رفتن به مطلب

تانک type 90


FARHUD

ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

آغاز مطالعه و تحقیق برای ساخت تانک نبرد اصلی تایپ90 به سال 1976 بازمیگردد . در این زمان سرفرماندهی ژاپن به دنبال طرح تانکی برتر و کاملا بومی برای مقابله با تانکهای نوظهور تی72 شوروی میگشت . پروژه در آغاز تحت نام STC شناخته میشد که بعداً نام آن توسط مرکز تحقیقات و فن آوری فرماندهی دفاع از خود ژاپن به TK-X تغییر یافت . تامین بودجه برای موتور ، توپ و مهمات و سیستم کنترل آتش در بودجه سال مالی 1977 پیش بینی شد و سیستم تعلیق و زره جدید در بودجه سال مالی 1978 . مقاطعه کار عمده در ساخت تایپ90 صنایع سنگین میتسوبیشی است که مقاطعه کار اصلی همه تانکهای ژاپنی اعم از تایپ74 و تایپ61 در جنگ جهانی دوم بود . به این ترتیب کار بر روی طرح اولیه TK-X MBT بین سالهای 1976 و 1977 آغاز شد . صنایع سنگین میتسوبیشی مشترکا با TRDI ( مرکز گسترش و تحقیقات فن آوری آژانس دفاعی ژاپن ) دست به گسترش کار تانک زدند .

تمام قطعات و زیرسیتمهای تایپ90 به جز توپ 120 میلیمتری بدون خان رین متال که تحت لیسانس آلمان مونتاژ میشود ، در خود ژاپن طراحی وساخته شده است . این کامل ترین تانک ساخت ژاپن است که از لحاظ تکنولوژی در بالاترین سطح ممکن قرار دارد و در بسیاری از جنبه ها از سایر رقبای خود برتر است . از دیگر مقاطعه کاران تایپ90 میتوان به کارخانه فولاد ژاپن ، شرکت الکترونیک میتسوبیشی ، کمپانی فوجیتسو و NEC اشاره کرد . آخرین ملزومات تانک تایپ90 در 1980 تکمیل شد . چهار سال بعد ، در 1984 دو نمونه اولیه از تانک ، هر دو مسلح به توپ 120mm ژاپنی که مهمات ساخت ژاپن را شلیک میکردند ساخته شد . دو سال تمام این دو نمونه تحت آزمایشهای گسترده در یگانهای زرهی ژاپن قرار گرفتند .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

دومین گروه با چهار دستگاه از تانکهای TK-X بین سالهای 1986 تا 1988 ساخته شد که تغییراتی چند در نتیجه آزمایشهای مکرر بر روی آنها پدید آمده بود . نمونه های اخیر با توپ 120mm بدون خان ساخت رین متال که در تانکهای لئوپارد2 و آبرامز مورد استفاده قرار میگرفت ، مسلح شدند . سپس این تانکها برای گسترش ، بار دیگر تحت آزمایش کاربری قرار گرفتند که تا 1989 به طول انجامید . پس از این TK-X رسما به تایپ90 تغییر نام داد .

تولید انبوه تانک در 1992 آغاز شد و تخمین زده میشود که تا 1999 حدود 150 دستگاه از آن ساخته شده باشد ، این در حالی است که تولید آن همچنان در جریان است . تایپ90 هنوز برای صادرات در بازارهای خارجی ارائه نشده است .

جزئیات ساختار زره مورد استعمال در برجک و بدنه تایپ90 هنوز منتشر نشده است ، اما آنچه که از شواهد و قراین بر میآید ، از مواد کامپوزیتی و مرکب ، بسیار در ساخت آن به خصوص در بخش جلوی پیشانی تانک بهره برده شده است . کارخانه فولاد میتسوبیشی و سرامیک سازی کیوتو مسئول بخش عمده کار گسترش این زره هستند .

 

 

آرایش و جانمایی تایپ90 به همان شکل متداول در سایر تانکهاست . جایگاه راننده در جلو و سمت چپ اتاقک تانک قرار دارد و یک دریچه یک تکه برای آن در نظر گرفته شده . جایگاه راننده دارای 3 پریسکوپ است که پریسکوپ وسطی میتواند با یک پریسکوپ غیر فعال جایگزین شود . برجک تایپ90 مشابه برجک لئوپارد دو با پیشانی ، کناره ها و پشت قائم و عمودی میباشد . فرمانده در سمت راست برجک و در کنار توپچی که در سمت چپ برجک قرار دارد می نشیند .

