رفتن به مطلب

بنای حکیم بو علی سینا ؛ هوشنگ سیحون


ارسال های توصیه شده

vp1v3w3bkp6cdw2gozcr.jpg

 

از بهترین و مشهورترین آثار سیحون بنای یادبود ابو علی سینا است که کار طراحی اش را در سال 1328 شروع کرد و اجرای آن را در سال 1331 به پایان رساند . ایده ی طرح از بنای گنبد کاووس الهام گرفته که همزمان با زندگی حکیم ساخته شده است . او در این بنا از سنگ های عظیم و حجیم و تیرهای بتنی افقی به شکلی نمایان (expose) بهره جسته است . نمای برج یادبود همان طرح گند کاووس ای که به شکل بسیار ظریف و کشیده آن را استرلیزه کرده و سپس کلاهک متناسبی را که بی شباهت به کلاهک های موشکی امروزی نیست، بر سر آن کار گذاشته است .

 

k10mukdi8uiq2pqnkpzn.jpg

 

جزییات نصب کلاهک به ستون های باریک و ظریف و بلند و طریقه ای که این اجزا را به هم می پیوندد و فرو رفتن « میل » در داخل ساختمان بسیار جالب و دیدنی است و تمام قسمت های بنا از جزییات معماری بسیار سنجیده و غنی برخوردار است و در کل بر سبک « بروتالیسم » اروپایی تاکید می ورزد . با وجود این که مجموعه ی معماری بنا ساده است، ولی از بیانی معمارانه و بسیار قوی، که انسان را برای مدتی مسحور می کند، برخوردار است . این همان احساس فضای معنوی بو علی است که حکم او درمان همه ی دردهاست .

 

zekl6520he8f17ix6fc1.jpg

 

هوشنگ سیحون به خوبی موفق می شود خصوصیات جاودانه و جهانی حکیم را در فضایی معمارانه به نمایش می گذارد . سنگینی و ابهت حجم مکعبی با ستون های کوتاه و کلفت و سنگ های عظیم به مثابه حکمت حکیم در ترکیب با شفافیت برج با ستون های باریک و بلند، که عروج ذهن و فکر را می نماید، بیان اکسپرسیو این معماری است .

 

00h40wm5h9clr8tsjvqr.jpg

 

بنا در نهایت سادگی دارای جزییات ساختمانی بسیار مطالعه شده و جالبی است که قدرت خلاقه و تصورات سیحون را در شناخت و استفاده ی صحیح از به کارگیری مصالح و ادغام آن ها در به وجود آوردن فضایی مناسب برای آرامگاه بو علی سینا را نشان می دهد . پلان ساختمان هم حالت یک « لابیرنت » را دارد .

..............

لینک به دیدگاه

ادامه تصاویر

 

 

1mw0xnt2cno7i6iip9cl.jpg

 

xz1hsxzmi2rdrrgunqtt.jpg

 

dl5ayfut3msx9nqfdvr.jpg

 

 

 

bkgi0smjhz91iqnpmjy8.jpg

 

 

pn57cp1ol0cx6c2jrs6f.jpg

 

 

 

مـنـــــــبـع : برگرفته از کتاب نگاهی به پیدایی معماری نو در ایران نوشته دکتر سیروس باور

به نقل از : اتود:icon_gol:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...