رفتن به مطلب

5 عضو قابل چاپ بدن


ارسال های توصیه شده

نقش پررنگ چاپگر سه بعدی در اتاقهای جراحی آینده

به دنبال پیشرفتهای اخیر در زمینه چاپگر سه بعدی مهندسان زیستی موفق شده اند که اعضای مختلف بدن را با استفاده از چاپگرها تهیه کرده و برای پیوند به بیمارانی که یا با روشهای سنتی درمان نمی شوند و یا درمان آنها دشوار است استفاده کنند. این فهرست نگاهی به قابلیتهای چاپ اعضای بدن در اتاقهای جراحی آینده داشته است.

چاپ سه بعدی گوش

مهندسان زیستی دانشگاه کورنل با اسکن سه بعدی گوش یک کودک یک قالب هفت تکه ای در برنامه سالیدورکس کد (SolidWorks CAD) تولید کرده و قطعات آن را چاپ کردند. این قالب با ژلی غلیظ که از 250 میلیون سلول غضروف گاوی و کلاژن دم موش ساخته شده بود پر کردند. پس از 15 دقیقه این گوش از قالب خارج و به مدت چند روز در ظرف کشت سلول قرار گرفت. در عرض 3 ماه این غضروف به قدری گسترش می یابد که جایگزین کلاژن می شود.

%DA%86%D8%A7%D9%BE%20%D8%A7%D8%B9%D8%B6%D8%A7%DB%8C%20%D8%A8%D8%AF%D9%86%20(4).jpg

براساس آمار ارائه شده تنها در آمریکا دست کم یک کودک از هر 12 هزار و 500 کودک دارای اختلال مادرزادی Microtia هستند، شرایطی که طی آن گوش خارجی کودک رشد ناقص و از شکل افتاده دارد و کودک دچار نقص شنوایی می شود. برخلاف سایر اعضای مصنوعی گوشهای تولید شده از سلولهای انسانی با احتمال زیاد به طور موفقیت آمیز در اینده به بدن انسان پیوند زده می شوند.

 

چاپ کلیه

 

محققان موسسه پزشکی احیا کننده موسسه ویک فارست با یک چاپگر سه بعدی زیسته چندین نوع سلول کلیه تولید کردند و به طور همزمان یک قالب از مواد زیست تجزیه پذیر ساختند. محصول نهایی برای کشت سلولی آماده شد؛ وقتی که این کلیه به یک بیمار پیوند زده شود همزمان با رشد بافت اصلی به آرامی قابلیت تجزیه خود به مواد زیستی را نشان می دهد.

 

%DA%86%D8%A7%D9%BE%20%D8%A7%D8%B9%D8%B6%D8%A7%DB%8C%20%D8%A8%D8%AF%D9%86%20(3).jpg

 

80 درصد بیمارانی که در فهرست پیوند عضو قرار دارند در انتظار دریافت کلیه هستند. کلیه های چاپ شده زیستی هنوز کارایی ندارند اما وقتی که آنها عملکردشان واقعیت یابد، استفاده از سلولهای خود بیمار برای بافت کلیه به این معنا است که پزشکان روزی قادر خواهند بود که برای هر بیمار کلیه مورد نیازی را که کاملا با بدنش همخوانی دارد بسازند.

 

 

رگهای خونی چاپ شده

محققان دانشگاه پنسیلوانیا و ام آی تی با استفاده از یک چاپگر به نام RepRap و نرم افزار متن باز یک شبکه از رشته های شکر داخل یک قالب را چاپ کرده و رشته ها را با پلیمتر گرفته شده از ذرت پوشاندند. پس از آن آنها یک ژل حاوی سلولهای بافتی را وارد قالب کردند. وقتی که این ژل داخل قالب قرار گرفت، آنها کل ساختار را در آب شستشو دادند که شکل حل شد و کانالهای خالی در بافت باقی ماند.

%DA%86%D8%A7%D9%BE%20%D8%A7%D8%B9%D8%B6%D8%A7%DB%8C%20%D8%A8%D8%AF%D9%86%20(2).jpg

 

محققان نشان دادند که پمپ کردن مواد مغذی از طریق این کانالها بقای سلولهای اطراف را افزایش می دهد. از آنجا که سلولهای خونی سلامت بافت را حفظ می کند، پی بردن به چگونگی افزایش مقیاس و چاپ یک سیستم عروقی بزرگتر و قویتر کلید چاپ کل بافتها است.

 

چاپ پوست پیوندی

محققان ابتدا از یک اسکنها و نقشه های سه بعدی برای مشخص شدن وضعیت زخم بیمار استفاده کردند. دریچه یک چاپگر آنزیم ترومبين و چاپگر دیگر سلولهای آمیخته شده با کلاژن و فيبرینوژن بیرون می دهد، پس از آن چاپگر یک لایه از فيبروبلاست انسانی و یک لایه از سلولهای پوستی انسانی را که کراتينوسيت نامیده می شود روی هم قرار می دهد.

%DA%86%D8%A7%D9%BE%20%D8%A7%D8%B9%D8%B6%D8%A7%DB%8C%20%D8%A8%D8%AF%D9%86%20(1).jpg

برای پیوند های پوست سنتی جراح، پوست را از یک قسمت بدن گرفته و آن را به قسمت دیگر پیوند می دهد. محققان موسسه ویگ فارست امیدوارند بتوانند این روش را به قدری توسعه دهند که چاپ پوست جدید به طور مستقیم برای زخم امکانپذیر باشد. آنها در نهایت می خواهند یک چاپگر قابل حمل بسازند که بتوان از آن در زمان فجایع طبیعی استفاده کرد.

 

چاپ استخوان سه بعدی

محققان دانشگاه واشنگتن قالبهایی را با پودر سرامیک ( استخوان انسان 70 درصد از سرامیک تشکیل شده) چاپ کردند. آنها در چاپ این قالب ها از چاپگرهای سه بعدی کمک کردند که قطعات فلزی موتورهای الکتریکی را می سازد. یک چاپگر سرامیک را با لایه ای از چسب پلاستیک پرکرد، این ساختار به مدت 120 دقیقه با دمای 1250 درجه سانتیگراد پخته شد و برای کشت سلولهای استخوان انسانی آماده شد.

%DA%86%D8%A7%D9%BE%20%D8%A7%D8%B9%D8%B6%D8%A7%DB%8C%20%D8%A8%D8%AF%D9%86.jpg

هرسال میلیونها نفر از تصادفات اتومبیل جان سالم به در برده اما دچار شکستگی های پیچیده می شوند که ترمیم آنها با روشهای سنتی دشوار است. پزشکان می توانند با استفاده از اسکنهای آم آر آی استخوان لازم برای پیوند را که دقیقا با شکستگی تطابق دارد چاپ کنند.

 

منبع: خبرگزاری مهر

 

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...