در تایپ90 نفر گلوله گذار حذف شده و عمل باگذاری به صورت خودکار انجام میشود . بارگذار ( گلوله گذار ) خود کار در قسمت تحتانی برجک نصب شده است . این دستگاه توسط صنایع سنگین میتسوبیشی طراحی و ساخته شده است . گمان میرود که بارگذار خودکار میتواند تا 16 گلوله را برای توپ اصلی در خود جای دهد ، علاوه بر آن همیشه تعدادی گلوله اضافی در کنار راننده قرار میگیرد . عمل گلوله گذاری با این سیستم تنها دو ثانیه به طول می انجامد و بارگذاری و شلیک روی هم رفته 4-6 ثانیه زمان میبرد ! چندین تخلیه کننده دود در سقف برجک برای خارج کردن گازهای حاصل از شلیک توپ تعبیه شده است . فرمانده تانک یک نمایشگر در اختیار دارد که به او این اجازه را میدهد تا به صورت مداوم از وضعیت مهمات اطلاع داشته باشد . سلاح اصلی در تانک تایپ90 شامل توپ 120 میلیمتری بدون خان ساخت رین متال میباشد که تحت لیسانس آلمان در ژاپن تولید میشود .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

مهمات و گلوله های ضد زره با توپ 120 آلمانی هماهنگ و مطابقت داده شده اند . اما سیستم دفع لگد زنی و پایه نصب توپ به صورت بومی در خود ژاپن گسترش یافته است . یک مسلسل 7.62mm به صورت هم محور و موازی در سمت راست توپ سوار شده است ، علاوه بر آن یک مسلسل 12.7mm بر روی سقف تانک برای مقابله با هواگردهای مهاجم نصب شده است . از دیگر تسلیحات تایپ90 دو لانچر سه تایی الکترونیکی پرتاب کننده نارنجک دودزا است ( برای ایجاد پرده استتاری از دود ) که هر کدام در یک طرف برجک کار گذاشته شده اند . برای توپچی یک پریسکوپ نشانه روی که گرای لازم را برای نشانه گیری اهداف به وی میدهد پیش بینی شده است . این دوربین توانایی زوم تا ده برابر را دارد . در مقابل فرمانده دارای یک پریسکوپ چشمی دید در روز و شب با 3 برابر زوم و یک پریسکوپ دبد در روز با 10 برابر زوم است که قادر است با استفاده از مدار دوگانه که هردو به کامپیوتر دیجیتال کنترل آتش متصل شده اند ، 180 درجه به اطراف بگردد . توپچی از یک کانال دید در روز ، حسگر مادون قرمز گرمایی و مسافت یاب لیزری سود میبرد . آلت نشانه روی توپچی در شرکت NIKON ، و سیتمهای دیده بانی فرمانده در کمپانی FUJI و حسگرهای گرمایی در کمپانی فوجیتسو ساخته و پرداخته شده اند .

 

 

سیستم کنترل آتش متشکل از یک سامانه خودکار ردگیری هدف است که مطابق با داده های خروجی تصویر ساز گرمایی کار میکند . این سامانه در مقابل هدفهای زمینی بسیار کار آمد و موثر میباشد و میتوان از آن هم در حالت حرکت و هم سکون استفاده کرد . نمایشگر چند منظوره فرمانده به او این اجازه را میدهد که مستقیماً با اهداف درگیر شود ، در عین حال فرمانده میتواند با فشار یک دکمه بر روی دسته کنترل خود ،عمل هدف یابی و درگیر شدن را به توپچی بسپارد . سیستم کشف هدف لیزری ، به طور هم زمان قادر است هم سیگنال های هشدار دهنده را به صورت علایم صوتی و هم سیگنالهای قابل رویت در جایگاه مخصوص فرمانده تانک در دسترس قرار دهد . این سیستم در جلوی برجک تعبیه شده است .

پیشران تانک ، موتور میتسویشی مدل 10ZG ده سیلندر میباشد که نیرویی معادل 1500 اسب بخار تولید میکند . گونه های مختل تایپ90 شامل مدل مین روب ( که از غلتک مین روب تایپ91 استفاده میکند ) و مدل ویژه مهندسی نیز میباشد .

هر تانک تایپ 90 در حدود 790 میلیون ین ژاپن یا 6.6 میلیون دلار در سال 2006 قیمت دارد .

 

 

برخی از مشخصه های تایپ90 به اختصار :

 

ü طول بدنه : 7.5 متر

ü عرض : 3.05 متر

ü ارتفاع : 2.34 متر

ü خدمه : سه نفر

ü وزن در حالت جنگی : 5 تن

ü حداکثر سرعت : 70 کیلومتر در ساعت در جاده

ü حداکثر برد عملیاتی ( با اتکا تنها به مخازن سوخت داخلی ) : 400 کیلومتر در جاده

ü تسلیحات : 1× توپ 120 میلیمتری بدون خان / 1× مسلسل 7.62 میل موازی با توپ / 1× مسلسل 12.7 میل بر روی سقف برجک

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...