رفتن به مطلب

گام آخر اعطاي فرزندخواندگي به دختران مجرد


ارسال های توصیه شده

نويسنده: امين جلالوند

 

حميد رضا الوند، مديرکل دفتر کودک و نوجوان سازمان بهزيستي از تدوين آيين نامه اجرايي واگذاري فرزند به دختران مجرد خبر داد و تاکيد کرد: بزودي اين آيين نامه با همکاري سازمان ثبت احوال، قوه قضاييه و بهزيستي تدوين مي شود.

در اين آيين نامه به يک سري شرايط لازم براي اعطاي فرزندخواندگي به دختران مجرد نيز اشاره شده و به گفته اين مقام مسئول،

 

 

نداشتن محکوميت جزايي موثر با رعايت مواد مقرر در قانون مجازات اسلامي،

تمکن مالي،

عدم حجر و اعتقاد به يکي از اديان مصرح در قانون اساسي،

سلامت جسمي و رواني لازم،

توانايي مالي و عملي براي نگهداري و تربيت کودکان و نوجوانان تحت سرپرستي،

نداشتن اعتياد به موادمخدر،

روان گردان ها و الکل،

صلاحيت اخلاقي و ابتلانداشتن به بيماري هاي واگير و صعب العلاج

 

 

 

نيز از جمله شروط واگذاري کودکان بي سرپرست و بدسرپرست است.

همچنين داشتن سن بالاي 35 سال براي دختران مجرد نيز از جمله شرايط مهم اعطاي اين فرزندخواندگي است و البته فقط کودکان دختر به مادرخوانده هاي مجرد واگذار مي شود.

علاوه بر دختران مجرد، زن و شوهري هم که پنج سال از تاريخ ازدواج آنها گذشته باشد و از اين ازدواج صاحب فرزندي نشده باشند، مشمول اين آيين نامه هستند.

الوند در گفت وگو با مهر تاکيد مي کند: اين زوج ها مي توانند مشروط به اين که حداقل يکي از آنها بيش از 30 سال داشته باشد، کودکي را به فرزندخواندگي بپذيرند.

بهزيستي گفته است که پس از اعطاي سرپرستي اين کودکان به دختران مجرد، شش ماهه اول پس از واگذاري، مددکاران سازمان بهزيستي به طور دائم و با بازديد از منازل از شرايط کودکان آگاهي مي يابند و پيگير امورات کودک خواهند بود و پس از اين مقطع زماني، بهزيستي به صورت تلفني شرايط کودک را دنبال خواهد کرد.

 

مادرخوانده ها مي توانند ازدواج کنند

دختران مجرد بالاي 35 سال در ايران کم نيستند، آن گونه که آمارهاي رسمي مي گويد حداقل بيش از يک ميليون دختر مجرد بالاي 35 سال در کشور وجود دارد.

در بين اين جمعيت ميليوني نيز دختران مجرد زيادي پيدا مي شود که به دلايل مختلف دوست دارند کودکي را به فرزندخواندگي قبول کنند، اما دغدغه اي که احتمالابراي خيلي از آنها پيش مي آيد اين است که آيا در صورت ازدواج، سرپرستي اين کودکان بدسرپرست يا بدسرپرست از آنها گرفته مي شود.

اميرحسين قاضي زاده هاشمي، عضو کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي به جام جم مي گويد: اين دختران مجرد مي توانند ازدواج کنند و در صورت ازدواج نيز سرپرستي کودک از آنها گرفته نمي شود؛ مگر اين که خودشان بعد از ازدواج، از مادرخواندگي انصراف بدهند.

وي مي افزايد: از اين مادرخوانده ها، تعهدات مالي و اخلاقي مختلفي گرفته مي شود، اما در صورتي که بهزيستي احساس کند مادرخوانده مجرد نسبت به فرزندخوانده اش رفتار درستي ندارد، موظف است که سرپرستي کودک را از او بگيرد.

 

منع اعطاي فرزندخواندگي به پسران مجرد

شايد براي خوانندگان نيز اين سوال پيش بيايد که چرا پسران مجرد بالاي 35 سال نمي توانند فرزندخواندگي يک کودک را قبول کنند؛ پسراني که به هر دليلي قصد ازدواج ندارند.قاضي زاده تاکيد مي کند: اين قانون، فقط شامل دختران مجرد است و پسران مجرد نمي توانند از مزاياي فرزندخواندگي بهره مند شوند؛ زيرا قانونگذار فکر مي کند که پسر مجرد بالاي 35 سال مي تواند ازدواج کند و بچه دار شود، اما دختر مجرد بالاي 35 سال، برخي اوقات شرايط ازدواج برايش فراهم نمي شود و مطابق عرف جامعه، نمي تواند از مرد ديگري خواستگاري کند.

