رفتن به مطلب

علت ریزش ریش و سبیل اقایان


ارسال های توصیه شده

به گزارش تک تاز : دلایل ریزش مو در ناحیه ریش و سبیل آقایان، در بسیاری از موارد مشابه عللی هستند که باعث ریزش موی سر یا نواحی مودار بدن می شوند. ما این عوامل را به ۲ گروه کلی تقسیم می کنیم؛ یک گروه از این علل، عوامل برگشت پذیرند…

به گزارش فان شاد، یعنی بیماری هایی که باعث ریزش مو در ناحیه ریش و سبیل می شوند ولی اگر به موقع درمان شوند، برگشت پذیر هستند و ریزش موی دایمی نخواهند داشت. گروه دوم بیماری هایی هستندکه پیاز مو را از بین می برند و قاعدتا وقتی پیاز و فولیکول مو از بین می رود، دیگر قابل برگشت نخواهد بود و تنها راه درمان ناحیه درگیرشده پیوند مو است. در ادامه با مهم ترین علل این دو گروه و چند بیماری رایج که به هریک از این دو تعلق دارد، آشنا خواهید شد.

● علل برگشت پذیر ریزش مو

▪ کمبودهای تغذیه ای شامل کمبود آهن و روی

▪ رژیم لاغری شدید

▪ علل هورمونی مانند کم کاری تیرویید

▪ مصرف برخی داروها

▪ استرس های مختلف

▪ بیماری های تب دار که در راس این عوامل می توان به ریزش موی ناحیه ای یا آلوپسی آره آتا اشاره کرد.

● علل برگشت ناپذیر ریزش مو

▪ لوپوس پوستی

▪ لیکن پلان

▪ اسکارهای محل جراحی

▪ سوختگی ها، محل رادیوتراپی

▪ عفونت های قارچی.

● آلوپسی آره آتا

یکی از موارد بسیار شایعی که ما معمولا در ناحیه ریش و سبیل و گاهی ابرو می بینیم، ریزش موی سکه ای یا آلوپسی آره?آتاست. ریزش موی سکه ای، یک بیماری خودایمن است که در آن سلول های ایمنی فرد، موهای قسمت هایی از بدن را از بین می برند. این مشکل به نسبت شایع است و حدود ۱ تا ۲ درصد افراد جامعه را درگیر می کند. در این بیماری، قسمت هایی از پوست مودار به اندازه ۱ تا ۲ سانتی متر دچار ریزش موی ناگهانی می شود و گاهی حتی در موارد شدید، می تواند بخش زیادی از ریش و سبیل فرد مبتلا را از بین ببرد. در برخی مواقع ریزش موی سکه ای در ناحیه ریش و سبیل با ریزش مو در سر و جاهای دیگر بدن همراه است اما در بیشتر مواقع این مشکل در موهای صورت آقایان دیده می شود. یکی از عوامل اصلی و زمینه ساز، استرس است که متعاقب آن ریزش موی سکه ای به دنبال اتفاق ها و حوادث ناگوار و استرس های شدید ایجاد می شود.

در بیشتر مواقع ریزش موی سکه ای با درمان سریع و به موقع قابل برگشت است. در مواقعی که ریزش مو محدود باشد، می توان با تزریق داخل پوستی در ناحیه مبتلا، آن را درمان کرد اما اگر محل ضایعه شدید و وسیع باشد، باید از داروهای خوراکی هم کمک گرفت و ضایعه را درمان کرد. بدیهی است از زمان شروع درمان تا نتیجه گیری آن حدود ۲ تا ۳ ماه طول می کشد. بیماران باید بدانند نتیجه پس از درمان ابتدا به صورت رویش موهای کرکی و کمرنگ و پس از ۲ تا ۳ ماه به صورت موهای ضخیم و معمولی قابل مشاهده خواهد بود. این بیماری ممکن است زمینه عود داشته باشد بنابراین بیماران باید مراقب عود مجدد آن باشند.

● لیکن پلان و لوپوس پوستی

این بیماری ها هم بیماری های خودایمن هستند و سلول ایمنی فولیکول یا پیاز مو را برای همیشه تخریب می کنند. درنتیجه نواحی کوچک چند میلی متری و گاهی ۱ تا ۲ سانتی متری دچار ریزش مو می شوند. ممکن است در این نواحی قرمزی و خارش هم دیده شود. از آنجا که این ریزش مو دائمی است، باید هرچه زودتر درمان آغاز و ریزش مو متوقف شود و سپس بعد از گذشت ۶ ماه تا یک سال از بیماری، زمانی که بیماری کنترل و خاموش شد، می توان به کمک پیوند مو، موهای از دست رفته را جبران کرد.

● بیماری تریکوتیلومانیا

مردانی که زمینه استرس، افسردگی و اضطراب دارند، ناخودآگاه موهای قسمت هایی از ریش یا سبیل خود را می کنند. عامل اصلی این بیماری، یک اختلال روان پزشکی است. وقتی پیاز این موها به کرات و در دفعات زیاد کنده می شوند، پس از مدتی کاملا از بین می روند. درنتیجه برای درمان این نوع ریزش مو، ابتدا باید اختلال روانی فرد درمان شود سپس برای رویش مجدد موها، داروهای مخصوص تجویز خواهد شد. اگر موها باز رویش نداشته باشند، از پیوند مو برای پرکردن قسمت های خالی استفاده می کنیم.

● بیماری های عفونی

وقتی بیماری های قارچی عمقی و عفونت های باکتریایی ریشه موها را درگیر می کنند، فولیکول مو را به تدریج از بین می برند. در آکنه های شدید و کیستیک نیز پیاز مو از بین می رود در نتیجه پوست به صورت نقطه نقطه دچار ریزش مو می شود.

● آبسه های دندانی

آبسه های دندانی که به سطح پوست صورت سرباز می کنند پیاز مو را در آن نقطه به صورت دایم از بین می برند.

● درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک نقش زیادی در ریزش مو ندارد اما از آنجا که بیماری شایعی است، اهمیت دارد. عامل این بیماری نوعی قارچ است که پوست را درگیر و علایمی مانند پوسته ریزی، قرمزی و خارش در ناحیه سبیل، ریش، چانه و ابروها ایجاد می کند. در واقع چربی موجود در پوست باعث رشد قارچ می شود و چنین مشکلاتی را برای فرد به وجود می آورد. ممکن است چربی سطح پوست در افرادی که ریش های بلندی دارند به خوبی تمیز نشود، پس بیشتر مستعد ابتلا به این نوع قارچ هستند. استحمام روزانه و استفاده از شامپوهای ضدقارچ به بهبود درماتیت سبورئیک کمک می کند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...