رفتن به مطلب

تاكيد بر ممانعت از صادرات قراضه


ارسال های توصیه شده

به علت اختلاف قیمت قابل ملاحظه قراضه در بازار داخل و خارج، برخی از تجار خارجی اقدام به خروج این ماده اولیه از مرزهای کشور کرده‌اند که این امر به دلیل استراتژیک بودن این کالا برای فولادسازان داخلی موجب... نگرانی فولادسازان از جمله تولیدکنندگان شمش که ماده اولیه مورد نیازشان قراضه است شده، از همین رو فعالان معتقدند با افزایش ظرفیت تولید فولاد خام در کشور طی سالیان اخیر، دولت برای خروج قراضه از کشور آن هم با نرخ‌هاي پایین نسبت به بازارهای جهانی بهتر است،تدابیر جدی اتخاذ کند. در این خصوص با چند تن اعضای تولیدکنندگان فولاد ایران به گفت‌وگو نشسته‌ایم که درپی می‌خوانید: خروج قراضه از کشور ممنوع شود مدیرعامل مجتمع فولاد ویان درخصوص خروج قراضه ارزان قیمت به بازارهای خارجی گفت: در این زمینه دو سه مکاتبه با وزیر صنایع و معادن، کمیسیون صنایع و نماینده استان همدان صورت گرفته است.

 

عزیزالله جعفری افزود: متاسفانه هم‌اکنون تجار هندی و پاکستانی به علت ارزانی نرخ قراضه در بازار داخل نسبت به بازارهای خارجی این ماده اولیه را به قیمت 250 تا 300 تومان خریداری و سپس معادل 100 تومان در گمرک اظهار و از کشور خارج مي‌کنند. وی با اشاره به اینکه عراق و آذربایجان صادرات قراضه را به کشور ما ممنوع کرده و ترکیه نیز خریدار عمده قراضه است، تصریح کرد: درحال حاضر براساس مطالعات صورت گرفته زیرساخت‌هاي حمل‌ونقل قراضه در کشور ما شکل نیافته است و برای این امر تدابیری جدی اتخاذ شود. مدیرعامل مجتمع فولاد ویان با بیان اینکه منابع قراضه برای فولادسازان در داخل باید درچرخه فولاد قرار گیرد، خاطرنشان کرد: دولت باید برای تامین قراضه فولادسازان داخلی از خروج قراضه به خارج از کشور جلوگیری کند، زیرا در غیر این صورت علاوه بر اشتغال، تولید نیز با خطر مواجه خواهد شد.

 

جعفری گفت: این شرکت هم‌اکنون تنها با یک شیفت کاری تولید مي‌کند؛ اما با افزایش تعداد شیفت‌هاي کاری فولاد ویان به‌طور حتم با کمبود قراضه مواجه خواهیم شد. وی با تاکید بر ممنوعیت خروج قراضه از کشور افزود: قراضه یک کالای استراتژیک برای فولادسازان محسوب مي‌شود، از این رو خروج آن هیچ گونه توجیهی ندارد. مدیرعامل مجتمع فولاد ویان با بیان اینکه هم‌اکنون نرخ قراضه درداخل کشور با بازارهای جهانی تفاوت قابل ملاحظه‌ای دارد، تصریح کرد: این امر به علت آماده نبودن زیرساخت‌هاي لازم برای حمل‌ونقل قراضه است، از این رو این ماده اولیه از نوسانات زیادی برخوردار است. وی درخصوص اختلاف نرخ شمش و محصول نهایی در بازار داخل، خاطرنشان کرد: تفاوت قیمت میان شمش و محصول نهایی باید منطقی باشد؛ زیرا در غیر این صورت به ضرر تولیدکننده و مصرف‌کننده خواهد بود. جعفری گفت: درحال حاضر شمش به نرخ 700 تومان در شرایط کنونی منطقی است از این رو قیمت تمام شده میلگرد باید بین 60 تا 70 تومان بالاتر از شمش موجود در بازار باشد. نرخ تعرفه صادرات قراضه 200 تومان افزایش یابد مدیرعامل ذوب‌آهن البرز غرب نیز در خصوص خروج قراضه ارزان قیمت از کشور از سوی تجار هندی و پاکستانی گفت: برای جلوگیری از خروج قراضه به خارج از کشور باید تعرفه خروج این ماده اولیه حداقل 200 تومان افزایش یابد تا صادرات آن دیگر توجیهی برای تجار نداشته باشد.

