رفتن به مطلب

مجموعه مقالات "اولین همایش ملی فضاهای عمومی شهری پایدار (چالش ها و فرصت ها)"


ارسال های توصیه شده

اولین همایش ملی فضاهای عمومی شهری پایدار توسط گروه شهرسازی دانشگاه هنر و با مشارکت حوزه معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری و سازمان زیباسازی شهرداری تهران و با حمایت سایر مراکز دانشگاهی و علمی، شامل دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه شهید بهشتی و پژوهشگاه میراث فرهنگی در روزهای اول و دوم خرداد 1392 با استقبال گسترده دانشگاهیان، پژوهشگران، مدیران و کارشناسان امور شهری برگزار گردید. بر اساس نتایج تحقیقات ارائه شده در این همایش و به لحاظ نظری، ضرورت تبیین و بازنگری در تعاریف، مفاهیم و رویکردهای معطوف به برنامه ریزی، طراحی، ایجاد و مدیریت فضاهای عمومی شهری بر مبنای الزامات بومی و شرایط ویژه فرهنگی و اجتماعی جامعه شهری کشور وجود دارد. این نیاز به ویژه از این بابت شایان توجه است که نتایج و یافته های پژوهش های ارائه شده، مبین کاستی ها و مشکلات فراوان در غالب فضاهای عمومی شهری ایران به شرح زیر است:

 

 

  • از جنبه زیست محیطی، ناپایداری فضاهای عمومی شهری، مواردی نظیر مصرف بالا و ناکارآمد انرژی، تخریب محیط و منابع طبیعی، آلودگی هوا، آب، خاک و صدا، شکل گیری جزایر گرمایی و سامانه هوای وارونه و سایر مشکلات را دربرمی­گیرد. به طور خاص، انتشار آلاینده های ناشی از احتراق سوخت های فسیلی به آلودگی شدید هوا و سایر منابع حیاتی، به ویژه در شهرهای بزرگ و کلانشهرها منجر شده است.
  • در بعد اجتماعی، فضاهای شهری، فضاهایی مردانه و ناعادلانه هستند. ناامن بودن فضاهای شهری برای کودکان و زنان، نامناسب بودن محیط شهر برای ناتوانان جسمی و نابینایان، محروم بودن جامعه مدنی از مشارکت در فرایند برنامه ریزی و طراحی فضای شهری و در حاشیه ماندن اقشار فرودست، جلوه های مختلفی از بی عدالتی در بهره مندی از فضاهای عمومی شهر به شمار می آیند.
  • در بعد اقتصادی، مغفول ماندن جاذبه های گردشگری شهری، ضعف زیرساخت ها، وابستگی مدیریت شهری به درآمدهای ناپایدار و ناسالم، فراهم نبودن شرايط دسترسي به بازارهاي مالي داخلي و خارجي به منظور سرمایه گذاری در توسعه و تجهیز فضاهای عمومی شهری، دوگانه انگاری و گسیختگی در ایجاد فضاهای اختصاصی و فضاهای عمومی شهری و سرانجام نوسان های شدید در اقتصاد کلان کشور، توجه به ایجاد فضاهای عمومی با کیفیت را به حاشیه رانده و موجب کاهش توان رقابت پذیری شهرها در عصر روابط فراملی و جهانی شده است.
  • نارسایی ها و مشکلات فوق سبب شده است که با وجود گسترش درک مدیریت شهری از رسالت خطیر خود در زمینه بهبود کیفیت فضاهای شهری و تلاش در جهت تحقق آن و همچنین افزایش خواست عمومی جامعه مبنی بر ضرورت تامین فضاهای شهری امن، زیبا، عادلانه و در دسترس، کماکان کیفیت فضاهای عمومی شهری به طور خاص و کیفیت زندگی در شهر به طور عام، فاصله ای بسیار با وضعیت مطلوب دارد.
  • به طور کلی و در بعد مدیریتی، تحقیقات گسترده نشان داده است مدیریت خوب و حکمروایی شهری، به عنوان پیش­شرط پایداری توسعه شهر قلمداد می شود. منظور از حکمروایی شهری این است که در فرایند توسعه شهری، دولت یا مدیریت شهری به تنهایی کاری از پیش نمی برد، هیچ سازمانی دانش و توان حل چالش­های شهری را در انحصار خود ندارد و همکاری میان کلیه نقش­آفرینان توسعه شهری، اعم از دولت، مدیریت شهری، بخش خصوصی و جامعه مدنی، می­تواند ظرفیت حل مسائل را افزایش دهد. این در حالی است که در وضعیت کنونی، چندگانگی و گسیختگی در اداره امور شهر، حل مسائل شهری را با گره ها و تنگناهای متعدد مواجه ساخته است. به این ترتیب، یکپارچگی در مدیریت و حکمروایی شهری، نقطه عزیمت به سوی تامین فضاهای عمومی شهری پایدار محسوب می شود.
  • پیش بینی فضا برای رشد و توسعه و تامین امکانات و زیرساخت های اجتماعی در بستر نوعی از برنامه ریزی که انعطاف پذیر و قابل انطباق با شرایط پویای زندگی در عصر حاضر باشد از الزامات تحقق اجتماعات پایدار است و در این میان، فضاهای عمومی شهری به عنوان ذخائر انرژی اجتماعات انسانی، نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. از این رو، لازم است که در برنامه ها و طرح های توسعه شهری، سرفصل مستقلی به آن اختصاص یابد.

در پایان،

 

  • طرح مباحث نظری و تحلیل تجارب عملی در این همایش در جهت ترویج انگاره و تحقق فضاهای عمومی شهری ایمن، سرزنده، فعال، زیبا، عادلانه و در یک کلام، فضاهای عمومی شهری پایدار، موید ضرورت تداوم برگزاری همایش هایی از این دست است. از این رو، پیشنهاد می شود برگزاری دومین همایش ملی فضاهای شهری پایدار در دستور کار مشترک دانشگاه ها و نهاد مدیریت شهری قرار گیرد.

 

سایت همایش :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

دبیرخانه اجرایی این همایش در ابتدای سال 1391 در دانشگاه هنر تهران فعالیت خود را آغاز کرد . پس از فراخوان اولیه و براساس محورهای تدوین شده از طرف کمیته علمی همایش، در مجموع از 970 چکیده ای که به دبیرخانه واصل شد، تعداد 380 خلاصه مقاله توسط کمیته داوری پذیرش شد ، از این تعداد 220 نویسنده به ارسال مقالات کامل خود در زمان مقرر اقدام کردند. به رغم کیفیت بالای مقالات ارسال شده، به دلیل محدودیت زمانی، از میان 92 مقاله پذیرفته شده، تنها 24 مقاله برای سخنرانی و بقیه برای ارائه پوستر در نظر گرفته شدند.

 

 

در این تاپیک به ارائه مقالاتی که به صورت پوستر پذیرش شده اند می پردازیم ، از اکثر این مقالات با دوربین شخصی عکسبرداری شده و در تنها تعداد محدودی از موارد کیفیت عکس خیلی ایده آل نیست متاسفانه :w16:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...