رفتن به مطلب

ساختار سازمانی و چارت سازمانی


ارسال های توصیه شده

گاها مشاهده میشه که کسانی که دست اندر کار مدیریت و راهبری سازمانها هستن در شناخت و درک بعضی از اصطلاحات و یا فنون دچار ابهام و اشتباه هستن و از اونجایی که سرشون شلوغه ،وقت نمیکنن برای بالا بردن آگاهیشون آموزش ببینن و این نا آگاهی همیشه باهاشون هست.

یکی از واژه هایی که کمو بیش تفاوتش برای مدیران گرامی و فهیم مشخص نیست ،تفاوت قائل شدن بین ساختار سازمانی و چارت سازمانی هستش . اظهار نظر در خصوص تعاریف این دو واژه در حیطه دانش پژوهان رشته های صنایع و یا مدیریت میتونه باشه.

 

حالا ببینیم که در این تاپیک با مشارکت شما دوستان آیا میتونیم شرحی از تفاوت این دو اصطلاح بیان کنیم که قابل فهم و درک باشه. پس سوال

اینه :

 

تفاوت ساختار سازمانی و چارت سازمانی در چیست؟

 

لینک به دیدگاه

درود ....

فکر میکنم چارت سازمانی صرفا روابط بین شغل ها و فعالیت ها رو نشون میده ،شاید اینکه چه کسی باید به چه کسی گزارش بده ولی ساختار سازمانی معنای وسیعتری در بر داره ،انواع ساختارهای سازمانی مثل وظیفه ای ،محصول محور و .... هم وجود داره که میتونه با دیدی بهتر به یک سازمان و فعالیتهای اون نگاه کنه....

البته این صرفا درک من از این دو موضوع بود ،این که تا چه حدی درست باشه منتظر پاسخ شما دوستان عزیز هستیم...:a030:

لینک به دیدگاه
درود ....

فکر میکنم چارت سازمانی صرفا روابط بین شغل ها و فعالیت ها رو نشون میده ،شاید اینکه چه کسی باید به چه کسی گزارش بده ولی ساختار سازمانی معنای وسیعتری در بر داره ،انواع ساختارهای سازمانی مثل وظیفه ای ،محصول محور و .... هم وجود داره که میتونه با دیدی بهتر به یک سازمان و فعالیتهای اون نگاه کنه....

البته این صرفا درک من از این دو موضوع بود ،این که تا چه حدی درست باشه منتظر پاسخ شما دوستان عزیز هستیم...:a030:

 

کاملا درسته و موافقم چون ساختار سازمانی همونطور که گفتید بر اساس محصوی یا وظیفه یا اربای رجوع تقسیم میشه که البته اینها ساختار های سنتی هستند ساختارهای جدید شامل سازمان بر مبنای پروژه یا ماتریسی یا.. می باشد که برگرفته از ساختارهای سنتی نیز هست.

در مورد چارت سازمانی هم فک کنم کلا مربوط به روابط شغلی می باشد و نشان دهنده جایگاه افراد در سازمان است که بعد از تعیین ساختار سازمانی که نشان دهنده نحوه سازماندهی میباشد چارت سازمانی طراحی میشود. :a030:

لینک به دیدگاه

 

تفاوت ساختار سازمانی و چارت سازمانی در چیست؟

 

با سلام خدمت دوستان و استاد گرامی

بنظر بنده موضوع آغاز شده موضوعی کاربردی است و همانطور که جناب مهندس اشاره کردند دانستن مفهوم و تمایز این دو، برای مدیران رده بالا و مقامات تصمیم گیرنده در سازمان (بنظر من حتی برای کارکنان یک سازمان بلحاظ کسب نگرشی روشنتر از سازمان محل خدمتشان)بسیار مفید فایده است.

 

با اجازه استاد عزیز وجمع بندی دانسته های اندکی که از موضوع داشتم ابتدا بهتر دیدم تعریفی از سازمان ارائه دهم

 

سازمان:نهادی اجتماعی است که هدف آن مشخص شده و جهت دار است و سیستم فعالیتی آن اندیشمندانه ساختاردهی شده و دارای حدود و مرزهای مشخص می باشد که البته این مرزها به مرور زمان میتوانند تغییر کنند.

 

یک مدیر ارشد کارآمد در ابتدای فعالیتش در یک سازمان باید منابع در اختیار خود را بشناسد و آنها را به گونه ای خاص چینش کرده و الگویی مناسب بخشیده،ساختاردهی کند که این خود یکی از مهمترین توانمندی های یک مدیر لایق است.

 

حال باید دید ساختار چیست؟اغلب پس از واژه سازمان،سخن از ساختار نیز می آید.

