رفتن به مطلب

چگونه از شر آفتاب‌سوختگی‌های دردناک خلاص شویم؟


ارسال های توصیه شده

مولکول TRPV4 موجود در بافت پوست بر اثر تابش پرتوهای UVB کانال‌های یونی را به روی یون‌های کلسیم باز کرده و با فراخواندن اندوتلین باعث خارش پوست، درد و تاول می‌شود.

 

sunburn.jpg

 

تحقیقی که به تازگی در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
منتشر شده، نشان می‌دهد مولکولی که به وفور در پوست وجود دارد، عامل سوختگی دردناک و قرمزی ناشی از آفتاب‌سوختگی در سطح آن است. محققان امیدوارند با مهار این مولکول که TRPV4 نام دارد، آفتاب‌سوختگی، درد، چروک پوست و خطرات ناشی از تغییر در ژنتیک سلولی را به حداقل برسانند. این تحقیق روی موش‌ها و نمونه‌های آزمایشگاهی پوست انسان انجام شده و علاوه بر اینکه می‌تواند به کشف راهی برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی منجر شود، راهی برای مهار یکی از علل درد به پزشکان نشان خواهد داد.

 

ولفگانگ لیدتک، یکی از نویسندگان اصلی این مقاله که دانشیار عصب‌شناسی و نوروبیولوژی دانشگاه دوک است، می‌گوید: «ما توضیح تازه‌ای برای اینکه چرا آفتاب‌سوختگی دردناک است، پیدا کرده‌ایم و می‌دانیم که اگر درک بهتری از آفتاب‌سوختگی داشته باشیم، شرایط ایجاد درد را بهتر متوجه خواهیم شد. در حقیقت همان عاملی که باعث می‌شود بیماران ما از درد دائمی رنج ببرند، می‌تواند به شکل آفتاب‌سوختگی و در یک مقطع زمانی کوتاه افراد سالم را هدف قرار بدهد».

 

عامل درصد بالایی از آفتاب‌سوختگی‌ها پرتوهای فرابنفش ب (UVB) هستند. ما به مقدار اندکی از این پرتوها برای تأمین دوز روزانه ویتامین D بدن خود نیاز داریم و احتمالا باعث می‌شوند احساس بهتری در طول روز داشته باشیم؛ اما اگر در طولانی‌مدت در معرض پرتوهای UVB قرار بگیریم، احتمال تخریب دی.ان.ای در سلول‌های پوست و احتمال ابتلا به سرطان پوست را در خود افزایش داده‌ایم. شاید آفتاب‌سوختگی در نتیجه این پرتوها شیوه طبیعت برای بازگرداندن ما به خانه و حفظ ما در برابر آسیب‌های جدی باشد که پرتوهای فرابنفش می‌توانند به پوستمان وارد کنند.

 

لیدتک به کمک تیمی متشکل از محققان چندین مؤسسه و مرکز تحقیقاتی معتبر در جهان، بررسی روی مولکول TRPV4 را که پیش از این نقش آن در ایجاد دردهای پوستی اثبات شده بود، آغاز کرد. او و همکارانش می‌خواستند ببینند این مولکول که مانند یک کانال یونی عمل کرده و می‌تواند با باز شدن یون‌های کلسیم و سدیم را به سرعت به درون سلول هدایت کند، چقدر در تخریب پوستی ناشی از آفتاب‌سوختگی و درد حاصل از آن نقش دارد.

 

ng.508-F1.jpg

 

این محققان در ابتدا به کمک مهندسی ژنتیک موش‌های آزمایشگاهی خلق کردند که لایه اپیدرم پوست آنها (خارجی‌ترین لایه پوست) فاقد مولکول‌های TRPV4 بود. آنها پنجه عقبی این گروه از موش‌ها را همراه با موش‌های آزمایشگاهی که تغییری در پوست خود نداشتند، در معرض پرتوهای UVB قرار دادند. پوست موش‌های عادی ملتهب، بسیارحساس و تاول‌زده بود؛ اما تخریب و حساسیت بسیارکمتری در موش‌های دیگر دیده می‌شد. این محققان در مرحله بعد از کشت سلول‌های پوست بدن موش استفاده کردند تا با تشریح آنها اثر وجود یا عدم‌وجود کانال‌های یونی TRPV4 را در تغییرات ایجادشده بررسی کنند. نتایج نشان می‌داد پرتوهای UVB باعث می‌شوند حجم قابل‌توجهی از یون‌های کلسیم به درون سلول هدایت شود؛ البته اگر کانال‌های یونی TRPV4 در پوست وجود داشته باشد.

 

تحلیل‌های بعدی این محققان چرخه آفتاب‌سوختگی را به طور کامل شرح می‌دهد: زمانی که سلول‌های پوست در معرض پرتوهای UVB قرار می‌گیرند، کانال‌های یونی TRPV4 باز شده و به ورود حجم قابل‌توجهی از یون‌های کلسیم به درون سلول منجر می‌شود. نفوذ یون‌های کلسیم به درون سلول، مولکول دیگری به نام اندوتلین را فرامی‌خواند که با اثر روی TRPV4 باعث خواهد شد حجم بیشتری از کلسیم وارد سلول شود. پیش از این اثر اندوتلین در ایجاد درد و خارش در انسان شناخته شده و احتمالا می‌تواند علت احساس خارش در پوستی که دارد دچار آفتاب‌سوختگی می‌شود را توضیح بدهد.

 

بررسی اثر پرتوهای فرابنفش روی نمونه‌های پوست انسان نیز باز شدن کانل‌های یونی TRPV4 و هجوم یون‌های کلسیم به درون سلول را نشان می‌دهد.

اعضای گروه برای اینکه ببینند مهار این کانل‌های یونی و در نتیجه آن درد و التهاب امکان‌پذیر است از ترکیب GSK205 که مهارکننده اختصاصی TRPV4 است، استفاده کردند. آنها این ترکیب را در محلول الکل و گلیسرین که به منظور ضدعفونی کردن پوست استفاده می‌شود، حل کرده و با آن پنجه‌های عقبی موش‌های معمولی را آغشته کردند. این‌بار التهاب پوستی و سوختگی در سطح این پنجه‌ها که شبیه‌ترین بخش پوست موش به پوست انسان هستند، بسیارکاهش پیدا کرده بود. بررسی‌ها روی بافت کشت‌شده پوست موش نیز نشان می‌داد پوشش دادن آن با این محلول می‌تواند فرایند باز شدن کانال‌های یونی و تبعات آنرا متوقف کند.

 

محققان می‌گویند نتایج به‌دست‌آمده می‌تواند مولکول TRPV4را به هدف تازه برای جلوگیری از آسیب‌های پوستی به وسیله نور خورشید تبدیل کند. این آسیب‌ها می‌تواند شامل آفتاب‌سوختگی‌های تازه یا مزمنی که به سرطان پوست منجر می‌شوند یا پیری ناشی از اثر پرتوهای فرابنفش باشد. آنها تحقیقات آتی خود را بر امکان استفاده از این بلوکر در کرم‌های ضدآفتاب، لوسیون‌ها و تسکین‌دهنده‌های درد در سطح پوست متمرکز خواهند کرد.

 

 

منبع: خبرآنلاین

لینک به دیدگاه

عسل هم برا سوختگی خوبه:a030:

 

تعجب نکنین

مالیدن عسل به محل سوختگی:w16:

چه بر اثر آفتاب چه چیز دیگه...

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...