رفتن به مطلب

بزرگترین نیروگاه برق آبی


ارسال های توصیه شده

[h=1]بزرگ‌ترین نیروگاه برق‌آبی جهان به تنهایی نیمی از برق مصرفی ایران را تولید می‌کند [/h]پس از 19 سال ساخت‌وساز، نیروگاه بحث‌برانگیز ثری‌گورجس چین بر روی رود یانگ‌تسه چین، 32 توربینش را فعال کرد و بزرگ‌ترین نیروگاه برق‌آبی جهان با قدرت 22.5 گیگاوات انرژی الکتریکی، فعالیت خود را رسما آغاز کرد.

 

 

16-4-1391%5CIMAGE634772045975225571.jpg

این دیوار بزرگ بتونی با طول 2.3 کیلومتر و ارتفاع 185 متر، بزرگ‌ترین سد روی زمین است و روی یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های جهان ساخته شده، اما این شاهکار بزرگ مهندسی بحث‌های زیست‌محیطی زیادی را در سه دهه گذشته به همراه داشته، اما مردم چین و دولت این کشور معتقدند عواید اقتصادی این نیروگاه برق‌آبی آن‌قدر زیاد است که هر آسیب زیست‌محیطی در برابر آن رنگ می‌ِبازد! یکی از این مزایا، مهار سیلاب‌ها و طغیان‌های رود یانگ‌تسه است. کارشناسان تخمین زده‌اند این سد زندگی 15 میلیون نفر و 1.5 میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی در معرض خطر طغیان یانگ‌تسه را نجات می‌دهد.

دریاچه سد در بالاترین ارتفاع خود 660 کیلومتر درازا خواهد داشت و دولت چین با جابجا کردن حدود 2 میلیون نفر از 4500 روستا و البته چشم‌پوشی ازحدود 160 منطقه باستانی، این فضا را آماده کرده است. هزینه ساخت این سد رسما 22.5 میلیارد دلار اعلام شده است.

rexfeatures_1790370d.jpg

شایان ذکر است سه‌شنبه 13 تیر 1391، اوج مصرف برق کشور 37.9 گیگاوات گزارش شد (هر گیگاوات یعنی یک میلیارد وات) و تیتر این مطلب بر اساس این مقایسه انتخاب شده است.

 

 

 

همچنین

[h=1]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h]

[h=2]خبرگزاری شین هوای چین روز دوشنبه درگزارشی از ساخت بزرگترین نیروگاه برق آبی دنیابه نام «گراند اینگا»با تولید۴۰ هزار مگاوات برق بر روی رودخانه کنگو درجمهوری دموکراتیک کنگو خبر داد.[/h] به گزارش نامه به نقل از ایرنا ، شین هوا به نقل از بیانیه دولت جمهوری دمکراتیک کنگو روز دوشنبه افزود قرار است نیروگاه مورد نظر که برنامه ریزی ساخت آن برای سال ۲۰۱۵ در پاریس نهایی شد برق بیش از نیمی از قاره آفریقا را تامین کند.

این بیانیه حاکی است که مذاکرات دولت کینشازا با سرمایه گذاران در خصوص ساخت این نیروگاه نهایی شده و طبق برآرود بانک جهانی منابع برق آبی این نیروگاه تا به ۱۰۰ هزار مگاوات نیزخواهد رسید که در واقع ۵۰۰ میلیون خانوار قاره آفریقای از انرژی برق آن بهره مند خواهند شد.

براساس این بیانیه،مرحله نخست این طرح موسوم به 'ایگن-۳' که به تازگی آغاز شد تا چهار هزار ۸۰۰ مگاوات برق تولید خواهد کرد.

طبق گزارشات، شرکت چینی 'سینوهیدرو و تری گورجس'، شرکت اسپانیایی 'اکتیویداس د کانستراکشن ی سرویسکو' این طرح بزرگ بین المللی را با کمک شرکت'دوو و پاسکو'کره جنوبی و شرکت کانادایی'اس ان سی لاوالاین'کانادایی این طرح را به پایان خواهند رساند.

یادآوری می شود بزرگترین نیروگاه برق آبی فعلی دنیا متعلق به شرکت برق 'تری گورجس' اچ پی اس چین است که با ۲۲ هزار ۵۰۰ مگاوات برق دهی برابر یک سوم کل ظرفیت تولید برق ایران و چیزی حدود سه برابر بزرگترین نیروگاه اتمی دنیا برق تولید می کند .

این ظرفیت توان در حالی ست که دومین نیروگاه بزرگ جهان یعنی سد'ایتایپو' (مشترک برزیل و پاراگوئه) ۱۴ هزار مگاوات، نیروگاه کاشیوازاکی ژاپن، بزرگ ترین نیروگاه اتمی جهان، ۸ هزار مگاوات و کارون ۳، بزرگترین نیروگاه ایران، ۲ هزار مگاوات ظرفیت دارند که اختلاف بسیار زیادی است.

یادآوری می شود طرح ساخت این بزرگترین سد هیدروالکتریک جهان در آفریقا،پیشتر درنشست کمیسیون جهانی انرژی در لندن مطرح شد و

سرمایه گذاران و سیاستمداران آفریقایی نحوه سرمایه گذاری در این طرح ۸۰ میلیارد دلاری را بررسی کردند.

البته مخالفان نسبت به تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز کشورهای آفریقایی اظهار تردید کرده‌اند.

بنا به اعلام کمیسیون جهانی انرژی که سال گذشته میلادی میزبانی این نشست دو روزه را در لندن بر عهده داشت، این کمیسیون از سرمایه‌گذاران برای آغاز اجرای کامل این طرح و مطالعات مکان‌سنجی و آغاز ساخت آن در ۲۰۱۴ دعوت کرده است.

انتظار می رود این پروژه در سال‌های بین ۲۰۲۵ – ۲۰۲۰ به مرحله عملیاتی و

بهره‌برداری برسد.

گفتنی است این پروژه بر روی رودخانه کنگو و در کنار دو سد هیدروالکتریک موجود دیگر ساخته خواهد شد.

این سد به ارتفاع ۲۰۵ متر و به طول ۱۵ کیلومتر ساخته خواهد شد

همچنین یادآور می شود که فکر اولیه این طرح در دهه ۱۹۸۰ میلادی مطرح شدکه به دلیل مشکلات سیاسی جمهوری دموکراتیک کنگو تاکنون عملی نشده بود.

 

[TABLE]

[TR]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[TABLE=class: commentblock]

[TR]

[TD=class: title]منابع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...