiral kuznetsov در دوران شوروی ساخته شد و قرار بود ناو رهبر کلاس خود (کلاس آدمیرال کوزنتسوف) باشد ، اما با نیمه کاره ماندن ساخت ناو Varyag (که به ارتش چین فروخته شد و اخیرا نیز تستهای میدانی خود را بعنوان اولین ناو هواپیمابر ارتش چین آغاز کرده) . آدمیرال کوزنتسوف تنها ناو کلاس خود و در سالهای بعد از فروپاشی شوروی ، تنها ناو هواپیمابر عملیاتی روسیه شد .

 

ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف دارای تفاوت های عمده ای با ناوهای هواپیمابری که در حال حاضر در ارتشهای غربی در حال خدمت هستند ، میباشد . برای مثال ، کوزنتسوف فاقد پیشرانه ی اتمی است و نیروی حرکت خود را از 4 توربین بخار با قدرت هرکدام 50000 اسب بخار میگیرد که 4 شافت را به حرکت در میاورند (سرعت حداکثر این ناو 29 نات و برد حداکثری آن 8500 مایل است). برخلاف ناوهای هواپیمابر معمول ، کوزنتسوف دارای انواع تسلیحات دفاعی و تهاجمی برای مقابله با شناورهای سطحی و زیرسطحی است که کلاس آنرا به یک "رزمناو موشک انداز سنگین هواپیمابر" (heavy aircraft carrying missile cruiser) تبدیل کرده است .

 

ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف برای درگیری با اهداف سطحی مجهز به 12 لانچر موشکهای کروز ضد کشتی P-700 Granit است . موشک Granit با استفاده از دو بوستر سوخت جامد و یک موتور رمجت استفاده میکند و دارای سرعت 2.5 ماخ و برد 650 کیلومتری است و مجهز به کلاهک 750 کیلویی HE یا کلاهک نیم تنی اتمی میباشد . هدایت این موشک بصورت اینرسیایی/نیمه راداری/راداری است . موشک دارای کیت ECM یکپارچه شده است که به موشک قابلیت مانورهای ایضایی و ایجاد فریبنده برای فرار از سیستمهای ضد موشکی را میدهد ، در ناتو کد "ناوافکن" (Shipwreck) به آن داده شده .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

سیلوهای موشک ضد کشتی granit در ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف

 

سیستم دفاع هوایی این ناو متشکل از 24 لانچر سیستم پدافند کوتاه برد قدرتمند کلینوک (نمونه دریایی Tor) دارای نرخ شلیک 1 موشک در هر 3 ثانیه ، برد 12 کیلومتر ، ارتفاع درگیری 6 کیلومتر و قابلیت درگیری با انواع اهداف هوایی از جمله جنگنده و موشکهای کروز را دارد . سیستم هدایت موشک از نوع لینک رادیویی است .

 

ناو هواپیمابر کوزنتسوف از مخلوط سیستم دفاع نزدیک کاشتان و 6 قبضه توپ گتلینگ دفاع نزدیک AK-630 که دارای بیشترین نرخ آتش در جهان (5000 گلوله در دقیقه) است ، برای ایجاد دیواری از آتش و سرب در مقابل تسلیحات هدایت دقیق و موشکهای کروز استفاده میکند . سیستم کاشتان به دلیل استفاده ترکیبی از موشکهای 9M311 با برد 8 کیلومتر و توپ گتلینگ قدرتمند GSh-30k، یکی از مخوف ترین و موثرترین سیستمهای دفاع نزدیک (CIWS) جهان به شمار میرود که دارای توانایی های بیشتری نسبت به نمونه های مشابه غربی است .

 

آدمیرال کوزنتسوف همچنین علاوه بر هلیکوپترهای ضدزیردریایی Ka-27 که جز هواگردهای این ناوهواپیمابر است ، مجهز به سیستم جنگ ضدزیردریایی Udav-1 استکه قابلیت درگیری با اهداف زیرسطحی و مقابله با اژدرها در برد3000 متر و عمق 600 متر را به ناو کوزنتسوف میدهد .

