رفتن به مطلب

قصه‌ی شکوفه‌های گیلاس


faaarnaz

ارسال های توصیه شده

امروز این انیمیشنو دیدم و خیلی لذت بردم. متنی که در زیر آورده شده نقدی هست که براش نوشته شده.

خیلی انیمیشن خوبی بود! چن وختی بود اینجور تحت تاثیر قرار نگرفته بودم

 

 

5%20Centimeters%20Per%20Second02.JPG

معرفی انیمه‌ی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

کارگردان:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

نویسندگان:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، ماکوتو شینکای

موسیقی:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

اگرچه ژاپنی‌ها را با هایکو‌ها، کامی کازه و ربات‌هایشان می‌شناسند، اما باید به این فهرست یک چیز دیگر را هم اضافه کرد: انیمه! انیمه یا کارتون‌های ژاپنی این روز‌ها بیش از هر وقت دیگری محبوب و به نوعی نماد کشور ژاپن شده‌اند. و انیمه از تمامی الگو‌های بالا بخشی را با خود دارد: همچون هایکو‌ها خلاصه است، مانند کامی کازه تند و تیز (و خوش‌بختانه بدون انفجار و خون) و مثل ربات‌ها نو‌آورانه...

 

5 سانتی متر در ثانیه انیمه ساخت کشور ژاپن، فیلمی به مدت 63 دقیقه و محصول سال 2007 است. این کارتون جذاب پیرامون زندگی و روابط عاطفی پسری به نام تاکاکی است؛ تاکاکی دانش آموز یک مدرسه راهنمایی است که با دختری به نام آکاری آشنا می‌شود. این دو رابطه‌ای دوستانه با هم برقرار می‌کنند‌. البته کارتون محدود به این دو نمی‌ماند: در فصل دوم دختری به نام کانائه و خواهرش هم وارد داستان می‌شوند، اما شخصیت‌های جدیدی که در فصل سوم به داستان اضافه می‌شوند تنها در حاشیه‌ی داستان باقی می‌مانند.

 

phg_18.jpgphg_3.jpg

 

این انیمه در سه فصل نشان داده می‌شود: شکوفه‌ی گیلاس، کیهان‌نورد و 5 سانتی متر در ثانیه که مجموع این سه فصل دوران بزرگ شدن تاکاکی را نشان می‌دهند و موضوع بیشتر پیرامون احساسات درونی، دغدغه‌ها و برخورد او و انسان‌های پیرامونش با محیط است به طوری که بسیاری از بخش‌های داستان به صورت تک‌گویی شخصیت‌هاست که در حین نمایش داستان روی فیلم قرار گرفته.

 

اشارات نماد‌پردازانه‌ای نیز در فیلم وجود دارند که قابل توجه‌اند؛ نماد‌هایی از گذشته تا به امروز که هر کدام در دوره‌ای وارد زندگی بشر شده‌اند همچون شکوفه‌ی گیلاس، قطار و در پایان فضا‌پیما که آخری را شاید بتوان ابتکار فیلم و آغاز یک نماد دانست. احتمالا کنجکاو هستید که بدانید 5 سانتی‌متر در ثانیه یعنی چه‌: خب، به گفته‌ی فیلم این سرعت فرو افتادن شکوفه‌های گیلاس بر زمین است.

 

علاوه بر همه‌ی این‌ها اثر از لحاظ زیبایی‌های بصری اگر نگوییم بی‌همتا، نمونه‌ای کم نظیر و قابل توجه است. هر فریم آن را می‌توان یک نقاشی کامل با قاب‌بندی مناسب دانست و از دیدن آن به هیجان آمد. در قسمت‌هایی از فیلم هم می‌توان صحنه‌هایی سه بعدی را دید، همگونی این قسمت‌ها با بخش‌های دیگر آن قدر زیاد است که گفتن این که برای ایجاد آن‌ها از تکنیکی متفاوت استفاده شده سخت است.

 

phg_8.jpg

 

اگر به دنیال فیلمی شاد از نوع انیمیشن‌های غربی (

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) با داستانی پیوسته و کاملا قابل فهم هستید دیدن این انیمه را به شما توصیه نمی‌کنم، اما اگر جزو کسانی هستید که به دنبال اثری تامل بر‌انگیز و تا حدود زیادی آموزنده‌اند 5 سانتی متر در ثانیه گزینه‌ی مناسبی برای تماشا خواهد بود به شرط آن که در دیدن آن از منطق تماشای آثار غربی هم فاصله بگیرید و مدام دچار همذات پنداری با شخصیت‌ها و در جست و جوی پایانی خوش برای آن نباشید، بلکه گاه همچون یک تحلیلگر به آن نگاه کنید.

 

لازم به ذکر است که این اثر رمانی مصور هم دارد که هم نام خود انیمه و به نویسندگی کارگردان آن است.