 

امین سعدی با اشاره به اینکه هم‌اکنون نرخ تعرفه خروج قراضه از کشور 50 تومان است، افزود: این میزان باید به 250 تومان برسد. به گفته وی، هم‌اکنون قراضه با توجه به کیفیت آن به قیمت 270 تا 320 تومان در بازار موجود است، این درحالی است كه این ماده اولیه قبل از سقوط قیمت‌ها روی 430 تا 440 دلار بود. وی افزایش تعرفه صادرات را تنها راهکار جلوگیری از خروج قراضه از کشور دانست و تصریح کرد: دولت باید تدابیری اتخاذ کند تا هزینه ترانزیت قراضه از مرزهای کشور برای تجار خارجی گران تمام شودتا توجیهی برای صادرات نداشته باشد. مدیرعامل ذوب‌آهن البرز غرب درخصوص اختلاف نرخ میان شمش فولاد و محصول نهایی در کشور خاطرنشان کرد: در دنیا اختلاف قیمت میان ماده اولیه و محصول نهایی 30 دلار است؛ اما در ایران به علت تولید اندک فولاد و هزینه‌هاي بالا این اختلاف نرخ باید بین 60 تا 70 تومان باشد و گاه با وجود نوسانات داخلی این تفاوت به 90 تومان نیز مي‌رسد. وی افزود: اختلاف قیمت میان شمش و محصول نهایی به زیر 60 تومان برای فولاد سازان به هیچ وجه توجیه ندارد. سعدی تصریح کرد: هم‌اکنون با توجه به شمش 650 تومانی در بازار، عرضه میلگرد با اختلاف 70 تا 80 تومانی دربازار منطقی است. وی خاطرنشان کرد: چنانچه شمش فولاد به پایین 600 تومان برسد، دوباره بحران در کشور ایجاد خواهد شد.

 

مدیرعامل ذوب‌آهن البرز غرب گفت: هم‌اکنون به علت آتشفشان ایسلند روند اقتصادی اروپا نزولی است؛ اما از آنجا که تمامی شواهد امر حاکی از رشد اقتصاد جهانی است از این رو نرخ فولاد دوباره بازگشت به جلو خواهد داشت. 3 درخواست انجمن توليدکنندگان فولاد از دولت دبير انجمن توليدکنندگان فولاد ايران نیزخواستار ممنوعيت صادرات قراضه، تحويل شمش فولادي توليد داخل به فولادسازان بخش خصوصي و جلوگيري از هرگونه اعمال نفوذ براي ارزان فروشي محصولات فولادي در بورس کالا شد. سيدرسول خليفه سلطاني، با بيان اين مطلب گفت: هم‌اکنون به‌دليل نازل بودن عوارض صادرات قراضه فولاد که در زمره مواد اوليه اصلي توليد محصولات فولادي است، حجم زيادي از آن به خارج صادر مي‌شود. وي اظهار داشت: انتظار داريم حداکثر عوارض براي صادرات قراضه در نظر گرفته شود يا صادرات آن به خارج ممنوع شود. به گفته وي، متاسفانه در زمان حاضر تجار پاکستاني و هندي حتي با ويزاهاي توريستي در ايران اقدام به جمع آوري قراضه فولاد و صدور آن به کشورهاي خود مي‌کنند.