 

ساختار سازمانی:نمایش دهنده مجموعه اجزای در نظر گرفته شده برای سازمان و نوعی ابزار مدیریتی برای اجرای استراتژی ها وتحقق اهداف یک سازمان است که تغییر در آن می تواند منجر به تغییرات بسیار گسترده در سایر ابعاد عملیاتی سازمان اعم از جریان کار،داده و اطلاعات و... گردد.

بیان این نکته ضروری است که ساختار سازمان با توجه به اهداف سازمان و جهت فکری مدیران ارشد تصمیم گیرنده و شرایطی که فعالیت مورد نظر در آن تعریف میشود فرم میگیرد.

مشخص است که با هر گونه تغییر در اهداف و مرزهای سازمان ساختار آن به طور واضح و ملموسی تغییر میکند.

اکنون ببینیم تعریف چارت(نمودار)سازمانی چیست؟

 

چارت سازمانی :نموداری است شامل سلسله مراتب سازمان که در آن روابط رسمی کار، شامل روابط رئیس و مرئوس ،مسیرهای ارتباط بین جایگاه های کاری مشخص شده است و به هر یک از گزینه های آن پست سازمانی می گویند.

 

با دقت در تعاریف ذکر شده تا حدی میتوان به تفاوت این دو مفهوم پی برد

 

چارت همانند پنجره ای رو به ساختار است که یک دید کلی از ساختار سازمان را به ما نشان می دهد و در ساختن ساختار مورد استفاده قرار میگیرد.

اما در نهایت این ساختار است که وظایف و اختیارات، الگوهای تعاملی سازمان، شرایط تخصص گرائی، حدود جغرافیایی و.. را مشخص میکند.

در حالیکه چارت (نمودار سازمانی) میزان مسئولیت و اختیارات پست های هم رده را مشخص نمیکند.

بزرگی و کوچکی اش نمیتواند بیانگر اهمیت واحد مورد نظر باشد.

لینک به دیدگاه

با سپاس از مشارکت دوستان عزیز .

 

ابتدا ببینیم که معنی کلمات این دو اصطلاح کاربردی چیه ؟

 

سازمان:

برای سازمان معانی و تعاریف زیادی گفته شده که تقریبا همشون یک مفهوم کلی رو در بر داره.

 

سازمان چیست؟

  • مجموعه ای از اجزا و عضوها ست
  • در این مجموعه انسان هم وجود داره
  • بین اجزا ارتباط و تعامل وجود داره
  • این مجموعه هوشمند هستش(بدلیل وجود انسان)
  • این مجموعه هدف یا اهداف ویژه ایو دنبال میکنه(هدفمنده)

پس میتونیم سازمانو خیلی ساده اینطوری تعریف کنیم:

 

"مجموعه کارکنان و تجهیزات یک اداره و یا نهاد که تحت قوانین و نظم و ترتیب کارهای خود را انجام میدهند تا به هدف یا اهداف مورد نظر برسند".

 

***

 

چارت:

چارت به معنی نموداره یا طرحی که اطلاعاتو نشون بده.

 

ساختار:

ساختار یعنی چگونگی ساختمان یا ترتیب چیدمان اجزا و بخشها

 

پس ،

 

چارت سازمانی یک نمودار هستش که برای ما اطلاعاتی رو نمایش بده. این اطلاعات مربوط به جایگاه افراد در سازمانه.

 

و،

 

ساختار سازمانی یعنی چگونگی ساختمان و ترتیب هماهنگی و ارتباط اجزاء تشکیل دهنده سازمان . ساختار سازمانی چیدمان و نحوه شکل دهی و شکل گیری اجزاء برای تبدیل شدن به سازمانو نشون میده.

ادامه دارد...

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

با شكل‌گيري ادارات، سازمان ها و شركت ها در طي دهه هاي اخير خصوصاً از آن زمان كه انقلاب صنعتي در سطح گسترده اي در دنياي امروز پديد آمد، كم‌كم نياز به يك سري از ضوابط اداري در شركت ها و سازمان ها احساس شد...

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 7 سال بعد...

سلام

در چارت سازماني نام افراد و موضوعات (titles) مياد ولي در ساختار اون وظيفه و نوع محصول و...به فراخورد اون نوع گروه بندي كه با توجه به سازمان در نظر گرفته ميشه.

اينم برا توضيحات كاملتر:

Organizational structure is designed around the functions a business performs (e.g., sales, marketing, finance, engineering, etc.). An org chart is built around people and titles. Organizational structure defines the purpose, accountabilities, and key performance indicators (KPIs) for each business function and role.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...