رفتن به مطلب

دستبند الکترونیکی راهی برای کاهش آسیب های اجتماعی


Gandom.E

ارسال های توصیه شده

30155-1553696_250.jpg

در قانون جدید مجازات اسلامی"حبس خانگی" از طریق استفاده از "دستبند الکترونیک" به عنوان مجازات جایگزین زندان در نظر گرفته شده که نگاه اصلاح‌طلبان‌های را نسبت به مجرم فراهم آورده است.

 

در نظر گرفتن مجازات زندان برای مجرمین به منظور نظارت و کنترل بر آنها صورت می‌گیرد که این مهم از طریق به کارگیری شیوه‌های جدید حفاظتی محقق خواهد شد و این درحالی است که یکی از مجازات‌های جایگزین پیش‌بینی شده در قانون جدید مجازات اسلامی"حبس خانگی" است. در این شیوه مجازات، مجرمان جرایم کوچک و مجرمان جرایم غیرعمد به جای اعزام به زندان در محیط خانواده مجازات خود را سپری می‌کنند.

حبس خانگی برای جرایم سبک

 

حبس خانگی یا حبس در خانه، اصطلاحی است که به محدودیت در رفت و آمد و خروج از منزل اشاره دارد این نوع از حبس با حکم دادگاه در مورد جرایم سبک یا متناسب شخصیت مرتکب مورد حکم قرار می‌گیرد و در اجرای این مجازات، آزادی ورود و خروج محکوم‌علیه از منزل محدود می‌شود و وی ملزم می‌شود در منزل خود بماند یا فقط در ایام معینی که از قبل به وی اعلام شده است حق خروج از خانه را دارد.

حبس خانگی(حصر خانگی، بازداشت خانگی) از نگاه حقوقی یعنی حوزه آزادی یک شخص توسط صاحبان قدرت محدود به خانه یا محل سکونت وی شود. معمولاً در این شرایط هرگونه سفر، ملاقات با دیگران، ابراز عقیده یا ارتباط با دنیای خارج ممنوع و یا بسیار محدود می‌باشد. بازداشت خانگی به عبارتی جایگزین خفیفی برای بازداشت در زندان است.

حبس خانگی، یکی از تدابیر جایگزین‌شده به‌جای مجازات‌های مرسومی مانند حبس است که می‌تواند از تحمیل اثرات منفی زندان‌های سنتی بر شخص زندانی و هم‌چنین خانواده وی جلوگیری کند.

دستبند الکترونیکی

 

دستبند الکترونیکی می‌تواند راهکار مفیدی به عنوان یکی از جایگزین‌های حبس به مفهوم سنتی آن در زندان، باشد. ضمن آنکه رنج و تعبی که به محکوم تحمیل می‌شود بسیار کمتر از حبس در زندان است و آسیب وارده به خانواده محکوم نیز تا حد امکان کاهش می‌یابد.

این دستبند با بهره‌گیری از عامل کنترل‌ کننده شوک الکتریکی، قابلیت کنترل مجرم بدون نیاز به اتصال به مامور مراقب و یا اتصال به هر دو دست مجرم را در تمام طول مسیر انتقال دارد.

 

دستبند الکترونیکی مجهز به سیستم " نوسان ‌ساز" صوتی بوده و مامور مراقب به کمک نویز دریافتی در بی‌سیم خود می‌تواند نسبت به دوری یا نزدیکی مجرم آگاهی پیدا کند.

با کمک دستبند الکترونیکی می‌توان به راحتی تشخیص داد که در هر زمان زندانی در کجای کشور قرار دارد و مانع فرار زندانی از مرزهای کشور شد.

در این دستبند یک قطعه الکترونیکی تعبیه شده که با سیستم موقعیت ‌یابی "جی پی اس"کنترل می‌شود و بدین‌ترتیب فرد بدون حضور در زندان حق خارج شدن از یک منطقه مشخص را نخواهد داشت.

استفاده از "دستبند الکترونیک" در سال 92 جدی است

 

در همین زمینه "غلامحسین اسماعیلی" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران درباره اجرای طرح دستبند و پابند الکترونیکی اظهار داشت: با توجه به اهمیتی که استفاده از این سیستم‌ها به عنوان فناوری نوین دارد، استفاده از سیستم مراقبیت الکترنیکی در سال 92 جدی است.

 

رئیس سازمان زندان‌ها افزود: طرح دسبند الکترونیک در مجلس و دولت برای تطبیق با قانون مجازات اسلامی و تخصیص اعتبارات در حال بررسی بوده که با تایید آن و تخصیص بودجه لازم این طرح عملی خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: اگر در بودجه 92 اعتبار لازم برای این امر پیش‌بینی شود در سطح گسترده انجام شده و اگر پیش‌بینی نشده باشد در سطح محدودتر و با همان بودجه خود سازمان اجرایی خواهد شد.

 

رئیس سازمان زندان‌ها خاطرنشان کرد: دستبندها و پابندهای الکترونیکی از قابلیت رصد و ردیابی فرد در موقعیت‌های مختلف برخوردار بوده و سازمان زندان‌ها با هدف مراقبت از زندانیان از این وسیله استفاده می‌کند.

 

**نگاه اصلاح‌طلبانه نسبت به مجرم از نوآوری‌های قانون جدید مجازات اسلامی است

همچنین در همین زمینه "سید علی شاه‌صاحبی"حقوقدان و وکیل دادگستری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: پس از چند سال بحث و بررسی پیرامون قانون جدید مجازات اسلامی در مجلس هشتم و شورای نگهبان بالاخره در دی ماه سال 1390 سخنگوی شورای نگهبان خبر از تایید این قانون داد و سرانجام پس از شش سال، شورای نگهبان این قانون را تایید و رئیس‌جمهور نیز آن را برای اجرا ابلاغ کرد.

وی تاکید کرد: قانون جدید مجازات اسلامی برای نخستین بار در مقایسه با قانون سابق، نگاهی اصلاح‌طلبانه نسبت به مجرم داشته و کلیات آن در مقایسه با قانون قبلی از نظر کمّی و کیفی پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای دارد.

شاه‌صاحبی: مجازات جایگزین زندان یکی از مواردی است که به اعتقاد برخی حقوقدانان اثرات بسیار مطلوبی برای خود شخص و به‌وی‍ژه جامعه دارد، تمهیدات در نظر گرفته شده برای این مهم در قانون جدید استفاده از دستبند الکترونیکی است.

 

این حقوقدان در پایان گفت: یکی از امتیازات دیگر موارد جایگزین زندان و حبس الکترونیکی است، به این معنی که دستبند الکترونیکی به دست متهم زده شود و او را در منزل نگهداری کنند.

 

منبع : باشگاه خبرنگاران

لینک به دیدگاه

این چند سال اخیر کمکهای زیادی برای زندانیهای غیر عمد یا کوچک قائل شدند یکی همین دست بند یا یک مورد در مورد تصادفات غیر عمد هم همینطور که شخص ضارب رو میفرستن توی یک قسمت از زیر گروههای دادگستری توی یک زمان مشخص شده مشغول کار میشه البته به صورت رایگان و بعد از اون ساعت ازاده و در اختیاره خودشه

به نظر من هم شیوه خوبیه اگه ادامه پیدا بکنه

بازم گل کاشتی ممنون از دعوتت

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...