رفتن به مطلب

الگوی موفق در اجرای طرحهای بخش مسكن


ارسال های توصیه شده

ms00go2zj0t5gv5lzouh.jpg

 

موفقیت در طراحی و تدوین آئین نامه ها ، روشها و دستورالعملهای اجرایی ،حاصل از میزان شناخت عوامل و ابزارهای تشكیل دهنده بخش مسكن می باشد ودر این راستاوظیفه ای بسیار سنگین ومهم بعهده متولیان امر خواهد بود كه چگونگی تعریف عوامل اولویت بندی ،وزن بندی و خلاصه تفكیك مطلوبیتها و غیر مطلوبیتها در هر عامل می تواند امكان دستیابی به الگویی موفق را متاثر نموده و برای دستگاههاو مجموعه های اجرایی فرصتهای از دست رفته و یا باز رفته ایجاد نماید ...

 

عنایت به مشكلات وموانع موجود در راه شكوفایی بخش مسكن ونیز توجه به بارور شدن شاخصهای مختلف اقتصادی اجتماعی هر جامعه تكلیف را چندین برابر نموده تا با بهره گیری از كار كارشناسی و جامع نسبت به طراحی و تدوین آئین نامه ها و مكانیزمهای اجرایی روان و روشن در طرحهای مربوط به بخش مسكن اقدام ،وبا تجزیه و تحلیل گزینه های مختلف نسبت به انتخاب الگویی سازگار با شرایط فعلی و وآتی" مورد هدف" پیوسته مهری تازه به ساختار تصمیم گیری، برنامه ریزی و اجرایی در بخش مسكن و به تبع آن در سایر بخشها بعنوان یك "رسالت " زده باشیم روشن است كه فراهم نمودن زمینه جذب و بكار گیری افكار خلاق ،كار آفرین ،دگرگونه ساز و برنامه ریز "بستر" است و موفقیت در عمل "حاصل" كه این امر در جوامع در حال توسعه بعنوان عاملی مهم كه همان "فكر آفرینی" می باشد موردتوجه قرار گرفته است .

 

*الگوی مشاركتی منعطف*= الگویی موفق در اجرای طرحهای بخش مسكن - تحلیل جامع :

به جهت دستیابی به الگوی مشاركتی منعطف گامهای ذیل بطور خلاصه مشخص و پیشنهاد میگردد:

گام اول – تعریف سازگار و نسبتاً كامل از "دایره شناخت "و عوامل موثر بر طرحهای اجرایی ،و زیر مجموعه های آنها و مشخص نمودن معادله اجرا در بخش مسكن به صورت :

سازندگان=عوامل اجرا در بخش مسكن

100= مشاورین + صاحبان فكر و استراتژی + سرمایه گذاران

در این تعریف كلیه عواملی كه بنحوی با موضوع مسكن مرتبط می باشند مشخص و بعنوان عوامل محیطی در این بخش شناسایی، دسته بندی و به لحاظ اهمیت تاثیر اولویت بندی میگردد .فرضا سازندگان با اولویت 1 و سرمایه گذاران با اولویت 1 و سر مایه گذاران با اولویت 2 و صاحبان فكر و استراژدی با اولویت 3 و... مشخص میشوند .

 

گام دوم- تعیین" مطلوبیتها وغیر مطلوبیتها " در هر عامل :

با تماس و بحث تبادل نظر با تشكیل دهندگان هر عامل و مطالعه كامل موضوع و حواشی آن میتوان مطلوبیتها (مثبت)و غیر مطلوبیتها (منفی)را به ترتیب وزن هر كدام مشخص نمود . بطور مثال در عامل سازندگان پس از مشورت و نظر خواهی جمعی از سازندگان میتواند مطلوبیتهایی با اولویت :

1- تحصیل زمین با شرایط مناسب 2- دریافت وام ارزان با شرایط مناسب 3- دریافت ضمانت های سرمایه گذاری در پروژه ها 4- دریافت تسهیلات ویژه و تشویقی تعریف شده و...