 

سیستمهای راداری این ناو شامل رادار مراقبتی سطحی/هوایی 3 بعدی MR-710 Fregat-MA (باند E) با پوشش 360 درجه و برد 230 کیلومتر برای اهداف هوایی با سطح مقطع استاندارد (2.5 مترمربع) و برد 30 کیلومتر برای موشکهای کروز و برد 130 کیلومتر برای اهداف سطحی و رادار جستجوی سطحی/هوایی دو بعدی MR-320M Topaz است که همانند رادار MR-710 ، از دو آنتن مراقبتی که پشت به یکدیگر قرار گرفته اند استفاده میکند . این کار نرخ دریافت اطلاعات رادار را افزایش داده و قابلیت ضدجنگ الکترونیک (ECCM) رادار را افزایش میدهد .

 

ناو آدمیرال کوزنتسوف برای کشف اهداف زیرسطحی از سونار MGK-365 Zvezda-2 و سونارهای MGK-345 Bronza که در بدنه ناو نصب شده اند ، استفاده میکند ، سونار Zvezda-2 قابلیت جستجو در حالت فعال و پسیو و در محدوده ی فرکانسی متوسط/پایین را دارد و میتواند سونار زیردریایی های دشمن را رهگیری کند . از دیگر سیستمهای الکترونیکی این ناو میتوان به تجهیزات ارتباط ماهواره ای ، رادار هدایتی Palm frond (باند I)، رادارهای کنترل آتش MR-360 Podkat (باند G/H) برای سیستم پدافندی Klinok و 4 رادار کنترل آتش 3P37/Hot Flash (باند K) برای سیستم پدافند نزدیک Kashtan ، سیستم کنترل و مدیریت نبرد هوایی Fly Trap B اشاره کرد .

 

ناوگان جنگنده های ناوهواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف در حال حاضر متشکل از 19 جنگنده ی ناونشین Su-33 در نقش برتری هوایی ، جنگنده های آموزشی Su-25UTG و ورژن های مختلف هلیکوپترهای جنگ ضدزیردریایی Ka-27 و هلیکوپترهای اخطار زودهنگام Ka-31 است . جنگنده های Su-33 که مدل ناونشین جنگنده معروف Su-27 Flanker هستند دارای قابلیت مانورپذیری بسیار بالا ، موتورهای توربوفن تقویت شده که حداکثر سرعت 2.17 ماخ به این هواپیما میدهند ، قابلیت عملیات در شب و روز و حمل تسلیحات هوا به هوا از جمله موشکR-27EM (با قابلیت رهگیری موشکهای کروز) و بمبهای هدایتی و خوشه ای را دارد . ارتش روسیه در سال 2009 سفارش خرید 24 جنگنده ی ناونشین جدید Mig-29K تا سال 2015 برای تعویض با سوخو-33 های فعلی را داده است .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

جنگنده ناونشین Su-33

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

Mig-29

 

عرشه ی پرواز آدمیرال کوزنتسوف یک عرشه ی 14700 مترمربعی (معادل مساحت 1.5 زمین فوتبال استاندارد) برای به پرواز در آوردن جنگنده ها بجای Catapault ، از سیستم Ski jump و رمپ شیبدار استفاده میکند . انتهای باند پرواز (رمپ) این ناو دارای زاویه 12 درجه است که با بالا بردن دماغه ی هواپیما و تعویض زاویه موتور جت هواپیما به سمت زمین ، باعث ارتفاع گرفتن سریع هواپیما بلافاصله پس از تیک آف میشود . این ناو برای کاهش سرعت هواپیما در هنگام فرود از دو کابل دستگیرکننده (Arrestor cable) استفاده میکند .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

عرشه ی شیبدار ناو هواپیمابر ادمیرال کوزنتسوف

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

Arrestor Cable در ناوهواپیمابر USS Nimitz

 

منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

مترجم و گرد آورنده : Cheka

لینک به دیدگاه

ناو هواپیمابر 1143.5 Kuznetsov تنها ناو هواپیما بر فعال روسیه

قبل از شروع مطلب این رو بگم که درست نیست این ناو رو با ناوهای هواپیما بر امریکایی مقایسه کنیم ! چون با توجه به خصوصیات و تسلیحاتش بهتره بگیم که این ناو ، رزمناویه که هواپیما و هلیکپتر حمل میکنه !

