رفتن به مطلب

خاکبرداری انفجاری در عملیات راهسازی


ارسال های توصیه شده

عملیات راه سازی دارای شاخه‌ها و عملیات گسترده ای است که هر کدام درجای خود دارای اهمیت زیادی می باشد. انفجار نیز یکی از آن جمله عملیات است که تأثیر مهمی در پیشرفت عملیات راه سازی و تسریع روند خاکبرداری و همچنین تهیه سنگ و مصالح مورد نیاز کارگاه دارد. عملیات انفجاری بسته به نظر کارشناسان این حرفه در زمینهای سخت و سنگی به منظور برداشتن خاک آن منطقه یا تهیه سنگ جهت استفاده در جبهه های کاری مختلف( خاکریزی ـ معادن سنگ و …) انجام می‌شود.

در اثر انفجار موجی ایجاد می‌شود که انرژی حاصل از انفجار را به اجسام وموانع منتقل و آنها را از جا می‌کند ویا به آنها ضربه وارد می‌کند.

منابع مورد نیاز برای عملیات انفجاری

۱- دریل واگن (دستگاهی است چرخ زنجیری با سیستم هیدرولیکی ، دارای دکلی به طول ۶ متر که نیروی موتور ماشین را به وسیله پمپ هیدرولیک به مته دستگاه منتقل کرده ‌و باعث حفر چال می‌کردد. طول مته دستگاه ۳ متر است که با اضافه کردن راد تا ۴۰ متر قابل افزایش است، و قطرآن با توجه به نوع چال مورد نظر انتخاب می‌شود.(در پروژه حاضر از نوع ۷۶ میلیمتری استفاده شد)

۲- دینامیت

۳- آنفو

۴- پودر آذر

۵- چاشنی انی

۶- چاشنی تأخیری

۷- کورتکس

۸- امولایت

مراحل انجام کار

۱- آماده کردن شرایط جهت مستقر شدن دریل واگن

۲- تعیین موقعیت چال ها و چال زنی توسط دریل واگن

۳- برقرار کردن شرایط ایمنی

۴- خرج گذاری

۵- انفجار

 

 

 

روش اجرای کار

۱- در مرحله نخست اگر محل انفجار ناهموار باشد به گونه ای که دریل واگن نتواند آنجا مستقر شود ، محل انفجار به وسیله بلدوزر یا دیگر ماشین آلات راه سازی تسطیح می‌شود تا سطح تقریباً یکنواخت شود و همچنین یک راه ارتباطی جهت مستقر شدن دریل واگن در محل فراهم شود.

۲- با توجه به جنس زمین طبیعی منطقه از نظر نوع سنگ و میزان سختی آن و یا اندازه سنگ مورد نظر ، فاصله حفر چال ها از یکدیگر تعیین می‌کردد که با استفاده از فرمول

بعد از آماده شدن بستر و مستقر شدن دریل واگن عملیات چال زنی آغاز می‌شود ، به این صورت که ابتدا تعداد، عمق و عرض چال ها با توجه حجم خاکی که برای برداشت مورد نظر است ، توسط کارشناس آتشباری تعیین می‌شود. سپس با استفاده از مته متناسب با چال های مورد نظر ، عملیات حفاری انجام می‌شود .آتش گذاری یا آتشباری

برای انفجار مواد از چاشنی الکتریکی استفاده می شود وهدف اصلی از بکار بردن این آتش گذاری انجام انفجار های کنترل شده یا همزمان تعداد زیادی چال انفجاری می باشد.

 

روش اجرا

پس از انتقال مواد ناریه و لوازم مورد نیاز به محل انفجار، عملیات به ترتیب زیر پیگیری می شود:

دینا میتها را تقسیم کرده ودر کنار هر چال یک دینامیت قرار می دهند لازم به ذکر است که باید از قبل تعداد چال ها وهمچنین مقدار مورد نیاز دینامیت ، چاشنی وآنفو تعیین شده باشد تا انجام عملیات با کمبود مواد ناریه دچار وقفه نشود یا مواد مازاد بر نیاز به محل برده نشود .

در مرحله بعد چاشنی را درون دینامیت قرارداده وکاملاً با دینامیت درگیر می کنند وسیم متصل به چاشنی را به دینا میت گره می زنند تا هم چاشنی از دینامیت جدا نشود وهم به وسیله آن سیم بتوان دینامیت را به آرامی به ته چال فرستاد . این عمل را برای همه چال ها انجام می دهند تا دینامیت وچاشنی درهمه چال ها قرار گیر د.

بعد از قرار دادن چاشنی ها ، آنفو را مطابق جدول زیر با استفاده از پیمانه درون چال و روی دینامیتها می ریزند وبه وسیله یک چوب بلند در چند ضربه متراکم و فضای خالی با قی

مانده چال را به وسیله گل آتشباری پر و مسدود می کند.

برقرارکردن مدار

در این مرحله انتهای سیم اولین چاشنی را به چاشنی چال دوم و چاشنی دوم را به چاشنی سوم و…… به همین ترتیب چاشنی ها را به هم متصل نموده تا آخرین چاشنی نیز وصل شود که بعد از این کار تنها دو رشته آزاد می ماند که به وسیله کابل آتش آن دو رشته را تا محل ماشین آتش کشیده که به وسیله اپراتور ماشین کنترل می شود.

 

انفجار

بعد ازاین مرحله واطمینان ازخالی شدن منطقه از هرگونه مواد ناریه مازاد وهمچنین کنتر ل صحت اتصالات منطقه را ترک کرده و نیروها را به محل امن دور از محل انفجار منتفل می کنند، بعد از هماهنگی با ایمنی آتشباری واطمینان ازخالی بودن منطقه شعاع انفجار، دستور انفجار صادر می شود که بلافاصله بعد از برقرار کردن جریان التریکی توسط ماشین چاشنی ها منفجره شده وانفجار انجام می شود.

نکته

بعد از انفجار، توسط کار شناس آتشباری و ایمنی آتشباری محل مجددأ بازبینی می شود تا اطمینان کامل از منفجر شدن همه چاشنی ها حاصل شود.

بعد از انفجار و نشست گرد و خاک حاصل از آن، خاک محل که اکنون در اثر انفجار سست شده است، به وسیله بلدوزر جمع آوری و دپو می شود و نهایتاً توسط لودر در کامیونها بارگیری و به دپو منتقل می شوند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

همیشه عاشق این انفجارا بودم!:gnugghender:

خیلی حال میده:hapydancsmil:

البته خب کلی فکر پشت هر کدومش خوابیده:hanghead:

لینک به دیدگاه

یه فیلم از انفجار معادن ببین دیوانه میشی اینقدر با نظم و برنامه هست رو صدم ثانیه برنامه ریزیکردن داشتم یه فیلم اسلومیشن بود وحشتناک دقیق بود چون فشار هر چال انفجار رو تک تک چالها تاثیر داره خیلی کار حرفه ای و جذابیه:w16:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...