رفتن به مطلب

تانک برزیلی Osorio مدل های EE-T1/T2


FARHUD

ارسال های توصیه شده

kgsa6z2u5jc2jrhks1e8.jpg

 

ئی ئی تی 1 یا اوزوریو (اسوريو) توسط شرکت انگنسای برزیل در میانه دهه 80 توسعه یافت. در آن زمان برزیل ششمین صادر کننده تسلیحات جهان بود و توانسته بود زره پوش های خود را به بیش از 20 کشور در خاورمیانه و آفریقا صادر کند. در حدود نیمی از زره پوش های تولید شده انگنسا از سال 85 تا سال 89 به کشور عراق فروخته شد و انگنسا قطعات یدکی، آموزش و حتی تعمیرات زره پوش ها در خط مقدم را تضمین کرده بود. انگنسا بزرگترین شرکت اسلحه سازی برزیل بود و استراتژی آن بر پایه استفاده گسترده از تولیدات تکنولوژیکی شرکت های دیگر استوار بود.. به علاوه اگر خرید پروانه تولید قطعه ای برایش گران تمام می شد، انگنسا معمولا آن قطعه را از قبل می خرید و در محصولاتش به کار می برد یا طراحان و متخصصان شرکت های تولید کننده آن قطعه را به

استخدام خود در می آورد با این روش انگنسا دو مشکل را حل می کرد :

اول اینکه سلاح های تولید شده توسط برزیلی ها از تکنولوژی های سطح بالا بهره می گرفتند.

دوم اینکه قیمت این سلاح ها به قدری پایین بود که برای کشورهای جهان سوم قیمتی مناسب به نظر می رسید.

اوزوریو نمونه خوبی از به کارگیری این استراتژی است. اوزوریو یک تانک کلاسیک با تعداد خدمه معمول در دیگر تانک ها است. ساخت اوزوریو در سال 1985 آغاز شد و در سال 1988 به خدمت ارتش برزیل درآمد. 100 میلیون دلار صرف سرمایه گذاری برای توسعه این پروزه شد. بدنه وبرجک اوزوریو زرهی متفاوت دارند.

قسمت پشتی تانک از زره چند لایه ترکیبی مشابه با زره چابهام به کار رفته در تانک های آبرامز و چلنجر بهره گیری می کند. زره جلویی از صفحات فلزی شیب داری تشکیل شده است که بهترین دفاع را برای تانک تهیه می کند. توپ اوزوریو بر روی یک برجک 3 نفره نصب شده است. چون برزیلی ها چشم انتظار بازار خارجی خوبی برای اوزوریو بودند از دو نوع توپ متفاوت برای آن استفاده کردند.تانک های ارتش برزیل از یک قبضه توپ انگلیسی 105 میلیمتری استفاده می کنند. در حالی که نمونه صادراتی اوزوریو از یک قبضه توپ بدون خان 120 میلیمتری فرانسوی بهره می برد. درضمن نصب توپ 125 میلیمتری بدون خان 2آ46 روسی نیز بر روی اوزوریو امکان پذیر است.توپ اصلی می تواند از ذخیره 45 گلوله استفاده کند و این گلوله ها می تواند از نوع ضد زره و یا با قدرت انفجاری بالا باشد.

0tah7aqe61d0w01qj2c.jpg

 

دیگر سلاح های اوزوریو عبارتند از یک قبضه مسلسل 7.62 م.م هم محور با توپ اصلی ویک قبضه مسلسل 7.62 م.م دیگر بر روی سقف تانک برای مقابله با هواپیماها و هلیکوپترهای دشمن. این مسلسل در مقابل دهلیز توپچی نصب شده است اما می توان یک قبضه مسلسل 12.7 م.م دیگر را برای تانک سفارش داد.

نشانه گیری توپ اصلی و گردش برجک ، به وسیله سیستم برقی انجام می شود. اوزوریو از دستگاه های هدفگیری بلژیکی اس سی اس 5 برای فرمانده تانک و ال آر اس 5 برای توپچی استفاده می کند. ال آر اس 5 دستگاه هدفگیری ترکیب شده با پریسکوپ است که توانایی دید در شب و فاصله یابی لیزری و پردازشگر مسیر پرتابه را نیز در خود دارد ولی دستگاه هدفگیری فرمانده فاقد فاصله یاب و کامپیوتر می باشد.

 

فرمانده می تواند بدون دخالت توپچی هدفگیری کرده و توپ اصلی را شلیک کند. فرمانده تانک برای داشتن دید 360 درجه ؛ از 5 پریسکوپ استفاده می کند.