 

خليفه سلطاني بيان کرد: تحويل شمش فولاد توليد داخلي به فولادسازان بخش خصوصي علاوه بر پر کردن ظرفيت‌هاي خالي اين بخش، اشتغال مستقيم و غيرمستقيم براي نيروي جوان کشور ايجاد مي‌کند. وي خاطرنشان کرد: فولادسازان داخلي خواستار جلوگيري از هرگونه اعمال نفوذ براي ارزان فروشي محصولات فولادي در بورس کالا هستند؛ زيرا علاوه بر ايجاد رانت، سبب دامپينگ کارخانجات بزرگ فولادي عليه کارخانه‌هاي کوچک فولاد مي‌شود که اين خلاف قانون و عرف اقتصادي است. به علت مشکلات پیش رو ناشی از خروج قراضه از کشور به نرخ ارزان توسط تجار هندی و پاکستانی انجمن تولید کنندگان فولاد با ارسال نامه‌ای به وزرای صنایع و معادن، بازرگانی، اقتصاد و دارایی و کمیسیون صنایع و معادن خواستار رفع مشکل یاد شده بوده که متن آن را در ذیل مي‌خوانید: طي ساليان اخير با مساعي دولت ظرفيت توليد فولاد خام در كشور به نحو چشمگيري رو به افزايش است. ليكن در اين بين اجبارا دو تاخير فاز وجود دارد:

 

1 - به دليل چند مرحله‌اي بودن توليد فولاد خام از كنسانتره، گندله، آهن اسفنجي و ... تا ريخته‌گري شمش و همچنين طولاني بودن دوره تثبيت توليد در هريك از مراحل، متاسفانه در حال حاضر همچنان با كمبود شديد عرضه شمش داخلي مواجهيم. اين امر لامحاله منجر به واردات سالانه 5/4 ميليون تن شمش فولادي از خارج كشور شده است.

2 - به غير از واحدهايي كه مستقيما از قراضه فولادي مبادرت به توليد شمش فولادي مي‌نمايند (تنها در بخش خصوصي حدود 1.5 ميليون تن ظرفيت توليد شمش فولادي از قراضه فولادي راه‌اندازي شده است) كارخانجاتي كه از سنگ‌آهن به توليد شمش فولادي مي‌رسند نيز (در فرآيند توليد) تا 15درصد به قراضه فولادي نيازمند هستند.

 

شايان ذكر است، حجم توليد قراضه داخلي در حال حاضر حداكثر معادل 30 درصد نياز داخلي است و با توجه به روند شديد افزايش توليد فولاد در كشور و ثابت ماندن تقريبي توليد قراضه داخلي، نياز به واردات قراضه به شدت رو به افزايش است. لازم به ذكر است صادرات آن از ايران به دليل پايين بودن عوارض و نياز شديد كشورهايي مثال هند و پاكستان و چين به قراضه، متاسفانه به آساني انجام مي‌پذيرد. به نحوي كه تجار و پيله‌وران هندي و پاكستاني حتي با ويزاي توريستي در ايران مشغول جمع‌آوري قراضه و صدور آن از ايران هستند. اين در حالي است كه طي دو سال اخير به دليل عدم تامين قراضه با قيمت اقتصادي، عمده كارخانجات بخش خصوصي حتي نتوانستند به نيمي از ظرفيت توليد خود هم نايل آيند. در اين رهگذر ممنوعيت صادرات قراضه از عراق كه آن هم مثل پاكستان يكي از همسايگان ما است بسيار حائز اهميت است. علي‌هذا به منظور توانمندسازي توليد داخلي فولاد كشور و تشويق هميت ملي توليدكنندگان فولاد به عرضه هرچه بيشتر محصولات فولادي داخلي، خواهشمند است، ترتيبي اتخاذ شود صادرات قراضه و شمش فولادي كه هر دو از كالاهاي استراتژيك محسوب مي‌شوند، ممنوع شود.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

Stainless_Steel_Scrap.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...