رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

تاریخچه پیدایش شیشه های دو جداره

 

kmzvwr1ioldrwkkoa1s.jpg

 

استفاده از شیشه توسط رومی ها در حدود هزار سال قبل از میلاد مسیح رایج بوده است و استفاده عمومی از آن نیز به حدود 200 سال قبل باز می گردد كه از آن زمان شیشه ها با ابعاد مختلف وارد زندگی عموم مردم گردیدند.

در سال 1865 میلادی صاحب یك مغازه شیشه فروشی در شهر نیویورك با ابتكار خویش حق ثبت و امتیاز بهره برداری از شیشه های عایق دوجداره غیر نفوذ در ایالت متحده را بدست آورد. او با مطالعه و آزمایش اثبات كرد كه با استفاده از شیشه های دو جداره می توان از خروج گرما و سرمای داخل ساختمان به خارج جلوگیری كرد و هوای داخل محیط را بهتر محافظت نمود. پنجره های دارای دو یا چند جداره استاندارد، از اتصال دو یا چند شیشه كه بطور موازی ئ در مقابل یكدیگر برای روی یك چهارچوب پروفیل آلومینیومی قرارگرفته اند تشكیل شده است.

 

امروزه دیوارهای خشتی و گلی ستنی جای خود را به دیواره های شیشه ای مرتفع براق و درخشان داده اند . این سطوح زیبای رنگی به گونه ای طراحی و اجرا شده اند كه بخوبی می توانند در برابر سرما و گرمای محیط خارجی مقاومت كرده و ضمن حفظ زیبایی محیط ، آسایش و اطمینان را برای استفاده كنندگان به ارمغان آورند.

در صنعت معماری نوین ، دیوارهای ساخته شده از جنس شیشه های رنگارنگ رفلكس مورد علاقه و توجه زیاد استفاده كنندگان قرارگرفته است.

 

فرایند تولید شیشه دو جداره:

در ابتدا جامهای شیشه بوسیله دستگاه حمل بر روی ركهای دستگاه حمل اتوماتیك قرار گرفته و به تعدادی كه اپراتور مشخص می كند به میز برش اتوماتیك انتقال می یابد . سپس اندازه شیشه های مورد نظر توسط نرم افزار بهینه سازی جهت به حداقل رساندن ضایعات توسط دستگاه طراحی و سپس برش داده می شود. شیشه ها پس از جداسازی به خط تولید شیشه دو جداره منتقل می شود ابتدا شیشه ها با آب سختی گیری شده بطور كامل شسته شده و پس از كنترل كیفی به مرحله بعدی منتقل می گردد.

 

به موازات مراحل مذكور فریم های ما بین دو جدار (Spacer) توسط دستگاه خم كن (Bending)بر اساس اندازه شیشه خم و برش داده میشود و داخل فریم از مواد رطوبت گیر پر می شود. سپس دو لبه فریم توسط دستگاه بوتیل چسب زده می شود كه بمنظور درزگیری و قرار گرفتن اسپیسر مابین دو شیشه و چسبیدن آنها به یكدیگر می باشد. فریم ها جهت نصب روی شیشه انتقال می یابد شیشه ها پس از نصب فریم به دستگاه پرس منتقل می شود و همزمان گاز آرگون به صورت اتوماتیك به داخل شیشه دو جداره تزریق می شود سپس توسط روبات محیط شیشه دو جداره با چسب پلی سولفید به منظور درزبندی ثانویه پر می شود.

 

استاندارد تولید شیشه دو جداره :

تولید شیشه دو جداره با توجه به شرایط موجود و نیازهای جامعه طبق استاندارد ملی ایران صورت میگیرد . در تدوین این استاندارد تا حد امكان استانداردهای كشورهای صنعتی پیشرفته و بین المللی لحاظ شده است . از جمله این منابع میتوان به موارد ذیل اشاره نمود :

 

1- ASTM E546-1988(Reapproved 1999)

Standard test method for frost point of sealed insulating glass units ASTM E773-2001-2

Standard test method for accelerated weathering of sealed insulating glass -3

CAN / CGSB 12.8 m.76 -4

Insulating glass units -5

 

هدف از این استاندارد تعیین روش های آزمون ، شیشه های دو جداره به منظور بررسی و حصول اطمینان از كیفیت آنها می باشد .جهت انجام آزمایشات نمونه هایی با ابعاد 350x500±5mm در نظر گرفته می شود .حد اقل تعداد نمونه ها باید 20 عدد از یك محصول باشد .كلیه نمونه ها باید حداقل به مدت 2 هفته در محیط آزمایشگاهی با دمای °c2±23 به صورت عمودی قرار گرفته باشن عیت ظاهری آزمونه ها از لحاظ عدم وجود هرگونه خرابی ویا ترك خوردگی بررسی شود .

 

آزمونهای استاندارد شیشه های دو جداره:

1- آزمون تعیین نقطه برفك

2- آزمون پایداری در برابر محیط هایی با رطوبت بالا

3- آزمون چرخه های آب و هوایی تسریع شده

4- آزمون مه گرفتگی

5- آزمون تعیین ضخامت محفظه هوا

6- آزمون تعیین ضخامت قطعه شیشه دوجداره

7- آزمون تعیین ابعاد شیشه دوجداره

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...