محیط عرشه برابر 14800 متر مربع مساحت دارد و هواپیماها با کمک سطح شیبداری که اصطلاحا ( bow ski- jump ) نامیده میشود به هوا برمیخیزند . این سطح شیبدار 12 در جه زاویه دارد .

پس در نتیجه این کشتی فاقد کاتاپولت (catapults ) می باشد . در هنگام فرود هواپیماها نیزاز کابل برای متوقف کردن هواپیما استفاده میشود . ناو دارای دو اسانسور برای بالا اوردن هواپیماها و هلیکوپترها به روی عرشه است . این ناو هاپیمابر گنجایش ساپورت و نگهداری از 16 فروند هواپیمای Yak-41M و 12 فروند سوخوی Su-27K فلانکر ( با بال ثابت غیر تاشو ) به علاوه هلیکوپترها شامل 4 فروند کاموف Ka-27-LD (Helix) ، و 18 فروند Ka-27 PLO و 2 فروند کاموف Ka-27-S می باشد .

اما این ناو دارای انواع و اقسام موشکهای ضد کشتی و ضد هوایی نیز می باشد که در مشخصات کلی خواهید دید .

موتور ناو دارای 8 دیگ بخار و 4 توربین بخار به قدرت هر یک 50 هزار اسب است که مجموعا 200 هزار اسب بخار نیرو تولید میکند که به 4 پروانه کشتی منتقل میشود .

دو عدد الواتورها یا همان بالابرهای ناو میتوانند 40 تن بار و مقدورات مانند هواپیما و هلیکوپترها را به روی عرشه برسانند . کل عرشه کشتی از پوششی تشکیل شده که توانایی مقاومت در برابر 450 درجه سانتی گراد حرارت را داراست . همچنین عرشه به 3 سپر حرارتی 10 متر در 10 متر مجهز است که در هنگام بلند شدن استفاده میشوند .

مشخصات کلی

وزن خالی : 43 هزار تن

وزن استاندارد : 55 هزار تن

وزن در حالت کاملا پر : 67500 تن

ابخور در حالت خالی : 8.05 متر

ابخور در حالت استاندارد : 8.97 متر

ابخور در حالت کاملا پر : 10.4 متر

ابعاد کشتی :

طول : 306.45 متر

پهنا : 73 متر

ارتفاع بلندترین نقطه : 64 متر

موتور :

8 دیگ بخار که با سوخت مازوت کار می کنند و متصل به 4 توربین گازی هستند مجموعا به قدرت 200هزار اسب بخار

سوخت :

9918.5 تن سوخت کشتی

293 تن سوخت دیزل برای ژنراتورها

2500 تن سوخت هواپیما و هلیکوپتر

حداکثر سرعت : 29 گره

برد برحسب سرعت:

3850 مایل در سرعت 29 گره

7680 مایل در سرعت 18 گره

8417 مایل در 14 گره

استقامت بدون سوپلای : 45 روز

پرسنل : 1980 نفر

تعداد اتاقها : 3857 اتاق

هواپیماها

20 فروند فلانکر (Su-27K Flanker D ) به علاوه 4 فروند Su-25 UTG یا 16 فروند هواپیمای Yak-41M و 12 فروند سوخوی Su-27K فلانکر به همراه 4 فروند هلیکوپتر KA-27LD32 و 18 فروند KA-27PLO و 2 فروند KA-27S

تسلیحات نصب بر روی ناو

12 لانچر موشک SS-N-19 گرانیت با برد 420 کیلومتر

24 لانچر موشک انداز SA Klinok ADAM system با 192 موشک و برد 15 کیلومتر و سرعت 1 موشک در هر 3 ثانیه

سیستم ضد هوایی (Gun/Missile ) Kashstan با 256 موشک ضد هوایی و 48000 فشنگ

8 سیستم ضد موشک و ضد هوایی ( گتلین ) 6 لول AK-630 gattl. AA ( 30 میلیمتر با سرعت 6000 گلوله بر دقیقه و 24000 فشنگ )

راکت انداز UDAV-1 با 60 راکت و 3000 متر برد .