و غیر مطلوبیتهایی با اولویت :

1- ارایه ضمانت نامه های سنگین 2- عدم اختیار در سود حاصل از عمل3-عدم دریافت كمكهای جانبی و مالی در طرح 4- عدم تضمین سرمایه گذاری انجام شده و ....مشخص. گام سوم :تعیین وزن هرعامل در دایره شناخت :

با تعریف كامل دایره شناخت وبرابر 100 قرار دادن كل دایره وزن تاثیر هر عامل فیزیكی و غیر فیزیكی را بصورت عددی از 100 مشخص و ثبت مینماییم (فرضا وزن عامل سازندگان ازكل،برابر 25 می باشد )

 

گام چهارم :تعیین زنجیره مشاركت جمعی:

بااتصال حلقه های مطلوبیت اول هرعامل به یكدیگر می توان به زنجیره مشاركت جمعی دست یافت كه مشخصا این زنجیره متشكل از مطلوبیتهای با اولویت اول هر عامل است كه می تواند ایده آل تلقی گردد .

 

گام پنجم :تعیین زنجیره های مشاركت جمعی :

چنانچه كار اتصال حلقه های مطلوبیت عوامل مختلف به یكدیگر بترتیب با برترین اولویتها به یكدیگر ادامه یابد به "زنجیره های مشاركت جمعی " خواهیم رسید كه این كار می تواند بوسیله "برنامه ریزی دینامیكی" در كمترین زمان انجام و زنجیره ها به ترتیب نمره ای كه كسب می نمایند لیست گردند .

 

گام ششم : تعیین زنجیره بهینه بعنوان زنجیره مشاركتی منعطف:

از میان زنجیره های مشاركت جمعی مشخص شده با توجه به شرایط ،اهداف و ضرورتهای فعلی وآتی بخش مسكن میتوان "زنجیره بهینه "را كه در برگیرنده مطلوبیتهای با اولویت اول ،عوامل اصلی دایره شناخت (با وزن بالا )و اولویتهای بعدی (عوامل دیگر) می باشد و بطور مثال نمره جمعی 1500 از دامنه تغییرات فرضی (2000 تا 500 ) را دارا خواهد بود كه بعنوان زنجیره مشاركتی منعطف "انتخاب و مورد استفاده قرار میگیرد " گامهای فوق میتواند بعنوان یك موضوع تحقیق در عملیات كه نیاز به برنامه ریزی و ترسیم فرآیند اجرایی دارد مورد توجه قرار گیرد كه این امر با كمك و راهنمایی صاحبنظران و كارشناسان فن به سادگی میسر و دستیابی به الگوهای اجرایی موفق در طرحهای بخش مسكن به تناسب زمانهای مختلف به صورت "یك كار سیستمی "جایگزین هر گونه "رفتار اقتضایی" خواهد بود .توفیق در هر كار اجرایی خصوصا در بخش مسكن نیاز دارد به:

1- وجود دیدگاه مشترك از كل موضوع "تلقی واحد " بویژه در بخش مدیریت عالی سیستم .

2-"ایمان و باور " به انجام كامل فرآیند طراحی شده و اعتقاد به نتایج آن به عنوان یك ضمانت اجراء

3- تلاش در جمع آوری مناسب اطلاعات صحیح از عوامل مختلف و "مشاركت عوامل مهم "در طراحی اجراء و بهره برداری از طرحها (توزیع عادلانه ریسك انجام كار )

4- حضور موثر و جامع مدیریت اجرا در "عمل " بطور هم جهت وهماهنگی با اهداف طرحها در خاتمه تصریح مینماید ارائه هر گونه مكانیزم و روش اجرایی در انجام موفق طرحها در بخش مسكن میتواند كمك موثر و قابل توجهی به سایر بخشهای اقتصادی در كشور باشد كه بطور متقابل در موفقیت مضاعف "بخش مسكن "تاثیر می گذارند.

 

منبع: شرکت عمران و بهسازی شهری ایران

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...