رفتن به مطلب

خانه هایی عجیب برای اسکان آوارگان زلزله


ارسال های توصیه شده

pox2ef00ms75ixugh59.jpg

 

زلزله 7 ریشتری که در هایتی درسال گذشته اتفاق افتاد(اوایل ژانویه 2010) و صدها هزار نفر را بی خانمان کرد، امر مدیریت بحران را وارد فاز اسکان دائمی برای افراد بی خانمان نمود. لذا مسئولان امر در هایتی را به سمت پروژه هایی سوق داد تا با طراحی پروژه های مسکونی که با استفاده از تکنولوژی واحد های پیش ساخته به سرعت ساخته می شوند، اسکان دائمی آوارگان را به سرعت میسر کند. در چنین شرایطی پروژه زیر برای اسکان آوارگان طراحی شده است.

 

sc6ad8ju0qt50ylocpe.jpg

 

مروارید هند غربی نام پروژه ای است که قرار است در هایتی در منطقه ای که دارای جذابیت های توریستی و جذب گردشگری می باشد ساخته شود. پروژه ساحل مرجانی برای بازسازی هایتی که توسط شرکت "معماران وینسنت کالیبات" طراحی شده، با مهار نیروهای طبیعی از انرژی های طبیعی بهره می برد و معماری پایدار و همساز با طبیعت را رقم می زند.

 

این پروژه با واحد های پیش ساخته ای بنا می شود که با سرعت بخشیدن به فرایند بازسازی امکان اسکان سریع بازماندگان سانحه فاجعه آمیز انسانی را فراهم می کند و روند مدیریت بحران را تسریع می کند. پایه اصلی این طرح از دو مدول تیپ تکرار شونده پیش ساخته شکل گرفته و با جانمایی آنها، کل ساختمان ساخته می شود. این دو واحد از سازه فلزی و نمای چوب استوایی تشکیل شده است که هرکدام به دیگری قفل و بست شده و امکان پیش آمدگی و فضای مثبت و منفی در نما را فراهم می کند.

 

 

fgdi7q6selcx0p86p2op.jpg

 

 

کانسپت طراحی این پروژه از صخره های مرجانی گرفته شده که باعث ایجاد فضاهای سیال در بستر معماری ارگانیک می شود. در ساختمان حاضر امکان زندگی بیش از هزار خانوار فراهم شده است. حجم نهایی این پروژه به شکل دو ساختمان موازی موجی شکل است که این فرم، ساختاری موج شکن در برابر لرزه خیزی زمین در امتداد ساحل دریای کارائیب تدارک می بیند. این فرم به گونه ای است که دو واحد پیش ساخته را در امتداد قوس های مقعر و محدب و همراستای خط افق سازماندهی می کند و در نهایت فرم سیال جذابی را به صورت زیر می سازد. بین این دو موج، دره ای مجلل شکل گرفته و فضاهای تراس و صبحانه خوری در این جبهه طراحی شده است.

 

khjz4zxev8ddkejjaw.jpg

 

 

در آرایش و چیدمان هرکدام از واحد ها، با پیش آمدگی و تورفتگی ، این امکان به و جود آمده که سقف هر واحد حیاط خصوصی واحد بالایی خود شود و باغ های معلقی را در مجموع می سازد که به صورت اختصاصی به هر خانواده تعلق می یابد.

 

 

فاصله های افقی مابین این واحد ها، امکان عبور بادهای ساحلی مزاحم را بوجود می آورد و در طبقه زیرزمین و پی ساختمان که کاربری های عمومی در آن شکل گرفته، تدابیر ضد لرزه ای در نظر گرفته شده که لرزش های ناشی از زلزله را جذب می کند و مانع از تخریب ساختمان در اثر زلزله می شود.

 

4mzy75dp9lzy97qrrb9w.jpg

 

 

این طرح قابلیت آن را دارد که به آن از واحد های پایه طرح افزوده شود و فرم کلی انعطاف پذیری دارد.

دسترسی های این دو موج سینوسی با 4 محور(شفت) عمودی برای ارتباطات عمودی و دو طبقه میانی که سرتاسر این دهکده را برای ارتباطات افقی به هم وصل می کند طراحی شده است.

 

...

:icon_gol:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...