 

 

Keywords:

About 5 Centimeters Per Second By Mahmood Afshari

به نقل از سایت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

اپیزود اول: شکوفه گیلاس - Cherry Blossom

در این اپیزود که در سالهایی ابتدایی دهه نود اتفاق می افتد، میبینیم که با انتقال دختری به نام «آکاری شینوهارا - Akari Shinohara» به مدرسه راهنمایی که تاکاکی در آن تحصیل میکند، سلسله اتفاقاتی رقم می خورد که هر روز آن دو را به هم وابسته تر و شیفته تر میکند (که البته بخش اصلی این اتفاقات را خودتان باید حدس بزنید). دختر به شهری بسیار دورتر میرود، ولی ارتباط این دو از طریق نامه ادامه می یابد (در واقع خیلی "

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
"وار ما تنها از درون نامه های آنها، خاطرات را مرور میکنیم) و سرانجام تاکاکی تصمیم میگیرد توسط قطار خود را به شهر بسیار دوری که "آکاری" در آن تحصیل میکند، برساند تا او را بار دیگر ببیند... سفری طولانی و پر از وقفه در کوران زمستان... و سرانجام با وجود چهار ساعت تاخیر، و در اوج ناامیدی "آکاری" را منتظر خود در ایستگاه پوشیده از برف می یابد...

اپیزود دوم: کیهان نورد - Cosmonaut

"تاکاکی" که اکنون وارد سال سوم دبیرستان شده، کمتر با دیگران میجوشد و خود را با تیراندازی با کمان سرگرم میکند (هیچ خبری از "آکاری" نیست... نمیدانیم چه شده... خودمان باید از روی رفتارهای تاکاکی حدس بزنیم). در این میان دختری ساده و خجالتی به نام «کانائه سومیدا - Kanae Sumida» به او دلبسته است ولی از روی شرم و خجالت هیچ سخنی در ابراز عشق خود نمی گوید.

 

"کانائه" زمانبندی های کارهایش را به شکلی انجام میدهد که با برنامه های "تاکاکی" همزمان شود و لحظاتی هرچند اندک با او باشد... جدال دخترک با خویشتن برای ابراز راز دلش سرانجام وی را قانع میسازد که سخن بگوید، ولی در لحظه آخر چیزی در نگاه تاکاکی میبیند که منصرفش میکند... او میفهمد که تاکاکی در جستجوی چیزی است بسیار فراتر از آنچه که خودش میتواند به وی بدهد... همچون سفینه ای که منظومه شمسی پاسخگوی عطش اکتشافش نمی باشد.

 

اپیزود سوم: 5 سانتی متر در ثانیه

این اپیزود در زمان حال روایت میشود... "آکاری" در حال تهیه مقدمات ازدواج خودش است... "تاکاکی"که در یک شرکت کامپیوتری کار میکند بسیار افسرده نشان میدهد... او سالها پیش گوهری داشته که اکنون هیچ کسی نتوانسته است جای وی را پر کند... با پیدا کردن نامه ای که میخواست در همان اپیزود اول به "آکاری" بدهد، ولی شوق دیدار مانع از یادآوریش شده بود، خود را بیش از پیش درهم گسیخته یافته و از شغل خود استعفا میدهد... و در پایان این اپیزود میبینیم این دو بی توجه به اطراف، در صحنه ای زیبا و نفس گیر بر روی ریل قطار از کنار هم میگذرند... و تو گویی که در آنی صدای دل یکدیگر را شنیده اند، ناگهان هردو برمیگردند تا آنسوی ریل را ببینند ولی عبور دو قطار مانع دیدشان میشود و پس از رفتن آنها اثری از "آکاری" در آنسوی ریل دیده نمیشود...

در ابتدای داستان وقتی در فصل بهار شاهد ریزش شکوفهای گیلاس توسط باد هستیم صدای "آکاری" را می شنویم که میگوید: سرعت افتادن شکوفه های گیلاس 5 سانتی متر بر ثانیه است. و در اپیزود دوم در هنگامی که "تاکاکی" و "کانائه" شاهد انتقال سفیه کیهان نورد، توسط یدک کش بزرگی هستند؛ "کانائه" میگوید که این کامیون با سرعت 5 کیلومتر بر ساعت سفینه را انتقال میدهد... دیالوگی که تا چند لحظه "تاکاکی" را به فکر فرو میبرد...

 

همچنین هیچ چیز خارج از طبیعت و هیچ تکنولوژی فوق پیشرفته ای در این انیمیشن به چشم نمیخورد، که خود نکته ای است بس عجیب برای یک انیمه و بخصوص این کارگردان (با توجه به انیمه های قبلیش).

 

بسیاری با توجه به کارنامه خوب "شینکای" بسیاری از منتقدین وی را جانشین و شاگردی در خور و شایسته برای استاد افسانه ای و کارگردان مشهور و محبوب انیمه "

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
" کبیر میدانند، گو اینکه فعلاً برای قضاوت زود است.

 

عنوان این انیمه (5 سانتی متر بر ثانیه) اشاره به این دارد؛ هرچند که این مقدار سرعتی کم بنظر میرسد، ولی در دراز مدت باعث ایجاد فاصله ای بسیار زیاد خواهد شد. انسانها هم هرچقدر هم که به یکدیگر وابسته باشند و سر در گروی عشق یار داشته باشند، باز هم وقتی شروع به دور شدن از هم میکنند (حتی با سرعت 5 سانتی متر بر ثانیه!) پس از مدتی خود را تنها می یابند و تنها چیزی که برایشان باقی مانده درد هجران است و فرقت یار...

منبع

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 10 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...