سیستمهای الکترونیک

رادار سطحی و هوایی

رادار جستجوی ارتفاع پست

رادار کنترل پرواز

رادار ناوبری

4 رادار برای کنترل اتش سیستم ضد هوایی kashtan

سونارها :

سونار با فرکانس باند متوسط و پایین

سونار ابهای عمیق ( فرو برنده در اب )

اشکار سازنده اشیا نامتعارف در زیر اب ( زیردریاییهای پنهانکار )

تجهیزات کنترل هوایی :

مرکز هدایت و کنترل هواپیماها

مرکز پردازش داده های هوایی

سیستمهای هدایت ماهواره ای

رادارهای ناوبری و سطحی و هوایی Mars-Passat, MR-175 Fregat-MA و MR-350 Podkat و Vaigach

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

كليد خوردن و سرنوشت طرح

كشور اتحاد جماهير شوروى همزمان با رشد فناورى و رقابت با غرب ٬ اقدام به ساخت ناوهاى هواپيمابرى كرد كه رده عملياتى شون و وظايفشون با همتايان غربى آن ها تفاوت داشت. با توجّه به تجارب به دست آمده از ناو هواپيمابر آدميرال كرشخف(Admiral Gorshkov) در سال 1981 دو فروند ناو جديد رو به شركت نيكلايف جنوب(Nikolayev South) سفارش دادند كه تا سال 1985 بدنه اولين ناو آماده و به آب انداخته شد و سه سال بعد هم دومين فروند. از مهم ترين تفاوت ها انتخاب نيروى پيشران بود. برخلاف نوع قبلى كه از تركيب موتورهاى ديزل و هسته اى استفاده شده بود٬ جهت كاهش هزينه عملياتى تنها به ديزل اكتفا شده بود و اين باعث كاهش زمان آماده به خدمت اين ناو تا 45 روز شد. نام ناو اوّل آدميرال كوزنتوف گذارده شد و دومى هم Varyag كه كوزنتوف در ابتداى سال 1991 رسماً(و نه واقعاً) وارد خدمت شد. فروپاشى اتحاد جماهير شوروى باعث شد تا ناو دوم به صورت نيمه كاره و به عنوان لقمه اى چرب در اوكراين به جا ماند كه همانند ساير تجهيزات ارزشمند ارش شوروى كه در اوكراين برجا مانده بودند٬ فوراً به فروش رفت. خريدار هم مشترى پر و پا قرص تسليحات روسى٬ يعنى جمهورى خلق چين بود(قابل توجّه دوستانى كه مى گفتند هواپيمابر چينى ها شبيه انواع روسى نيست!!!!).

