رفتن به مطلب

مقاله یوسف ثانی ،مصر جدید،سلطان آباد یادگار طراحی شهری در دوره قاجار


ارسال های توصیه شده

چکیده:

 

تحولات مهمی که در دوره قاجاریه در زمینه های سیاسی،اجتماعی و هنری به وجود آمد دستاورد گسترش ارتباطات و تماس ایران با جامعه غرب بود.هنر معماری و شهرسازی نیز همچون سایر شئونات زندگی در آن دوره کم و بیش تحت تاثیر فرهنگ و تمدن اروپا قرار گرفت.اما این تنها ویزگی معماری این دوره نیست.دستاوردهای معماری عصر قاجار تاکنون مورد بحث محافل علمی و هنری بوده است.برخی از محققین این دوره را دوران انحطاط معماری ایران و برخی دیگر آن را دوران ایجاد سبکی جدید در معماری با نام معماری دوران قاجار می نامند.

 

معماری اوایل دوره ی قاجار که به معماری پیش از دوره ی ناصری نیز مشهور است ادامه دهنده ی شیوه ی معماری زندیه است.این دوره را می توان ادامه و تکمیل مفاهیم و الگوهای معماری ایرانی دانست (پارسی،معمار 90:51).در این دوره بناهای بسیاری ساخته شده و به خصوص در دوره ی فتحعلی شاه امکان نوآوری به وجود آمد.در این زمان استعدادهای تازه کشف شد و راه های جدید برای معماری به وجود آمد.

 

یکی از نمونه های بارز این نوآوری در معماری و شهرسازی،احداث شهر سلطان آباد (اراک امروزی) است.احداث این شهر در دوره ی فتحعلی شاه قاجار بیانگر خلاقیت قابل توجه در شهرسازی از پیش طراحی شده است.عامل اقتصادی (تولید محصولات کشاورزی و تولید صادرات فرش به ویژه فرش ساروق) و نیز عامل سیاسی -نظامی (نامنی و شورشهای متعدد علیه حکومت مرکزی) علل اساسی ایجاد شهر سلطان آباد در این دوره است.

 

بارزترین وجه تمایز شهر جدید سلطان آباد،که امروزه بافت تاریخی شهر اراک را تشکیل می دهد،با بیشتر شهرهای ایران،ساخت و سازمان کلبدی - فضایی غیر ارگانیک آن است.

 

بافت تاریخی اراک ویژگی های معماری و شهرسازی قابل توجهی در خود جای داده و الگوی منابی در شهرسازی اسلامی به شمار می رود.

 

مشخصات مقاله:مقاله در 10 صفحه به قلم محسن کریمی (کارشناس موزه داری اداره کل میراث فرهنگی،صتایع دستی و گردشگری استان مرکزی)

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...