وي با اشاره به اين که اين قانون مي تواند هم براي دختران مجرد و هم کودکان بي سرپرست مفيد باشد؛ عنوان مي کند: با توجه به اين که هم اکنون خانم هاي مجرد زيادي وجود داشته که استطاعت مالي و جايگاه اجتماعي خوبي دارند، معتقديم اين قانون هم مي تواند عواطف مادري اين خانم ها را بروز دهد و هم سرپرستي مناسب اين کودکان را به شکل مناسبي فراهم کند.

 

نگاهي به آسيب شناسي قانون جديد

با توجه به اين که فعلااين قانون اجرا نشده است و آثار اجراي آن در جامعه مشهود نيست، بنابراين شايد نتوان اکنون با قاطعيت درباره مزايا و معايب اين قانون جديد فرزندخواندگي سخن گفت.

علي اصغر کيهان نيا، مشاور خانواده در گفت وگو با «جام جم» معتقد است: در صورتي که اين قانون بتواند در آينده موجب رضايت مادرخوانده هاي مجرد و سرپرستي مناسب کودکان بي سرپرست را فراهم کند، احتمال مي دهم که در اين صورت دختران مجرد بيشتري به سرپرستي کودکان بي سرپرست راغب شوند.وي با اشاره به آثار اجتماعي و احتمالي اين قانون جديد مي گويد: همين که کودکي در يک خانواده ـ حتي در يک خانواده تک نفره ـ بزرگ شود، مطمئن باشيد که به احتمال زياد اين کودک در خانواده جديدش به نسبت پرورشگاه، کمبود محبت ندارد يا حداقل کمبود محبت کمتري خواهد داشت.

کيهان نيا تاکيد مي کند: اين قانون مي تواند حس مسئوليت پذيري مادرخوانده هاي مجرد را هم بالاتر ببرد و از جهت عاطفي نيز اين گونه دختران را تقويت مي کند؛ زيرا انسان اساسا موجودي است که مي خواهد هم فردي را دوست داشته باشد و هم فردي او را دوست داشته باشد و همين قانون فرزندخواندگي مي تواند هم براي دختران مجرد و هم براي کودکان بي سرپرست، اين نتيجه را به دنبال داشته باشد.

اين مشاور خانواده با بيان اين که مادرخوانده هاي مجرد بايد مراقب آينده کودکان باشند، يادآور مي شود: آسيبي که ممکن است در صورت مديريت نشدن، عواقب منفي براي مادرخوانده مجرد و فرزندخوانده داشته باشد، اين است که مادرخوانده ها بايد مراقب باشند که اگر کودک را در سن شيرخوارگي از پرورشگاه مي گيرند، تا قبل از سيزده يا چهارده سالگي که کودک به بلوغ فکري مي رسد، درباره گذشته کودک و موضوع فرزندخواندگي با او صحبت نکنند.

با توجه به اين که هنوز اين قانون حساس اجرا نشده است، احتمال مي رود در آينده نيز اين قانون در عمل با برخي نارسايي ها و کاستي ها مواجه باشد، به همين دليل نيز توقعي که از مسئولان در مرحله تدوين اين آيين نامه مي رود اين است که تا حد امکان به ابهام هاي اين قانون در آيين نامه ابلاغي توجه داشته باشند تا کودک و مادرخوانده در آينده با بن بست هاي حقوقي و اجتماعي مواجه نشوند.

 

 

 

 

 

روزنامه جام جم، شماره 3710 به تاريخ 18/3/92، صفحه 1 (صفحه اول)

 

لينک کوتاه به اين مطلب:

لینک به دیدگاه
35 سال ؟؟؟!!! :w58:

اونوقت فک نمیکنن بچه مادر میخواد نه مادر بزرگ ؟ :w000:

35 سالگی که اول جوونیه الان

 

  • :ws3:
     

باز هم جای شکر داره که قبول کردند

 

  • hanghead.gif
     

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...