در سال 1987 انگنسا مدل صادراتی بهبود یافته با نام ئی ئی تی 2 را تکمیل و آزمایش کرد. بازار هدف کشورهای خاورمیانه و مناطقی از خاورنزدیک بودند. این اصلاحات در تانک های ارتش برزیل انجام نشد. بزرگترین تفاوت این تانک با مدل قبلی استفاده از یک قبضه توپ بدون خان 120 م.م و ارتقای سیستم هدفگیری تانک بود. تانک جدید ، ظرفیت حمل 38 گلوله از دو نوع ضد زره و چند منظوره با قدرت انفجاری بالا را داشت. برای فرمانده سیستم هدایت آتش دابلیو اس 580-10 و برای توپچی سیستم دابلیو اس 580-19 را در نظر گرفتند. این دستگاه ها توسط شرکت فرانسوی اسفیم طراحی و ساخته شد. هر دو مدل دارای فاصله یاب لیزری بودند که به پردازشگر مسیر پرتابه متصل شده بود.یک دستگاه دید در شب یو آ 9090 فیلیپس نیز در برجک نصب شد. تصویر این دستگاه بر روی صفحات تلویزیون مقابل فرمانده و توپچی ظاهر می شود.

توانایی اصابت هدف توسط اوزوریو در فاصله 2000 متر برای اولین شلیک بالای 80 درصد می باشد.

سلاح دوم ئی ئی تی 2 عبارت است از یک قبضه مسلسل 7.62 م.م هم محور با برجک و یک مسلسل 12.7 م.م ضد هوایی مانند نمونه قبلی. در دو طرف برجک دستگاه های شلیک نارنجک دودزا قرار گرفته است.

هر دو نمونه دارای موتور یکسان هستند. موتور که با سیستم انتقال قدرت یکپارچه است یک دیزل 12 سیلندر ساخت آلمان می باشد.موتور و متعلقات آن را در شرایط جنگی می توان در عرض 30 دقیقه پیاده کرد.

 

شنی اوزوریو مشابه شنی لئوپارد 2 آلمان می باشد. اوزوریو سرعت و قابلیت خارج از جاده مناسبی دارد.

سرعت آن در عرض 10 ثانیه به 30 ک/ س میرسد. اوزوریو می تواند از خندقی به عرض 3 متر و شیب هایی با زاویه 30 درجه و دیواری به ارتفاع 1.15 متر عبور کند و بدون آماده سازی قبلی از رودی به عمق 1.2 متر رد شود. اوزوریو دارای یک سیستم آتش خاموش کن خودکار در هر دو قسمت خدمه و موتور خانه است. و بعلاوه میتوان آن را به سیستم (ش.م.ر) و نیز سیستم اخطار دهنده ای که هدفگیری لیزری موشک دشمن را اعلام می کند، مجهز کرد. با استفاده از شاسی اوزوریو خودروهای زرهی زیر نیز ساخته شده اند:

هویتزر خودکششی 155م.م – تانک ضدهوایی مسلح به توپ اتوماتیک اورلیکن- تانک پل گذر-

در مورد تعداد ئی ئی تی 2 های ساخته شده اطلاعاتی در دسترس نیست. ارتش عربستان خود را نسبت به آن علاقمند نشان داده بود اما پس از عملیات طوفان صحرا و مشاهده کارایی آبرامز ها؛ آنها از خرید اوزوریو منصرف شدند. بازار خارجی مناسبی برای اوزوریو پیدا نشد و سرمایه گذاری سنگین ، شرکت را به ورشکستگی کشاند.خود برزیلی ها در حدود 30 عراده اوزوریو را به خدمت گرفتند.

 

 

مشخصات ئی ئی تی 1:

قدرت:1040 اسب بخار

موتور: 1 موتوردیزل 12 سیلندر

حداکثر سرعت در جاده: 70 ک /س

حد اکثر برد در جاده:500 ک

حداکثر زره : ؟

وزن: 41000 كيلوگرم

طول:؟

عرض: 3.2متر

ارتفاع :2.37 متر

خدمه: 4 نفر

ورود به خدمت: 1988

تعداد:؟

 

 

مشخصات ئی ئی تی 2:

قدرت: 1040اسب بخار

موتور: 1 موتور دیزل 12 سیلندر

حداکثر سرعت در جاده: 70 ک/ س

برد در جاده:550 ک

حد اکثر زره: ؟

وزن:43000 کیلوگرم

طول:10.1 متر

عرض:3.2 متر

ارتفاع: 2.37 متر

خدمه: 4نفر

تعداد:؟

ورود به خدمت:؟

...............................

ماهنامه جنگ افزار شماره 32

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...