Kuzentsov.jpg

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

آغاز به كار كوزنتسف

در سال 1995 بالأخره روس ها موفق شدند تجهيز و ساخت كوزنتسف ربا به پايان برسانند و اون رو به كار بگيرند. همان طور كه قبلاً اشاره شد٬ وظيفه تعريف شده براى ناوهاى وسى متفاوت از انواع آمريكايى و فرانسوى بود. آن ها پشتيبانى نزديك هوايى در نزديكى و بر فراز منطقه نبرد رو مد نظر داشتند(ظرفيت تنها 80 فروند هورنت در كلاس هواپيمابر نيميتز) در حالى كه روس ها وظيفه نبرد دريايى و حفاظت از ناوگان راهبردى سطحى و زيرسطحى رو به گردن كوزنتسف انداخته اند. به همين جهت تنها با 12 فروند Su-33 ليست هواپيماهاى مورد استفاده خود را بسته اند! در عوض با گستره وسيع و فوق العاده مخوف تسليحات و تجهيزات سطحى‌و زيرسطحى عرض اندام چشمگيرى مى كنند! 20 فروند بالگرد سنگين كاموف-27 كه در كنار فلنكر ناونشين وظيفه نبرد سطحى و زير سطحى رو به خوبى انجام مى دهند به كيفيتى كه حتّى امكان شناسايى و انهدام مين هاى دريايى را هم دارند٬ چه رسد به واحدهاى سطحى و زير سطحى دشمن!! براى اين هواگردها هم عرشه پروازى 14700 متر مربعى تعبيه شده است كه منجر به افزايش طول ناو به 5/306 متر شده است و وزن آن را به 55 هزار تن رسانده است. امّا توان رزمى اين ناو به هواگردهايش محدود نمى شود(بر خلاف هم رده هاى غربى اش) و خود به تنهايى توان در هم شكستن ناوگان دشمن را داراست؛ براى اثبات اين موضوع كافى است به زرادخانه موشكى ناو نگاهى بياندازيد:

12 پرتاب گر(luncher) موشك ضد كشتى زهردار SS-N-19 Granit با برد بيش از 400 كيلومترى و توانايى حمل سرجنگى(750 كيلوگرم) هسته اى با سرعت نزديك به 300 كيلومتر بر ساعت!

24 پرتاب گر 8 تايى موشك SA-N-9 يعنى در مجموع 192 موشك بارگذارى شده و آماده شليك!!

8 سامانه دفاع نزديك CIWS كه هر كدام دو پرتاب گر موشك SN-N-11 و دو مسلسل 30 ميلى مترى Gsh30 آماده به خدمت دارند.

و جالب اين كه براى دفاع در برابر حملات زير سطحى‌هم به خوبى تدبير انديشيده شده: سامانه موشكى ضداژدر UDAV-1 كه از موشك هاى ASW استفاده مى كند.

سامانه هاى دفاعى انبوه اين ناو٬ آن را در جهان منحصر به فرد كرده است كه مى تواند هر سه ثانيه يك موشك ضدكشتى را از خود دور كند!

 

ساير مشخصات

همانند ديگر ناوهاى عظيم٬ اين غول روسى هم خدمه زيادى را با خود حمل مى كند.1960 نفر وظيفه دارند تا ناو را سرويس دهند كه با 8 توربين بخار و 4 شفت به سرعت قابل توجّه 60 كيلومتر بر ساعت برسد و 625 نفر هم به عنوان خدمه پروازى٬ وظايف محوله خود را انجام مى دهند. يك انحناى 12 درجه اى به سمت بالا٬ در انتهاى عرشه پروازى به كمك هواپيماهاى ناو مى آيد تا پرواز خود را شروع كنند. دو بالابر هم هواگردها را از خياط خلوت زير عرشه اصلى٬ به ميدان جنگ منتقل مى كنند! اين شناور كه تنها ناو هواپيمابر عملياتى ارتش روسيه محسوب مى شود ٬ با توجّه به نبودن برنامه اى براى جايگزينى حالا حالاها بايد به دريانوردى و ماجراجويى ادامه دهد و حداقل تا 2030 حكم بازنشستگى نخواهد گرفت...

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

سابقه عملياتى

اين ناو در هيچ آوردى تا به حال شركت نجسته ولى در تمارين زيادى ايفاى نقش كرده است. برجسته ترين عمليات اين ناو٬ حضور در تلاش ناكام نجات خدمه زيردريايى اتمى كورسك در سال 2000 است.

پرتاب گرهاى موشك گرانيت

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

Kuznetsov.jpg

موشك گرانيت SS-N-19

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

vtc_247824_VTC3.jpg

قسمت سمت راست سامانه هاى CIWS هر كدام شامل دو مسلسل چرخان كشتان و دو پرتاب گر موشك SN-N-11 براى دفاع نزديك و قسمت سمت چپ موشك دفاع هوايى/ضد موشك ضدكشتى SA-N-9

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

1143_kuznetsov4.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...